خزعلی: خواستار اخراج اسرائیل از کمیسیون مقام زن سازمان ملل می‌شویم+فیلم

کدخبر: ۶۳۳۸۵۸
اقتصادنیوز: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت:«ان شاء الله مساله اخراج اسرائیل از کمیسیون مقام زن را خواستار شویم و به انجام برسد.»
خزعلی: خواستار اخراج اسرائیل از کمیسیون مقام زن سازمان ملل می‌شویم+فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «انسیه خزعلی» معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در امور زنان و خانواده که برای شرکت در شصت و هشتمین کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، روز یکشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره محورهایی که از سوی جمهوری اسلامی ایران در این نشست ارائه خواهد کرد، گفت: «بصورت متداول کشورها، گزارشی از وضعیت زنان ارائه می کنند و ما هم وضعیت زنان ایران را گزارش خواهیم کرد و همینطور وضعیت زنان در جامعه بین المللی و مسائلی که با آن مواجه هستند و بصورت ویژه شرایطی که متاسفانه در غزه است. کشتار و گرسنگی که در غزه به سبب محاصره و جنایات جنگی که اتفاق می افتد، حاکم است.»

خبر مرتبط
انسیه خزعلی وارد نیویورک شد+ فیلم

اقتصادنیوز: معاون رئیس‌جمهور ایران در امور خانواده و زنان برای شرکت در کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، روز یکشنبه به وقت محلی وارد نیویورک شد.

معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در امور زنان و خانواده تصریح کرد: «امیداواریم کشورها به اتحادی در این زمینه برسند و این عنصر خطرناک و این رژیم اشغالگر را بتوانند در بخش زنان محکوم کنند و ان شاء الله مساله اخراج اسرائیل را از کمیسیون مقام زن (سازمان ملل) خواستار شویم و به انجام برسد.»

پیش از این، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ۱۷ اسفند ماه جاری برابر با هفتم مارس ۲۰۲۴ در آستانه روز جهانی زن (هشتم مارس) با اشاره به شهادت بیش از ۹ هزار زن فلسطینی به دست رژیم اسرائیل، خواستار اخراج این رژیم از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: «در روز جهانی زن، توانمندسازی زنان و تقویت حقوق آنها مستلزم رسیدگی به بی عدالتی ها است. بیش از ۹ هزار زن فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی در میان انفعال شورای امنیت سازمان ملل کشته شدند. باید جلوی اشغال کرسی های سازمان ملل توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی گرفته شود.»

پیگیری موضوع عضویت ایران در کمیسیون مقام زن

معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در امور زنان و خانواده در پاسخ به سوالی درباره پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل در سال ۱۴۰۲ و در پی ناآرامی ها در ایران و احیای عضویت ایران در این کمیسیون گفت: «ما اقدامات اولیه را انجام دادیم و ان شاءالله پیگیری خواهیم کرد که کار ناحق و خارج از روال متداول قانونی و روال های بین المللی انجام گرفته سال گذشته، اعاده حیثیت ایران بشود و امیدوار هستیم با همکاری کشورهای اکوسوک به نتیجه برسد.»

دولت جو بایدن و متحدان غربی آن، به رغم ادعای رویکرد دیپلماسی همزمان با وقوع ناآرامی ها در ایران در ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۱ برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ پیش نویس قطعنامه پایان عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در نیویورک مطرح کرد که با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید.

تصمیم گیری درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا یعنی قطعنامه E/۲۰۲۳/L.۴ با عنوان «پایان دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن برای باقی دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶ عضویت آن» به نظر ۵۴ عضو اکوسوک بستگی داشت و نیازی به رای مثبت اکثریت اعضا نبود بلکه برای تصویب این پیش نویس یا هر پیشنهاد دیگری در این نشست، فقط کافی است تعداد آرای موافقان بیشتر از مخالفان باشد.

رای ممتنع کشورها به منزله عدم حضور در نشست است. در نشست اکوسوک، کشورهای غیرعضو این نهاد نیز می توانند حضور داشته و حتی سخنرانی کنند و از این رو، کشورهایی چون سوریه و پاکستان در این نشست حضور داشتند و درباره اقدام غیرقانونی آمریکا سخنرانی کردند اما به دلیل آنکه عضو اکوسوک نبودند، حق رای نداشتند.

از سخنرانی در نشست های عالیرتبه تا دیدارهای دو و چند جانبه

معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در امور زنان و خانواده همچنین در تشریح برنامه ها و اهداف سفر خود به نیویورک گفت که در شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن که از فردا ۱۱ مارس ۲۰۲۴ برابر با اسفند ماه ۱۴۰۲ در مقر سازمان ملل برگزار می شود، سخنرانی خواهد کرد.

خزعلی همچنین در نشست جمهوری اسلامی ایران با عنوان «توانمندسازی زنان، توان افزایی خانواده، توسعه جامعه» به عنوان سخنران اصلی به اعلام مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.

معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده همچنین در سایر نشست های عالیرتبه شصت و هشتمین کمیسیون مقام زن سازمان ملل حضور و مواضع تهران را تبیین خواهد کرد.

او علاوه بر سخنرانی، نشست های دو جانبه و چند جانبه ای با همتایان و نیز وزرای امور زنان و خانواده سایر کشورهای جهان خواهد داشت.

نشست های سالانه کمیسیون مقام زن (CSW)، بزرگترین گردهمایی سازمان ملل متحد در موضوعات مرتبط با زنان و توانمندسازی آنان است که امسال از ۱۱ تا ۲۲ مارس ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ تا سوم فروردین ۱۴۰۳ با موضوع اولویت "تسریع در دستیابی به آگاه سازی و توانمندسازی" برگزار می شود.

خانم «انسیه خزعلی» معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در امور زنان و خانواده روز یکشنبه به وقت محلی در صدر هیاتی رسمی وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد و مورد استقبال «زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل قرار گرفت.

امسال ۱۰۱ هیات عالی‌رتبه از سراسر جهان در این نشست به بحث و تبادل نظر و گفت‌وگو پیرامون موضوعات اولویت‌دار زنان خواهند پرداخت.

نشست شصت و هشتم کمیسیون مقام زن با موضوع اصلی «پرداختن به فقر و تقویت نهادها و تأمین مالی برای همه زنان و دختران» برگزار خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید