پشه مالاریا اهواز را در شوک فرو برد/ بیشترین میزان شیوع مربوط به این مناطق است

کدخبر: ۶۳۹۱۹۷
اقتصادنیوز: شناسایی 2 نفر مبتلا به مالاریا در حوزه غرب شهرستان اهواز؛ موجب شده تا اخبار مربوط به انتقال این بیماری در کانون توجه قرار بگیرد.
پشه مالاریا اهواز را در شوک فرو برد/ بیشترین میزان شیوع مربوط به این مناطق است

به گزارش اقتصادنیوز، خبرهای چند روز اخیر حکایت از شیوع دوباره بیماری مالاریا در کشور دارد، عبدالعزیز بلاسم با اشاره به اینکه بهار فصل تخم‌ریزی بسیاری از حشرات است، در این باره گفت: مالاریا نوعی بیماری انگلی است که از طریق نیش پشه آنوفل به انسان منتقل می‌شود. 2 نفر مبتلا به مالاریا در حوزه غرب شهرستان اهواز شناسایی شدند که این افراد در خارج از استان مبتلا شده بودند.»

مدیر گروه واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: «این افراد پس از بروز علایم توسط پرسنل مرکز بهداشت غرب اهواز شناسایی شده و تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.بیماریابی فعال در جمعیت‌های هدف به منظور پیشگیری از انتقال بیماری انجام می شود و کارکنان بهداشت علاوه بر اینکه در مناطق مختلف کار شناسایی این بیماری را از طریق نمونه‌گیری از افراد مشکوک و بررسی آبهای راکد پیگیری می‌کنند و در صورت کشف یک فرد مبتلا، اخذ نمونه از اطرافیان وی و همچنین درمان و پیگیری مبتلایان انجام می‌شود.»

خبر مرتبط
هشدار فوری/ وضعیت مالاریا در این استان وخیم شد

عبدالجبار ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در سال ۱۴۰۱ موارد مثبت مالاریا استان هرمزگان نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش قابل توجهی داشته است.

مدیر گروه واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت غرب اهواز به تسنیم توضیح داد: «تمام مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آمادگی ارائه خدمات بیماریابی و درمان مالاریا را دارند.»

پشه آنوفل بومی ایران است و در تمام مناطق کشور گونه‌های مختلف آن وجود دارد، اما استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان بیشترین موارد مالاریای بومی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 مالاریا یک بیماری انگلی است. دسته‌ای از انگل‌های تک‌یاخته به نام پلاسمودیوم به وسیله نیش پشه آنوفل ماده عامل انتقال بیماری به انسان هستند. نخست، تصور می‌شد که عامل مالاریا پشه آنوفل است؛ اما پشه آنوفل تنها ناقل است و عامل را منتقل می‌کند.

این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه‌است. انگل مالاریا توسط یک خانواده از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این خانواده شامل چندین گونه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید