مروری بر روزنامه‌های 28 مهر 1399

توهین اصولگرایان به روحانی تف سربالاست! /چالش «سرباز خمینی» و هالیوود/چین برنده اقتصادی کرونا

کدخبر: ۳۶۸۰۵۵
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز 28 مهر 1399 را با مرور عناوین اصلی صفحات نخست آنها آغاز می‌کنیم.
توهین اصولگرایان به روحانی تف سربالاست! /چالش «سرباز خمینی» و هالیوود/چین برنده اقتصادی کرونا

 به گزارش اقتصادنیوز بحث تهدید به اعدام حسن روحانی رئیس‌جمهوری در کنار بحران کرونا و مسائل معیشتی مهم‌ترین سوژه‌های مشترک امروز روزنامه‌ها است.

آرمان‌ملی تیتراصلی خود را به انتخابات آمریکا اختصاص داده ونوشته است: سراب پیروزی بایدن برای ایران

آفتاب یزد در عنوان گزارش اصلی خود درباره توهین‌های اخیر به حسن روحانی آورده است: بازی برد-برد برای دولت و مجلس. سیاست روز هم در واکنش به پیشنهاد رئیس‌جمهور برای عدم منازعات جناحی تیتر زده است: دولت از خود آغاز کند!

SiasatRuz

ابتکار این تیتر را برگزیده است:ارمغان تسلیحاتی برجام بی‌رمق. ایران ارگان دولت هم دراین باره این تیتر را برگزیده است: مواجهه جناحی با موفقیت ملی. افکار هم در این زمینه تیتر زده است: آغاز تجارت اسلحه ایران. شهروند ارگان هلال‌احمر نیز نوشته است: لغو شد! قدس ارگان آستان قدس رضوی نیز در این باره ازاین تیتر استفاده کرده است: انزوای آمریکا

اطلاعات با اشاره به سفر عبدالله عبدالله مقام بلندپایه افغانستانی به ایران در تیتر نخست خود آورده است: حمایت ایران از روند صلح افغانستان و گفت‌وگوهای  بین‌الافغانی

جوان به بحران کرونا پرداخته و خطاب به دولت تیتر زده است: حاکمیتی برخورد کنید نه التماسی

در ادامه برخی از مهم ترین مطالب امروز روزنامه‌ها را مرور می‌کنیم:

دنیای اقتصاد؛ دوپینگ کرونا با ذرات معلق

دنیای اقتصاد  در گزارش اصلی صفحه نخست خود به بحران کرونا پرداخته و می‌نویسد: رکورد افزایشی مرگ‌ومیر با «کرونا»، نگاه برخی مسوولان را به فرضیه «جهش ویروس کووید-۱۹» جلب کرده؛ غافل از اینکه «ذرات معلق» در آسمان کلان‌شهرها بار دیگر در نقش قاتل خاموش ظاهر شده‌ و قدرت کشندگی ویروس موذی را افزایش داده‌ است. هوای تهران در یک هفته اخیر با عبور غلظت ذرات ریز آلاینده از حد قابل ‌قبول، «وضعیت نارنجی» به خود گرفت. شاخص آلودگی در اغلب شهرهای بزرگ نیز از سطح مجاز عبور کرده است. «آلودگی هوا» عامل ششم مرگ و میر در مناطق شهری پرجمعیت و متراکم به حساب می‌آید؛ ضمن آنکه به تناسب افزایش ذرات معلق در آسمان یک شهر، «احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی، انسداد ریه و انواع بیماری‌های ناشی از تضعیف سیستم دفاعی بدن» در بین شهروندان افزایش می‌یابد. این حقیقت تلخ درباره مهمان ناخوانده آسمان کلان‌شهرها و از آن تلخ‌تر،‌ همزمانی اوج‌گیری آلودگی با عصر پاندمی می‌تواند بخشی از دوپینگ کرونا در آمار مرگ را توضیح دهد...روز گذشته مدیران‌شهری، تعطیلی دوهفته‌ای پایتخت را پیشنهاد دادند.

DonyayeEghtesad

خراسان؛ چین برنده اقتصادی کرونا

خراسان در مطلب اصلی خود آورده است: صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد چین تنها اقتصاد بزرگی است که امسال و به رغم بحران شیوع ویروس کرونا رشد مثبت خواهد داشتصندوق بین‌المللی پول اعلام کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان درگیر رکود اقتصادی عمیقی شده اند و چین تنها اقتصاد بزرگی خواهد بود که می‌تواند خود را از بحران خارج کند و رشد مثبت داشته باشد.این صندوق اعلام کرد به رغم از سرگیری بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و لغو محدودیت‌ها پیش‌بینی می‌شود اقتصاد جهانی برای امسال رشد منفی 4/4 درصدی را به ثبت برساند. براساس این پیش بینی سال 2020، بدترین سال برای اقتصاد جهانی از دهه 1930 و زمان رکود بزرگ اقتصادی در جهان تاکنون است.در گزارش چشم انداز اقتصادی جهان که توسط صندوق بین‌المللی پول منتشر شده آمده است :دلیل بهبود 8/0 درصدی پیش‌بینی اوضاع اقتصادی جهان، عملکرد فراتر از انتظار کشورها در سه ماه دوم امسال بوده است. از طرف دیگر بهبود بیشتر اوضاع در سه ماه سوم نیز در این مسیر بی‌تاثیر نبوده و توانسته عملکرد بد اقتصادی برخی کشورهای نوظهور و در حال توسعه را جبران کند.گزارش صندوق بین المللی پول می افزاید: بعید به نظر می‌رسد اکثر کشورها تا پیش از سال آینده شاهد بهبود اوضاع باشند. برای سال 2021 رشد اقتصادی جهان 2/5 درصد پیش‌بینی شده است که نسبت به پیش‌بینی قبلی صندوق بین‌المللی پول در ماه ژوئن 2 دهم درصد کاهش داشته است.البته همان گونه که گفته شد چین تنها کشوری است که در میان اقتصادهای بزرگ جهان نه تنها می‌تواند از رشد منفی و رکود اقتصادی خارج شود بلکه تولید ناخالص داخلی این کشور نیز رشد خواهد کرد. گیتا گوپیناس، کارشناس ارشد صندوق بین‌المللی پول، گفته است: به جز چین که رشد مثبت خواهد داشت تولید ناخالص داخلی هم  در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه برای سال 2020 کمتر از سال 2019 خواهد بود.براساس این گزارش اقتصاد چین، امسال رشد 9/1 درصدی را تجربه می‌کند که به مراتب بهتر از رشد منفی 3/4 درصدی آمریکا، منفی 3/5 درصدی ژاپن و منفی 6 درصدی آلمان و منفی 8/9 درصدی انگلستان و فرانسه است.

khorasannews

ایران؛ چطور می‌توان تأثیر عوامل بیرونی بر توسعه اقتصادی را کاهش داد

ایران  ارگان دولت  در یادداشت صفحه اول خود به پارامترهای موثر براقتصاد ایران پرداخته است. در بخشی از این یادداشت که به قلم کمال اطهاری تحلیل‌گر اقتصادی نوشته شده آمده است: فساد، معمولاً، عامل پراکندگی است. فساد از اندام‌واره شدن جامعه جلوگیری می‌کند. جامعه مانند شن خواهد شد که تراکم ندارد. تأثیر عامل بیرونی بر این جامعه بیشتر خواهد بود. افزایش خلاقیت در جامعه به پرداخت «پاداش به اندازه تلاش» بستگی دارد. وقتی رانت و فساد افزایش یابد و شایسته‌سالاری حاکم نباشد، آن موقع «پاداش به اندازه تلاش» نخواهد بود،خلاقیت هم نیست که بتواند میزان تاب‌آوری را بالا ببرد. وقتی خلاقیت نداشته باشید، از بیرون نیز عوامل مثبتی را جذب نمی‌کنید. به این ترتیب در طول زمان کشور از عوامل بیرونی تحت فشار قرار می‌گیرد. ایران از زمان ساخت پالایشگاه آبادان وارد نظام جهانی شد. نظام جهانی هم قواعدی دارد و ما بتدریج توانستیم مقدار زیادی از قواعد خودمان مانند ملی کردن نفت را در نظام جهانی جلو ببریم. در زمان انقلاب انسجام نوینی ایجاد شد و تلاش کردیم قواعد نوین‌تری برای خودمان در نظام جهانی وارد کنیم. ولی اکنون قوانین ما جنبه سلبی پیدا کرده و جنبه اثباتی آن کم شده است.  این نوع شیوه‌های برخورد با نظام جهانی شده نمی‌تواند امکاناتی که جامعه برای اثبات وجود خودش دارد محقق کند. وقتی تشخیص این است که باید با مازاد اقتصادی لازم عدالت را برقرار کرد و با تکنولوژی مصرفی برتر وارد نظام جهانی شد، کسانی که این کار را کردند، مانند کشورهای نوظهور، توانستند فرهنگ خودشان را مقبولتر حفظ کنند. اما در طول زمان وقتی در کشور جنبه اثباتی توسعه پایدار ما تنزل پیدا کرد، تأثیر عامل بیرونی بر کشور هم زیاد شد. وقتی که فقط به تک محصول نفت وابسته‌ایم جزو کشورهای  پیرامونی باقی مانده‌ایم. اما کشورهایی که از پیرامونی خارج شدند و به کشورهای نیمه پیرامونی یا نوظهور تبدیل شدند و در آستانه توسعه یافتگی قرار گرفتند، هیچ کشوری نمی‌تواند این کشورها را تحریم کند.تحریم این کشورها سیستم کل نظام جهانی را ناپایدار می‌کند. در جهان باید در دیالکتیک توسعه قرار بگیریم و نظام جهانی را با دیالکتیک پیش ببریم. در جنگ رودررو جزء نابود می‌شود. نوع جنگ مواضع باید در دولتی توسعه بخش تعریف شود.الگوی توسعه ما باید بر اساس جنگ مواضع باشد که پیش روی و پس روی دارد اما جنگ رودررو، مانند عملیات انتحاری است. با نظام جهانی نمی‌شود در جنگ رودررو قرار گرفت. انسجام توافق قرارداد اجتماعی است نه به این صورتی که برخی تفسیر می‌کنند که انسجام یعنی اینکه همه یک حرف را بزنند. انسجام توافق اجتماعی در چارچوب الگوی توسعه به صورت قرارداد اجتماعی است. با این روش تأثیر عوامل بیرونی بر توسعه و اقتصاد درونی به حداقل می‌رسد.

Iran

اعتماد؛ دلواپسان علیه جمهور

اعتماد در گزارش اصلی خود به تحرکات اخیر علیه رئیس‌جمهور اشاره داشته و می‌نویسد: پایداری‌ها در همایشی «عدم‌کفایت رییس‌جمهوری» را به مجلس «تکلیف» می‌کنند؛از این‌رو نمایندگان اصولگرا و طیفی که به جبهه پایداری نزدیکند، در حالی طول یکی دو هفته تعطیلی جلسات علنی پارلمان و حضورشان در حوزه‌های انتخابیه بارها و بارها به انتقاد از روحانی و ناکارآمدی‌های اقتصادی‌اش پرداختند که دیروز بلافاصله پس از از سرگیری کار مجلس، با حضور در صحن بهارستان دوباره دست به کار شدند تا مگر این نوبت، منویات‌شان برای استیضاح روحانی و برکناری او را عملی کنند و حداقل با این اقدام نارضایتی افکار عمومی از عملکرد 4 ماهه خود را پوشش دهند. در همین راستا نمایندگان روز گذشته اقدام به جمع‌آوری امضا برای استیضاح روحانی کردند. از قرار معلوم مجتبی ذوالنوری که پیش‌تر نیز تلاش‌هایی برای استیضاح رییس‌جمهوری انجام داده بود، این‌بار نیز بی‌میل به تحقق این مهم نیست و درحالی که دست‌کم کف صحن این تمایل را در خفا و به‌طور غیررسمی دنبال می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی و حساب کاربری توییتری‌اش که ازقضا آن اظهارنظر بحث‌انگیز با محوریت «هزار بار اعدام روحانی» را نیز منتشر کرد، از تلاش خود برای به جریان انداختن این طرح می‌گوید. علیرضا نظری، نماینده نزدیک به جبهه پایداری خمین در مجلس یازدهم هم در همین راستا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که «طرح استیضاح و عدم کفایت رییس‌جمهوری، جناب آقای حسن روحانی با 20 محور در حال جمع‌آوری امضا است.» این نماینده مجلس از 20 محور مدنظرش، 13 محور را در توییت خود اعلام کرد که شامل مواردی چون «کم‌کاری، ضعف، سستی، ناتوانی و عدم کفایت در اداره قوه مجریه»، «سوءمدیریت در اداره درآمدهای ارزی و بازار ارز کشور»، «عدم‌مدیریت والزام به بازگرداندن ارز مورد تعهد صادرکنندگان»، «سوءمدیریت و ناتوانی درنظارت و کنترل قیمت‌ها»، «بی‌کفایتی و فقدان اراده و نداشتن عزم جدی و اقدام موثردر برخورد با آسیب‌های اجتماعی»، «قانون‌گریزی، استنکاف از اجرای قانون و نقض گسترده آن اعم از قانون اساسی» و «نداشتن صداقت و صفت امانتداری» بود. پیگیری‌های خبرنگار روزنامه «اعتماد» اما از این قرار است که بسیاری از پایداری‌های حاضر در مجلس یازدهم، این طرح را امضا کرده‌اند و از قرار معلوم تلاش‌های نمایندگان میان مخالفت قالیباف برای افزایش امضاهای آن در جریان است.

افزون بر این مطالب، شنیده‌های خبرنگار «اعتماد» از تشدید اختلاف‌ها میان نمایندگان مجلس یازدهم به‌ویژه اعضای جبهه پایداری و نزدیکان به محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت‌های نهم و دهم با محمدباقر قالیباف و یارانش در هیات رییسه مجلس بر سر نوع مواجهه با حسن روحانی و اقدامات و اظهاراتش حکایت دارد و از قرار معلوم بگومگوهایی نیز میان آنان درگرفته است. اختلافی که وحید جلال‌زاده، معاون دفتر رییس‌جمهوری در دولت نهم و نماینده ارومیه در مجلس یازدهم در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر آن را علنی کرده و با انتقاد از دستورکار مجلس در شرایط فعلی با استفاده از کلیدواژه «نظارت» که ازسوی منتقدان روحانی و موافقان برخورد با او و دولتش از طریق استیضاح و سوال مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوشته است: «نارضایتی نمایندگان از عملکرد هیات رییسه و دستور جلسه امروز مجلس، نمایان بود. درشرایط اضطراری اقتصادی و معیشتی کشور، مجلس باید نقش نظارتی خود را به درستی ایفا کند. شروع جلسه علنی پس از دو هفته، هیچ سنخیتی با اوضاع اقتصادی کشور و مطالبات مردم نداشت.» اسماعیل حسین‌زهی، نماینده خاش در مجلس نیز با تاکید بر لزوم «نظارت» بر اقدامات رییس‌جمهوری نوشت که «دولت و شخص رییس‌جمهوری در قبال مردم تا آخرین لحظه خدمت مسوول هستند؛ بی‌برنامگی و سهل‌انگاری مشهود در انجام وظایف قابل پذیرش نیست.» آنچه در این میان حائز اهمیت است، آن است که اگر تا پیش از این میان اعضای هیات رییسه مجلس بر سر نوع مواجهه با دولت روحانی اتفاق‌نظری نسبی وجود داشت، با اظهارات اخیر روحانی و افزایش احتمال مذاکره میان ایران و امریکا، این اتفاق نظر نسبی نیز از بین رفته است.

از میان دو نایب‌رییس مجلس، از قرار معلوم علی نیکزاد حامی برخورد سفت و سخت با رییس‌جمهوری و حتی استیضاح اوست در شرایطی که امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی باتوجه به سال‌ها حضور در مجلس، سوال از وزرا را ترجیح می‌دهد. از میان دبیران نیز موسوی لارگانی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی ازجمله موافقان استیضاح رییس‌جمهوری و سوال از او در صحن علنی مجلس هستند و چندان دل خوشی از مواضع قالیباف ندارند. سیدمحسن دهنوی، دیگر دبیر هیات رییسه مجلس نیز به‌رغم مواضع تند و تیزش در قبال روحانی و دولتش، از جمله حامیان قالیباف محسوب شده و خط او را دنبال می‌کند. از این رو باید منتظر ماند و دید اختلاف‌نظرها در نهایت مجلس را به کجا خواهد رساند و رییس قوه مقننه را به چه سرنوشتی دچار خواهد کرد.

حمله اصولگرایان به روحانی تف سربالاست: عباس عبدی  فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشت امروز خود باعنوان «بومرنگ سیاسی»  در  اعتماد به حملات اخیر به حسن روحانی رئیس‌جمهور واکنش نشان داده است. او نوشت حملات شما علیه روحانی، ببخشید، تف سربالاست که مثل بومرنگ عمل می‌کند و اعتبار و کارایی تمام موارد گفته شده را نقض و رد می‌کند. حالا فرض کنیم که این حملات علیه خودتان نباشد، چه فایده‌ای دارد؟ اینکه او تا 9 ماه دیگر هست و تمام می‌شود، شما می‌مانید و وضعیتی که قادر به انجام کوچک‌ترین اصلاحی هم در آن نیستید. شاهدش مجلس فعلی است. قوی‌ترین شما طی 1384 تا 1392 آمد، چه کرد؟ جز اینکه الان مثل استخوان در گلویتان گیر کرده و علیه سیستم شده است؟ جز اینکه صدها میلیارد دلار پول نفت را گرفت، روزی که رفت جز سیاهی و بدبختی اثری از خود نگذاشت؟ این دولت و این روحانی حداقل دارند یک کارهایی می‌کنند، در شرایط کرونایی و تحریم‌های کمرشکن و دلار 32 تومانی و گرانی و... چه اصراری به این حملات دارید؟ حالا روحانی یک چیزی هم درباره صلح امام حسن گفته است، شما که انجام نمی‌دهید. اگر می‌خواهید بگویید که چرا در مقابل سخنان مقام رهبری حرفی زده است، صد بار تندتر از آن را رفیق گرمابه و گلستان شما در ویدیوی اخیر خودش گفت، صدای یکی از شما درنیامد. به نظر می‌رسد که نابخردی حدی ندارد به علاوه این همه دنبال شواهد تاریخی برای توجیه رفتار فعلی خود نباشید چون فردا مجبور خواهید شد به گونه دیگری رفتار کنید. کسانی متوسل به تاریخ می‌شوند که قادر به دفاع عقلانی از رفتار کنونی خود نیستند. با اطمینان به شما باید گفت که با ادامه سیاست موجود،ممکن نیست که از فرآیند موجود کسی بهتر از روحانی و حتی در اندازه او برکشیده شود. این بهترین ثمره ساختار انتخاباتی موجود است، آن  را  حفظ کنید که بعدا پشیمان خواهید شد، همچنان که بسیاری از شما  از مجلس  فعلی پشیمان  شده‌اند. فراموش نکنید که مردم کمتر خطا  می‌کنند.

شرق؛ نامزدهای حزبی به خط شدند

شرق در گزارشی به نامزدهای انتخابات 1400 پرداخته و می‌نویسد:... اصلاح‌طلبان بر یک موضوع تا حدی به اشتراک رسیدند که دیگر سرمایه اجتماعی اصلاحات پذیرای ائتلاف با یک نیروی اصولگرا نیست؛ به همین دلیل آخرین حزبی که از این سیاست حمایت می‌کرد، یعنی حزب کارگزاران نیز از موضع خود کوتاه آمد و حسین مرعشی در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» اعلام کرد: «‌قطعا معرفی و حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب اولویت ماست... کارگزاران اکنون چهار نامزد حزبی دارد و نیازی ندارد از آقای لاریجانی حمایت کند... حزب کارگزاران که بیشترین ظرفیت را برای معرفی نامزد دارد، حتما از یک نامزد غیرحزبی و حتی غیرجبهه‌ای حمایت نمی‌کند». او بعد از این گفت‌وگو در مصاحبه‌ای با «خبرآنلاین» چهار نامزد حزبی را به شش نامزد افزایش داد و اسامی آنها را اعلام کرد: «کاندیداهای حزبی ما مشخص هستند؛ آقای جهانگیری، آقای محسن هاشمی، آقای همتی، آقای ملک‌زاده، آقای هاشمی‌طبا، آقای کرباسچی و... مطرح هستند. البته هنوز خودشان نپذیرفته‌اند. ترجیح اکثریت اصلاح‌طلبان بر اساس تجربه گذشته، این است که کاندیداهای خودشان را داشته باشند». در کنار موضع اخیر سخنگوی حزب کارگزاران، عیسی چمبر، عضو شورای مرکزی و معاون اجرائی حزب ندای ایرانیان نیز در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» رسما اعلام کرده است که حزب ندا بنا دارد با نامزد اختصاصی خود به میدان آید: «حزب ما برای انتخابات ریاست‌جمهوری امسال کماکان جلسات مختلفی را برگزار می‌کند و بیشتر هم به دنبال داشتن نامزد اختصاصی هستیم». او حتی تا اینجای کار صادق خرازی را هم به‌عنوان نامزد حزب ندا معرفی کرده است: «گزینه اصلی ما برای انتخابات ریاست‌جمهوری، آقای صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان است، اما خودشان برای ورود قطعی به میدان انتخابات هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند». از سوی دیگر اعلام نامزدی محمدرضا عارف و گفتن اینکه «اگر لازم باشد راحت به میدان می‌‌آیم»، نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان تقریبا همان سیاستی را پیش گرفته‌اند که در انتخابات 98 برگزیدند و قائم به تصمیم احزاب و شخصیت‌ها و نه جبهه‌ اصلاحات (تصمیم جمعی همه اصلاح‌طلبان) شده‌اند و گویا بنا ندارند بر سر یک میز مشترک به نامزدی واحد برسند تا دست‌کم بتوانند بر سر آن نامزد واحد، موجی اجتماعی راه بیندازند. رفتن به سمت کاندیداهای متعدد حزبی در حالی است که اصلاح‌طلبان علاوه بر تجربه اسفند 98، تجربه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 را هم دارند؛ گرچه در آن انتخابات به معنای دقیق کلمه احزاب صحنه‌گردان انتخابات نبودند، اما ارائه نامزدهای متعدد از سوی جبهه اصلاحات باعث شکسته‌شدن آرا و در نهایت روی‌کارآمدن محمود احمدی‌نژاد شد که به باور مطلق تحلیلگران اصلاح‌طلب، اگر در آن انتخابات اصلاح‌طلبان بر یک فرد مانند مهدی کروبی به اجماع می‌رسیدند، فاتح انتخابات بودند.  اگرچه مرعشی در گفت‌وگوی اخیرش گفته «تشکیل یک نهاد هماهنگ‌کننده جدید در دست بررسی است و فکر می‌کنم اواخر آبان‌ با یک تشکیلات هماهنگ جدید بتوانیم کار را دنبال کنیم»، اما با توجه به اصرار احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب بر ورود بدون هماهنگی با دیگر طیف‌های اصلاح‌طلبی، هیچ بعید نیست سرنوشت این شورای جدید که مرعشی از آن یاد می‌کند، مشابه سرنوشت پارلمان اصلاحات شود. به هر رو، باید دید آیا اصلاح‌طلبان و رهبری این جریان می‌توانند تا ماه‌های آینده تمام این چندپارگی‌ها را سامان دهند یا خیر؟

Shargh

وطن امروز؛ حاجی گرونی

وطن‌امروز در گزارش اصلی خود معیشت مردم را مورد توجه قرار داده و می‌نویسد: قیمت کالاهای پرمصرف سبد خانوارهای ایرانی مانند گوشت، مرغ، برنج و تخم‌مرغ در روزهای اخیر در حال ثبت رکوردهای عجیبی است؛ مرغ کیلویی 27 هزار تومان، برنج کیلویی 31 هزار تومان و گوشت کیلویی 120 هزار تومان شرایطی را فراهم کرده است که اقشار آسیب‌پذیر تصمیم به کاهش یا حذف این کالاها از سبد مصرفی خود بگیرند. بخشی از این افزایش قیمت‌ها، معطوف به عوامل ناخواسته مانند ویروس منحوس کرونا و تحریم‌های مالی کشور است اما بخش عمده آنها ریشه در تصمیمات اشتباه و نارسایی‌های اقتصادی دارد.

 به گزارش «وطن امروز»، اعداد و آمار زبان گویای تشریح شرایط کنونی اقتصادی کشورمان است. بررسی‌ گزارش‌های رسمی مرکز آمار حاکی از آن است که قیمت کالاهای مصرفی از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور بین 6 تا 153 درصد افزایش یافته است، البته این آمار برای گزارش‌های رسمی و تا پایان شهریورماه است. بررسی آمار 6 ماه اخیر نشان می‌دهد بیشترین افزایش قیمت مربوط به مرغ با 56 درصد، پرتقال با 153 درصد، ‌تخم‌مرغ با 35 درصد، عدس با 41 درصد و لوبیا چیتی با 41 درصد بوده است.  اما آنچه آژیر خطر معیشتی را به صدا درآورده رشد قیمت در همین ایام گذشته از پاییز است. در همین بازه زمانی کوتاه قیمت هر کیلو مرغ 7 هزار تومان، هر کیلو برنج ایرانی 5 هزار تومان و هر کیلو گوشت گوسفندی قریب به 15 هزار تومان افزایش یافته است. در ادامه به بررسی دلایل رشد قیمت‌ها در 6 ماه اخیر می‌پردازیم:

 به نظر می‌رسد دولت به این نتیجه رسیده که دیگر به برخی از اقلام ارز ترجیحی ندهد، البته این اقدام بدون برنامه‌ریزی قبلی و با شوک به بازارهای مختلف همراه بوده است. برای مثال حذف ارز 4200 تومانی کنجاله و سویا ناگهان در روزهای پایانی تابستان سال جاری انجام شد و باعث رشد قیمت مرغ و تخم‌مرغ شد، دیری نپایید که دولت از تصمیم خود برگشت اما باز هم قیمت‌ها روند صعودی خود را حفظ کردند.

 یکی دیگر از دلایل رشد قیمت‌ها در روزهای اخیر را می‌توان معطوف به عدم نظارت سیستمی دانست به طوری که با وجود تامین کالاها، آنها سر از بازار سیاه در‌می‌آورند. مرسوم است برای مقابله با این دست سوداگری‌ها، دولت رصد مدیریتی در خط تامین کالاهای مختلف داشته باشد که به نظر می‌رسد این ظرفیت تاکنون در کشور ما ایجاد نشده و صرفا نظارت معطوف به برخوردهای فیزیکی شده است. ظرفیت نظارت فیزیکی اساسا پاسخگوی اقتصاد بزرگ کشور نیست.

نباید فراموش کنیم بازارهای مختلف در ماه‌های اخیر بسیار پربازده بوده‌اند؛ از بورس گرفته تا طلا و مسکن، زمانی که یک اقتصاد در چنین شرایطی قرار می‌گیرد بروز تورم انتظاری دور از دسترس نیست. این یعنی دارندگان هر دارایی و کالا احساس می‌کنند باید قیمت کالاهای خود را افزایش دهند؛ در این شرایط ناخواسته قیمت تمام کالاها صعودی می‌شود. البته این جنس تورم در ایران برای کالاهایی که قیمت مصوب ندارد، رخ نمی‌دهد اما در بلندمدت تاثیر خود را روی آنها هم می‌گذارد. این تاثیر در افزایش هزینه‌های تولید محقق می‌شود.

VatanEmruz

جوان؛چالش «سرباز خمینی» و هالیوود

جوان از تولید یک فیلم سینمایی جدید خبر داده است. این روزنامه می‌نوبسد:خرداد ماه سال ۹۴ خبر برگزار نشدن جشنواره مقاومت به دلیل آنچه عدم تولیدات سینمایی در این حوزه خوانده می‌شد، اعلام شد. «جوان» در همان روز‌ها گزارشی منتشر کرد با عنوان «۷۰۰ شلیک موفق «گردان یک نفره» را سینمای ایران نمی‌بیند!» در مورد سوژه‌های ناب و بکری که در حوزه دفاع مقدس وجود دارند، اما مورد کم‌لطفی یا بی‌مهری مسئولان فرهنگی و فیلمسازان قرار گرفته‌اند.حالا و پس از گذشت بیش از پنج سال از پیشنهاد «جوان» به فیلمسازان برای ساخت اثری سینمایی در مورد این «گردان یک نفره»، روز گذشته خبری در مورد ساخت فیلم سینمایی «شکار شکارچی» که قرار است زندگینامه شهید عبدالرسول زرین در آن روایت شود، منتشر شد. قرار است فیلم سینمایی «شکار شکارچی» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری با نگاهی به حماسه برترین تک‌تیرانداز جنگ‌های معاصر و هشت سال دفاع مقدس «شهید عبدالرسول زرین» ساخته شود. این فیلم سینمایی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح بعد از سه ماه پیش‌تولید در شهرک سینمای انقلاب و دفاع مقدس مراحل تولید خود را برای حضور در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز کرده است. همچنین «کامبیز دیرباز» به عنوان بازیگر فیلم «شکار شکارچی» و ایفاگر نقش شهید عبدالرسول زرین معرفی شده است.

«جوان» در بخشی از آن گزارش نوشته بود: «یکی از بکرترین نمونه‌ها در این زمینه که در عین حال می‌تواند یک پیشنهاد عالی برای ساخت اثری در این زمینه هم باشد، مربوط به شهید والامقام «عبدالرسول زرین» است. شهید زرین یک تک‌تیرانداز بسیجی است که به علت تبحر بالا در شکار نیرو‌های بعثی و رشادت‌های زیاد و بر اساس آنچه ثبت شده، توانسته است بیش از ۷۰۰شلیک موفق ثبت شده از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ در کردستان تا عملیات خیبر داشته باشد. این شهید دلاور بسیجی که در میان دشمنان بعثی به «سرباز خمینی» معروف بوده به خاطر انجام اقدامات خارق‌العاده، اما واقعی بار‌ها موجب تعجب و تحسین فرماندهان و همرزمانش می‌شود. این شهید در مقایسه با نظایری مثل «کریس کایل» تک‌تیرانداز امریکایی که چند وقت پیش فیلم آن توسط کلینت ایستوود ساخته شد و تنها ۱۶۰ مورد تیراندازی موفق از او ثبت شده، دلاوری‌ها و اقدامات متهورانه بسیاری انجام داده است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند به تنهایی و به صورت بالقوه یک فیلم سینمایی جذاب، دراماتیک و کاملاً مخاطب‌پسند باشد، البته به شرط اینکه کار به دست یک سینماگر کاربلد انجام شود.» تک‌تیرانداز امریکایی (American Sniper) محصول سال ۲۰۱۴ امریکا در ژانر زندگینامه‌ای، جنگی و درام به کارگردانی کلینت ایستوود و نویسندگی جیسون هال است. داستان این فیلم برگرفته از کتاب تک‌تیرانداز امریکایی و روایت زندگی کریس کایل است. وی در چهار دوره حضور خود در عراق در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ بیش از ۱۶۰ نفر را کشت و در سال ۲۰۱۳ در خانه خود در ایالت تگزاس توسط ادی روث به ضرب گلوله به قتل رسید. مقایسه شهید زرین با کریس کایل تنها از این زاویه که هر دو تک‌تیرانداز جنگی بودند جایز است، اما ماهیت عملکرد این دو قطعاً قابل مقایسه نیست چراکه یکی در وضعیت دفاع از وطن و با رویکردی انسانی و میهن‌پرستانه دست به عمل زده و دیگری در وضعیت اشغال غیرمشروع کشوری دیگر دست به جنایت جنگی آلوده است.عباس بلوندی طراح صحنه و لباس که این روز‌ها به عنوان مشاور هنری پروژه سینمایی «شکار شکارچی» به کارگردانی علی غفاری فعالیت می‌کند، در رابطه با مراحل فعلی ساخت این فیلم سینمایی می‌گوید: این فیلم سینمایی یک اثر جنگی است و قصه عبدالرسول زرین را به تصویر می‌کشد. شهید زرین یکی از تک‌تیراندازان معروف ایران در جنگ تحمیلی هشت‌ساله است. فیلمبرداری این پروژه بیشتر در تهران است و به زودی لوکیشن‌های دیگر این فیلم نیز انتخاب می‌شود.

Javan

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید