ناصر هادیان، استاد دانشگاه تهران مطرح کرد

دو شرط اساسی ایران برای بازگشت امریکا به برجام/ هیچ ضمانتی مانع آمریکا نخواهد شد!

کدخبر: ۳۷۷۳۶۰
اقتصادنیوز: اعتماد امروز گفت‌وگویی با ناصر هادیان، تحلیلگر مسائل استراتژیک و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران انجام داده‌است.
دو شرط اساسی ایران برای بازگشت امریکا به برجام/ هیچ ضمانتی مانع آمریکا نخواهد شد!

به گزارش اقتصادنیوز گزیده این گفت‌وگو به این شرح است:

*  به نظر من بازگشت سریع، کامل و تمیز (با حسن نیت) به برجام بهترین راهکار است. امروز نفع برخی از گروه‌هایی که من اسم آنها را (بازی به هم زن) spoiler  گذاشته‌ام، این است که برجام احیا نشود. این گروه‌ها در تهران، واشنگتن، تل‌آویو، ریاض و ابوظبی هم هستند.

  *برای بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای باید توافقی یا میان بازیگران درون برجام یا اعضای شورای امنیت صورت بگیرد.

 * روس‌ها موافق بازگشت ساده امریکا به برجام نیستند.

*  اروپایی‌ها اگر امروز نگران این نبودند که ایران مسیر فعالیت‌های هسته‌ای را به گونه دیگری طی کند از بازگشت امریکا به برجام استقبال نمی‌کردند یا حتی موافق طولانی‌تر کردن این روند حتی بیش از تیم جو  بایدن بودند.

*  ما دو شرط اساسی برای بازگشت امریکا به برجام داریم: پرداخت خسارت و مساله حق کشورهای حاضر در برجام برای استفاده از مکانیسم ماشه.

  *با نظام سیاسی امریکا و دعواهایی که در این کشور در حال حاضر در جریان است، امکان ندارد این کشور خسارتی به ایران پرداخت کند.

*  در شرایطی که ایالات متحده بخواهد از زیر بار تعهدات داده شده فرار کند، این کار را انجام می‌دهد و هیچ ضمانتی نمی‌تواند مانع شود. الان که امریکا در خارج از برجام بود و ما گفتیم که این کشور نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند در عالم واقع چه اتفاقی رخ  داد؟

 * ما این ‌بار در دو فاز گام‌های خود را برمی‌داریم. فاز نخست این است که جو بایدن با استفاده از دستورهای اجرایی تحریم‌ها را لغو می‌کند یا سه تحریم اصلی و مهم برای ایران نظیر فروش نفت و تحریم بانکی و مالی و سایر تحریم‌ها را هم در یک دوره سه ماهه لغو می‌کند.

*  طرفداران کلینتون در مواجهه با ایران تندروتر از طرفداران بایدن و اوباما هستند و اعتقاد دارند که دولت بایدن باید از اهرم‌های فشاری که در دولت ترامپ علیه ایران وضع شده استفاده کند.

 * اگر ترامپ یک نکته را به ما نشان داده باشد این است که امریکا با قدرتی که در اختیار دارد می‌تواند خوب یا بد سایرین را به تبعیت از خود وادار کند و همین مساله این کشور را به قدرت بلامنازع تبدیل کرده است. در این چند سال اروپا که هیچ، روسیه و چین هم در حوزه تحریم‌ها به کمک ما نیامدند، همه‌ چیز را گران فروختند اما ارزان و پنهانی خریداری کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید