تنفر کلوپ روسای جمهوری سابق از سنت شکنِ حرفه‌ای؛

ترامپ جایی در «باشگاهِ بزرگان» ندارد

کدخبر: ۳۸۷۹۳۰
روسای جمهور پیشین یالات متحده، باراک اوباما، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون پس از برگزاری مراسم آغاز به کار دولت جو بایدن، یک ویدیوی سه دقیقه‌ای ضبط کردند و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را به عنوان هسته‌ی دموکراسی آمریکایی ستودند.
ترامپ جایی در «باشگاهِ بزرگان» ندارد

به گزارش اقتصادنیوز، غیبت دونالدترامپ در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری جوبایدن تنها یکی از رفتارهای خارج از عرف او در مقام رئیس‌جمهور ایالات متحده بود که مورد توجه ناظران قرار گرفت. این عمل سمبلی بود از تفاوت قابل توجه او با پیشینیانش. تفاوت‌هایی از این دست و برخوردهای نامتعارف او باعث شده کلوپ روسای جمهور سابق از فاصله گرفتن او با این باشگاه احساس نارضایتی چندانی نداشته باشد. به همین مناسبت، ویل ویزرت و دب ریچمن با انتشار یادداشتی در آسوشیتدپرس به این موضوع پرداخته‌اند.

باشگاهی برای اتحاد

دونالد ترامپ از باشگاه روسای جمهوری سابق دوری می‌کند و مسلما این یک احساس متقابل است. این باشگاهی است که دونالد ترامپ هیچ علاقه‌ای برای به عضویت در آن ندارد: کادر فرماندهان کل قوای سابق که احترام خود را به نهاد ریاست‌جمهوری ابراز می‌کنند و بدین وسیله اختلافات سیاسی غالباً تلخ را کنار گذاشته و در امور مشترکی با هم متحد شوند.

WhatsApp Image 2021-01-24 at 9.14.42 AM (2)

معمولا اعضای باشگاه روسای جمهور سابق با هم عکس می‌گیرند؛  در حین حوادث تاریخی به هم‌دیگر لبخند می‌زنند و یکدیگر را در آغوش می‌کشند؛ در مراسم یادبود و سوگواری در قسمت وی‌آی‌پی غمگین در کنار هم می‌نشینند؛ به صورت مشترک مسئولیت پروژه‌های ویژه‌ای را به عهده می‌گیرند؛ بسیار به ندرت از یکدیگر انتقاد می‌کنند و عموما تمایل ندارند درباره جانشینان خود در کاخ سفید سخنان تندی را بر زبان جاری کنند. با این حال، مانند بسیاری دیگر از سنت‌های ریاست جمهوری، این روشی است که دونالد ترامپ میانه خوبی با آن ندارد و احترام چندانی برایش قائل نیست. حالا که او دفتر کار سابقش را ترک کرده، تصور این‌که باشگاه منحصربه‌فرد روسای‌جمهور پیشین به گرمی به او خوش‌آمد بگوید، بسیار دشوار است.

احساس دوری متقابل

کیت اندرسون براور که در کتابی با عنوان «تیم پنج نفره: باشگاه روسای جمهور در زمانه ترامپ» در سال ۲۰۱۹ با ترامپ  مصاحبه کرده، تعریف می‌کند او این ایده را که به عضویت باشگاه روسای جمهور درآید، به سخره گرفت و در واکنش به آن گفت: «تصور نمی‌کنم که پذیرفته شوم». به همین اندازه هم روشن است که اعضای دیگر باشگاه هم –لااقل در حال حاضر- او را نمی‌خواهند. ترامپ، به عنوان کسی که یورش‌گران به ساختمان کنگره را تحریک کرده بود، به اولین رئیس‌جمهوری تبدیل شد که در 152 سال اخیر در مراسم تحلیف جانشینش شرکت نکرد.

روسای جمهور پیشین یالات متحده، باراک اوباما، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون پس از برگزاری مراسم آغاز به کار دولت جو بایدن، با حضور درگورستان ملی آرلینگتون یک ویدیوی سه دقیقه‌ای ضبط کردند و انتقال آرام قدرت در این کشور را به عنوان هسته دموکراسی ستودند، در این کلیپ هیچ نامی از ترامپ ذکر نشد، اما به طور ضمنی رفتار او پس از اعلام نتایج انتخابات مورد سرزنش قرار گرفت.

12

در این کلیپ، بوش گفت: «من فکر می‌کنم این واقعیت که ما سه نفر در این‌جا ایستاده‌ایم و در مورد انتقال مسالمت‌آمیز قدرت صحبت می‌کنیم، بیان‌گر یک‌پارچگی نهادی کشورماست». اوباما هم برنامه تحلیف را مراسمی خواند که «یادآور این‌ست که ما می‌توانیم اختلافات شدیدی داشته باشیم و در عین حال انسانیت مشترک یکدیگر را به رسمیت بشناسیم» و این‌که «ما به عنوان آمریکایی، بیش از آن‌چیزهایی که ما را از هم جدا می‌کند، با هم اشتراک داریم».

کسی از ترامپ توصیه استراتژیک نمی‌خواهد

جفری انگل، مدیر مرکز تاریخ ریاست جمهوری در دانشگاه متدیست جنوبی در دالاس معتقدست «ترامپ مناسب باشگاه روسای جمهوری سابق نیست، چرا که خلق‌وخوی کاملا متفاوتی دارد. افراد این باشگاه به لحاظ تاریخی مورد احترام یکدیگر و روسای‌جمهور بر سر کار قرار داشته‌اند. حتی ریچارد نیکسون هم به دلیل سیاست خارجی خود مورد احترام بیل کلینتون و رونالد ریگان قرار داشت. اما بعید می‌دانم کسی از ترامپ توصیه استراتژیک بخواهد».

29

به طور مرسوم، از روسای جمهور سابق برای کارهای بزرگ دعوت می‌شود. جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون در سال 2005 با هم همکاری کردند و کارزاری را آغاز کردند که از آمریکایی‌ها می‌خواست به یاری قربانیان سونامی ویران‌گر جنوب شرقی آسیا بیایند. هنگامی که طوفان کاترینا ساحل خلیج مکزیک را در هم کوبید، بوش پدر بیل کلینتون را فراخواند تا کمپینی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی به آسیب‌دیدگان به راه بیاندازند.

وقتی بوش بزرگ در سال 2018 درگذشت، کلینتون نوشت: «دوستی با او یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌های زندگی من بوده است». این تمجید بی‌حدوحصر در حالی بود که او به جز ترامپ تنها کسی بود که پس از چهارسال ناگزیر از ترک کاخ سفید شده بود. اوباما از یاری کلینتون و بوش برای جمع‌آوری کمک مالی برای آسیب‌دیدگان از زلزله ویران‌گر 2010 هائیتی استفاده کرد و خانواده بوش با خانواده اوباما رابطه صمیمانه‌ای برقرار کرده‌ است، درست همان‌طور که دوربین‌ها آن‌ها را در کنار هم در مراسم تشییع جنازه جان مک کین سناتور آریزونا به تصویر کشیدند.

معمولاً روسای جمهور در حالی که بر سر کار هستند، بدون در نظر گرفتن گرایشات حزبی و جناحی، احترام فراوانی برای پیشینیان‌شان قائل‌اند. ریچارد نیکسون، در سال 1971 ، سه سال قبل از اینکه با شرمساری استعفا دهد، برای شرکت در افتتاح کتاب‌خانه ریاست‌جمهوری لیندون جانسون به تگزاس رفت. هنگامی هم که کتاب‌خانه نیکسون در سال 1990 تکمیل شد، رئیس جمهور وقت جورج بوش با روسای جمهور سابق رونالد ریگان و جرالد فورد در مراسم افتتاحیه آن شرکت کردند.

یک سنت‌شکن حرفه‌ای

سنت‌شکنی و رفتار خلاف عرف ترامپ حتی پیش از آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌اش آغاز شد. اوباما پس از پیروزی در انتخابات در نوامبر 2016 ، در کاخ سفید میزبان ترامپ بود و قول داد «از هر کاری برای موفقیت شما دریغ نخواهیم کرد» و ترامپ پاسخ داد «من مشتاقم که در آینده بارها و بارها میزبان شما باشم»، اما این هرگز اتفاق نیفتاد. در عوض، ترامپ به دروغ اوباما را به شنود متهم کرد و چهار سال را صرف حمله به دولت سابق کرد.

البته این‌که روسای جمهور فعلی و سابق از یکدیگر متنفر باشند، مسبوق به سابقه است و انتقاد از جانشینان امر بی‌سابقه‌ای  نیست. کارتر از سیاست‌های دولت جمهوری‌خواه پس از خود  انتقاد کرد. اوباما دونالد ترامپ را در حین مبارزات انتخاباتی به نفع بایدن مورد حمله قرار داد و از سیاست‌های جورج دبلیو بوش هم انتقاد کرد - هرچند اوباما معمولاً مراقب بود که از اسلاف خود نام نبرد. تئودور روزولت سعی کرد با تأسیس حزب جدیدی جانشین خود را از کار برکنار کند و مجدداً علیه او به عنوان کاندیدای رئیس‌جمهوری نامزد شود.

با این‌همه روسای جمهور همیشه مورد احترام یکدیگر بوده‌اند. بنابراین ممکن است ترامپ هم رابطه خود را با رئیس‌جمهوران سابق بازسازی کند.  او به براور گفته که می‌تواند دوباره بیل کلینتون را به چشم یک دوست ببیند؛ بالاخص که هر دو عادت داشتند با هم گلف بزنند.

WhatsApp Image 2021-01-24 at 9.14.42 AM (1)

باید دید او شانسی برای تبدیل شدن به یک رئیس‌جمهور سنتی در زمان بازنشستگی را خواهد داشت، در حالی که در زمانی که بر مسند کار قرار داشت، اصلا چنین نبود. به عقیده براور ترامپ در دوره کاری‌اش زیادی تند رفت، به نظر نمی‌رسد روسای جمهور سابق در حال حاضر تمایلی به استقبال از او داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید