رویترز خبر داد

برنامه بایدن برای احیای برجام و رفع تحریم های ایران

کدخبر: ۳۹۱۷۷۲
خبرگزاری رویترز گزارش داد دولت بایدن برای احیای برجام گزینه‌های مختلف از جمله برداشتن گام‌های کوچک را بررسی می‌کند
برنامه بایدن برای احیای برجام و رفع تحریم های ایران

به گزارش اقتصادنیوز، سه منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گزارش داد‌‌ه‌اند که ایالات متحده در حال ارزیابی گزینه‌های متعدد برای احیای توافق هسته‌ای با ایران است.  از جمله گزینه‌های مورد نظر، برداشتن گام‌های کوتاه از سوی هر دو طرف برای اجرای کامل توافق هسته‌ای و خرید زمان است. به نوشته این خبرگزاری، این رویکرد می‌تواند مانع بدتر شدن روابط تهران و واشنگتن شود.

هدف از گزینه احیای گام‌به‌گام توافق هسته‌ای، خنثی کردن پیامدهای سیاست دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از این توافق اعلام شده است. بر اساس سیاست جدید دولت آمریکا، ایران می‌تواند از برخی از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای بهره ببرد. خبرگزاری رویترز سطح دسترسی ایران به مزایای اقتصادی را در صورت اجرای این سیاست نازل‌تر از زمان امضای توافق هسته‌ای اعلام کرده است. در مقابل جمهوری اسلامی نیز ملزم به بازگشت به تعهدات پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای خواهد بود.

به گفته منابع مطلع، جو بایدن، هنوز به جمع‌بندی پیرامون  سیاست دولت خود در قبال ایران نرسیده است. در مصاحبه‌ای تلویزیونی که به تازگی پخش شده، او گفت تحریم‌ها تا زمانی که ایران تعهدات خود را به طور کامل اجرا نکند، برقرار خواهد بود.

یکی از این منابع به رویترز گفت که دولت جو بایدن در حال ارزیابی گزینه‌ها، از جمله بازگشت به توافق هسته‌ای است و در این حین نیز دو طرف گام‌های کوچکی بردارند.

منبع دیگر به رویترز گفته که دولت بایدن نتیجه گرفته بازگشت کامل به توافق هسته‌ای مستلزم مذاکرات طولانی است و از این رو روش‌های میانه‌ را می‌توانند بیازمایند. به گفته او احتمال دارد آن‌ها دست‌کم تحریم‌ها را کاهش دهند و با ایران به توافق دست یابند که نقض تعهدات هسته‌ای خود را متوقف کند یا حتی دوباره به برخی از مفاد توافق بازگردد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید