سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

از احضار ترامپ تا اتهامات هسته‌ای علیه ایران

کدخبر: ۳۹۴۹۶۴
اقتصادنیوز: در شرایطی که دکتر فائوچی نسبت به سیاسی شدن پاندمی کرونا در ایالات متحده ابراز ناراحتی کرد، دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس سازمان بهداشت جهانی نسبت به نابرابری میان کشورهای فقیر و غنی در دسترسی به واکسن کرونا هشدار دادند.
از احضار ترامپ تا اتهامات هسته‌ای علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز، احضار پرونده مالیاتی دونالد ترامپ، تصویب بسته حمایتی جو بایدن در کمیته بودجه مجلس نمایندگان، اتهامات هسته‌ای علیه ایران، بررسی امکان بازگشت آمریکا به برجام، انتقاد از توزیع واکسن کرونا در جهان، سیاسی شدن همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا و تفاهم فیس‌بوک و دولت استرالیا سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم روز گذشته تشکیل داده‌اند.

احضار پرونده مالیاتی ترامپ

به گزارش بی‌بی‌سی، با مخالفت دیوان عالی آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق این کشور، باید مدارک مالیاتی خود را به دادستان‌های نیویورک تحویل دهد.  دادستانی نیویورک چند سالی است که خواستار دسترسی به مدارک مالیاتی ترامپ است اما وکلای رئیس‌جمهوری سابق با بهانه این که او در حال گذراندن پرونده ممیزی خود در اداره مالیات است، از ارایه این مدارک سرباز می‌زدند.

6

این اختلاف در نهایت به دادگاه فدرال نیویورک کشیده شد، جایی که قاضی به نفع دادستانی نیویورک رای داد اما وکلای ترامپ با بردن پرونده به دیوان عالی کشور در واشنگتن، همچنان اصرار بر مسکوت گذاشتن درخواست دادستانی نیویورک داشتند.  با این حال، حکم دیوان عالی به آن معنی نیست که مدارک مالیاتی ترامپ به طور عمومی منتشر خواهد شد.

دونالد ترامپ در نیم قرن گذشته، تنها رئیس‌جمهوری آمریکا بوده که پیش از ورود به کاخ‌سفید و در طول چهارسال حضور در آن از انتشار اوراق مالیاتی خود امتناع کرد.  اگر چه انتشار این مدارک اجباری نیست اما سیاست‌مداران آمریکایی انتشار عمومی آن را گواهی بر اصلح و صادق بودن خود در چشم رای‌دهندگان می‌دانند.

تصویب بسته حمایتی بایدن در کمیته بودجه

به گزارش آسوشیتدپرس، چاک شومر رهبر دمکرات‌ها در مجلس سنای آمریکا اعلام کرد که کنگره به سوی موافقت با طرح قانون اختصاص بسته حمایتی به ارزش 1.9 تریلیون دلار برای کاهش اثرات پاندمی کرونا گام خواهد برداشت و این طرح را پیش از پایان کمک‌های وام بیکاری مربوط به پاندمی کرونا تا 14 مارس برای امضا به جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده ارائه خواهد داد. این در شرایطی است که جمهوری‌خواهان در تلاش برای عدم تصویب این بسته هستند. 

12

کمیسیون بودجه در مجلس نمایندگان آمریکا نیز دوشنبه با طرح قانون موافقت کرده و انتظار می‌رود تا اواخر هفته جاری از سوی این مجلس به طور کامل تصویب شود. لایحه اختصاص بسته حمایتی 1.9 تریلیون دلاری شامل اتخاذ اقدام‌های کمکی لازم برای تقویت اقتصاد آمریکا و اجرای پیشنهادهای جو بایدن جهت تامین مالی بیشتر برای طرح‌های تولید واکسن‌های کووید- 19 و تدارک دیگر تجهیزات پزشکی است.

اتهامات هسته‌ای علیه ایران

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه آمریکا،‌ ادعا کرده است که این کشور به دنبال گسترش و تقویت توافق میان قدرت‌های جهانی و ایران با هدف مهار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است. به گفته او «دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است».

8

بلینکن در سخنرانی خود در کنفرانس خلع سلاح با میزبانی سازمان ملل متحد در ژنو مدعی شده است:‌ «ما با همکاری متحدان و شرکای خود تلاش خواهیم کرد برجام را تمدید و تقویت کرده و سایر نگرانی‌ها، از جمله رفتارهای بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای و توسعه و تکثیر موشک‌های بالستیک ایران، را برطرف کنیم.»

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم که در کنفرانس خلع سلاح در ژنو سخن می‌گفت، با اشاره به آمادگی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای پیوستن دوباره به برجام اظهار داشت: «به نفع ایران است که الان و تا قبل از این‌که صدمات وارده به این توافق غیر قابل جبران شود تغییر مسیر بدهد».

بررسی امکان بازگشت آمریکا به برجام

به گزارش یورونیوز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که تماس‌های دیپلماتیک مهمی با همه طرف‌های توافق هسته‌ای ایران از جمله ایالات متحده آمریکا در جریان است تا بررسی شود آیا امکان بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد یا خیر. او با اشاره به خروج آمریکا از برجام در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ اضافه کرد که به عقیده او «این موضوع (بازگشت آمریکا به برجام) راهی برای بازگشت ایران به انجام تعهدات هسته‌ای است».

2

انتقاد از توزیع واکسن کرونا در جهان

به گزارش دویچه وله، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از نحوه توزیع واکسن کرونا در دنیا انتقاد کرد. او گفت که جهان در توزیع عادلانه اولین واکسن‌ها، از جمله در میان کشورهای فقیر شکست خورده است.

3

گوترش در آغاز نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل برابری در دریافت واکسن را "مسئله‌ای حقوق بشری" خواند و گفت، ملی‌گرایی ناقض این حقوق است. او افزود، فقط ۱۰ کشور ۷۵ درصد واکسن‌های موجود را استفاده کرده‌اند. بیش از ۱۳۰ کشور دیگر حتی یک دوز نیز دریافت نکرد‌ه‌اند و این یک شکست اخلاقی است.

کشورهای ثروتمند کوواکس را تضعیف نکنند

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی از کشورهای ثروتمند خواست پیش از سفارش و خرید واکسن‌های بیشتر مطمئن شوند که این اقدام آن‌ها به تامین واکسن کرونا برای کشورهای فقیر و مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ در سراسر دنیا لطمه نمی‌زند. به گفته او: «تلاش برخی از کشورهای ثروتمند برای پیش‌خرید تمامی واکسن‌ها، روی معاملات کوواکس با شرکت‌های داروسازی تاثیر منفی گذاشته است و تحت تاثیر این وضعیت سهمیه واکسنی که این شرکت‌ها به کوواکس وعده داده بودند، کاهش یافته است».

4

بر اساس آماری که گروه فشار ضدفقر «وان کمپین»‌ اخیرا منتشر کرده استرالیا، ژاپن، کانادا، بریتانیا، آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون سه میلیارد دوز واکسن کرونا سفارش داده اند که یک میلیارد و دویست میلیون دوز بیشتر از مقدار لازم برای واکسینه کردن کل جمعیتشان، به ازاء هر نفر دو دوز، است. این در حالی است که در جهان ۱۳۰ کشور هنوز هیچ‌گونه واکسیناسیونی علیه کرونا انجام نداده‌اند.

کرونای سیاسی در آمریکا

تنها یک سال پس از شناسایی نخستین بیمار مبتلابه ویروس کرونا در غرب آمریکا، شمار قربانیان کووید۱۹ در این کشور از ۵۰۰ هزار نفر گذشت. این رقم برابر جمع کل تعداد کشته‌شدگان آمریکا در جنگ‌‎های جهانی اول و دوم و جنگ ویتنام است. این آمار که حدودا دو برابر برزیل (۲۲۴ هزار قربانی)، دومین کشور با بدترین آمار مرگ بر اثر کرونا است در حالی روی داد که شمار مبتلایان به این ویروس در ایالات متحده هم اکنون از مرز ۲۸ میلیون نفر گذشته است.

10

در همین رابطه آنتونی فائوچی، که رهبری کارزار مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا در ایالات متحده را بر عهده دارد در مصاحبه با رویترز گفته اختلافات سیاسی بخش بزرگی از علت آسیب‌پذیری این کشور در برابر همه‌گیری است. به گفته او ما در شرایطی به مبارزه با این ویروس رفتیم که حتی توصیه به استفاده از ماسک که مسئله‌ای کاملا بهداشتی است به موضوع بیانیه‌های سیاسی مبدل شده بود.

تفاهم فیس‌بوک و دولت استرالیا

به گزارش فایننشال تایمز، شرکت فیس‌بوک اعلام کرد پس از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با دولت استرالیا در مورد قانونی که باعث می‌شود غول‌های دیجیتال هزینه نقل اخبار را پرداخت کنند، ممنوعیت اشتراک اخبار استرالیایی‌ها را لغو خواهد کرد.

در هفته پیش کمپانی فیس‌بوک اعلام کرده بود اخبار سایت‌های دولتی استرالیا نمی‌توانند بر روی این پلتفرم منتشر شوند. این تصمیم بعد از آن گرفته شد که دولت استرالیا لایحه قانون جدید رسانه‌ها را تهیه کرد. بر اساس آن فیس‌بوک و گوگل باید بابت انتشار مطالب رسانه‌‌ها عوارض بپردازد.

11

ممنوعیت انتشار اخبار سایت‌های دولتی بر روی فیس بوک به این معناست که کاربران این شبکه اجتماعی در استرالیا نمی‌توانند هشدارهای ادارات این کشور درباره جاری شدن سیل یا بالا آمدن آب رودها و اخبار مرتبط با آتش ‌سوزی جنگل‌ها را که در استرالیا به وفور اتفاق می‌افتد، و نیز هشدارهایی درباره پاندمی کرونا را از طریق فیس‌بوک دریافت کنند.

حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد

به گزارش العربیه، سفارت آمریکا در عراق که در منطقه به شدت حفاظت‌شده سبز عراق قرار دارد، شامگاه دوشنبه 22 فوریه 2021 هدف حمله موشکی قرار گرفت و چند فروند موشک کاتیوشا به منطقه پیرامونی آن اصابت کرد. العربیه به نقل از رسانه‌های عراقی گزارش داده ستون‌های دود از داخل سفارت آمریکا به آسمان رفته، آژیر خطر به صدا درآمده و هلی‌کوپترهای بدون سرنشین هم در منطقه به پرواز در آمدند.

1

این سومین حمله‌ای است که در یک هفته گذشته تاسیسات دیپلماتیک، نظامی و یا تجاری غربی در عراق را مورد هدف قرار می‌دهد. پیش از این چند ماهی بود که از شدت این حملات کاسته شده بود.  در واکنش به این مسئله  ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ایران را متهم به داشتن مسئولیت در این حملاتی کرد و مدعی شد که نیروی های نیابتی نزدیک به ایران عملیات علیه آمریکایی‌ها انجام می‌دهند و از سلاح های ساخت ایران در این حملات در عراق استفاده شده است. جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز تاکید کرد که نیروهای آمریکا حق دفاع از خود را در خاک عراق دارند

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید