سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

حملات موشکی به آرامکو /جنجال در خانواده سلطنتی انگلیس/کشتار فعالان چپ

کدخبر: ۳۹۸۰۵۱
با حملات اخیر به راس تنوره، منطقه‌ای که بزرگترین تاساسیات نفتی جهان در آن واقع است، به نظر می رسد تاثیرات اقتصادی عمده‌ای را شاهد باشیم.
حملات موشکی به آرامکو /جنجال در خانواده سلطنتی انگلیس/کشتار فعالان چپ

به گزارش اقتصادنیوز، حمله موشکی و پهپادی به آرامکو، ادعا علیه خانواده سلطنتی، فراخوان اعتصاب عمومی در میانمار، ممنوعیت پوشش برقع در سوئیس، افزایش 155 درصدی صادرات چین و پرواز تحریک آمیز بی-52 بر فراز خلیج سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته تشکیل داده اند.

حمله موشکی و پهپادی به آرامکو

به گزارش رویترز، نیروهای حوثی شامگاه یکشنبه تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی در منطقه «راس تنوره» را هدف حملات پهپادها و موشک‌های خود قرار دادند، رخدادی که ریاض انگیزه آن را ایجاد بی‌ثباتی در بازار جهانی انرژی توصیف کرده است. حوثی‌ها همچنین اعلام کردند که پایگاه‌های نظامی عربستان سعودی در شهرهای الدمام، عسیر و جازان نیز هدف حملات آنان قرار گرفته است.

22

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت انرژی عربستان سعودی گزارش داد که یک محوطه ذخیره نفت در راس تنوره مورد تهاجم یک پهپاد قرار گرفته اما این حمله تلفات یا خساراتی نداشته است. راس تنوره منطقه‌ای است که بزرگترین تاساسیات نفتی جهان در آن واقع است و از این رو اختلال در آن می‌تواند تاثیرات اقتصادی عمده‌ای داشته باشد. به گفته وزارت انرژی عربستان، یک فروند موشک بالستیک حوثی‌ها نیز نزدیک مجموعه مسکونی آرامکو در الظهران فرود آمده است.

ادعا علیه خانواده سلطنتی

به گزارش بی بی سی، مگان مرکل، همسر شاهزاده هری، نوه ملکه بریتانیا، خانواده سلطنتی این کشور را به 'نژادپرستی و دروغ گویی متهم کرده است. مگان که به همراه شاهزاده هری با اوپرا وینفری، مجری مشهور آمریکایی مصاحبه کرده است، در سخنانش گفت که پس از ازدواج در سال ۲۰۱۸ به خودکشی فکر کرده بود.

مگان که ۳۹ سال سن دارد، فرزند یک مادر سیاه پوست و پدر سفیدپوست آمریکایی است. به گفته مگان مرکل، در دورانی که فرزندش آرچی را باردار بوده، دغدغه اعضای خانواده سلطنتی میزان تیرگی رنگ پوست فرزندش بوده است.

19

مگان مرکل که در این مصاحبه که یکشنبه از شبکه سی بی اس پخش شد، گفت:‌ آنها نمی خواستند پسرش‌ عنوان شاهزاده داشته باشد.  او اعضای خانواده سلطنتی را به بی تفاوتی و دروغگویی متهم کرد.

فراخوان اعتصاب عمومی در میانمار

به گزارش دویچه وله، در حالی که نیروهای امنیتی و پلیس میانمار پیگرد و بازداشت حامیان دولت غیرنظامی به رهبری آنگ سان سوچی را شبانه ادامه می‌دهند حرکت‌های اعتراضی علیه کودتاگران ادامه دارد و تشدید می‌شود. در واکنش به افزایش خشونت علیه معترضان، شماری از اتحادیه‌های بانفوذ صنفی در فراخوان مشترکی دعوت به اعتصاب عمومی از روز دوشنبه کرده‌اند. این اتحادیه‌ها هدف از فراخوان خود را توقف کامل و گسترده فعالیت‌های اقتصادی در کشور برای واداشتن نظامیان به تجدیدنظر در تصمیم خود مبنی بر در دست گرفتن قدرت از طریق کودتا عنوان می‌کنند.

13

از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد درصدد وضع تحریم‌هایی علیه حکومت کودتا است اما تاکنون موفق به انتشار بیانیه‌ای مشترک از سوی اعضای این شورا علیه کودتاگران نشد. قرار است مذاکرات در این باره هفته آینده ادامه یابد و اگرچه اقداماتی قهری از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعلام شده، اما برای اقدامی گسترده‌تر همچون تحریم بین‌المللی اسلحه، نیاز به موافقت همه اعضای شورای امنیت است. با این حال چین و روسیه، متحدان سنتی ارتش میانمار و صادرکنندگان اسلحه به این کشور، از تصویب هرگونه قطعنامه علیه کودتاگران جلوگیری می‌کنند.

کشتار فعالان چپ در فیلیپین

به گزارش رویترز، دو روز پس از این‌که رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین به ارتش دستور داد «حقوق بشر را فراموش کنند»، همه کمونیست‌ها را بکشند و «کارشان را تمام کنند»، نیروهای پلیس جان دست کم ۹ فعال غیرمسلح چپ را گرفتند. رودریگو دوترته روز جمعه دستور کشتار همه شورشیان را صادر کرد و گفت: «من به ارتش و پلیس دستور داده‌ام که اگر با شورشیان کمونیست روبه‌رو شدند، شک نکنند، آنها را بکشند و مطمئن شوند که زنده نیستند و بعد، جنازه‌هایشان را به خانواده‌های آنها تحویل دهند».

17

نیروهای امنیتی روز یکشنبه در شهرهای مختلف «به قصد دستگیری» به محل کار و سکونت فعالان چپ حمله کردند.آنتونیو پارلاد، رئیس یگان ویژه ضد شورش، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز هجوم هماهنگ به فعالان را «عملیات قانونی برای اجرای قانون» خواند و ادعا کرد ماموران امنیتی براساس احکام دستگیری که به‌خاطر در اختیار داشتن اسلحه و مواد منفجره صادر شده بوده، اقدام کردند. گروه‌های مدافع حقوق بشری و حزب جوانان روز یکشنبه را «یکشنبه خونین» خواندند و ضمن تکذیب ادعای دولت گفتند پلیس مقتولان را «اعدام» کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید