سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

توقف مذاکرات هسته‌ای به دلیل انتخابات /اتهام جاسوسی برای ایران صحت دارد؟

کدخبر: ۴۰۰۰۷۲
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نقض برجام در تاسیسات نطنز خبر داده است. وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شده تلاش قدرت‌های اروپایی برای احیای مذاکرات هسته‌ای به دلیل مشکلات تاکتیکی و وضعیت داخلی در ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری متوقف مانده است.
توقف مذاکرات هسته‌ای به دلیل انتخابات /اتهام جاسوسی برای ایران صحت دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز، گزارش جدید آژانس از نقض تعهدات برجامی، توقف مذاکرات هسته‌ای به دلیل انتخابات، همراهی آلمان با اسرائیل در نگرانی بابت ایران، رونمایی از بریتانیای جهانی با سلاح هسته‌ای، اتهام جاسوسی برای ایران، گزارش بلومبرگ از فروش نفت ایران و توصیه ترامپ به هوادارانش برای واکسینه شدن سرخط رسانه های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل می‌دهند.

گزارش جدید آژانس؛ نقض تعهدات برجامی

رویترز مدعی شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارسال گزارشی برای اعضا اعلام کرده ایران در اقدامی جدید در تاسیسات هسته‌ای نطنز به غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۴ اقدام کرده است. بر اساس این گزارش ایران تزریق یواف۶ را به آبشار زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژهای آی‌آر-۴ در سایت نطنز آغاز کرده است. مطابق با برجام ایران ملزم است که تنها با سانتریفیوژهای نسل اول آی‌آر-۱ به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد و به عقیده رویترز این عمل نقض تعهدات برجامی محسوب می‌شود.

1

در عین حال، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جلسه مشترک سه کمیته پارلمان اروپا اعلام کرده که  اوایل ماه میلادی آینده تیم فنی آژانس را برای بررسی موضوع ذرات اورانیوم‌غنی‌شده در مکان‌های اعلام‌نشده اعزام خواهد کرد. او در این نشست ادعا کرده که «بدون حضور آژانس و بازرسان در ایران امید به توافق معتبر ممکن نیست و ما در این زمینه روی کمک بسیار مهم اروپا و پارلمان اروپا حساب می‌کنیم.» 

به گفته گروسی،  بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اگرچه مشکل، اما امکان‌پذیر است. با این حال او اعلام کرد حتی اگر با سرعت معجزه‌آسایی همین فردا طرفین به برجام بازگردند، موضوعات زیادی وجود دارد که باید حل شوند.

توقف مذاکرات هسته‌ای به دلیل انتخابات

به گزارش بی‌بی‌سی، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در مجلس سنای این کشور گفته که تلاش قدرت‌های اروپایی برای احیای مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران به دلیل «مشکلات تاکتیکی» و «وضعیت داخلی در ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن» متوقف مانده است. او در این جلسه مدعی شده احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ فقط نقطه آغاز و مقدمه‌ای برای مذاکره بر سر یک توافق با دامنه وسیع تر خواهد بود. لودریان درباره مشکلات تاکتیکی که آن را از عوامل ناکامی رایزنی‌های اخیر برای شرکت ایران و آمریکا در گفتگوهای غیررسمی درباره برجام دانست جزییاتی ارایه نکرد.

2

این در حالی‌ست که محمدجواد ظریف روز دوشنبه گفته بود که با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، آمریکا هر چه سریعتر باید درباره بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها تصمیم بگیرد. او هشدار داد «وقتی ما وارد دوره انتخابات شویم دولت در حال تحویل دادن قدرت است و نمی‌تواند هیچ کار مهمی انجام دهد و بعد باید تقریبا شش ماه صبر کنیم». با این حال رابرات مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هفته گذشته اعلام کرد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران «مولفه‌ای» در مذاکرات هسته‌ای بین تهران و واشینگتن برای احیای برجام به شمار نمی‌رود.

همراهی آلمان با اسرائیل در نگرانی بابت ایران

به گزارش دویچه‌وله، فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور آلمان و روون ریولین، رئیس جمهور اسرائیل پس از گفت‌وگو با یکدیگر در کاخ بلوو در برلین در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند. رئیس جمهور آلمان در سخنان خود تاکید کرد که کشورش با تلاش‌های اسرائیل برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران و و دسترسی این کشور به سلاح هسته‌ای همراه است. او همچنین به نگرانی اسرائیل از برنامه موشکی و نقش منطقه‌ای ایران اشاره کرد و گفت در این نگرانی با اسرائیل شریک است.

3

اشتاین مایر در سخنان خود هم‌چنین به نقش دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا اشاره کرد و با انتقاد از او گفت که سیاست‌های ترامپ در رابطه با راه حلی برای صلح در خاورمیانه از نظر ما هیچ پیشرفتی نداشته و حتی نگرانی‌ها را تشدید کرد. او گفت که امیدوار است تلاش های دولت جدید ایالات متحده همراه با شرکای اروپایی آن به ثمر بنشیند.

رونمایی از بریتانیای جهانی با سلاح هسته‌ای

به گزارش بی‌بی‌سی، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا به هنگام رونمایی از تغییرات اساسی در اولویت‌های سیاست خارجی و دفاعی این کشور گفت که تعامل دیپلماتیک با کشورهای آسیایی از اولویت های دهه آینده بریتانیا خواهد داد. سند راهبردی جدید دولت بریتانیا با چشم انداز «بریتانیای جهانی» پیش‌بینی کرده است که این کشور به سمت منطقه هند- اقیانوس آرام متمایل شود.

4

بر اساس این سند، بریتانیا می‌خواهد با توجه به تغییر مرکز ثقل ژئوپلیتیک و اقتصادی جهان به سمت شرق و کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن، به بازیگر مهمی در این منطقه تبدیل شود. از همین رو دولتمردان بریتانیایی اگر چه به صراحت از روسیه به عنوان «فوری‌ترین تهدید برای امنیت شان» یاد می‌کنند اما در برابر چین با لحن ملایم تری سخن می‌گویند.

بر این اساس جانسون اعلام کرد این کشور برای تضمین امنیت خود در فضای پر مخاطره بین‌المللی و تهدیدهای تکنولوژیکی جدید، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را بیش از ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. بریتانیا در گذشته این نوع تسلیحات هسته‌ای را کاهش داده بود و در سال ۲۰۱۰ نیز اعلام کرد که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را در دهه ۲۰۲۰ به ۱۸۰ مورد محدود خواهد کرد. ولی دولت بوریس جانسون این محدودیت را لغو و اعلام کرد که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای بریتانیا در سال‌های آینده به ۲۶۰ مورد افزایش خواهد یافت.

بوریس جانسون، هم‌چنین از نفوذ منطقه‌ای ایران و احتمال دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای شدیدا ابراز نگرانی کرد. یه گفته جانسون «ما از نفوذ ایران و رفتارهای مخرب آن در منطقه به شدت نگرانیم. ما همچنین از خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به شدت نگران هستیم.» بوریس جانسون هم‌چنین گفت: «ایران نه فقط به خاطر امنیت و منافع مردم منطقه، بلکه به خاطر منافع و امنیت مردم ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد».

در همین رابطه محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: «جانسون با دورویی کامل نگران ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران است. او در همان روز اعلام می‌کند کشورش زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خودش را افزایش خواهد داد.»

اتهام جاسوسی برای ایران

خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده پلیس فدرال آمریکا،  به امیر حکمتی، سرباز پیشین نیروی دریایی آمریکا مظنون است که برای ایران جاسوسی می‌کرده و اسناد محرمانه‌ای را در اختیار ایران قرار داده است. او از سال ۲۰۱۱ به مدت چهار سال و نیم در ایران و به جرم جاسوسی برای آمریکا زندانی بود. امیر حکمتی در سال ۲۰۱۶ از زندان ایران آزاد شد و به آمریکا بازگشت و از جمهوری اسلامی به خاطر شکنجه و آزار خود در زندان شکایت کرد.

6

به نوشته آسوشیتدپرس مدارک جدیدی تحویل دادگاه شده که اظهارات حکمتی درباره دلیل سفرش به ایران را زیر سؤال می‌برد. او پیش‌تر گفته بود زمانی که برای دیدن مادربزرگش به ایران رفته بود، بازداشت شد. با این حال حکمتی رسماً به همکاری با ایران و یا تلاش برای فروش اطلاعات به جمهوری اسلامی متهم نشده است.

گزارش بلومبرگ از فروش نفت ایران

بلومبرگ مدعی شده ایران با فروش نفت ارزان باعث می‌شود، اوپک نتواند برنامه خود را برای عرضه حجم کم‌تری به بازار جهانی پیاده کند. بلومبرگ به نقل از بازرگانان و تحلیلگران نفت نوشته چین روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام و گازوئیل از ایران وارد می‌کند که بیشترین میزان در دو سال اخیر به‌شمار می‌رود.

5

بر اساس این گزارش و به گفته دست‌اندرکاران بازار نفت، قیمت نفت ایران در چین معمولاً بین۳  تا ۵ دلار در هر بشکه زیر معیار نفت خام برنت است، تفاوتی که سبب شده شرکت‌های محلی با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی به سرعت اقدام به خرید و ذخیره سازی نفت ایران کنند. بر اساس گزارش بلومبرگ، بخشی از محموله‌هایی که به چین می‌رسد، مستقیم در بنادر ایران بارگیری ‌شده و بخشی نیز به عنوان تولیدات کشورهای دیگر عرضه می‌شود.

ترامپ هوادارانش را به واکسینه شدن تشویق کرد

به گزارش بی‌بی‌سی، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا هواداران خود در حزب جمهوری خواه را به زدن واکسن کووید-۱۹ ترغیب کرده و گفته این اقدام را توصیه می کند. او در مصاحبه ای گفت که واکسن های کرونا ایمن وموثر هستند. پایگاه هواداران محافظه‌کار ترامپ یکی از گروه هایی است که در برابر واکسیناسیون مقاومت می کند. ترامپ در دوران ریاست جمهوری اش با این انتقاد روبرو بود که همه گیری را کمرنگ جلوه می دهد.

8

ترامپ  در مصاحبه ای با فاکس نیوز گفت: «من آن را توصیه می کنم». «من آن را به خیلی ها که تمایلی به واکسن زدن ندارند توصیه می کنم و راستش خیلی از اینها کسانی هستند که به من رای دادند».  نظرسنجی اخیر شبکه سی بی اس حاکیست که یک سوم هواداران حزب جمهوری خواه در صورت ارائه واکسن از آن استفاده نخواهند کرد. این رقم برای دمکرات ها ۱۰ درصد است.

شمار جانباختگان کرونا در اروپا به ۹۰۰ هزار نفر رسید

به گزارش یورونیوز، شمار جانباختگان ناشی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در کشورهای اروپایی طی یکسال گذشته به ۹۰۰ هزار نفر رسید که حدود نیمی از آن‌‌ها در ۵ کشور بریتانیا، ایتالیا، روسیه، فرانسه و آلمان گزارش شده است.

10

در میان کشورهای اروپایی، دو کشور بریتانیا و ایتالیا شاهد مرگ بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا طی یکسال گذشته بوده‌اند. در همین مدت دو کشور روسیه و فرانسه نیز از مرگ بیش از ۹۰ هزار تن به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ خبر داده‌اند و آلمان و اسپانیا نیز جان‌ باختن افزون بر ۷۰ هزار نفر از مبتلایان به کرونا را تایید کرده‌اند.

شیوع ویروس کرونا طی یکسال گذشته در مجموع موجب مرگ افزون بر دو میلیون و ۶۷۴ هزار نفر در سراسر جهان شده که نزدیک به ۳۳ درصد آنها شهروندان ۵۲ کشور و قلمرو اروپایی بوده‌اند. همچنین حدود ۳۶.۵ میلیون نفر از ساکنان ۵۲ کشور و قلمرو اروپایی تا کنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که این تعداد ۳۰ درصد از مبتلایان جهانی به این ویروس را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که حدود ۹.۵ درصد جمعیت جهان در اروپا زندگی می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید