پاسخ به کلیدی ترین سوالات سیاسی 2017

ترامپ با برجام چه می‌کند؟

کدخبر: ۱۵۷۱۸۴
سال 2017 میلادی که دقایقی از شروع آن می گذرد سال بسیار حساسی در روابط بین الملل به حساب می آید. مهمترین رویداد آن نیز شروع ریاست جمهوری دونالد ترامپ است. مواضعی که او در زمینه های گوناگون به خصوص برجام اتخاذ کرده حساسیت دوران ریاست جمهوری او را بیشتر کرده است.
ترامپ با برجام چه می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز ، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دیروز در یادداشتی از مهم‌ترین تحولات سال 2017 به روایت روزنامه فایننشال تایمز نوشته است. بعیدی‌نژاد در این یادداشت، آینده برجام، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، سرنوشت ماری‌لوپن در انتخابات ریاست‌جمهوری بهار سال 2017 و همین‌طور سرنوشت آنگلا مرکل در انتخابات پارلمانی آلمان به روایت سردبیران ارشد روزنامه فایننشال تایمز را مورد بررسی قرار داده است. کشیدن دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک از سوی ترامپ و آینده داعش از جمله دیگر محور‌های این پیش‌بینی است.

سال 2016 میلادی پایان یافت. در سال 2017 که فراروی ماست تحولات مهمی در صحنه جهانی به وقوع می‌پیوندند که بر سرنوشت کشورها و زندگی مردم جهان تاثیرگذار است و روابط بین‌المللی را دستخوش تحولات مهمی می‌‌کند. سردبیران مهم روزنامه فایننشال‌تایمز به پیش‌بینی مهم‌ترین تحولات سال 2017 پرداخته‌اند که اهم آنها به این شرح است:

١- آیا در سه ماه اول سال آینده میلادی، انگلیس اجرای روند خروج از اتحادیه اروپا را آغاز خواهد کرد؟

- بله. با بالاتر رفتن انتظارات داخلی و به نتیجه رسیدن بررسی‌های دولت، تا انتهای ماه مارس آینده دولت فرآیند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را آغاز می‌کند.

٢- آیا ماری لوپن (سیاستمدار دست راستی) برنده انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه خواهد بود؟

- نه. این احتمال صفر نیست؛ ولی به نظر نمی‌رسد با شرایط اقتصادی فرانسه شعار جایگزینی یورو با فرانک، پول ملی، طرفداران پروپا قرصی داشته باشد.

٣- آیا آنگلا مرکل برنده انتخابات آلمان خواهد شد؟

- بله. البته رای او کاهش خواهد داشت؛ ولی مخالفان او با حربه انتقاد از سیاست‌های مهاجرتی او حتی با وجود اقدام تروریستی برلین نیز نتوانسته‌اند مردم را به مخالفت کامل با او ترغیب کنند.

٤- آیا تفاهم هسته‌ای با ایران کنار گذاشته خواهد شد؟

- نه. ترامپ به خروج آمریکا از این توافق تهدید کرده است؛ اما گفتن این حرف از عمل کردن به آن خیلی ساده‌تر است. حتی اگر آمریکا از این توافق کنار بکشد، این توافق که به تصویب شورای امنیت رسیده است و با حمایت اتحادیه اروپا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین امضا شده، اعتبار خود را حفظ خواهد کرد و همه تلاش خواهند کرد که مخاطرات احتمالی اقدام آمریکا و اثرات آن را کاهش دهند.

٥- آیا ترامپ و پوتین درخصوص سوریه به توافق خواهند رسید؟

- بله. ترامپ که اهرمی در سوریه در اختیار ندارد، در صد روز اول ریاست‌جمهوری خود با روسیه برای مقابله با گروه‌های تروریستی به توافق می‌رسد.

٦- آیا ترامپ دیوار مرزی با مکزیک را خواهد ساخت؟

- بله اما نه همه آن‌ را. دیوار برای مرز سه هزار کیلومتری کار ساده‌ای نیست. او در مواضع آخر خود اعلام کرده که حداقل بخش‌هایی از دیوار را به‌صورت فنس خواهد ساخت. بنابراین حداقل به‌صورت سمبلیک هم شده او موانع موجود را که یک سوم مرز را می‌پوشاند تکمیل می‌کند.

٧- آیا در سال جدید داعش از بین خواهد رفت؟

نه. خلافت اعلامی داعش در عراق و سوریه در سال جدید از میان خواهد رفت؛ اما این گروه در محیط ناامن منطقه در خدمت جریان‌های افراطی به اقدامات تروریستی خود به نحو محدودتری ادامه خواهد داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید