سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

امکان دست‌یابی به توافق هسته‌ای جدید؟ /پانزده سال دیگر با پرزیدنت پوتین

کدخبر: ۴۰۳۶۱۵
در آستانه نشست وین، معاون وزیر خارجه روسیه گفته روسیه به تصمیم تهران بر امتناع از مذاکرات مستقیم با واشنگتن احترام می گذارد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت واشنگتن چالش‌های پیش رو را دست‌کم نمی‌گیرد و انتظار دست‌یابی به پیشرفتی زودهنگام یا فوری را ندارد.
امکان دست‌یابی به توافق هسته‌ای جدید؟ /پانزده سال دیگر با پرزیدنت پوتین

به گزارش اقتصادنیوز، گمانه‌زنی‌ها بر سر نشست کمیسیون برجام در وین، ناآرامی‌های پسابرگزیتی در ایرلندشمالی، اعلام بیعت دوباره با ملک عبدالله، بازداشت افسران سابق در ترکیه به جرم طرح کودتا، اعلام شرکای تجاری عمده اتحادیه اروپا و انصراف کره‌شمالی از المپیک توکیو سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

امکان دست‌یابی به توافق هسته‌ای

در آستانه نشست وین، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته که کشورش در گفت‌وگوهای جدید هسته‌ای با ایران، امکان دست‌یابی به توافق را می‌بیند. به گزارش دویچه‌وله، او گفته که معتقد است هیچ چیز جدیدی نباید اختراع کنیم و در مجموع مسئله بر سر این است که توافق سال ۲۰۱۵ بازگردیم. به گفته او روسیه به تصمیم تهران بر امتناع از مذاکرات مستقیم با  واشینگتن احترام می گذارد.

1

ریابکوف هم‌چنین نشست اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رسانه‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد انتقاد قرار داده است. او مدعی شده که نشت اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به صورت سیستماتیک انجام می‌شود و این موضوع درست زمانی که ایران اعلام کرده است در صورت لغو تحریم‌ها آماده بازگشت به تعهدات هسته‌ای است، غیرقابل چشم‌پوشی است.

عدم انتظار پیش‌رفت فوری در مذاکرات با ایران

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام این‌که رابرت مالی، رهبری هیات آمریکایی را در وین بر عهده خواهد داشت گفت واشنگتن چالش‌های پیش رو را دست‌کم نمی‌گیرد و انتظار دست‌یابی به پیشرفتی زودهنگام یا فوری را ندارد. به گزارش رویترز، او مدعی شده گام‌های هسته‌ای ایران برای بازگشت به تعهداتش و مراحل لغو تحریم‌های ایالات متحده، مباحث اولیه‌ای است که در نشست وین مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

2

پرایس درباره گمانه‌زنی‌ها پیرامون مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در اجلاس روز سه‌شنبه گفت که وی انتظار چنین اتفاقی را دارد، اما مذاکرات مستقیم در شرایط فعلی دور از انتظار است. او گفت انتظار می‌رود مذاکرات بسیار سخت باشد. پرایس هم‌چنین گفت انتظار مذاکرات مستقیم با ایران در شرایط فعلی وجود ندارند.

ناآرامی‌های پسابرگزیتی در ایرلندشمالی

به گزارش یورونیوز، ناآرامی‌های پسابرگزیتی در ایرلند شمالی هم‌چنان ادامه دارد. بر اساس این گزارش، جوانان پروتستان در شهرهای بلفاست و دری با روشن کردن آتش دست به پرتاب آجر و بمب‌های دست‌ساز به سوی ماموران پلیس زدند. این موج از اعتراض‌ها در ایرلند شمالی در حالی آغاز شده است که کشمکش سیاسی بر سر مقررات پسابرگزیتی در این منطقه از بریتانیا ادامه دارد. از سوی دیگر تنش‌ها بین احزاب حاضر در دولت محلی که ائتلافی از پروتستان‌ها و کاتولیک‌هاست نیز افزایش یافته است.

6

بنا به توافق تجاری بین بریتانیا و اتحادیه اروپا برخی از کالاهایی که بین ایرلند شمالی و دیگر مناطق بریتانیا جا به جا می‌شوند باید مورد بازرسی مرزی و گمرکی قرار گیرند. هدف از این اقدام جلوگیری از زیر سوال رفتن «توافق جمعه نیک» با بازگشت کنترل مرزی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند بود. جمهوری ایرلند یکی از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا است. این در حالی است که ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا محسوب می‌شود که پس از برگزیت دیگر بخشی از اتحادیه اروپا نیست. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و سپس پایان دوره انتقالی برگزیت در انتهای سال ۲۰۲۰ میلادی موازنه سیاسی در ایرلند شمالی را تحت تاثیر قرار داده است. «توافق جمعه نیک» که در سال ۱۹۹۸ به دست آمد به دهه‌ها درگیری بین جمهوریخواهان ایرلند، وفاداران به بریتانیا و نیروهای مسلح این کشور در ایرلند شمالی پایان داد. در جریان این خشونت‌ها بیش از سه هزار نفر جان خود را از دست دادند.

پانزده سال دیگر با پرزیدنت پوتین

به گزارش بی‌بی‌سی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، طرحی را امضا و به قانون تبدیل کرد که به او اجازه می‌دهد با نامزد شدن در دو انتخابات ریاست جمهور بعدی امکان ماندن در قدرت تا سال ۲۰۳۶ را داشته باشد. این طرح ماه گذشته میلادی در پارلمان روسیه تصویب شده بود. قبل از آن هم در همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی روسیه در سال ۲۰۲۰ رای آورده بود.

10

بر اساس یکی از این اصلاحات قانون محدودیت دو دوره‌ای برای ریاست جمهوری شامل روسای جمهور مربوط به قبل از تایید این تغییرات نمی‌شود و به همین دلیل پوتین می‌تواند باز هم نامزد رای‌گیری‌های ریاست جمهوری شود و در صورت پیروزی تا ۱۵ سال دیگر در قدرت بماند. ولادیمیر پوتین اولین بار در سال ۲۰۰۰ به ریاست جمهوری روسیه رسید.

اعلام بیعت دوباره با ملک عبدالله

به گزارش آسوشیتدپرس، به دنبال موافقت ملک عبدالله با پیشنهاد میانجی‌گری برای رفع شکاف در خاندان سلطنتی اردن، شاهزاده حمزه بن حسین اعلام بیعت دوباره با پادشاه کرد. ارتش اردن شاهزاده حمزه، ولیعهد سابق این کشور و برادر ناتنی ملک عبدالله را به «دسیسه‌چینی» برای «بی‌ثبات کردن» پادشاهی اردن متهم کرده است.

7

حمزه بن حسین که طبق گزارش‌ها در بازداشت خانگی است، پیش از این تاکید کرده بود که از دستور ارتش مبنی بر عدم برقراری ارتباط با دیگران اطاعت نمی‌کند. اما او سپس در اقدامی به منظور فروخواباندن قائله نسبت به ملک عبدالله اعلام وفاداری کرد.

بازداشت افسران سابق در ترکیه به جرم طرح کودتا

به گزارش بی‌بی‌سی، مقامات ترکیه ۱۰ افسر سابق نیروی دریایی این کشور را به دلیل انتشار نامه‌ای سرگشاده در انتقاد از طرح مورد نظر رجب طیب اردوغان موسوم به «کانال استانبول» بازداشت کردند. این افراد در پی انتشار یک نامه‌ای انتقادی با امضای یکصد افسر بازنشسته ارتش علیه دولت، اقدامی که از زمان کودتای سال ۲۰۱۶ به این سو در ترکیه بی سابقه قلمداد می‌شود، دستگیر و بازداشت شده‌اند.

8

این بازداشت‌ها در پی آن صورت گرفت که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نامه گروهی از افسران بازنشسته نیروی دریایی این کشور در انتقاد از طرح موسوم به «کانال استانبول» را یادآور «کودتاهای سیاسی» دانست. او هرگونه ارتباط بین طرح «کانال استانبول» و پیمان مونترو را که در سال ۱۹۳۶ به امضاء رسید، رد کرد. افسران پیشین نیروی دریایی ترکیه در نامه خود نسبت به تاثیر طرح «کانال استانبول» بر پیمان مونترو هشدار داده بودند. پیمان مونترو بین ترکیه و قدرت‌های بین المللی به امضاء رسید و به آنکارا اجازه کنترل تنگه‌های بسفر و داردانل را می‌دهد. دولت ترکیه تاکید می‌کند که ساخت «کانال استانبول» به طول ۴۵ کیلومتر قطب گردشگری جدیدی برای استانبول محسوب خواهد شد. مقامات ترکیه همچنین امیدوار هستند که «کانال استانبول» ترافیک دریایی در تنگه بسفر را کاهش دهد.

شرکای تجاری عمده اتحادیه اروپا

به گزارش یورونیوز،  اداره آمار اتحادیه اروپا(یورواستات) اعلام کرد که چین، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، سوئیس و روسیه پنج شریک عمده تجاری این اتحادیه در سال ۲۰ ۲۰ میلادی بوده‌اند. بر اساس این گزارش، صادرات اتحادیه اروپا در فاصله ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۲۰ با ۹.۴ درصد کاهش در مقایسه مدت مشابه با سال ۲۰۱۹ به ۱۹۳۱.۷ میلیارد یورو رسید. هم‌چنین واردات اتحادیه اروپا نیز در همین مدت به ۱۷۱۴.۲ میلیارد یورو رسید که نشان از کاهش ۱۱.۶ درصدی دارد.

4

بر پایه گزارش یورواستات، ایالات متحده آمریکا مهم‌ترین مقصد صادرات اتحادیه اروپا بوده و سهم ۱۸ درصدی در اقلام صادراتی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا داشته است. در مقابل، چین مهمترین صادرکننده به اتحادیه اروپا بوده و کشورهای عضو این اتحادیه ۲۲ درصد واردات خود را از این کشور انجام داده‌اند.

هم‌چنین تازه‌ترین برآورد یورواستات نشان می‌دهد که صادرات اتحادیه اروپا در ژانویه ۲۰۲۱ نیز ۱۴۸.۳ میلیارد یورو بوده که ۱۰.۸ درصد نسبت به ژانویه سال گذشته کاهش یافته است. واردات کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در همین مدت ۱۶.۹ درصد افت کرده و به ۱۳۹.۹ میلیارد یورو رسیده است. بدین ترتیب مازاد تجاری اتحادیه اروپا در نخستین ماه سال جاری میلادی ۸.۴ میلیارد یورو بوده است؛ در حالی که اعضای اتحادیه اروپا در مدت مشابه سال پیش با کسری تجاری ۲.۲ میلیارد یورویی مواجه بودند.

انصراف کره‌شمالی از المپیک توکیو

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داده کره شمالی اعلام کرده که به خاطر شیوع ویروس کرونا در بازی‌های المپیک این دوره که تابستان امسال در توکیو برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد. این خبرگزاری بدون اشاره به جزییات بیشتر گزارش داد که پیونگ‌یانگ می‌گوید این تصمیم جهت محافظت از ورزشکاران کره شمالی گرفته شده است.

11

این در حالی است که مسئله واکسیناسیون عمومی هم چنان مسئله‌ای مناقشه براگیز است. آمار مرگ‌ و میر ثبت شده در اثر ابتلا به کووید۱۹ در آمریکا، روز یک‌شنبه به پایین‌ترین حد خود از زمان شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در یک سال گذشته رسید. بر اساس آمار دانشگاه جانز هاپکینز،‌ روز یک‌شنبه آمار مرگ‌ و ‌میر از ۶۷۶ نفر در روزهای گذشته به ۲۲۲ نفر کاهش داشته است. در شرایطی که در همین روز برای نخستین بار از آغاز همه‌گیری کرونا، در هندوستان بیش از ۱۰۰ هزار ابتلای قطعی به کووید- ۱۹ فقط در یک روز شناسایی شد و به ثبت رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید