سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

ردپای اسرائیل در حادثه نیروگاه هسته‌ای نطنز /پول های بلوکه شده ایران در آستانه آزاد شدن

کدخبر: ۴۰۵۰۳۵
به نوشته نیویورک تایمز دو مقام اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل تایید کرده‌اند که در حادثه مرکز نطنز اسرائیل نقش داشته است. نتانیاهو گفته مبارزه با رژیم ایران، با هسته‌ای شدن آن، با نیروهای نیابتی آن و با مسلح شدن ایران، یک ماموریت بسیار بزرگ است.
ردپای اسرائیل در حادثه نیروگاه هسته‌ای نطنز /پول های بلوکه شده ایران در آستانه آزاد شدن

به گزارش اقتصادنیوز، پشت پرده حادثه در نیروگاه نطنز، اولین اظهارات سران اسرائیل پس از حادثه نطنز، مذاکره بر سر آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده در کره جنوبی، افزایش بی‌سابقه نرخ پس‌انداز و سرمایه‌گذاری خانوارها در منطقه یورو، گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول، اعتراف چین به اثر بخشی ناچیز واکسن هایش و تغییر نام واکسن آستروزنکا سرخط رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را شکل داده‌اند.

پشت پرده حادثه در نیروگاه نطنز

نیویورک تایمز در گزارشی به نقل منابع اطلاعاتی مدعی شده است که در اثر انفجار روز گذشته در سیستم برق نیروگاه نطنز ایران تا ماه‌ها امکان غنی‌سازی اورانیوم را از دست داده است.

نیویورک تایمز ادعا کرده که دو منبع اطلاعاتی گفته‌اند که خسارت رخ داده در نیروگاه نطنز بعلت وقوع یک انفجار بوده که به طور کامل سیستم برق‌رسانی مستقل که تامین برق سانتریفیوژها برای غنی‌سازی اورانیوم را برعهده داشته نابود کرده است. به نوشته نیویورک تایمز دو مقام اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل تایید کرده‌اند که در این حادثه اسرائیل نقش داشته است.

8

از سوی دیگر کانال ۱۳ اسرائیل به نقل از منابعی در سازمان‌های اطلاعاتی غربی اعلام کرد که موساد پشت حمله روز یکشنبه به سایت اتمی نطنز است. این منابع افزوده‌اند این حمله خسارات جدی به قلب پروژه غنی‌سازی اورانیوم در ایران زده است. به ادعای این کانال حمله در نطنز به‌وسیله ماده منفجره دفن شده بوده است نه حمله سایبری. گزارش مدعی شده که ایران در حال حاضر قادر به غنی سازی در این مرکز نیست و احتمال زیاد تا چند ماه آینده نمی‌تواند اورانیوم را غنی سازی کند. این در حالی است که سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی حادثه سایت هسته‌ای نطنز را «اتفاقی ناگوار» خواند که می‌توانست به «فاجعه» منجر شود و افزود تمامی سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند، از نوع آی‌آر-۱ بوده و با سانتریفیوژهای جدید جایگزین می‌شود.

اولین اظهارات سران اسرائیل پس از حادثه نطنز

در طی دیدار ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا از تل‌آویو، بنی‌گانتز، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد کشورش با آمریکا همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه توافق جدید بر سر برنامه هسته‌ای ایران امنیت منطقه را تامین می‌کند. او مدعی شده «ما از نزدیک با متحدان آمریکایی‌مان کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که هرگونه توافق جدید با ایران منافع حیاتی جهان و ایالات متحده را تامین خواهد کرد و مانع یک مسابقه تسلیحاتی خطرناک در منطقه و محافظت از کشور اسرائیل خواهد شد».

7

بنیامین نتانیاهو نیز شامگاه یکشنبه در مراسمی در آستانه هفتادوسومین سال تشکیل اسرائیل و در اولین اظهارات خود پس از بروز حادثه‌ای جدید در تاسیسات هسته‌ای نطنز، گفته که «مبارزه با رژیم ایران، با هسته‌ای شدن آن، با نیروهای نیابتی آن و با مسلح شدن ایران، یک ماموریت بسیار بزرگ است».

او در این مراسم خطاب به حاضران که شامل نیروهای نهادهای امنیتی و نظامی شامل موساد، سازمان امنیت داخلی و ارتش اسرائیل بودند، گفت «راه کنونی را ادامه دهید و شمشیر حضرت داوود را در دستان خود نگاه دارید».

مذاکره بر سر آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده در کره جنوبی

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یونهاپ، مدعی شده در پی سفر چانگ سای کیون نخست وزیر کره جنوبی به تهران، تهران و سئول در حال رایزنی درباره چگونگی آزادسازی بخشی از وجوه بلوکه شده ایران در بانک های کره جنوبی از طریق کانال سوئیس هستند. این گزارش مدعی شده قرار است بخشی از دارایی های بلوکه شده ایران که حدود ۷ میلیارد دلار است از طریق کانال تجارت بشردوستانه سوئیس که به منظور تسهیل صادرات کالاهای پزشکی به ایران طراحی شده است آزادسازی شوند.

4

چانگ سای کیون در حالی وارد تهران شده که سئول در تلاش است روابط خود با تهران را در میان تنش های ایجاد شده بر سر دارایی های بلوکه شده ایران در بانک های کره ای بهبود بخشد. این سفر اولین سفر یک نخست وزیر کره جنوبی در ۴۴ سال گذشته به تهران است. سفر او پس از آن انجام شد که تهران سه ماه پس از توقیف یک کشتی کره ای به دلیل آلودگی نفتی و عدم رعایت پروتکل های زیست محیطی، این تانکر و ناخدای آن را آزاد کرد و زمینه را برای ایجاد روابط بهتر دوجانبه فراهم کرد. حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی های ایران از محل فروش نفت به کره جنوبی به دلیل تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران در دو بانک کره ای در سئول بلوکه شده است.

در اکوایران ببینید:مصدومیت یک مسوول در محل حادثه نطنز

افزایش بی‌سابقه نرخ پس‌انداز و سرمایه‌گذاری خانوارها در منطقه یورو

به گزارش یورونیوز، اداره آمار اتحادیه اروپا(یورواستات) اعلام کرد، نرخ پس‌انداز خانوارهای ساکن در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ به ۱۹.۸ درصد رسید. بدین ترتیب متوسط نرخ پس‌انداز در این منطقه طی سال ۲۰۲۰ به بالاترین سطح از ابتدای دوره جمع‌آوری این داده‌ها یعنی ۱۹۹۹ رسید. این نرخ در سه ماهه دوم سال گذشته به ۲۵ درصد درآمد خانوارها رسید که رکوردی بی‌سابقه در داده‌های فصلی محسوب می‌شود.

3

نرخ پس انداز خانوار‌ها بر پایه نسبت رقم پس‌انداز ناخالص تقسیم به مجموع درآمد ناخالص آنها محاسبه می‌شود. کارشناسان معتقدند کاهش هزینه خانوارهای اروپایی در دوره افزایش محدودیت‌های اجتماعی به دلیل همه‌گیری کرونا و ترس آنها از تبعات اقتصادی این همه‌گیری از عوامل مهم این افزایش بوده است.

گزارش یورواستات همچنین حاکسیت که نرخ سرمایه‌گذاری خانوارها در منطقه بر پایه نسبت رقم ناخالص سرمایه‌گذاری به مجموع درآمد ناخالص آنها طی سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ از ۸.۷ به ۹.۱ درصد افرایش یافته و به بالاترین نرخ از سه ماهه سوم ۲۰۱۱ تا کنون رسیده است.

گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی می‌گوید ذخایر ارزی قابل دسترس ایران از ۱۲۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به چهار میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ سقوط کرده است. این گزارش می‌افزاید که متوسط ذخایر ارزی قابل دسترسی برای جمهوری اسلامی در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ حدود ۷۱ میلیارد دلار بود. این رقم در سال ۲۰۱۸ به حدود ۱۲۲.۵ میلیارد دلار رسید و در سال ۲۰۱۹ به ۱۲.۴ میلیارد دلار و در نهایت، در سال گذشته میلادی به چهار میلیارد دلار سقوط کرد.

6

بر اساس این گزارش، ذخایر قابل دسترسی ایران معادل ۱۰ درصد از کل ذخایر ارزی کشور (مجموع ذخایر مسدود شده و قابل دسترس) است. به این ترتیب، در واقع کل ذخایر ارزی ایران چه قابل دسترسی و چه مسدود شده در سال گذشته میلادی ۴۰ میلیارد دلار بوده که معادل کمتر از یک سوم کل ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۸ است. به عبارتی، طی دو سال گذشته بیش از ۸۲ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کاهش و بقیه آن معادل چهار میلیارد دلار برای ایران در دسترس است، در حالی‌که ۳۶ میلیارد دلار نیز مسدود شده است.

هم‌چنین صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد آن دسته از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که بیشتر از بقیه، شهروندان خود را در برابر کووید واکسینه کنند از سال ۲۰۲۲ میلادی شاهد بازگشت تدریجی رشد اقتصادی به دوران پیشاکرونا خواهند بود. بر پایه آخرین برآوردهای این نهاد مالی بین‌المللی، در سال ۲۰۲۰ تولید ناخالص داخلی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شامل کشورهای عربی و ایران، در مجموع کاهش یافته و تا منفی ۳.۸ درصد رسیده که عمده دلیل آن کاهش قیمت نفت و محدودیت‌های اعمال شده برای مهار کرونا بوده است.

اعتراف چین به اثر بخشی ناچیز واکسن هایش

به گزارش دویچه‌وله، رسانه‌های دولتی چین به نقل از مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نوشته‌اند که باید برای حل مشکل کارایی واکسن‌های تولیدی این کشور، فکری کرد. گائو فو، مدیر این مرکز گفته واکسن‌های ساخت این کشور از «نرخ مصونیت خیلی بالایی در مقابل بیماری برخوردار نیستند.» او افزود: «اکنون در حال بررسی رسمی این مورد هستیم که آیا باید از ترکیب واکسن‌های مختلف تولیدشده توسط شرکت‌های مختلف برای ایمن‌سازی جمعی استفاد کنیم یا نه». آقای گائو در یک کنفرانس علمی در چنگدو گفته است، حتی اگر چند نوع واکسن کرونا موجود باشد، نباید مزایای واکسن‌های ساخته شده بر پایه mRNA را نادیده گرفت. این فناوری در واکسن‌های پیشروی ساخت کشورهای غربی نظیر فایزر و مدرنا استفاده می‌شود، حال آنکه سازندگان واکسن در چین تا کنون عموما از روش‌های سنتی استفاده کرده‌اند.

1

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین (CCDC) یکی از عالی‌ترین مراجع پزشکی - دارویی در این کشور است. تاکنون چهار نمونه واکسن در چین، فازهای مختلف بالینی را پشت سر گذاشته و مجوز ورود به بازار را گرفته‌اند اما هیچیک از آنها بر پایه فناوری mRNA ساخته نشده‌اند. هیچ جزییاتی نیز از نتایج واکسیناسیون با این چهار نمونه یا مطالعات کلینیکی این واکسن‌ها در دسترس نیست تا بتوان اثربخشی یا عوارض احتمالی آنها نسبت به واکسن‌های دیگر سنجید.

تغییر نام آستروزنکا

به گزارش آسوشیتدپرس، آژانس دارویی اروپا نام تجاری واکسن آسترازنکا را به واکسازریا تغییر داد. شرکت سوئدی-بریتانیایی آسترازنکا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد تغییر نام به معنای تغییر واکسن نیست.

11

هم‌چنین، دانشگاه تل‌آویو و سازمان خدمات درمانی کللیت اسرائیل در مطالعه‌ای یافتند که واکسن کرونای فایزر-بیون‌تک در مقایسه با گونه اصلی ویروس کرونا و گونه‌ای که در بریتانیا شناسایی شد، تاثیر کمتری روی گونه‌ای دارد که در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

رویترز نیز گزارش داده دانشمندان فعال در ارتش آمریکا، در قالب تیمی به رهبری دکتر کیوان مجرد، در حال آزمایش نهایی بر روی واکسنی هستند که نه تنها از پس تمامی انواع جهش‌یافته ویروس کرونا برمی‌آید، بلکه می‌تواند از تمامی همه‌گیری‌های آینده ویروس‌های هم‌خانواده با کووید-۱۹ نیز جلوگیری کند. این واکسن «نسل بعدی» که در حال حاضر بسیاری از مراحل آزمایشی خود را گذرانده، این هفته اولین تست انسانی را نیز به‌خود دید و دانشمندان منتظر نتایج این آزمایش هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید