سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

پس لرزه‌های فایل صوتی ظریف در آمریکا /تنش دریایی ایران و آمریکا در خلیج فارس

کدخبر: ۴۰۸۵۱۱
اقتصادنیوز: انتشار فایل صوتی ظریف در آمریکا جنجال به پا کرده است. سخنگوی کاخ سفید نسبت به خبر دیدار مقامات ایرانی و رئیس سازمان سیا در بغداد اظهارنظری نکرد.
پس لرزه‌های فایل صوتی ظریف در آمریکا /تنش دریایی ایران و آمریکا در خلیج فارس

به گزارش اقتصادنیوز، پس لرزه‌های فایل صوتی ظریف در آمریکا، شایعه دیدار برنز و ایرانیان در بغداد، اولین تنش دریایی میان ایران و آمریکا در سال جاری، اعتراض علیه بدهکاری‌های دولت در کنیا، سانسور برنده چینی اسکار در رسانه‌های حکومتی، رشد بی سابقه هزینه‌های نظامی جهان، شکایت اتحادیه اروپا از آسترازنکا و جنجال توئیتری در هند سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

پس لرزه‌های فایل صوتی ظریف در آمریکا

با انتشار فایلی صوتی از گفت‌وگوی محمدجواد ظریف، بسامدهای آن نه تنها فضای سیاسی در ایران، بلکه سیاستمداران آمریکایی را متاثر از خود نموده است. شماری از سناتورها و چهره‌های جمهوری‌خواه در واکنش به این  سخنان خواستار استعفای جان کری، از دولت بایدن شدند و تاکید کردند «ارائه دادن اطلاعات سری از سوی کری به ظریف» باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، در واکنش به این فایل صوتی گفت: «باید از جان کری برای درز اطلاعات سری اسرائیل به ظریف تحقیق شود.» او گفت فایل صوتی نشانه ادامه تعامل سیاسی ظریف-کری است و پیش از هر توافقی با ایران باید دید این دو چه هماهنگی‌هایی کرده‌اند. میچ مکانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا هم گفته: «این اظهارات نشان می‌دهد که چرا آمریکا نباید تحریم‌های ایران را لغو کند.» نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، مطالب موجود در فایل صوتی منتشر شده از ظریف را «در سطوح مختلف تهوع‌آور» خواند و گفت: بایدن و کری باید توضیح دهند چرا کری به مهم‌ترین شریک آمریکا «خنجر» زده است.

9

ریک اسکات، عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا، در واکنش به انتشار این فایل صوتی در توییتی نوشت: جو بایدن باید تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات، فورا دسترسی جان کری را به کلیه اطلاعات مربوط به امنیت ملی قطع کند و اگر ثابت شود این گزارش درست است کری باید استعفا دهد. جان کری در واکنش به انتشار این  فایل صوتی و درخواست شماری از سنتاتورها که خواهان استعفا و برکناری وی به دلیل درز دادن اطلاعات سری شده‌اند، در توییتی نوشت: «این داستان و این اتهامات بی‌شک کذب است. چه زمانی که وزیر خارجه بودم و چه پس از آن چنین چیزی هرگز اتفاق نیافتاد.» دولت جو بایدن هم هنوز به اظهارات ظریف واکنشی نشان نداده است. روز دوشنبه از جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در این مورد سوال شد اما خانم ساکی گفت که در این مورد اظهارنظر نمی‌کند.

دیدار برنز و ایرانیان در بغداد؟

به گزارش رویترز، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به سوال خبرنگاری در مورد صحت و سقم خبر ملاقات ویلیام برنز، رییس سازمان سیا با مقامات ایرانی در عراق ، او را به سازمان سیا ارجاع داد. مایکل روبین، کارشناس خاورمیانه در مطلبی به نقل از منابع آگاه عراقی ادعا کرده ویلیام برنز، در سفری به عراق با مقام‌های ایرانی دیدار کرده است. این دیدار مخفیانه در منزل وزیر خارجه عراق بوده و در سفارت آمریکا یا ساختمان‌های دولتی عراق برگزار نشده است.

10

با این حال یکی از خبرنگاران نشریه فارن پالیسی در تویتتی نوشته که یکی از سخنگویان سازمان سیا گفته گزارش‌ها درباره دیدار مخفیانه ویلیام برنز رییس سازمان سیا با مقام‌های ایرانی در بغداد، واقعیت ندارد.

اولین تنش دریایی میان ایران و آمریکا در سال جاری

به ادعای وال‌استریت ژورنال، تعدادی از قایق‌های تندرو و یک کشتی متعلق به سپاه پاسداران، در روز ۱۳ فروردین ماه سال‌جاری، به کشتی‌های گارد ساحلی ایالات متحده در خلیج فارس نزدیک شده و اقدام به انجام مانور خطرناک کرده‌اند. بنابر ادعای این گزارش، سه قایق تندرو و یک کشتی معروف به هارت۵۵، به دو کشتی گارد ساحلی آمریکا که در حال گشت‌زنی در آب‌های بین المللی جنوب خلیج فارس بودند، نزدیک شدند و کشتی‌های آمریکایی را مجبور به انجام مانورهایی برای جلوگیری از برخورد کرده است.

4

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، این اولین حادثه از این گونه در طول یک سال گذشته است اما این حادثه با موارد مشابه قبلی تفاوتی هم داشت. در گذشته فقط قایق‌های تندرو ایرانی به کشتی‌های جنگی آمریکایی نزدیک می‌شدند و تاکنون یک کشتی به بزرگی هارت ۵۵ چنین کاری نکرده بود. در این این گزارش آمده که ایرانی‌ها به مدت دو سال با استفاده از قایق‌های کوچک تندرو به صورت مرتب چنین مانورهایی را انجام می‌دادند، اما در سال ۲۰۱۸ انجام چنین عملیاتی متوقف شد، در آوریل سال ۲۰۲۰ یک مورد حادثه مشابه گزارش شد و پس از آن تا یک سال نیروی دریایی سپاه از چین اقدامیاتی خودداری کرد اما اکنون بار دیگر این اقدامات را از سر گرفته است.

علیه بدهکاری کنیا؛ پای چین در میان است؟

به گزارش یورونیوز، کاربران کنیایی با ارسال مداوم شعار «وام دادن به ما را متوقف کنید» در بخش نظرات، نشست زنده فیس‌بوکی کریستالینا گئورگیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول را ناتمام گذاشتند. نشست مذکور در صفحه فیس‌بوک این نهاد بین‌المللی و با موضوع تغییرات اقلیمی در جریان بود، ولی با شدت گرفتن طوفان کاربران کنیایی در بخش نظرات این رویداد برخط (آنلاین)، خانم گئورگیوا ناگزیر شد که تنها ۲۳ دقیقه که پس از آغاز این نشست، آن را پایان دهد.

2

مردم کنیا به عنوان یکی از بدهکارترین کشورهای قاره آفریقا، در آستانه اعطای وام ۲.۳۴ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول به این کشور با به راه انداختن کارزاری تلاش دارند تا مانع از دریافت این وام شوند. تا کنون به مدد توسعه شبکه‌های اجتماعی بیش از ۲۳۴ هزار نفر طومار مخالفت با دریافت این وام را امضا کرده‌اند. در متن این طومار اشاره شده وام‌هایی که تا کنون از سوی دولت کنیا دریافت شده به دلیل فساد گسترده به طور بهینه استفاده نشده و انباشت این بدهی‌های خارجی دولت را ناگزیر کرده تا زیر بار عقد قراردادهای تعهدآور با چین برود.

دولت فعلی کنیا در حالی سال ۲۰۱۳ قدرت را به دست گرفت که بدهی عمومی دولت ۱۶ میلیارد دلار بود اما اکنون این بدهی به ۷۰ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که منتقدان دولت به این باورند که سرعت توسعه زیرساخت‌های این کشور توجیه کننده رشد ۴ برابر بدهی‌ها نیست و این رشد بیشتر به دلیل افزایش فساد در ساختار دولت رخ داده است. در شرایطی که مردم کنیا همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا تحت فشار رشد روزافزون تورم قرار دارند، اوهورو کنیاتا، رئیس جمهوری این کشور، اوایل سال جاری میلادی برآورد کرد که روزانه ۱۸ میلیون دلار به دلیل فساد در ساختار حکومت، گُم می‌شود.

سانسور برنده چینی اسکار در رسانه‌های حکومتی

به گزارش دویچه‌وله، در شرایطی که یکی از رویدادهای بسیار متفاوت‌تر این دوره مراسم اسکار، اهدای سه اسکار به فیلم سرزمین خانه‌بدوشان (عشایر) به کارگردانی سینماگر چینی کلویی ژائو بود، منابع خبری گزارش داده‌اند که با اعلام نام برندگان جایزه اسکار، تمام گزارش‌ها و مطالب تازه درباره کلویی ژائو از شبکه اجتماعی ویبو چین حذف شده است و احتمال می‌رود این کار توسط ماموران حکومتی انجام شده باشد. آنچه این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند این است که رسانه‌های حکومتی چین تا کنون خبر اهدای سه جایزه اسکار به فیلم سینماگر چینی را منتشر نکرده‌اند. در چین اغلب شبکه‌های اجتماعی و پلتفورم‌های بین‌المللی مانند توئیتر، فیسبوک، گوگل و ویکی‌پدیا فیلتر هستند و شبکه ملی ویبو جایگزین آن‌ها شده است.

3

سینماگر ۳۹ ساله چینی پیش از این جوایز بین‌المللی زیادی کسب کرده بود و از جمله به خاطر همین فیلم برنده شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شد. قرار بود فیلم جدید کلویی ژائو در سینماهای چین اکران شود اما پس از بازنشر یکی از مصاحبه‌های قدیمی او که ظاهرا حاوی انتقاد از وضعیت چین بوده این برنامه‌ها متوقف شد.

رشد بی سابقه هزینه‌های نظامی جهان

انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم(SIPRI) با انتشار گزارشی اعلام کرد که هزینه نظامی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰ و با وجود همه‌گیری ویروس کرونا به روند صعودی خود ادامه داده و با ثبت رکوردی تازه به هزار و ۹۸۱ میلیارد دلار بالغ شده است.

بر پایه این گزارش، افزایش ۲.۶ درصدی هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۰ در شرایطی بوده که تولید ناخالص داخلی جهان به دلیل تبعات شیوع بیماری کووید-۱۹ حدود ۴.۴ درصد کاهش یافته است. با این حال، هزینه‌های نظامی جهان بالاترین رشد سالانه خود از سال ۲۰۰۹ تا کنون تجربه کرده است.

5

هزینه نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ به ۷۷۸ میلیارد دلار رسیده است که ۴.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافته و این سومین سال متوالی رشد هزینه‌های نظامی آمریکا پس از هفت سال کاهش مداوم بوده است. چین نیز هزینه نظامی خود را در سال گذشته میلادی ۱.۹ درصد افزایش داده و به ۲۵۲ میلیارد دلار رسانده است. بدین ترتیب هزینه‌های نظامی چین برای بیست و ششمین سوال متوالی افزایش یافته و این کشور طولانی‌ترین دوره افزایش مستمر هزینه نظامی را در مقایسه با سایر کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. بودجه نظامی چین تنها طی دهه گذشته ۷۶ درصد رشد کرده است.

شکایت اتحادیه اروپا از آسترازنکا

به گزارش بی‌بی‌سی، کمیسیون اروپا، نهاد اجرایی اتحادیه اروپا علیه شرکت داروسازی استرازنکا اقدام قانونی را شروع کرده و و رسما از این شرکت به خاطر اجرایی نکردن تعهداتش، شکایت کرد. اتحادیه اروپا می‌گوید که این شرکت تعهداتش برای تامین واکسن کرونا برای کشورهای اروپایی را نقض کرده است. در ماه ژانویه شرکت داروسازی آسترازنکا تعداد دوزهایی را که باید به اتحادیه اروپا تحویل می داد، کاهش داد و علت آن را تاخیر در تولید واکسن عنوان کرد. از آن تاریخ در اتحادیه اروپا بحث بر این است که این شرکت بریتانیایی-سوئدی، بریتانیا را در اولویت قرار داده است اما این شرکت این موضوع را رد کرده است.

11

این در حالی‌ست که جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرده ایالات متحده طی هفته‌های آینده ۶۰ میلیون دوز واکسن کرونای آسترازنکا به کشورهای دیگر می‌دهد. هم‌چنین اتحادیه اروپا در حال بررسی اعطای مجوز ورود به شهروندانی از آمریکاست که واکسن کرونا تزریق کرده باشند. این در حالی است که بلومبرگ در گزارشی با اشاره به اینکه نوع واکسن کرونایی که افراد درریافت کرده‌اند ممکن است برای ورودشان به کشورهای مختلف محدودیت ایجاد کند گفت اتحادیه اروپا ممکن است در تابستان به افرادی که واکسن کرونای چینی دریافت کرده‌اند اجازه سفر به کشورهای عضو این اتحادیه را ندهد.

جنجال توئیتری کرونا در هند

به گزارش آسوشیتدپرس، دستور دولت هند به شبکه اجتماعی توییتر برای حذف پست‌هایی که حاوی انتقاد از عملکرد دولت هند در مقابله با شیوع کرونا در این کشور را دارد، خشم هزاران نفر را برانگیخت. یک سخنگوی توییتر تایید کرده است که توییتر مانع دیده شدن تعدادی از توییت‌ها در کشور هند شده است و دسترسی کاربرانی که از هند به توییتر وصل میشوند را به این مطالب مسدود کرده است.

7

هند با شیوع شدید بیماری کووید۱۹ رو به روست و در روزهای اخیر به طور متوالی شاهد ثبت کوردهای جدید این بیماری در کشور بوده است. در حال حاضر بیمارستان‌ها در هند بیش از ظرفیت معمول خود بیمار پذیرش کرده‌اند و کمبود دستگاه‌های اکسیژن در تمامی مراکز درمانی وجود دارد. در این شرایط سوندار پیچای مدیرعامل گوگل و ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت که هر دو هندی تبار هستند، در بیانیه‌ای متعهد شدند که با تامین تجهیزات پزشکی مثل کپسول اکسیژن و ارائه تخصصات فنی لازم، همینطور میلیون‌ها دلار کمک مالی، به زادگاه خود در مهار کرونا کمک کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید