سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

سیگنال های مثبت از مذاکرات وین /مذاکرات ایران و عربستان تایید شد

کدخبر: ۴۱۰۷۳۶
رهبر گروه عصائب اهل‌‌ حق عراق، گفته توافق احتمالی بین ایران و آمریکا، سیاست مقاومت عراق را در بیرون کردن نیروهای نظامی بین‌المللی از این کشور تغییر نخواهد داد. به گفته سید حسن نصرالله هم تجربه نشان داده ایران هم‌پیمانانش را نمی‌فروشد..
سیگنال های مثبت از مذاکرات وین /مذاکرات ایران و عربستان تایید شد

به گزارش اقتصادنیوز، دور جدید مذاکرات هسته ای در وین، تایید مذاکره با ایران از سوی مقامات سعودی، اعتراضات گسترده علیه خشونت در آمریکای لاتین، افزایش تولید گازهای گلخانه ای در چین، تایید مجوز اضطراری واکسن چینی سینوفارم و اختلاف بر سر لغو مالکیت معنوی واکسن های کرونا سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

جدیت ایران در مذاکرات هسته ای

به گزارش رویترز، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید به پرسش خبرنگاران در مورد مذاکرات هسته ای گفته «به نظرم ایران جدی است، اما اینکه چقدر جدی است و تا چه حد آماده شده‌اند، موضوع دیگری است. ما در حال مذاکره هستیم.» این در حالی است که دور چهارم نشست کمیسیون برجام روز گذشته آغاز شده و عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران می‌گوید آمریکایی‌ها آمادگی خود را برای برداشتن بخش بزرگی از تحریم‌ها علیه ایران ابراز داشته‌اند، اما از نظر ایران این گام کافی نیست.

22

هم چنین وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، طی سخنانی در اندیشکده آتلانتیک گفته در گفت‌وگوهای هسته‌ای مقداری پیشرفت به دست آمده اما هنوز راه زیادی در پیش است. وندی شرمن ابراز امیدواری کرد طرفین بتوانند به یک تفاهم برسند تا بتوان توافق فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را، که در پایان ماه می منقضی می‌شود، تمدید کرد.

رفع تحریم ها تنها در ازای بازگشت کامل به تعهدات

به گزارش آسوشیتدپرس، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفته آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را تنها در صورتی رفع خواهد که این کشور به طور کامل به تعهدات خود ذیل توافق هسته ای موسوم به برجام باز گردد. او در خصوص مذاکرات احیای برجام در وین هم گفته است آمریکا از آغاز این مذاکرات می‌دانست که چنین گفت‌وگوهایی «چالش برانگیز و طولانی» خواهند بود. سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد، اما احساس می‌کنیم که این نشانه خوبی است که در چند هفته گذشته تعامل دیپلماتیک شکل گرفت، هرچند ما با ایران از طریق کانال غیر مستقیم (تعامل داشته‌ایم.

6

از سوی دیگر در پی ادامه مذاکرات فشرده در وین و هم زمان با روز قدس، گروه های نزدیک به ایران هم واکنش نشان داده اند. قیس خزعلی، رهبر گروه شبه‌نظامی شیعه عصائب اهل‌‌ حق عراق، گفته هیچ توافق احتمالی بین ایران و آمریکا، سیاست مقاومت عراق را در بیرون کردن نیروهای نظامی بین‌المللی از این کشور تغییر نخواهد داد. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هم گفته ما از هر گفت‌وگویی میان ایران و قدرت‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و جهان عرب حمایت می‌کنیم. تجربه نشان داده ایران هم‌پیمانانش را نمی‌فروشد و به نظر ما چنین اقدامی به آرام کردن تنش‌ها در منطقه کمک می‌کند.

تایید مذاکره با ایران از سوی مقامات سعودی

به گزارش بی بی سی، یکی از مقام‌های وزارت خارجه عربستان سعودی با تایید برگزاری مذاکراتی با ایران گفته که هدف از گفت‌وگوها کاهش تنش‌های منطقه‌ای است. این اولین بار است که یکی از مقام‌های عربستان سعودی برگزاری گفت‌وگوهای غیرعلنی میان دو کشور را تأیید می‌کند.

5

رائد قرملی سفیر و از مدیران وزارت خارجه عربستان سعودی ضمن تایید این دیدارها گفته «ما امیدواریم که مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد اما برای رسیدن به نتیجه بسیار زود است. ما شرایط را بر اساس عملکردی که قابل ارزیابی است، می‌سنجیم نه بر اساس گفتار».

اعتراضات گسترده علیه خشونت در آمریکای لاتین

به گزارش بی بی سی، دفتر حقوق بشر سازمان ملل شدیدا از حمله پلیس به مظنونان قاچاق مواد مخدر در ریودوژانیرو انتقاد کرده است. این انتقادها در بحبوحه ادعاهای مطرح شده درمورد بدرفتاری و اعدام های غیرقانونی از سوی پلیس صورت گرفته است. این مرگبارترین عملیات پلیس در تاریخ این شهر بود که به کشته شدن ۲۵ نفر از جمله یک مامور پلیس منجر شد. ساکنان محلی می‌گویند پلیس مظنونانی را که قصد داشتند تسلیم شوند، کشته و بدون حکم قضایی وارد خانه‌ها شده است. در یورش به جاکارزینهو، یکی از بزرگترین زاغه‌های شهر که به فاولاس معروف است، حدود ۲۰۰ نیروی پلیس و یک هلی کوپتر زرهی به همراه یک تیرانداز حضور داشتند. گروه‌های مدافع حقوق بشر از جمله عفو بین الملل گفته‌اند که گزارش‌ها و تصاویری از ساکنان دریافت کرده‌اند که حاکی از حمله پلیس به خانه‌های آن‌ها است و افرادی کشته شده‌اند که هیچ گونه خطری نداشته‌اند.

8

از سوی دیگر، اعتراضات گسترده نسبت به برخورد پلیس با معترضان در کلمبیا هم ادامه دارد. در ابتدا روز ۲۸ آوریل، ده‌‌ها‌هزار کلمبیایی در اعتراض به افزایش ناگهانی مالیات‌ها راهپیمایی کرده بودند. این افزایش مالیات‌ها به قصد جبران هزینه‌های مازاد کشور در دوران همه‌گیری کرونا است. اما پلیس با نهایت خشونت و با گلوله‌های واقعی با معترضان برخورد کرد و چیزی نگذشت که راهپیمایی‌ها به اعتراضی عمومی ضد فقر، نابرابری و بیکاری تبدیل شد. تاکنون بیش از ۲۰ نفر در اعتراضات مربوط به همه‌گیری در کلمبیا کشته شده‌اند و سازمان ملل موقعیت را به‌شدت هشدار‌دهنده اعلام و استفاده از زور توسط نیرو‌های امنیتی را محکوم کرده است.

افزایش تولید گازهای گلخانه ای در چین

براساس گزارش جدید اندیشکده رودیوم در مورد گرمایش زمین، تولید گازهای گلخانه‌ای چین بیش از مجموع تولید آن در کل کشورهای توسعه یافته است. بر این اساس در سال ۲۰۱۹ ، چین ۲۷ درصد کل گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید کرده است. ایالات متحده با تولید ۱۱ درصد، و هند با ۶.۶ درصد کل گازهای گلخانه‌ای در جهان در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

3

گزارش گروه رودیم افزوده میزان تولید گازهای گلخانه ای در چین طی سه دهه گذشته بیش از سه برابر شده است. چین بیشترین جمعیت جهان را دارد و به این ترتیب، میزان گازی که یک چینی تولید می‌کند خیلی کمتر از گاز تولیدی آمریکاییان است اما سه برابر شدن گاز تولیدی چینی‌ها طی سه دهه اخیر این فاصله را کمتر کرده است. چین قول داده است که میزان تولید گاز گلخانه‌ای آن کشور در سال ۲۰۳۰ به حداکثر برسد و سپس با روند نزولی تا سال ۲۰۶۰ به صفر کاهش یابد. اما اقتصاد چین به شدت به تولید برق از زغالسنگ متکی است که آلوده‌سازترین سوخت فسیلی است. این کشور در حال حاضر ۱۰۵۸ نیروگاه زغالسنگی دارد که بیش از نیمی از ظرفیت نیروگاه‌های زغالسنگی جهان است.

تایید مجوز اضطراری واکسن چینی سینوفارم

سازمان بهداشت اعلام کرد استفاده اضطراری از واکسن ساخت شرکت سینوفارم چین برای مقابله با کرونا را مورد تایید قرار می دهد. بدین ترتیب راه برای ورود واکسن چینی به سبد برنامه کوواکس سازمان ملل جهت تحویل میلیون‌ها دوز به کشورهای نیازمند، خصوصا جوامع فقیر باز شده است. با تایید واکسن چینی برای استفاده در مواقع اضطراری، شمار واکسن‌هایی که توسط سازمان بهداشت جهانی، وابسته به سازمان ملل تایید شده، به هفت مورد رسیده است. بر اساس تحقیقات برخی کارشناسانی که به سازمان بهداشت جهانی مشاوره می‌دهند، واکسن چینی برای افراد ۱۸ تا ۵۹ ساله «بسیار مطمئن» است، اما اثرگذاری آن بر افراد بالای ۶۰ سال چندان قابل اعتماد نیست. همچنین گزارش جامعی از اثرات جانبی این واکسن وجود ندارد.

1

از سوی دیگر شرکت‌های فایزر و بیونتک تقاضای دریافت مجوز کامل برای واکسن کرونای ساخت خود را به دولت آمریکا ارائه کردند. این شرکت‌ها همچنین اعلام کردند سال آینده چهار میلیارد دوز واکسن تولید خواهند کرد. واکسن کرونای فایزر در حال حاضر مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرده است.

اختلاف بر سر لغو مالکیت معنوی واکسن های کرونا

به دنبال اعلام حمایت جو بایدن از لغو مالکیت معنوی واکسن های کرونا، اختلاف نظر در این باب شدت گرفته است. تعلیق حق مالکیت انحصاری واکسن کرونا بدین معناست که تولید واکسن از انحصار این شرکت‌ها به طور موقت خارج می‌شود و به کشورهای در حال توسعه اجازه می‌دهد که برای تولید واکسن اقدام کنند و به این ترتیب تبعیض بین کشورهای ثروتمند و فقیر در زمینه توزیع واکسن کاهش یابد. با این حال در شرایطی که اتحادیه اروپا گفته از طرح غیرانحصاری کردن فرمول تهیه واکسن کرونا استقبال و آماده بحث و گفتگو درباره آن است، دولت آلمان، به عنوان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا، گفته با چنین ایده‌ای مخالف است و موافق نیست که انحصاری ماندن فرمول تهیه واکسن کرونا مانع افزایش تولید جهانی آن شده است. از نظر برلین حمایت از حقوق معنوی یکی از راه‌های تشویق نوآوری است و باید به آن ادامه داد.

2

ایده اولیه طرح لغو مالکیت معنوی واکسن های کرونا از سوی هند و آفریقای‌جنوبی رهبری شد که نمایندگی گروهی متشکل از ۶۰ کشور را برای ارایه این طرح به سازمان تجارت جهانی برعهده گرفته‌اند. این گروه خواستار لغو موقتی انحصار فرمول واکسن کرونا هستند تا بلکه با سرعت یافتن تولید، گسترش و جهش ویروس کرونا مهار شود. با این حال این طرح با مخالفت شدید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در آن زمان روبرو شد و بریتانیا و اتحادیه اروپا هم با آن مخالفت کردند. اما پس از آن که در چند روز گذشته جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، حمایت خود را از آن اعلام کرد، کشورهای تهیه کننده طرح به موفقیت آن امیدوار شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید