سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

تردید فرانسوی‌ها برای بازگشت به ایران /سهم ایران از بازار رمزارزها

کدخبر: ۴۱۳۹۷۳
در حالی که جو بایدن تاسیس دولت فلسطینی در کنار اسرائیل را تنها راه حل منازعه دانسته، سخنگوی کاخ سفید مدعی شده دستاورد بایدن در پایان دادن به جنگ بی سابقه است.
تردید فرانسوی‌ها برای بازگشت به ایران /سهم ایران از بازار رمزارزها

به گزارش اقتصادنیوز، رد تغییر موضع دموکرات‌ها در قبال اسرائیل، تردید شرکت‌های فرانسوی برای بازگشت به ایران، سهم ایران از بازار رمزارزها، پیشنهاد 50 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول برای پایان دادن به همه‌گیری کرونا، توافق بر سر توقف سرمایه‌گذاری در صنعت زغال سنگ، ناتوانی حریری در تشکیل کابینه و موافقت مصر با آبگیری سد النهضه سرخط رسانه‌های دنیا در نیم روز گذشته را شکل داده‌اند.

رد تغییر موضع دموکرات‌ها در قبال اسرائیل

به گزارش العربیه، ساعاتی پس از اعلام آتش‌بس، رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند درگیری‌های شدیدی بین فلسطینی‌ها و نیروهای اسرائیلی در محوطه مسجدالاقصی درگرفت که طی آن تعدادی از نمازگزاران را که پس از نماز جمعه تجمع کرده بودند با گلوله های لاستیکی زخمی شدند.

بنا به این گزارش‌ها، نیروهای اسرائیلی ضمن بستن ورودی های محله شیخ جراح در قدس شرقی، با پرتاب نارنجک‌های صوتی و گلوله های پلاستیکی نمازگزاران را هدف قرار دادند. نیروهای اسرائیلی همچنین گلوله‌های گاز اشک‌آور را از پهپادها به سوی معترضین در کرانه باختری پرتاب کردند. تنش های جدید در حالی رخ داد که توافق آتش‌بس میان اسرائیل و جناح های گروه‌های فسلطینی مسلح در نوار غزه، با میانجیگری مصر، از ساعت دو بامداد جمعه، آغاز شد.

4

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هم ضمن اشاره بر تعهد خود برای کمک به بازسازی غزه و تاکید بر این که تغییری در پایبندی ایالات متحده نسبت به امنیت اسرائیل ایجاد نشده، گفت تاسیس دولت فلسطینی در کنار اسرائیل «تنها راه حل» برای این منازعه است. با این همه او مدعی شده «تا زمانی‌که تمام منطقه یک‌صدا حق وجود اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی مستقل نپذیرد، هیچ صلحی صورت نخواهد گرفت». او هم‌چنین هرگونه تغییر در موضع حزب دموکرات در قبال اسرائیل را رد کرد.

از سوی دیگر هم جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید مدعی شده دستاورد بایدن در پایان دادن به جنگ بی سابقه است. به گفته او: «وقتی به تعداد قربانیان درگیری سال 2014 در فلسطین دقت کنیم متوجه می شویم دستاورد رئیس جمهور بسیار بی سابقه بوده است. دیدگاه رئیس جمهوری این است که هماهنگی آرام اما پویا، بهترین راهکار است.».  او ادعا کرده در ابتدا با توجه به شلیک هزاران موشک به تل آویو و دیگر مناطق اسرائیلی، توقف جنگ غیر ممکن به نظر می رسید، حتی اسرائیل خود را برای حمله زمینی آماده کرده بود.

تردید شرکت‌های فرانسوی برای بازگشت به ایران

یورونیوز با انتشار گزارشی نوشته همزمان با مذاکرات غیررسمی جاری در وین برای احیا برجام و زنده شدن امیدها در ایران برای بازگشت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی، شرکت‌های فرانسوی در روزهای اخیر درباره ازسرگیری فعالیت در ایران حتی بعد از لغو تحریم‌های آمریکا ابراز تردید کرده‌اند.

در این میان شرکت نفتی توتال و شرکت پژو-سیتروئن، پی‌اس‌ای، که اخیرا به گروه چندملیتی خودروسازی «استلانتیس» پیوسته است، یکی تلویحا و دیگری آشکارا گفته‌اند که از بیم مجازات‌های آمریکا قصد ادامه سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند.

8

بر اساس این گزارش، برخی تحلیل‌گران حوزه صنعت در ایران می‌گویند شرکت‌های فرانسوی به اصطلاح بازارگرمی می‌کنند و بنابراین موضع اخیر آنها چندان قابل اعتنا نیست. با این حال بر اساس گزارش یورونیوز، ترس این شرکت‌ها از تنبیه آمریکا بیهوده هم نیست چون در سال ۲۰۱۴، «ب‌ان‌پ پاریبا» که پولدارترین بانک فرانسه است، به دلیل تبادلات مالی غیرقانونی با چند کشور از جمله ایران، به پرداخت حدود ۹ میلیارد دلار به آمریکا جریمه شد. این بزرگ‌ترین جریمه خارجی آمریکا در پیوند با نقض تحریم‌های ایران بود.

در شرایطی که پی‌اس‌ای به صورت تلویحی و با اشاره به وضعیت تحریمی ایران از عدم تمایل به حضور در ایران سخن گفته، اما شرکت توتال تصمیم خود مبنی بر بازنگشتن به ایران را بسیار آشکارتر از پی‌اس‌ای به یورونیوز اعلام کرده است.

سهم ایران از بازار رمزارزها

رویترز با انتشار گزارشی اعلام کرده بر اساس نتایج تحقیقات یک موسسه الیپتیک که در حوزه تحلیل بلاکچین فعال است، در حدود ۴.۵ درصد از استخراج رمزارز بیت کوین در ایران صورت می‌گیرد. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که ایران در صورت حفظ میزان کنونی از استخراج رمزارزها سالانه حدود یک میلیارد دلار درآمد خواهد داشت که می‌تواند به واردات کالاها از خارج و کاستن از تاثیر تحریم‌های آمریکا کمک کند.

9

رویترز می‌افزاید که ایران در سال‌های اخیر استخراج رمز ارز را به عنوان یک صنعت و رشته مالی به رسمیت شناخته و با دادن برق ارزان قیمت به فعالان این عرصه بیت کوین‌های استخراج شده را توسط بانک مرکزی خریداری می‌کند. عرضه برق ارزان قیمت باعث تشویق این فعالیت و حتی جلب افرادی شده که از کشورهای دیگر برای استخراج بیت کوین به ایران رفته‌اند. این پژوهش تخمین می‌زند که برق مصرفی برای استخراج رمز ارزها در ایران در حدود ۶۰۰ مگاوات و مستلزم سوزاندن ۱۰ میلیون بشکه نفت خام در سال و معادل حدود ۴ درصد از نفت صادراتی ایران در سال ۲۰۲۰ است.

موسسه الیپتیک هشدار داده که شرکت‌های تجاری و مالی به خصوص در آمریکا که از بیت کوین و سایر رمزارزها استفاده می‌کنند باید هوشیار باشند چون در صورت استفاده از رمزارزهایی که در ایران استخراج شده ممکن است بر اساس تحریم‌های آمریکا مجازات شوند.

پیشنهاد صندوق بین المللی پول برای پایان دادن به همه‌گیری کرونا

به گزارش بی‌بی‌سی، صندوق بین‌المللی پول پیشنهاد کرده با طرحی ۵۰ میلیارد دلاری ممکن است همه‌گیری کرونا در جهان پایان یابد. بر اساس این طرح، دست‌کم ۴۰ درصد جمعیت جهان تا پایان سال ۲۰۲۱ و دست‌کم ۶۰ درصد دیگر تا نیمه اول سال آینده میلادی (۲۰۲۲) باید واکسینه شوند. صندوق بین‌المللی پول می‌گوید با عملی شدن چنین طرحی، به دلیل از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی ۹۰۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ میلادی به اقتصاد جهان تزریق خواهد شد که قدرت‌های بزرگ اقتصاد جهان از آن منفعت بیشتری خواهند برد.

10

پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول در اجلاسی در رم به میزبانی اتحادیه اروپا مطرح شده؛ جایی که نمایندگان بیست اقتصاد برتر دنیا و روسای سازمان‌های بزرگ جهان در آن حضور داشتند. این طرح خواستار پرداخت پول، مشارکت در تولید واکسن و اقداماتی برای انتقال فرامرزی مواد اولیه و واکسن‌های آماده شده است. در صورت اجرایی شدن طرح پیشنهادی صندوق بین‌المللی پول، حدود ۳۵ میلیارد دلار از این ۵۰ میلیارد دلار را کشورهای ثروتمند، خیرین خصوصی و موسسه‌های دیگر تقبل خواهند کرد. مابقی این پول، ۱۵ میلیارد دلار، از طریق بانک‌های دولتی به صورت وام‌های بدون سود در اختیار بانک‌های توسعه قرار می‌گیرد. از دیگر خواسته‌های این طرح سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری برای افزایش ظرفیت تولید واکسن در جهان است.

توافق بر سر توقف سرمایه‌گذاری در صنعت زغال سنگ

به گزارش آسوشیتدپرس، هفت کشور پیشرفته جهان روز گذشته تصمیم به توقف سرمایه‌گذاری در صنعت استخراج معادن زغال‌سنگ در جهان گرفتند.  این تصمیم در راستای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با گرمایش زمین گرفته شده است. گروه هفت اعلام کرده تصمیمات مشابه ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش زغال‌سنگ را برای دیگر سوخت‌های فسیلی نیز خواهد گرفت، اما زمان مشخصی را برای این امر اعلام نکرده‌اند.

11

هفت کشور پیشرفته جهان، موسوم به گروه هفت شامل آمریکا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن به همراه اتحادیه اروپا، همچنین اعلام کرده‌اند که سرمایه‌گذاری بین‌المللی در طرح‌های نیروگاه‌های برقی بدون تجهیزات جمع‌آوری گازهای گلخانه‌ای باید متوقف شود. تنها شمار اندکی از کشورهای جهان در نیروگاه‌های برقی از تجهیزات جمع‌آوری گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌کنند.

هم‌اکنون سالانه حدود ۳۴ میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای در جهان تولید می‌شود که آمریکا نصف و چین سی درصد آن را به تنهایی تولید می‌کنند. در رتبه‌های بعدی هم هند، روسیه، ژاپن و ایران قرار دارند.

تغییر تاکتیکی در عراق

به گزارش العربیه، محمد محیی، سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته این گروه اخیرا برای مقابله با نیروهای خارجی در این کشور استفاده از سلاح‌هایی پیشرفته‌تر را آغاز کرده است. به گفته او با کاتیوشا و کلاشینکوف نمی‌توان به اشغال‌گری پایان داد.

1

این در حالی است که روز گذشته رویترز مدعی شد که ایران اقدام به تغییر تاکتیکی در راهبرد خود در عراق کرده است و اکنون به جای اتکا به گرو‌ه‌های بزرگ شیعه، گروه‌های کوچک و چابکی متشکل از پیکارجویان زبده و وفادارتر تشکیل داده است. به ادعای رویترز، این تغییر تاکتیک از پیامدهای ترور سردار قاسم سلیمانی است چرا که او از نزدیک کنترل گروه‌های رزمنده شیعه عراقی را در دست داشت.

لبنان در بحران: ناتوانی حریری در تشکیل کابینه

رویترز ادعا کرده به نسخه‌ای از نامه میشل عون، رییس جمهور لبنان دست یافته که در آن عون خطاب به پارلمان این کشور اعلام کرده سعد حریری، نخست وزیر منتخب قادر نیست دولت جدید را تشکیل دهد. گفته می‌شود قرار است پارلمان لبنان امروز در مورد محتوای این نامه بحث و تصمیم گیری کند. میشل عون در بخشی از این نامه نوشته: «کاملاً مشخص شده که نخست وزیر منتخب نتوانسته دولتی را تشکیل دهد که قادر باشد بحران موجود را حل کند و با نهادهای مالی بین المللی و کشورهای اهدا کننده کمک مالی تماس موثری برقرار کند».

22

گزارش متذکر شده حریری در ماه اکتبر سال گذشته مامور تشکیل دولت جدید شد، ولی به نظر می‌رسد که به دلیل اختلافات جناحی و فرقه‌ای که همواره سیاست لبنان را تحت الشعاع قرار می‌دهد تاکنون نتوانسته است موافقت گروه‌های با نفوذ را جلب کند. دولت موقتی که هم‌چنان امور لبنان را اداره می‌کند در پی انفجار در بندر بیروت در اوت سال گذشته استعفا داد. این انفجار و پیامدهای همه‌گیری کرونا بحران سیاسی و اقتصادی در لبنان را تشدید کرده است.

چرخش بی سابقه در مصر؛ موافقت با آبگیری سد النهضه

به گزارش میدل‌ایست‌نیوز، «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر صریحا اعلام کرد قاهره تا زمانی که خسارتی متوجه مصر نباشد، اجازه خواهد داد تا مرحله دوم آبگیری سد النهضه انجام شود. شکری در گفت‌وگویی تلویزیونی در پاریس گفت: «مصر اطمینان دارد که مرحله دوم آبگیری سد النهضه آسیبی به منافع آبی‌اش وارد نمی‌کند، ما حجم آب کافی در سد العالی داریم و می‌توانیم با مدیریت منابع آبی‌مان با وضعیت موجود کنار بیاییم». پیش‌بینی‌های آب و هوایی درخصوص بارش‌های تابستان آتی نشان می دهد که فصل بارش‌ها امسال در شرق افریقا زودتر آغاز خواهد شد و حجم بارش‌ها در اراضی اتیوپی بین 400 تا 600 درصد بیشتر از بازه زمانی سال پیشین خواهد بود که شاهد افزایش قابل توجهی است. این مسئله باعث کاهش نگرانی‌ها در مصر شده است.

3

احداث سد النهضه در اتیوپب درسال‌های اخبر مورد مناقشه کشورهای اتیوپی، مصر و سودان بوده است. اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور هم  زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد. مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت. این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید