سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اولین انتقال نفت خام با دور زدن تنگه هرمز /اختلاف بر سر رفع تحریم‌ها

کدخبر: ۴۱۶۰۷۳
با این‌که طرف‌های حاضر در روند مذاکرات از موضوع رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران عبور کرده‌اند، اما ایران هم‌چنان تأکید می‌کند که رفع تحریم‌های هسته‌ای به تنهایی کافی نیست.
اولین انتقال نفت خام با دور زدن تنگه هرمز /اختلاف بر سر رفع تحریم‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، ممانعت جمهوری‌خواهان از تصویب قانونی ضدانتخاباتی در تگزاس، اختلاف بر سر رفع تحریم‌ها، همکاری دانمارک با آمریکا در جاسوسی از آلمان، وعده بایدن درباره دیدار با پوتین، توافق بر سر سقوط بی‌بی، جنجال بر سر انتشار عکس کودکان فلسطینی در اسرائیل، اولین انتقال  نفتخام با دور زدن تنگه هرمز و لغو ممنوعیت فرزند سوم در چین سرخط رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را شکل داده‌اند.

ممانعت جمهوری‌خواهان از تصویب قانونی ضدانتخاباتی 

سی‌ان‌ان گزارش داده نمایندگان حزب دموکرات در مجلس ایالتی تگزاس، با ترک صحن مجلس، صحن مجلس، تصویب لایحه محدود کننده رأی گیری پیش از موعد مقرر را مسدود کردند.هر چند جمهوری‌خواهان درصدد تشکیل جلسه ویژه‌ای برای راه اندازی مجدد روند تصویب آن هستند.

2

قانون اصلاحی که از سوی جمهوریخواهان طرفدار ترامپ طراحی شده، قرار است بیش از پیش دادن رأی را دشوارتر سازد. حوزه‌های اخذ رأی دیگر ۲۴ ساعت باز نخواهند بود و حوز‌ه‌های اخذ رأی موسوم به «درایو-این» ممنوع خواهند شد. محدودیت‌هایی نیز در مورد رأی پستی اتخاذ شده است. حزب جمهوریخواه طرفدار ترامپ در سال جاری در ۱۴ ایالت بیش از ۲۰ قانون را به تصویب رسانده که هدف آنها دشوارتر ساختن اخذ رأی بوده است. ده‌ها لایحه دیگر در دست تدوین و یا در حال تصویب است. جمهوریخواهان استدلال می‌کنند که این قوانین اصلاحی امکان تقلب در انتخابات را دشوارتر خواهد ساخت.

پیش از این و در آستانه رای‌گیری در تگزاس جو بایدن در این باره گفته بود «در سده بیست‌ویکم باید حق انتخاب کردن را تسهیل کرد و نه اینکه رأی دادن را دشوارتر سازیم». به گفته او اصلاح قانون انتخابات در ایالت تگزاس آمریکا نه تنها حمله به «حق مقدس انتخاب کردن» است، بلکه «غلط و غیرآمریکایی است».

اختلاف بر سر رفع تحریم‌ها هم‌چنان باقی‌ست

در شرایطی که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام اعلام کرده برنامه‌ای برای دور ششم مذاکرات وین وجود ندارد و احتمالا دور فعلی دور آخر مذاکرات است، میدل‌ایست‌نیوز بر اساس منابعی از ایران گزارش داده آمریکا با برداشتن همه تحریم‌های مربوط به پرونده هسته‌ای ایران موافقت کرده اما حاضر به برداشتن «همه تحریم‌ها» که مطالبه اصلی ایران است نیست. به گفته این منابع، طرف‌های حاضر در روند مذاکرات از موضوع رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران عبور کرده‌اند، اما ایران تأکید می‌کند که «رفع تحریم‌های هسته‌ای به تنهایی کافی نیست چون برخی تحریم‌های غیر هسته‌ای شامل تحریم‌های بانکی و نفتی می‌شود».

3

این منابع افزوده‌اند که دولت آمریکا در دوره‌های قبلی مذاکرات بر باقی ماندن تحریم‌های مربوط به تروریسم و حقوق بشر و برنامه موشکی ایران پافشاری می‌کرد، اما در دور چهارم مذاکرات حاضر به انعطاف در این باره شد. در این راستا، آمریکا موافقت کرده که تحریم‌های وضع شده علیه شبکه نفتی و بانک مرکزی ایران را که پیش‌تر در ذیل قوانین «کاتسا» تحریم شده بودند به تعلیق درآورد.

از سوی دیگر آمریکا تأکید می‌کند که برای رسیدن به توافق، ازسرگیری عمل به تعهدات از جانب ایران کفایت نمی‌کند بلکه ایران باید به وضعیت پیش از نقض تعهدات برگردد و وضعیت سانتریفیوژهای پیشرفته و ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران معلوم شود. با این حال ایران با کاهش ذخایر اورانیوم خود موافقت کرده اما حاضر به نابودکردن سانتریفیوژهای پیشرفته خود نیست و در این باره چین و روسیه پیشنهاد نظارت دقیق آژانس بر عملکرد این سانتریفیوژها را مطرح کرده‌اند و انتقال آنها به نقطه‌ای امن زیر نظر آژانس را مطرح کرده‌اند اما آمریکا هنوز این پیشنهادها را نپذیرفته است.

این منابع تأکید کرده‌اند، با توجه به این که توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا ۲۳ ژوئن تمدید شده، وقت برای مذاکره محدود است و مذاکرات در دوره پنجم فشرده‌تر شده است. با وجود این، به گفته این منابع، بعید است که دور پنجم مذاکرات به حل کامل اختلافات و رسیدن به توافق نهایی بینجامد و احتمالا دور ششمی از مذاکرات لازم است، هرچند احتمال بروز یک غافلگیری برای همه طرف‌ها مطرح است.

به گزارش میدل ایست نیوز، این منابع افزوده‌اند که نبود جانشینی برای توافق هسته‌ای باعث شده که آمریکا آماده دادن امتیازاتی برای بستن این پرونده و رفتن سراغ مسائل دیگری که اولویت‌های سیاسی این کشور را تشکیل می‌دهد باشد.

همکاری دانمارک با آمریکا در جاسوسی از آلمان

به گزارش رویترز، بر اساس تحقیقات جدیدی مشخص شده آژانس امنیت ملی ایالات متحده (ان‌اس‌ای) با همکاری واحدهای امنیتی دانمارک از مقامات ارشد کشورهای همسایه همچون آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان جاسوسی کرده است. این تحقیقات دوره زمانی دو ساله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ را شامل می‌شود که بر اساس آن مشخص شده ان‌اس‌ای از کابل‌های انتقال اطلاعات دانمارکی‌ها برای جاسوسی از مقامات کشورهای سوئد، نروژ، فرانسه و آلمان، از جمله فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه سابق آمان و پی‌یر اشتینبروک، رهبر سابق اپوزیسیون این کشور استفاده کرده است.

4

تحقیقات مقدماتی از سرویس اطلاعات خارجی دانمارک در سال ۲۰۱۴، یک سال پس از آن آغاز شد که ادوارد اسنودن اسنادی مربوط به فعالیت‌های ان‌اس‌ای را افشا کرد. پی‌یر اشتینبروک این امر را یک «رسوایی سیاسی» نامید و گفته «مضحک است که سرویس‌های امنیتی کشورهای دوست جاسوسی نمایندگان ارشد دیگر کشورها را می‌کنند». ان‌اس‌ای در واشنگتن اما تاکنون واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده است.

وعده بایدن درباره دیدار با پوتین

به گزارش یورونیوز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا وعده داده که در جریان دیدارش با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود بر رعایت حقوق بشر در روسیه اصرار خواهد ورزید. رئیس جمهوری ایالات متحده قرار است روز ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) برای اولین بار از زمان راهیابی به کاخ سفید با ولادیمیر پوتین دیدار کند. جو بایدن گفت: «دو هفته دیگر در ژنو با رئیس جمهوری پوتین ملاقات خواهم کرد. به وضوح [به او] خواهم گفت که ما در برابر نقض حقوق بشر سکوت نخواهیم کرد».

7

جو بایدن چند هفته پیش در جریان یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که باور دارد ولادیمیر پوتین «یک قاتل» است. این سخنان رئیس جمهوری آمریکا با واکنش کاخ کرملین روبرو شد و مسکو سفیر خود در آمریکا را برای مشورت از واشنگتن فراخواند. ولادیمیر پوتین نیز در واکنش به سخنان جو بایدن گفته بود: «این صفت برازنده گوینده آن است.»

توافق بر سر سقوط بی‌بی

به گزارش دویچه‌وله، نفتالی بِنِت، رهبر حزب راست و ملی‌گرای اسرائیل آمادگی خود را برای ائتلاف با یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اعلام کرد. بدین گونه راه برای تشکیل دولت وحدت ملی هموار شد. نتانیاهو این ائتلاف را خطری برای امنیت اسرائیل خواند.  شب گذشته نفتالی بنت، رئیس حزب ملی‌گرا و مذهبی یامینا گفت: «من تمام تلاش خود را به کار خواهم بست تا به همراهی دوستم یائیر لاپید یک دولت وحدت ملی را تشکیل دهیم». بدین گونه اسرائیل به تشکیل یک ائتلاف برای پایان دادن به رهبری بنیامین نتانیاهو در کشور نزدیک می‌شود.

6

در واکنش به این خبر بنیامین نتانیاهو در پی اعلام آمادگی نفتالی بنت برای شرکت در ائتلاف به رهبری یائیر لاپید، گفت چنین ائتلافی برای امنیت و آینده اسرائیل خطرناک است. نتانیاهو افزود: «این ائتلاف برای دفاع از اسرائیل چه خواهد کرد؟ دشمنان ما چگونه به ما خواهند نگریست؟ این ائتلاف با ایران و غزه چه می‌خواهد بکند؟ در تالارهای دولتی در واشنگتن چه می‌خواهند بگویند؟» پیش از این رووین ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل نخست بنیامین نتانیاهو را مأمور تشکیل دولت ائتلافی کرد، اما او نتوانست در مهلت تعیین‌شده دولت تشکیل دهد. رئیس‌جمهوری سپس این مأموریت را به یائیر لاپید داد که تا چهارشنبه دوم ژوئن برای تشکیل دولت ائتلافی فرصت دارد.

جنجال بر سر انتشار عکس کودکان فلسطینی در اسرائیل

روزنامه هاآرتص در اسرائیل عکس 67 کودک فلسطینی را که در حمله اخیر اسرائیل به غزه، جان باختند در صفحه اول خود منتشر کرد. این اقدام با اعتراض شمار زیادی از نمایندگان تندرو پارلمان اسرائیل روبه رو شد. یک نماینده تندروی اسرائیلی به نام بتسلئیل سموتریتش از حزب صهیونیسم دینی در سخنانی انتقاد آمیز گفت که این اقدام به معنی گم کردن راه است. او با انتشار توییتی، هاآرتص را روزنامه حماس ناامید و خواستار لغو اشتراک این روزنامه شد.

5

این روزنامه چپ گرا در کنار عکس این کودکان نوشت: 67 کودک در غزه کشته شدند ... این است هزینه جنگ. در کنار عکس ها، داستان زندگی هر کودک و نام و نام خانوادگی و مشخصات آنها نیز نوشته شد.

اولین انتقال نفت خام با دور زدن تنگه هرمز

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ایران اولین انتقال نفت خام از طریق خط لوله انتقال نفت و دور زدن تنگه هرمز را انجام داده است. این انتقال نفت از طریق خط لوله گوره - جاسک را انجام داد که با کمک آن صادرات نفت ایران برای انتقال از منطقه خلیج فارس به خلیج عمان برنامه ریزی شده است.

1

ساخت خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک یک پروژه استراتژیک برای ایران است که اجازه می دهد با دور زدن تنگه هرمز، مستقیماً از خلیج عمان، نفت صادر شود. پیش‌بینی می‌شود این خط لوله به ایران اجازه می‌دهد تا حداکثر ۱ میلیون بشکه نفت در روز منتقل شود.

لغو ممنوعیت فرزند سوم در چین

به گزاش آسوشیتدپرس، با تصمیم دولت چین در زمینه قوانین مربوط به خانواده، با لغو قانون دو فرزندی، زوج‌ها مجاز می‌شوند تا سه فرزند داشته باشند. این تصمیم برای مقابله با بالا رفتن سن جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد گرفته شده است. چین در سال ۲۰۱۵ میلادی، قانون تک‌فرزندی را لغو کرده بود.

8

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید