جزئیات طرح مجلس برای اینترنت؛ احراز الزامی هویت کاربران!

کدخبر: ۴۲۴۱۹۰
اقتصادنیوز: شرق در گزارشی به جزئیات طرح نمایندگان برای محدودسازی اینترنت پرداخته است.
جزئیات طرح مجلس برای اینترنت؛ احراز الزامی هویت کاربران!

 به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: طرح ساماندهی فضای مجازی که مخالفان بسیاری حتی در هیئت‌رئیسه مجلس و سایر نمایندگان مجلس دارد، همچنان محل بحث طراحان آن است. مجلس‌یازدهمی‌ها در اصرار برای رسیدن به خواسته خود که در بسیاری از موارد هم‌جهت با منافع ملی نبوده، ید طولایی دارند. حال اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که طراحان این طرح به دور از هر کار کارشناسی هستند، بر ضرورت تصویب آن در کمیسیون نه در صحن و اجرای آزمایشی آن اصرار می‌ورزند و در مقابل انتقاد‌ها از یک‌ سو می‌گویند به دنبال فیلترینگ نیستند و از سویی دیگر بر طبل محدود‌سازی و امنیتی‌شدن فضای مجازی می‌کوبند. از یک ‌سو گفته می‌شود این طرح در جهت منافع مردم نیست و از دستور کار خارج شده، از سویی دیگر می‌گویند بعد از تعطیلات به آن رسیدگی خواهد شد. سیدعلی یزدی‌خواه در گفت‌وگویی که با فارس داشته،‌ با تأکید بر اینکه در موضوع ساماندهی‌ها که در مجلس در دست بررسی است، مورد جدیدی وجود ندارد، ابراز کرد: بحث فضای مجازی در مجلس دهم مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در این راستا نیز طرح‌هایی هم تهیه‌ شده است‌ اما به دلیل اینکه دولت لایحه‌ای در این خصوص ارائه نکرده بود، این طرح طولانی شد تا عمر مجلس دهم تمام شد. یزدی‌خواه با ادعای انجام کار کارشناسی روی طرح مذکور در کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه موضوع ساماندهی فضای مجازی با دو ورژن جدید به مجلس یازدهم آمد، بیان کرد: ورژن اولیه‌ای که مقداری سروصدا به پا کرد و الان هم به آن حمله می‌کنند، در تابستان سال ۹۹ از سوی تعدادی از نمایندگان که به امضای هیئت‌رئیسه مجلس هم رسیده بود، در مجلس یازدهم مطرح شد. وی با اشاره به اینکه هیئت‌رئیسه مجلس هم با توجه به اینکه طرح بود و باید کار کارشناسی برای آن انجام می‌شد، آن را به کمیسیون فرهنگی به‌عنوان کمیسیون تخصصی این حوزه ارجاع داد، یادآور شد: در کمیسیون فرهنگی با دعوت از کارشناسان حوزه‌های دولتی، حوزه‌های حاکمیتی، مردمی و صاحب‌نظران بیش از هزارو ۵۰۰ نفرساعت در قالب جلسات سنگین موضوعات فضای مجازی را به بحث و مذاکره گذاشتیم. وی با اشاره به اینکه در تیرماه امسال طرح فضای مجازی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، بیان کرد: به لحاظ اینکه در مجلس هر روز دستور کار جلسات متعددی داریم، هفته گذشته هم نوبت به طرح ساماندهی فضای مجازی نرسید تا این موضوع در دستور کار قرار بگیرد. یزدی‌خواه بابیان اینکه در‌حال‌حاضر این طرح به‌صورت پیش‌نویس آماده‌ شده و هیچ‌‌ چیز جدیدی هم ندارد، ادامه داد: هر ‌آنچه در این طرح آمده، تمامی مصوبات قبلی شورای عالی فضای مجازی است که به لحاظ نبود ضمانت اجرا و عدم وجود اراده برای اجرائی‌کردن این مصوبات روی زمین‌ مانده است.

طرح   مسدودسازی   اینترنت   در   نوبت   رسیدگی   است

وی با یادآوری اینکه طرح این موضوع در مجلس به دو روش قابل انجام است، خاطرنشان کرد: یکی اینکه طرح در صحن علنی مجلس مطرح شود و بندبند موردبررسی قرار گیرد که این مهم علاوه بر اینکه زمان‌بر است و حدود یک ماه از وقت مجلس را می‌گیرد، باعث می‌شود که بسیاری از طرح‌ها و لوایح دیگر برای بررسی این مهم کنار گذاشته شود یا اینکه مجلس بر اساس اختیارات و مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی این موضوع را به کمیسیون تخصصی واگذار کند تا این طرح را بررسی و تصویب کنند و سپس به شورای نگهبان تحویل دهد تا اگر مغایرت قانونی نداشته باشد، تصویب و ابلاغ کنند. وی با تأکید بر اینکه این طرح در نوبت صحن قرار گرفته و بعد از بازگشت نمایندگان از سرکشی حوزه‌های انتخابیه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، افزود: مشخص نیست که این طرح به کمیسیون ویژه ارجاع داده خواهد شد یا اینکه با طرح کلیات آن را در صحن علنی به تصویب خواهد رساند.

فیلتر    نمی‌کنیم    اما    احراز  هویت   می‌کنیم

یزدی‌خواه مانند سایر همکاران خود با اشاره به اینکه در موضوع محدودسازی و فیلترینگ بحث جدیدی نداریم، اظهار کرد: در طرح ساماندهی فضای مجازی که قرار است در صحن علنی در‌خصوص آن تصمیم‌گیری شود، مطلب جدیدی مطرح نیست و هر‌آنچه مطرح‌ شده در واقع همان مصوبات شورای عالی فضای مجازی است و تنها قرار است با مصوبه مجلس به مصوبات شورای عالی فضای مجازی که پیش‌ازاین به تصویب این شورا رسیده است، قابلیت اجرا دهیم.

وی اذعان کرد: در مصوبات جلسات شماره ۳۶ تا ۴۰ شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۶ آمده است همه پیام‌رسان‌ها اعم از داخلی یا خارجی باید در یک پنجره واحد ثبت‌نام کنند و ضمن احراز هویتشان و راه‌اندازی دفتر در داخل کشور نسبت به معرفی نماینده نیز اقدام کنند. وی ادامه داد: افرادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، علاوه بر اینکه احراز هویت می‌شوند، باید اطلاعاتشان محفوظ باشد، این در حالی است که بسیاری از افراد به‌صورت ناشناس وارد این پیام‌رسان‌ها می‌شوند و با ایجاد حساب‌های غیرواقعی و جعلی امکان سوءاستفاده وجود دارد یا اینکه الان برخی از پلتفرم‌ها و شبکه‌های داخلی و خارجی اطلاعات افراد را حفظ نمی‌کنند و اطلاعات شخصی افراد در فضای مجازی پخش می‌شود. یزدی‌خواه با تأکید بر اینکه فضا و بستر برای حضور شرکت‌های پیام‌رسان خارجی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: هر شرکتی که قوانین کشور را محترم بشمارد و در داخل دفتر راه‌اندازی کند، امکان فعالیت دارد و هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم.

مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ نیز درباره طرح مجلس درمورد ساماندهی فضای مجازی گفت: اولا این موضوعی نیست که حالا مجلس به آن پرداخته باشد. این موضوع در سال ۹۶ و در دولت آقای روحانی مصوبه شورای عالی فضای مجازی بوده است. وی در ادامه گفت: من به‌عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی به‌صراحت اعلام می‌کنم که در این طرح بنای ما بر گرفتن و بستن و فیلترکردن نیست. در تمام دنیا قوانین متعددی برای فعالیت در فضای مجازی وجود دارد اما نمی‌دانم چرا در ایران در مقابل ساماندهی این فضا چنین جوی به راه می‌افتد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید