سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

هشدار تلفنی بایدن به پوتین

کدخبر: ۴۲۵۱۵۴
بلومبرگ مدعی شده اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در وین نگران هستند فرصت برای احیای برجام رو به پایان باشد.
هشدار تلفنی بایدن به پوتین

به گزارش اقتصادنیوز، درخواست آمریکا از متحدین ایران، صرف‌نظر کردن از توافق ناقص با ایران، تحریم‌های جدید علیه ایران، نگرانی آمریکا از اتمام فرصت برای احیای برجام، هشدار تلفنی بایدن به پوتین، درخواست کمک نظامی از سوی دولت موقت در هائیتی، تمدید یک‌ساله باز بودن گذرگاه پرمناقشه و سناریوهای پیش‌روی افغانستان، سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

آمریکا سرِ جنگ با متحدین ایران ندارد!

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به العربیه گفته علی‌رغم حملات اخیر ارتش آمریکا به نیروهای تحت حمایت ایران در مرز سوریه و عراق، ایالات متحده با آنها سرِ جنگ ندارد.  جوی هود، جانشین معاون وزیر خارجه آمریکا گفته: «من متوجهم که برخی از این گروه‌ها، کاملاً بر ضد ائتلاف آمریکایی در جنگ با داعش در عراق هستند. ولی ما از آنها می‌خواهیم کاری به کار ما نداشته باشند تا ما هم کاری به کار آنها نداشته باشیم، تا بتوانیم با دشمن مشترک‌مان داعش مبارزه کنیم».

4

هود در پاسخ به این سوال العربیه که «آیا واشنگتن هنوز به دنبال براندازی بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه است؟» هم ادعا کرده که ایالات متحده به دنبال تغییر رژیم در دمشق نیست.

دنبال توافق ناقص با ایران نیستیم

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، رابرت مالی نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، گفته است که دولت جو بایدن خواهان آزادی تمام آمریکایی‌های است که [به ادعای او] به طور ناعادلانه در ایران زندانی هستند و آمریکا «توافق ناقص» برای آزادسازی آن‌ها را نخواهد پذیرفت. مالی یادآور شده که «من در خصوص این موضوع در دولت باراک اوباما کار کردم، زمانی که توانستیم تعدادی از شهروندان را آزاد کنیم، اما همه آزاد نشدند و این مساله‌ای است که به شدت بر دوش من و تعدادی از ما که در توافق بر سر مبادله‌ای که در سال ۲۰۱۶ منعقد شد، دخالت داشتند، سنگینی می‌کند».

1

مالی تاکید کرده: «ما می‌گوییم همه آنها باید به خانه بازگردند. ما خواهان توافقی جزئی نیستیم. ما نمی‌خواهیم دوباره کسی از قلم بیفتد. تکرار می‌کنم، می‌دانم دفعه پیش این موضوع چقدر رنج‌آور بود و نمی‌خواهم تاریخ تکرار شود».

تحریم‌های جدید علیه ایران

اداره صنایع و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده  ۳۴ شرکت، از جمله ۸ شرکتی را که تجهیزات آمریکایی برای کمک به توسعه برنامه نظامی ایران ارسال می‌کردند، تحریم کرده است. وزارت بازرگانی آمریکا فعالیت این شرکت‌ها را در تضاد با منافع آمریکا عنوان کرده و از شرکت‌های داخلی خواسته است با آنها همکاری نکنند.

5

از میان ۳۴ شرکتی که تحریم شده، ۲۳ شرکت از خود چین، شش شرکت از روسیه، دو شرکت کانادایی، همچنین شرکتهایی از ایران، لبنان، هلند، پاکستان، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، امارات و همچنین ۵ شرکت از بریتانیا وجود دارند.  این وزارت‌خانه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده این وزارتخانه قویا متعهد به اقدامات قاطع برای هدف قرار دادن نهادهایی است که مرتکب مشارکت در نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ چین یا استفاده از تکنولوژی آمریکایی برای کمک به نوسازی توان نظامی بی‌ثبات کننده این کشور هستند.  وزارت بازرگانی آمریکا می‌گوید در همین راستا هشت شرکت را که صادرات اقلام آمریکایی ممنوع شده برای برنامه نظامی ایران را تسهیل کرده‌اند، به لیست سیاه ایالات متحده اضافه کرده است. شرکت‌های دیگری نیز در رابطه با صادرات تجهیزات الکترونیکی آمریکایی با مصرف نظامی به روسیه، تحریم شدند.

نگرانی آمریکا از اتمام فرصت برای احیای برجام

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منبعی مطلع به مواضع تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در وین، مدعی شده اعضای این تیم نگران هستند فرصت برای احیای برجام رو به پایان باشد. این منبع به بلومبرگ گفته از نظر دولت دموکرات آمریکا، توافق هسته‌ای ایران علی‌رغم نواقصی که دارد، همچنان قدرتمند است و بازگشت به این توافق در زمان کنونی می‌تواند فواید عدم اشاعه داشته باشد.

7

هم‌چنین بلومبرگ به نقل از کِلسی داوِنپورت، مدیر بخش عدم اشاعه انجمن کنترل تسلیحاتی نوشت: «هرچه ایران دانش هسته‌ای بیشتر کسب کند، مطمئن شدن از اینکه برجام همان سد قدیم در برابر تولید تسلیحات اتمی باقی می‌ماند، سخت‌تر می‌شود»

هشدار تلفنی بایدن به پوتین

به گزارش آسوشیتدپرس، جو بایدن، در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، به او هشدار داده اگر مسکو با عاملان حملات سایبری باج افزارها مستقر در روسیه برخورد نکند، واشنگتن آماده اقدام در این‌باره است. بایدن در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشته: «من برای او کاملا روشن کردم که ایالات متحده انتظار دارد، وقتی یک عملیات باج افزار از خاک این کشور انجام می‌شود ، حتی اگر توسط دولت این کشور حمایت نشود ، ما از آنها انتظار داریم که اگر ما اطلاعات کافی درباره عاملان در اختیار آنها قرار دهیم، اقدام کنند». او تاکید کرد، هر دو کشور می بایست اکنون کانالهای ارتباطی ایجاد کنند که هر وقت که هر کدام از دو کشور این تصور را داشتند که در کشور دیگر دارد اتفاقی می‌افتد که می تواند پیامد داشته باشد، درباره آن با هم در تماس باشند.

3

رئیس جمهوری آمریکا همچنین می‌گوید در خصوص نتایج گفت‌وگوی خود با رئیس جمهوری روسیه خوش‌بین است.  ایالات متحده مشخص نکرده است که چگونه احتمالا به حمله سایبری در داخل روسیه پاسخ خواهد داد.جو بایدن در پاسخ به این پرسش که عدم اقدام روسیه برای مسکو پیامد خواهد داشت؟ گفت، بله .

درخواست کمک نظامی از سوی دولت موقت در هائیتی

به گزارش آسوشیتدپرس، کلود جوزف، نخست‌وزیر دولت موقت هائیتی از آمریکا در خواست کرده است برای حفاظت از زیرساخت‌های هائیتی به آن کشور نیروی نظامی اعزام کند. جوزف در عین حال از آمریکا درخواست کرده است که با ارسال نیروی نظامی زمینه را برای برگزاری انتخابات جدید در آن کشور مهیا کند.

6

گفته می‌شود که پلیس فدرال آمریکا چند مامور برای رسیدگی به ماجرای قتل جوونل موئیز، رئیس جمهور هائیتی به آن کشور اعزام خواهد کرد. از سوی دیگر سازمان ملل متحده اعلام کرده است که اعزام نیروهای خارجی به هائیتی باید به تایید این نهاد بین‌المللی برسد. موئیز چهارشنبه گذشته (هفتم ژوئن) در منزل شخصی خود به قتل رسید. گفته می‌شود که در ارتباط با حمله مسلحانه به اقامتگاه رئیس جمهور هائیتی، عده‌ای بازداشت شده‌اند. مقامات هائیتی مدعی شده‌اند که عاملان اصلی این حمله عمدتا شهروندان کلمبیایی بوده‌اند. دو آمریکایی هائیتی‌تبار نیز در بین دستگیرشدگان هستند. افزون بر آن، گفته می‌شود که عده‌ای نیز در درگیری با نیروهای نظامی هائیتی کشته شده‌اند.

تمدید یک‌ساله باز بودن گذرگاه پرمناقشه

به گزارش دویچه‌وله، شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، تاریخ بازبودن گذرگاه مرزی باب‌الهوی سوریه به مدت یک سال تمدید شد. پیش از این روسیه با این قطعنامه مخالفت کرده بود زیرا قصد داشت، کمک‌های بشردوستانه از خارج را از طریق دمشق و تحت کنترل حکومت سوریه به نیازمندان شمال این کشور برساند اما کشورهای دیگر، به‌ویژه ایالات متحده با دخالت دولت سوریه در امر کمک‌رسانی مخالفت کرده بودند.

2

به گفته برخی دیپلمات‌ها، تغییر نظر روسیه و رای مثبت به پیش‌نویس قطعنامه یکی از پیامدهای دیدار جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و همتای روس او ولادیمیر پوتین در ژنو است.  در روزهای اخیر سازمان ملل و سازمان‌های امدادی هشدار داده بودند که در صورت بستن این گذرگاه یک فاجعه انسانی در این منطقه رخ خواهد داد، زیرا نزدیک به سه میلیون نفر به‌شدت نیازمند کمک‌هایی هستند که از ترکیه وارد می‌شود.

سناریوهای پیش‌روی افغانستان

به گزارش بی‌بی‌سی، ژنرال نیک کارتر، رئیس ستاد مشترک ارتش بریتانیا در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که بریتانیا چه چیزی در آنجا به دست آورده گفته که شاید ما نیروهایمان را از افغانستان خارج کرده‌ایم، اما این به معنی شکست خوردن در میدان نبرد نبوده است. او افزوده در دوره حضور ما در افغانستان، از حملاتی مانند یازده سپتامبر که از افغانستان هدایت می‌شد، جلوگیری شده است.

10

او در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه حضور ۲۰ ساله در افغانستان آیا موفقیت آمیز بوده یا شکست‌خورده می‌گوید که هنوز برای قضاوت زود است و معتقد است که احتمال وقوع سه حالت وجود دارد. اول و از همه مهمتر اینکه دولت فعلی افغانستان با ارتش آموزش دیده خود، بتواند جلوی پیش‌روی طالبان را بگیرد و تمام مراکز ولایات را حفظ کند. حالت دوم که بسیار ناراحت کننده است، این است که کشور و دولت سقوط کند و طالبان بخش‌هایی از کشور را تحت کنترل خود در بیاورد مانند آنچه که در دهه ۱۹۹۰ شاهد بودیم. اما در سناریو سوم که جای امید به آن هست، و آن هم رسیدن به یک مصالحه سیاسی در گفتگوهایی که در حال انجام است. به گفته  کارتر اگر دولت فعلی افغانستان بتواند به اندازه کافی مقاومت کند و نشان دهد که طالبان نمی‌تواند آنها را شکست دهد، در این صورت من فکر می‌کنم که حالت سوم قابل وقوع است.

دیدار مخفیانه نخست‌وزیر اسرائیل با پادشاه اردن

به گزارش بی‌بی‌سی، نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل هفته پیش با ملک عبدالله، پادشاه اردن مخفیانه در قصر او در امان دیدار کرده، اما خبر این دیدار تا کنون پنهان داشته شده بود. این دیدار در حالی صورت گرفت که وزاری خارجه دو کشور، قرارداد فروش آب از اسرائیل به اردن را نهایی کردند.

9

در دیدار هفته گذشته بنت و ملک عبدالله توافق کردند که باید شکاف‌ها ترمیم و به‌عنوان نخستین گام آنها بر سر آب مذاکره کردند.  پس از آنکه در سال ۲۰۱۸ ملک عبدالله با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین اسرائیل دیدار کرد، این نخستین دیدار او با یک نخست‌وزیر اسرائیل است. آن دیدار هم مخفیانه صورت گرفت و بعدا خبر آن منتشر شد.

وزارت خارجه آمریکا از روابط دوستانه آن‌‌ها استقبال کرده و گفته که قرارداد آب و تجاری می‌تواند همکاری غیرنظامی بین آن‌هارا مستحکم کند  اسرائیل بنا دارد که ۵۰سالانه میلیون متر مکعب آب به اردن بفروشد. چنین اقدامی می‌تواند به ۵۵ میلیون مکعب آب سالانه افزایش یابد که قرارداد صلح ۱۹۹۴ را تضمین می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید