سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

تعهد رئیسی برای بازگشت به مذاکرات وین /اخراج بخاطر امتناع از واکسیناسیون

کدخبر: ۴۳۱۶۴۴
در شرایطی که خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شده امیرعبداللهیان به مقامات اروپایی گفته است که ایران متعهد به بازگشت به مذاکرات وین است، سه نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از جو بایدن خواستند پیرامون برداشته شدن تحریم‌ها علیه مقام‌های ارشد ایران توضیح دهد.
تعهد رئیسی برای بازگشت به مذاکرات وین /اخراج بخاطر امتناع از واکسیناسیون

به گزارش اقتصادنیوز، «تعهد دولت رئیسی به بازگشت به مذاکرات وین»، «رد اتهام‌ گروه هفت و سنتکام از سوی ایران»، «تغییر سیاست فروش تسلیحات در آمریکا»، «درخواست ترک فوری خاک افغانستان»، «رقابت شرکت‌های آلمانی با اسپیس ایکس»، «حرکت به سوی خودروی عاری از آلایندگی در آمریکا»، «اخراج سه کارمند سی‌ان‌ان به دلیل امتناع از واکسیناسیون»، «اجبار کارت سبز واکسیناسیون کرونا در ایتالیا» و «تایید نهایی لایحه گذرنامه سلامت در فرانسه» سرخط رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را تشکیل داده‌اند.

تعهد دولت رئیسی به بازگشت به مذاکرات وین

در شرایطی که  خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شده امیرعبداللهیان دو ساعت با معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگو کرده و به مقامات اروپایی گفته است که ایران متعهد به بازگشت به مذاکرات وین است، سه نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا (برایان استیل، جیم بنکس و جو ویلسون) با نوشتن یک نامه از جو بایدن، خواستند پیرامون برداشته شدن تحریم‌ها علیه مقام‌های ارشد ایران توضیح دهد.

1

این نمایندگان در حالی ضمن مواخذه جو بایدن بابت لغو این تحریم‌ها به بهانه‌های حقوق بشری، از بایدن خواسته‌اند جزئیات توافقی که با طرف های ایرانی انجام داده را در اختیار کنگره قرار دهد که روز گذشته ند پرایس، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به سخنان ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف ادعا کرد اگر ایران واقعا عزم راسخی برای برداشته شدن تحریم‌ها دارد این دقیقا همان چیزی است که روز میز مذاکرات وین قرار دارد.

سخنگوی کاخ سفید گفته بود پیام آمریکا به رئیس جمهوری جدید ایران همان است که به رئیس دولت قبلی بود و آن این است که ایران هر چه زودتر به مذاکرات احیای برجام بازگردد. پرایس ابراز امیدواری کرده بود جمهوری اسلامی از فرصت استفاده کند و برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای، مذاکرات را از سرگیرد. او هم‌چنین با تکرار اظهارات قبلی مقام‌های ارشد آمریکا تاکید کرده بود که پیشنهاد واشنگتن برای برداشتن بخش بزرگی از تحریم‌ها در ازای بازگشت ایران به تعهداتش همیشگی و نامحدود نیست.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم گفته از نظر جو بایدن این به نفع آمریکا است که مسیر دیپلماتیک ادامه یابد، چرا که به رغم نگرانی‌های آمریکا از اقدامات دیگر ایران، مهم است که بتوان بر برنامه هسته‌ای این کشور نظارت کرد. ساکی در عین حال تاکید کرده که فرصت برای همیشگی نیست. دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا هم در واکنش به سخنان رئیسی گفته بود در برای مذاکره با ایران نیمه باز است، اما باید اقدامات (به گفته او بی‌ثبات‌کننده) ایران در منطقه متوقف شود. سفارت ایران در لندن هم در پاسخ  گفته باب دیپلماسی بر اساس احترام متقابل و در شرایط برابر باز است.

رد اتهام‌ گروه هفت و سنتکام از سوی ایران

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان (موسوم به گروه هفت)، با صدور بیانیه‌ای مشترک، جمهوری اسلامی ایران، را متهم به مسئولیت در حمله به کشتی مرسر استریت کرده و آن را محکوم کردند. این بیانیه که وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، کانادا، ژاپن و ایتالیا و هماهنگ کننده ارشد سیاست خارجه اتحادیه اروپا آن را منتشر کردند مدعیست: «این یک حمله عمدی و هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود. همه شواهد موجود به وضوح به ایران اشاره می کند. هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد.» 

2

از سوی دیگر فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، با صدور بیانیه‌ای ادعا کرده بر اساس بررسی کارشناسان، پهپادی که کشتی «مرسر استریت» را هدف قرار داده، در ایران تولید شده است. بیانیه سنتکام می‌گوید یافته‌های کارشناسان آمریکا مورد تایید کارشناسان مواد انفجاری بریتانیا و اسرائیل هم قرار گرفته است. باربارا وودوارد سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد هم مدعی شده این حمله توسط پهپاد شاهد ۱۳۶ انجام شده که تنها در ایران ساخته می‌شود.

در پاسخ به این موضوع، مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد ادعاهای مطرح شده در مورد نقش داشتن این کشور در حمله به کشتی مرسر استریت را رد کرده و اسناد ارائه شده در این مورد را جعلی خوانده است. تخت روانچی در توییتی گفته اسرائیل و حامیان آن کشور اطلاعات جعلی در مورد حوادث اخیر ارائه کرده‌اند. او افزوده شورای امنیت سازمان ملل متحد باید با ماجراجویی اسرائیل در منطقه برخورد کند.

تغییر سیاست فروش تسلیحات در آمریکا

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی و به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، دولت جو بایدن در حال بازنگری در سیاست فروش تسلیحات آمریکا است و قصد دارد توجه به حقوق بشر را در این سیاست‌ لحاظ کند. بر اساس این گزارش دو دستیار معاونان وزیر خارجه آمریکا قرار است این طرح را به اعضای دفاتر شماری نمایندگان کنگره، اعلام کنند. این گزارش همچنین می‌گوید این طرح به طور رسمی در ماه سپتامبر معرفی خواهد شد.

4

به گزارش رویترز، دولت آمریکا حدود دو هفته پیش این طرح را به اطلاع گروه کوچکتری از نمایندگان کنگره رساند. آنها گفتند که این وزارتخانه خواستار بررسی دقیق‌تر قراردادهای فروش تسلیحات با در نظر گرفتن دیدگاه‌های اداره حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا است. منابع آگاه به رویترز گفتند در حال حاضر تغییرات پیشنهادی در دست بررسی با نهادهای مرتبط با صادرات، از جمله وزارت دفاع، است. پنتاگون به طور سنتی خواستار صادرات تسلیحاتی به کشورهای متحد ایالات متحده است تا به این ترتیب نیروهایش بتوانند در جنگ‌های خارج از خاک آمریکا به آن‌ها بیشتر اتکا کنند. یکی از دستیاران نمایندگان در کنگره می‌گوید این تغییر سیاست بیشتر تسلیحات کوچک‌تر مانند اسلحه و تجهیزات رصد و ردیابی را، که توسط نیروهای پلیس یا نیروهای شبه‌نظامی علیه مردم محلی استفاده می‌شود، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

درخواست ترک فوری خاک افغانستان

به گزارش بی‌بی‌سی، در شرایطی که درافغانستان اوضاع رو به وخامت می‌رود، دولت بریتانیا به اتباع خودگفته این کشور را به دلیل وخیم‌تر شدن شرایط امنیتی، فورا ترک کنند و برای خروج از افغانستان تنها متکی به کمک وزارت امور خارجه نباشند.

03

بر اساس گزارش‌ها از افغانستان، روز کذشته طالبان شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز را تصرف کرده است. در ۵ سال گذشته این اولین باری است که طالبان کنترل مرکز یک ولایت را به دست می‌گیرد. در همین حال درگیری‌های نیروهای امنیتی و طالبان در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند هم ادامه دارد. هم‌چنین در روز گذشته طالبان، دواخان مینه پال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های افغانستان، را روز جمعه، ۱۵ مرداد در کابل ترور کرد.

رقابت شرکت‌های آلمانی با اسپیس ایکس

به گزارش یورونیوز، شماری از شرکت‌های نوپای آلمان در تلاش برای تولید پرتابگرهای کوچک و رقابت با شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند اسپیس ایکس هستند.  آلمان که به عنوان یکی از قطب‌های خودروسازی جهان شناخته می‌شود امیدوار است تا به این ترتیب جایگاهی در مسابقه فضایی بخش خصوصی پیدا کند. شرکت‌های آلمانی با سه طرح ویژه به یک بازیگر جدی در رقابت برای عرضه پرتابگرهای کوچک تبدیل شده اند. هدف از این طرح‌ها افزایش تعداد ماهواره های کوچکی است که زمین را رصد و شماری از خدمات اینترنتی مانند راهنمای وسایل نقلیه هوشمند را فراهم می‌کنند.

5

بر اساس این گزارش، شرکت آلمانی «راکت فکتوری اوگسبورگ» در پایان ماه ژوئیه اولین آزمایش موفقیت آمیز موشک آر.اف.آی.وان خود را انجام داد و موتور آن را به مدت هشت ثانیه در کارخانه اش در کیرونای سوئد روشن نگاه داشت. یکی دیگر از شرکت های آلمانی به نام «هایمپولس» نیز با آزمایش موتور ۲۰ ثانیه ای در جزایر شتلند در ماه مه که از سوخت موم شمع برای به حداکثر رساندن کارایی استفاده کرد، امیدواری ایجاد کرده است. شرکت «ایزار ایروس پس» هم که هنوز اولین آزمایش موتور خود را انجام نداده اما در بین این سه شرکت، از بهترین منابع مالی بهره می‌برد. شرکت «ایزار ایروس پس» پیش بینی کرده است که ارزش بازار پرتابگرهای کوچک تا سال ۲۰۲۷ به بیش از ۳۰ میلیارد یورو برسد و ماهواره های کوچک و متوسط، حدود یک سوم آن را تشکیل دهند. این سه استارتاپ آلمانی در نهایت قصد دارند با توسعه ناوگان خود، انجام ده‌ها پرتاب را در سال تضمین کنند.

پیمانکاران فرعی در صنعت خودروسازی که بسیاری از آنها به دنبال ایجاد تنوع محصول خارج از حوزه خودروهای احتراقی هستند، قطعات موتور موشک ها را تأمین می‌کنند. این شرکت‌ها با اشاره به انقلابی که صنعتگر آمریکایی در اوائل قرن بیستم در تولید خودروها ایجاد کرد، ادعا می‌کنند: «ما می‌خواهیم یک لحظه هنری فورد برای سفرهای فضایی ایجاد کنیم». با وجود این آلمان تنها کشوری نیست که به این بازار پر سود توجه دارد. شرکت «اسپیس ایکس» در حال حاضر ماهواره های کوچک را با همکاری ناسا در مدار زمین قرار داده است، در حالی که رقیب آمریکایی اش «راکت لب» یکی از پیشگامان پروازهای تجاری خارج از زمین است. این در حالی است که چین نیز در این بخش فعال است. همچنین پروژه های جدی در اروپا از جمله در اسپانیا و بریتانیا پیگیری می‌شود.

حرکت به سوی خودروهای عاری از آلایندگی در آمریکا

به گزارش آسوشیتدپرس، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با صدور یک دستور اجرایی اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ نیمی از خودروهای فروخته شده در آمریکا عاری از آلایندگی خواهند بود. بر اساس این گزارش بایدن این سخنان را طی مراسمی در کاخ سفید با حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی شهر دیترویت ایراد  و چشم‌انداز صنعت خودروسازی ایالات متحده را ترسیم کرد. به گفته بایدن، این اقدام در راستای رقابت با چین و سایر کشورهایی که در زمینه تولید خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده‌اند صورت می‌گیرد، و همچنین تحولی در بخش حمل و نقل آمریکا محسوب می‌شود که بزرگ‌ترین منبع انتشار کربن در این کشور است.

6

جو بایدن در سخنرانی خود برای حاضران با اشاره به خودروهای برقی ساخته شده آمریکایی که به کاخ سفید منتقل شده بودند، آنها را «چشم‌اندازی از آینده‌ای که در حال آغاز است» توصیف کرد. او در ادامه تأکید کرد که «آینده متعلق به خودروهای برقی است و بازگشتی در کار نخواهد بود، پرسش این است که آیا ما پیشرو هستیم یا عقب می‌مانیم». بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که افزایش قابل توجه استفاده از خودروهای برقی در آمریکا - که در سال ۲۰۲۰ فقط دو درصد فروش جهانی بود - به گسترش ایستگاه‌های شارژ و سایر زیرساخت‌ها، و همچنین قانع کردن آمریکایی‌ها برای خرید این خودروها بستگی داشته باشد. تولیدکنندگان خودروی شهر دیترویت در یک بیانیه «آرزوی مشترک خود برای دستیابی به فروش ۴۰ تا ۵۰ درصدی» این خودروها در آمریکا را ابراز کردند، و در عین حال تأکید کردند که چنین تغییری «تنها با دستیابی» به طرح‌هایی مانند ایجاد انگیزه خرید برای مصرف کنندگان و زیرساخت‌های جدید قابل دسترس مانند ایستگاه‌های شارژ امکان‌پذیر است. 

اخراج سه کارمند سی‌ان‌ان به دلیل امتناع از واکسیناسیون

به گزارش بی‌بی‌سی، شبکه خبری سی‌ان‌ان سه کارمند خود را به دلیل آن که بدون زدن واکسن کرونا به دفتر این شبکه آمده بودند، اخراج کرده است.  این یکی از اولین نمونه‌های اخراج کارکنان یک شرکت آمریکایی به دلیل نقض مقررات مربوط به واکسیناسیون است.  بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جمله فیسبوک و گوگل گفته‌اند هر زمان که دفاتر آن‌ها در ماه‌های آتی به طور کامل بازگشایی شد، از کارکنانشان خواهند خواست تا در مقابل کووید واکسینه شوند.

7

در این یادداشت جف زوکر، رئیس شبکه خبری سی‌ان‌ان به این مناسبت عنوان  شده که واکسیناسیون برای هر کسی که از محل وقوع رویدادها گزارش می‌دهد، یا با سایر کارکنان کار می‌کند و یا به یکی از دفاتر این شبکه خبری می‌رود، اجباری است.  زوکر همچنین گفته: «بگذارید واضح بگویم، سیاست ما در این مورد هیچ چیزی را تحمل نمی‌کند». در ماه مه سال جاری، دولت آمریکا گفت که برای کارفرمایان قانونی است که از کارکنانی که شخصا در محل کار حاضر می‌شوند، بخواهد که علیه کرونا واکسینه شوند.  خطوط هوایی مثل دلتا و یونایتد ایرلاینز هم از کارکنان خود می‌خواهند تا مدرکی که نشان دهنده واکسینه شدن هستند را ارائه کنند.  بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس هم از کارکنانش خواسته تا وضعیت واکسینه شدن خود را نشان دهند، هر چند که از کارکنانش نخواسته تا واکسن بزنند. جوبایدن، رئیس جمهوری آمریکا هم به دو میلیون کارکنان دولت دستور داده تا مدرک واکسیناسیون خود را نشان دهند یا اجبارا تست کرونا بدهند و ماسک بزنند.

اجبار کارت سبز واکسیناسیون کرونا در ایتالیا

به گزارش یورونیوز، ایتالیا اعلام کرده ارائه کارت سبز واکسیناسیون کرونا برای ورود به بارها، رستوران‌ها در فضای بسته، استخر و موزه‌ها اجباری است. کارت سبز به کسانی داده می‌شود که دست‌کم یک دوز واکسن کرونای خود را دریافت کرده باشند و یا نتیجه تست ابتلای آنها به ویروس کرونا طی ۴۸ ساعت گذشته منفی بوده باشد.

کارت سبز معمولا دو هفته پس از تزریق دوز نخست از طریق یک اپلیکیشن در اختیار افراد قرار می‌گیرد و تا زمان تزریق دوز دوم هم اعتبار خواهد داشت. پس از تزریق دوز دوم، کارت سبز جدیدی به افراد داده می‌شود. دولت ایتالیا اعلام کرده است که افراد باید به این قانون احترام بگذارند و هر نوع تخطی از آن می‌تواند تا ۱۰ هزار یورو جریمه به همراه داشته باشند. ضمن اینکه صاحبان رستوران‌ها و دیگر مشاغلی که ورود به آنها نیازمند کارت سبز است، در صورتی که به افراد فاقد این مجوز سرویس دهند، شامل جریمه و حتی تعطیلی ۱۰ روزه خواهند شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریت ایتالیایی‌ها از این حرکت حمایت می‌کنند، هرچند در برخی مناطق صدای اعتراضاتی هم به گوش رسیده است.  همچنین گفته می‌شود لزوم ارائه کارت سبز از اول سپتامبر به مراکز بیشتری تسری می‌یابد و حتی ممکن است در دانشگاه‌ها، قطار و اتوبوس نیز اجباری شود. هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.

8

هم‌چنین شورای قانون اساسی فرانسه هم لایحه جنجالی «گذرنامه سلامت» را که پیشتر توسط پارلمان و سنای این کشور به تصویب رسیده بود، تایید کرد. با اجرایی شدن این قانون ورود به کافه‌ها، رستوران‌ها، قطارهای بین‌شهری و پروازهای هوایی تنها به افرادی که واکسینه شده‌اند یا آزمایش کرونای آنها منفی است محدود می‌شود.

پیش‌تر منتقدان امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور، را به «دیکتاتوری» در زمینه اعمال محدودیت‌های سلامتی متهم کرده‌ بودند. با این حال دادگاه قانون اساسی اعلام کرد محدودیت‌های وضع شده نشان دهنده یک «توازن متعادل» میان نگرانی‌ها پیرامون سلامت عمومی و آزادی‌های فردی است. در این لایحه آورده شده است که اگر کارکنان مراکز عمومی و بهداشتی نظیر بیمارستان‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها از زدن واکسن خودداری کنند، کارفرما می‌تواند پرداخت حقوق آنان را برای دو ماه معلق کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید