سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

تکرار ادعاهای ضدایرانی در شورای امنیت /قربانی بزرگ پرونده رسوایی جنسی آقای فرماندار

کدخبر: ۴۳۲۳۵۷
در شرایطی که وزیر خارجه آمریکا و وزیر دفاع انگلیس در جلسه مجازی شورای امنیت بار دیگر مدعی شدند که از نقش داشتن ایران در حمله به کشتی مرسر استریت اطمینان دارند، رسانه های اسرائیلی خبر از سفر ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، به اسرائیل داده اند.
تکرار ادعاهای ضدایرانی در شورای امنیت /قربانی بزرگ پرونده رسوایی جنسی آقای فرماندار

به گزارش اقتصادنیوز، «تکرار ادعاهای ضدایرانی در شورای امنیت»، «دستور بازبینی اسناد حملات یازده سپتامبر»، «سرمایه گذاری در زیرساخت ها برای رقابت با رقبا»، «قربانی بزرگ پرونده رسوایی جنسی فرماندار کومور»، «تلاش طالبان برای سرنگونی دولت و تاکید بر تجهیز بسیج ملی از سوی دولت»، «افتتاح ارزانترین نیروگاه بادی جهان در سعودی»، «گزارش هشداردهنده سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی» و «برکناری مقامات چینی به علت شیوع دوباره کرونا در چین« سرخط رسانه های دنیا را نیم روز گذشته شکل داده اند.

تکرار ادعاهای ضدایرانی در شورای امنیت

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا و وزیر دفاع انگلیس در جلسه مجازی شورای امنیت بار دیگر مدعی شدند که از نقش داشتن ایران در حمله به کشتی مرسر استریت اطمینان دارند و خواستار پاسخ‌گویی تهران در این زمینه شدند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در این نشست که با محوریت امنیت دریایی برگزار شد، گفت این حمله غیرقابل توجیه و بخشی از الگوی حملات و رفتارهای تحریک‌آمیز است و عامل این حمله از مجازات مصون نیست. بن والاس، وزیر دفاع انگلیس، نیز در جلسه شورای امنیت، حمله [ادعایی] ایران به کشتی مرسر استریت را «نقض قوانین بین‌المللی دریانوردی» خواند.

37

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در تماس با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، درباره «حمله اخیر در دریای عرب و همکاری‌های امنیتی کنونی» گفت‌وگو کردند. دو طرف همچنین درباره نحوه «حمایت از آتش‌بس در یمن و نیاز به پیشرفت در زمینه حقوق بشر» رایزنی کردند. رسانه های اسرائیلی هم خبر از سفر ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، به اسرائیل داده اند. این رسانه ها به نقل از منابع مطلع خود نوشته اند یکی از محورهای این دیدار که اولین دیدار برنز از اسرائیل در سمت رئیس سیا است، بحث درباره جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

دستور بازبینی اسناد حملات یازده سپتامبر

به گزارش رویترز، در پی آن که خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر به جو بایدن هشدار دادند که در صورت عدم اجازه انتشار گزارش‌های محرمانه پیرامون نقش عربستان سعودی در این حملات بهتر است در مراسم یادبود قربانیان حضور نیابد، دولت رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که گزارش‌های مربوط به آن رخداد را بازبینی می‌کند. بایدن با انتشار بیانیه ای اعلام کرده: «دولت من خود را متعهد می‌داند که طبق قانون نهایت شفاف‌سازی را انجام دهد». او افزوده: «من از اقدام وزارت دادگستری استقبال می‌کنم که تعهد داده اسناد را بار دیگر به سرعت بازبینی خواهد کرد، خاصه مواردی را که پیش از این دولت مسثتثنی کرده بود».

34

خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر در نیویورک و واشینگتن که حدود سه هزار کشته بر جای گذاشت، روز جمعه و در آستانه بیست سالگی این حملات در نامه‌ای به جو بایدن درخواست کرده بودند گزارش‌های مربوط به نقش عربستان سعودی در این رخداد را از حالت محرمانه خارج کند. دفتر اودری استراوس، دادستان ایالات متحده در منهتن، اعلام کرد که اف‌بی‌آی تصمیم گرفته توضیحات سابق درباره چرایی عدم انتشار برخی اطلاعات پیرامون این حادثه را بازبینی کند. خانواده‌های قربانیان و وکلای آنها سال‌هاست که می‌گویند دولت‌های ایالات متحده مانع انتشار آن دسته از اسنادی شده‌اند که ارتباط عربستان سعودی با عاملان حملات را نشان می‌دهد.

سرمایه گذاری در زیرساخت ها برای رقابت با رقبا

به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا خواستار سرمایه گذاری در زیرساخت های این کشور با هدف حفظ توان مقابله با رقبا شده است. بلینکن طی سخنرانی در یکی از آزمایشگاه فناوری دانشگاه مریلند در حومه واشنگتن، نوسازی داخلی را از اصول سیاست خارجی عنوان کرد.  او گفته: «حکومت های چین و روسیه از جمله کشورهایی هستند که به طور علنی و خصوصی درباره افول آمریکا صحبت می کنند. بنابراین  بهترین پاسخ به این کشورها، 'سرمایه گذاری فوری در نوسازی داخلی آمریکاست».

037

بلینکن با اشاره به تحقیقات مجمع جهانی اقتصاد گفت آمریکا از جهت سرمایه گذاری در زیرساخت ها در رتبه سیزدهم جهانی قرار دارد و چین سه برابر بیشتر از آمریکا در این بخش سرمایه گذاری می کند. با این حال، بلنیکن تاکید کرد آمریکا همچنان قدرتمندترین کشور و صاحب قوی ترین اقتصاد در جهان است. این سخنرانی منعکس کننده نظریه دولت جو بایدن است که «سیاست خارجی در خدمت طبقه متوسط» نام گرفته است. افزایش توان رقابت اقتصادی آمریکا و کاهش هزینه های نظامی خارجی از اصول این سیاست است.

سخنرانی بلینکن در آستانه جلسه مجلس سنا برای تصویب طرح توسعه زیرساخت های آمریکا انجام شد. این طرح ۱.۲ تریلیون دلاری از اولویت های سیاست داخلی جو بایدن، رییس جمهوری آمریکاست و با مخالفت حزب جمهوری خواه مواجه است. توسعه راه ها و ساخت پل های ارتباطی، بهبود وضع آب آشامیدنی و گسترش اینترنت پرسرعت از بخش های مهم این طرح است.

قربانی بزرگ پرونده رسوایی جنسی فرماندار کومور

به گزارش بی بی سی، در پی تحقیقات دادستانی نیویورک پیرامون پرونده رسوایی جنسی فرماندار این ایالات، روبرتا کاپلان، رهبر تشکل «تایمز آپ» -که در پی آغاز جنبش Mee Too (من هم) به همت چند چهره زن هالیوود تاسیس شده و هدف خود را تلاش برای برقراری عدالت جنسیتی عنوان کرده بود- ناچار به استعفاء شده است. تحقیقات دادستانی نیویورک نشان داده که او برای بدنام کردن یکی از مدعیان آزاردیدن جنسی از سوی اندرو کومو با دفتر فرماندار نیویورک همکاری کرده بوده است. این رسوایی می‌تواند برای اعتبار این انجمن که خود را حامی زنان قربانی امیال مردان قدرتمند می‌خواند، بسیار زیان‌بار ارزیابی شود. این استعفا  پس از آن صورت گرفت که جمعی از حامیان این انجمن در نامه‌ای خواستار تحقیق درباره وی شدند و نوشتند که به نظر می‌آید مدیران تایمز آپ «با سوءاستفاده از رنج قربانیان با آزارگران همسو» شده‌اند.

35

بر اساس این گزارش خانم کاپلان نسخه یک نامه سرگشاده که با هدف تخریب شخصیت یک از دستیاران سابق اندرو کومو تهیه شده بود را دیده و احتمالا در ویرایش آن نقش داشته است.  این گزارش که دفتر دادستانی کل نیویورک آن را تهیه کرده بود همچنین نتیجه گرفته که ادعاهای ۱۱ زن که خود را قربانی آزارجنسی اندرو کومو می‌دانند، حاوی مواردی است که در صورت اثبات در دادگاه از نقض قوانین ایالتی و فدرال از سوی فرماندار دموکرات نیویورک حکایت دارند.  اندرو کومو، چهره سرشناس حزب دموکرات که فرماندار یکی از مهم‌ترین ایالت‌های آمریکا است، همه ادعاهای طرح شده علیه خود را رد کرده و حتی به توصیه جو بایدن، رئیس‌جمهوری و رهبر حزب دموکرات که هفته گذشته و پس از انتشار تحقیقات دادستان کل ایالت نیویورک، خواستار کناره‌گیری آقای کومو شده بود، اعتنایی نکرده است.

035

خبر استعفای روبرتا کاپلان عصر دوشنبه در حالی منتشر شد که صبح این روز هم بریتنی کامیسو، دستیار ارشد سابق فرماندار نیویورک، برای نخستین بار مقابل دوربین تلویزیونی از جزییات شکایت خود علیه اندرو کومو گفت و خواستار برخورد قانونی با این چهره ارشد حزب دموکرات شد. خانم کامیسو در مصاحبه‌ای تلویزیونی که شبکه سی‌بی‌اس آمریکا پخش کرد گفت در هنگام وقوع این وقایع ادعایی، او جرات نکرده شکایت کند چون از قدرت و نفوذ فرماندار نیویورک هراس داشته اما اکنون معتقد است اندرو کومو باید برای اعمالش در برابر قانون پاسخگو باشد.

تلاش طالبان برای سرنگونی دولت و تاکید بر تجهیز بسیج ملی از سوی دولت

به گزارش بلومبرگ، سخنگوی طالبان گفته چنان چه مذاکرات شکست بخورد برای سرنگونی دولت در افغانستان به شهرهای مختلف از جمله کابل حمله می کنیم، اما پیش بینی ما این است که قبل از آنکه  آتش جنگ شدت بگیرد، به راه حلی سیاسی می رسیم. او افزوده ما به مرکز استان فراه حمله کردیم و درگیری با نیروهای دولتی در نزدیکی های این شهر ادامه دارد.

31

از سوی دیگر همزمان با تشدید حملات طالبان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با شماری از چهره‌های سیاسی و جهادی بانفوذ و روسای پارلمان و سنا دیدار کرده و بر انسجام، تقویت و تجهیز سریع نیروهای بسیج مردمی (خیزش‌های مردمی) در چارچوب دولت در برابر مخالفان مسلح تاکید کرد.  هر دو مجلس هم در اعلامیه‌ای حمایت خود را از نیروهای امنیتی و مردمی اعلام کردند. با این حال پیش از این شماری از مقام‌ها گفته بودند که نیروهای خارج از دولت را تجهیز نخواهند کرد، اما حالا به نظر می‌رسد با شدت بیشتر جنگ و شکست‌های پی در پی در برخی شهرها دولت به دنبال تنظیم این نیروها در چارچوب نظام و تجهیز آنها برآمده است. طالبان پس از آن که کنترل شماری از ولسوالی‌ها را بدست آورده در روزهای اخیر موفق به ورود به شماری از شهرها از جمله مراکز ولایاتی چون زرنج، تالقان، قندوز، سرپل و شبرغان شده است.

افتتاح ارزانترین نیروگاه بادی جهان در سعودی

به گزارش دویچه وله، عربستان سعودی خبر از افتتاح نیروگاه دومه الجندل در نزدیکی با مرزهای عراق را با هزینه ۵۰۰ میلیون دلار و ظرفیت تولید ۴۰۰ مگاوات برق داده است. این نیروگاه بادی با ۹۹ توربین توان تامین برق ۷۰ هزار منزل را دارد. این نیروگاه عظیم توسط کنسرسیومی به رهبری شرکت تولید برق از منابع تجدیدپذیر «ای‌دی‌اف» فرانسه و «مصدر» امارات طی حدود ۲.۵ سال ساخته شد و نکته مهم اینکه ارزانترین برق بادی جهان را تولید می‌کند. این نیروگاه ۴۰۰ مگاواتی سالانه با تولید ۱.۴ تراوات ساعت، از انتشار نزدیک یک میلیون تن گازهای گلخانه‌ای که مهمترین عامل گرمایش زمین است، جلوگیری خواهد کرد و هر سال ۱۵۰ میلیون دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان خواهد افزود.

32

هزینه تولید هر مگاوات ساعت برق از این نیروگاه کمتر از ۲۰ دلار است که رکورد تولید ارزانترین برق بادی جهان را شکسته است. قابل ذکر است که این نیروگاه در نزدیکی مرز با عراق واقع است و قبلا عربستان با عراق در سال ۲۰۱۸ تفاهم کرده بود که در آینده ۳۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر (سه برابر برقی که ایران به عراق صادر می‌کند) با قیمت ۲۱ دلار برای هر مگاوات ساعت (برابر یک چهارم قیمت برق صادراتی ایران به عراق) به این کشور صادر کند. عربستان در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، یک سوم برق خود را از منابع پاک خورشیدی و بادی و ۲۰ درصد برق خود را از منابع هسته‌ای تولید کند.

گزارش هشداردهنده سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی

یک هیات از دانشمندان سازمان ملل در گزارشی هشدار داده‌اند که گرمایش زمین احتمالا در حدود ۱۰ سال از حدی که رهبران جهان تلاش می‌کردند فراتر نرود، عبور می‌کند. هیات بین دولتی تغییرات آب و هوا در این گزارش می گوید بدون شک «سبک زندگی» بشر و گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی عامل اصلی تغییرات اقلیمی مانند آتش سوزی، سیل، و خشکسالی گسترده است. کارشناسان سازمان ملل همچنین هشدار داده‌اند که دمای کره زمین تا سال ۲۰۳۰ میلادی یک و نیم درجه سانتیگراد نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی افزایش خواهد یافت. این در حالی است که پیش از این تصور می‌شد که بشر تا سال ۲۰۴۰ با افزایش یک و نیم درجه‌ای کره زمین روبرو خواهد شد. گزارش سه هزار صفحه‌ای جدید با همکاری ۲۳۴ کارشناس و دانشمند تهیه شده است.

38

آخرین باری که سازمان ملل چنین گزارشی منتشر کرد هشت سال پیش بود. اما اینبار اطلاعات و داده‌های دانشمندان از ساز و کار اقلیم کره زمین بسیار بیشتر شده. اولین نکته مهم گزارش این است که زمین در حال گرم‌تر شدن است. نکته دوم اینکه گرم شدن نتیجه مصرف سوخت‌ های فسیلی است که هر سال بالغ بر ۴۰ میلیارد تن گاز گلخانه ای وارد اتمسفر زمین میکند.  این حجم از گاز گلخانه ای باعث شده تاکنون جهان با نوسانات شدید آب و هوایی مثل خشکسالی و طوفان و سیل روبرو شود. نشانه‌های این نوسانات از خاورمیانه تا اروپا و آمریکا و قطب شمال و جنوب را در برمی‌گیرد. دانشمندان هشدار می‌دهند اگر ورود گازهای گلخانه ای به جو زمین مهار نشود، اوضاع به مراتب بدتر و غیرقابل پیش بینی‌تر خواهد شد.

برکناری مقامات چینی به علت شیوع دوباره کرونا در چین

به گزارش یورونیوز، دولت چین شماری از مقامات خود را به‌سبب ناتوانی در مهار موج تازه ویروس کرونا مجازات کرد. این در حالی است که اخیرا ۹۰۰ مورد ابتلا به کووید۱۹ در این کشور ثبت شده و طرح مقامات پکن را برای بیرون نگه داشتن این ویروس از خاک خود با مختل کرده است. در مجموع بیش از ۳۰ مقام دولتی، از شهرداران و روسای ادارات بهداشت گرفته تا مسئولان بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها به‌خاطر مسامحه و سوء مدیریت در زمینه مهار ویروس در مناطق خاص مجازات یا برکنار شده‌اند. همچنین شهرداری یانگژو به پنج تن از مقامات خود رسما اخطار داد و اعلام کرد که این افراد با سوء مدیریت در انجام تستِ همگانی کرونا سبب انتشار بیشتر این ویروس و سرایت آن به شهرهای اطراف شده‌اند. حال ۶ تن از بیماران مبتلا به کووید در این شهر وخیم است و در صورت فوت هر یک از آنها، نخستین مرگ کرونایی چین در ۶ ماه گذشته رقم خواهد خورد.

033

مقامات کلان‌شهر ووهان، کانون شیوع اولیه ویروس کرونا، ظرف چند روز گذشته از جمعیت ۱۱/۳ میلیون نفری این شهر تست همگانی کرونا گرفتند و روز دوشنبه اعلام کردند که ۹ مورد انتقال ویروس کرونا در درون این شهر صورت گرفته است. موج تازه شیوع کرونا اکنون به بیش از نیمی از ۳۱ استان چین رسیده است. هرچند اکثریت جمعیت این کشور در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند مقامات بهداشتی چین به واکسیناسیون اتکا نکرده‌اند و در عوض به‌سراغ اصول پیشین خود یعنی انجام تست همگانی و اعمال قرنطیه رفته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید