سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

درخواست ضدایرانی اسرائیل از اروپایی‌ها /گزینه های جدید روی میز مذاکرات هسته ای؟

کدخبر: ۴۳۲۱۲۹
در حالی که پس از گذشت ده روز از حادثه حمله به کشتی مرسر استریت، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ایران را متهم به مسئولیت در این حادثه کرد، نخست وزیر اسرائیل در اقدامی تحریک برانگیز خطاب به دولت های غربی گفت که در برابر افزایش اقدامات جمهوری اسلامی در سراسر خاورمیانه، فقط بیانیه کافی نیست، ‌ اکنون وقت عمل است.
درخواست ضدایرانی اسرائیل از اروپایی‌ها /گزینه های جدید روی میز مذاکرات هسته ای؟

به گزارش اقتصادنیوز، «واکنش اتحادیه اروپا به حادثه کشتی مرسر استریت پس از ده روز»، «درخواست اسرائیل برای اقدام علیه ایران»، «سقوط پی در پی مراکز ولایات در افغانستان»، «حمایت ماکرون از رئیس جمهور جنجالی تونس»، «انتقاد حماس از عربستان به دلیل زندانی شدن اعضایش»، «افزایش درآمد شرکت‌های بزرگ نفتی جهان»، «دومین آتش سوزی بزرگ تاریخ کالیفرنیا»، «پایش یازده میلیون نفری ووهان در کمتر از یک هفته» و «هشدار فائوچی نسبت به سویه های خطرناکتر از دلتای ویروس کرونا» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

بازبینی دوباره گزینه ها توسط آمریکا

به گزارش بلومبرگ، دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با این واقعیت رو به روست که بازگشت به توافق هسته‌ای ممکن است دیگر امکان پذیر نباشد، چون ایران راهکارهایی برای غلبه بر تحریم های آمریکا می یابد و در حال رقابت برای افزایش ظرفیت اتمی است.  بدین ترتیب طبق گفته افراد مطلع از جریان مذاکرات، مقامات آمریکایی پس از آن که ماه ها مذاکره بر سر بازگشت به توافق نتوانست به یک توافق بیانجامد، در حال بازبینی گزینه هایشان هستند. 

10

اگرچه به گفته آن ها، آمریکا که هنوز خواستار بازگشت سریع به این توافق به عنوان گذرگاهی به سمت توافقی طولانی مدت‌تر و مستحکم‌ترند، اما می خواهد جایگزین ها را نیز بررسی کند، از جمله لغو محدود تحریم ها در قدم اول در ازای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران.  بر اساس این گزارش، عدم بازگشت به توافق اصلی یک پس رفت چشمگیر برای جو بایدن به بار خواهد آورد که احیای این توافق چندجانبه را اولویت اصلی سیاست خارجی اش و راهنمای برنامه هایش برای خاورمیانه قرار داده بود، علیرغم اعتراض هایی که از سوی متحدانی مثل اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و بحرین مطرح می شد.

 این گزارش می افزاید چالش پیش روی مذاکره کنندگان آمریکایی این است که دولت بایدن نتوانسته است از اهرم فشاری که به واسطه وجود تحریم ها در اختیار دارد، برای متوقف کردن تخطی های ایران از شروط توافق استفاده کند. در عین حال هم، ایران با رئیس جمهوری محافظه کار و یک برنامه هسته ای که به سرعت در حال پیش رفت است، تا این جای کار سیگنالی که فرستاده حاکی از این بوده است که علیرغم مشکلات اقتصادی مداوم تحمیل شده از سوی آمریکا، حاضر به تسلیم نیست. 

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه کشتی مرسر استریت پس از ده روز

به گزارش رویترز، با گذشت ده روز از حادثه حمله به کشتی مرسر استریت در جنوب دریای عمان، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ایران را متهم به مسئولیت در این حادثه کرده و آن را محکوم کرده است. این بیانیه حمله به این نفتکش را که منجر به کشته شدن یک بریتانیایی و یک شهروند رومانی شده ناموجه خوانده و ادعا کرده: «تمام شواهد موجود به روشنی به سوی ایران نشانه رفته است». مقام‌های جمهوری اسلامی بارها دست داشتن در این حمله رد و هشدار داده‌اند که هر گونه اقدامی با واکنش قاطع ایران روبرو خواهد شد.

2

در همین حال، بر اساس تجزیه و تحلیل روزنامه بریتانیایی تلگراف درباره آنچه که «جنگ در سایه» میان اسرائیل و ایران نامیده می‌شود و به تازگی شدیدتر شده، ادعا شده در دوره اخیر تنش‌ها بین دو کشور «دست‌کم به ۲۰ کشتی غیرنظامی» با مین، پهپاد یا ورود افراد مسلح به آنها، حمله شده است. به نوشته این روزنامه، حملات به نفتکش‌ها و سایر انواع کشتی‌ها از جمله کشتی‌های باری، به‌ویژه در شش ماه گذشته به‌شدت افزایش یافته و کارشناسان صعنت کشتیرانی و امنیت دریایی نگران هستند که تداوم این درگیری دریاییِ اعلام نشده، برخی از پرترددترین مسیرهای تجاری دریایی جهان را بی‌ثبات کند.

بیانیه کافی نیست، عمل کنید!

به گزارش آسوشیتدپرس، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، با استقبال از بیانیه هفت کشور صنعتی جهان که در آن ایران را متهم به مسئولیت در حمله به کشتی مرسر استریت کرده بود مدعی شده که در برابر افزایش اقدامات جمهوری اسلامی در سراسر خاورمیانه، فقط بیانیه کافی نیست ‌ اکنون وقت عمل است.

بنت در جلسه کابینه اسرائیل از گروه هفت به‌دلیل انتشار بیانیه‌ای برای محکوم کردن ایران به‌ اتهام حمله به کشتی مرسر استریت تقدیر کرد و گفت از شنیدن گزارش سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، که در آن ادعا شده قطعات پهپاد انتحاری در این حمله با پهپادهای ایرانی مطابقت داشته، خوشحال شده است.

3

بنت در این سخنان ضمن اشاره به پرتاب موشک از جنوب لبنان، دولت لبنان را مسئول این حملات دانسته و ادعا کرده اسرائیل در جبهه‌های متعدد به ایران پاسخ می‌دهد. با این حال و با وجود تاکید نخست‌وزیر اسرائیل درباره پاسخ به حملات حزب‌الله لبنان، روزنامه الشرق‌الاوسط روز یکشنبه در گزارشی نوشته است که دولت نفتالی بنت تحت فشار آمریکا، واکنش شدیدی به آخرین حمله گروه حزب‌الله لبنان نشان نداده است. بر اساس این گزارش، واشینگتن نگران بود که واکنش سخت اسرائیل به حملات راکتی حزب‌الله کار را به آستانه یک جنگ بکشاند که در آن صورت، احتمال ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین تحت تاثیر قرار می‌گرفت.

سقوط پی در پی مراکز ولایات در افغانستان

نیویورک‌تایمز گزارش داده که مقام‌های ارشد دولت آمریکا به این روزنامه گفته اند پیروزی‌های اخیر طالبان باعث نشده‌است که جو بایدن تصمیم خود را برای خروج نیروهایی آمریکایی تا پایان ماه را دوباره ارزیابی کند. به گفته مقام‌های آمریکایی، این کشور برنامه‌ای فراتر از حملات هوایی محدود علیه طالبان نخواهد داشت.

در همین رابطه، وزارت دفاع آمریکا طی بیانیه‌ای با مخاطب قراردادن گروه طالبان از این گروه بار دیگر خواست عملیات‌ تهاجمی خود را متوقف، و در مذاکرات با حسن نیت شرکت کند. در این بیانیه آمده که به رغم ادامه درگیری‌ها، آمریکا بر پایه دستور جو بایدن، رئیس جمهوری، به خروج منظم نیروهای نظامی‌اش از افغانستان ادامه خواهد داد، اما همزمان به ارائه پشتیبانی به نیروهای نظامی امنیتی دولت افغانستان درچارچوب توافق دوجانبه ادامه خواهد داد.

4

این در حالی است که اوضاع در افغانستان روز به روز رو به وخامت می رود. روز یک شنبه کنترل دو شهر قندوز و سرپل، مراکز ولایاتی به همین نام و نیز شهر تالقان، مرکز ولایت تخار به دست شبه‌نظامیان طالبان افتاد. با این حال مقامات ارتش افغانستان می‌گویند جنگ در قندوز ادامه دارد و کماندوها مشغول پاکسازی شهر از طالبان هستند.

بدین ترتیب طالبان ظرف ۴۸ ساعت کنترل پنج مرکز ولایت را بدست گرفت. افراط‌گرایان طالبان روز جمعه، شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز در مرز با ایران و یک روز، کنترل شبرغان، مرکز ولایت جوزجان و زادگاه مارشال عبدالرشید دوستم را به تصرف خود در آوردند.  لشگرگاه و هرات، مراکز ولایت‌های هلمند و هرات نیز  دو شهری هستند که جنگ در آنها نیز با شدت بیشتری جریان دارد.

حمایت ماکرون از رئیس جمهور جنجالی تونس

به گزارش یورونیوز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در تماسی تلفنی با قیس سعید همتای تونسی خود ضمن پشتیبانی از وی حمایت کشورش را از تلاش‌ها برای بازگرداندن آرامش به تونس اعلام کرد. در این مکالمه تلفنی آقای ماکرون گفته است که فرانسه با نگرانی وقایع را تعقیب می‌کند و منتظر است تونس به به وضعیتی برگردد که بتواند بر مشکلات اقتصادی و بهداشتی کنونی فائق شود.

رئیس‌جمهور فرانسه در این تماس اضافه کرده است که تونس می‌تواند در این مسیر روی حمایت پاریس حساب کند. بنابر اعلام کاخ الیزه، قیس سعید نیز در در پاسخ بیان کرده است که تلاش می‌کند هرچه زودتر نقشه‌ راهی برای خروج از وضعیت کنونی آماده کند.

5

تونس در هفته‌های اخیر شرایطی بحرانی را تجربه می‌کند. در اواخر ماه گذشته میلادی سعید پارلمان را منحل کرد و هشام المشیشی نخست‌وزیر و شماری دیگر از مقامات ارشد را برکنار ساخت. او از آن زمان همچنین دستور بازداشت چندین مخالف سیاسی مشهور و روحانی متنفذ را صادر کرده است. راشد غنوشی، رهبر حزب اسلامی «النهضه» تونس و رئیس پارلمان این کشور در حال حاضر آنچه در کشورش روی داده را به عنوان «کودتا» محکوم می‌کند.

رئیس‌جمهور تونس که هنوز نخست‌وزیر جدید خود را معرفی نکرده است، اتهام «کودتا» را رد کرده و گفته که بر اساس قانون اساسی عمل می‌کند؛ قانونی که به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد در صورت «تهدید قریب‌الوقوع» اقدامات استثنائی را انجام دهد. آقای سعید علاوه بر تعلیق پارلمان، مصونیت تمام نمایندگان را نیز لغو کرده است. او همچنین طی دستوری دیگر قرار منع رفت و آمد سراسری خودروها از ساعت ۷ شب تا ۶ صبح را برای مدت یک ماه صادر کرده است.  همزمان در حالی که رئیس‌جمهور تونس با اعلام برنامه «سرکوب فساد» ۴۶۰ تاجر تونسی را به اختلاس متهم کرده است، سازمان‌های حقوق بشری نسبت به دستگیری‌های گسترده ابراز نگرانی کرده‌اند.

انتقاد حماس از عربستان به دلیل زندانی شدن اعضایش

گروه حماس که کنترل غزه را در اختیار دارد از حکم زندان برای شماری از اعضا و هوادارانش در عربستان سعودی ابراز شگفتی کرد و آن را سخت‌ گیرانه و غیرقابل توجیه خواند. این گروه می‌گوید ۳۹ عضو یا هوادار فلسطینی و اردنی‌اش به سه تا ۲۱ سال زندان محکوم شده‌اند.

6

این مردان سه سال پیش به اتهام ارتباط با سازمان اخوان‌المسلمین بازداشت شده بودند. عریستان سعودی اخوان‌المسلمین، که حماس با الهام از اصول آن شکل گرفته، را یک سازمان تروریستی می‌داند.

افزایش درآمد شرکت‌های بزرگ نفتی جهان

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از دُبی، از چهار برابر شدن سود خالص شرکت آرامکو در سه ماهه دوم سال جاری میلادی خبر داده است. پیش از این کارشناسان تحولات بازار انرژی در جهان افزایش درآمد شرکت‌های نفتی و از جمله شرکت نفت آرامکو عربستان در سه ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن را پیش‌بینی کرده بودند.

اما اکنون آشکار شده که سود آرامکو بیش از تصور کارشناسان بوده است. گفته می‌شود که دو عامل در افزایش درآمد شرکت آرامکو موثر واقع شده است. نخست افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی و دوم افزایش تقاضا برای نفت خام در سایه خروج اقتصاد جهان از بحران برخاسته از همه‌گیری کرونا.

01

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی شرکت آرامکو، سود خالص این شرکت در سه ماهه دوم سال جاری به بیش از ۹۵ میلیارد ریال سعودی (معادل ۲۵ میلیارد دلار) افزایش یافته است. این در حالی است که میزان سود این شرکت در مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۲۴ میلیارد ریال سعودی بوده است.

افزایش سود خالص شرکت آرامکو بیش از انتظار پنج کارشناس بازارهای جهانی انرژی بوده است. آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند که سود خالص آرامکو در سه ماهه دوم سال جاری اندکی بیش از ۲۳ میلیارد دلار باشد. همین افزایش باعث افزایش ارزش سهام آرامکو در بازار شده است.

خبر افزایش سود و درآمد شرکت آرامکو در شرایطی منتشر می‌شود، که پیش از آن شرکت‌های نفتی دیگر جهان نیز از افزایش سود خود خبر داده بودند. به عنوان نمونه اکسان موبیل نیز اعلام کرده که درآمد خالص این شرکت در سه ماهه دوم سال جاری به چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است. شرکت رویال داچ نیز از کسب بالاترین میزان سود این شرکت در سه‌ماهه دوم در کل دو سال گذشته سخن گفته است. این شرکت نیز در سه ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن درآمدی بیش از پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار داشته است.

دیکسی؛ دومین آتش سوزی بزرگ تاریخ کالیفرنیا

به گزارش بی بی سی، آتش نشانان و نیروهای امدادی در ایالت کالیفرنیا همچنان در حال مقابله با آتش سوزی های گسترده در جنگل ها و مراتع این ایالت هستند. یازده آتش سوزی گسترده در کالیفرنیا گزارش شده که بزرگ ترین آن موسوم به آتش سوزی دیکسی، روستای گرینویل را تقریبا به طور کامل نابود کرده است. تاکنون سه نفر در مناطق آسیب دیده از آنش سوزی مفقود شده اند و هزاران نفر هم به مناطق امن منتقل شده اند

.7

آتش سوزی دیکسی که دومین آتش سوزی بزرگ تاریخ کالیفرنیاست، از سیزدهم ژوییه شروع شده و بیشتر از ۱۸۷ هزار هکتار از جنگل ها و مراتع را از بین برده است. پنج هزار آتش نشان مشغول مقابله با این آتش سوزی هستند و تاکنون تنها ۲۱ درصد از آن را خاموش کرده اند. مقام های محلی هشدار داده اند که گرمای هوا و خشکی بیش از حد مراتع احتمال آتش سوزی در دیگر مناطق را افزیش داده است.به گفته گوین نیوسم، فرماندار کالیفرنیا، تغییرات آب و هوایی عامل بروز آتش سوزی های گسترده است. در حال حاضر، ده ها آتش سوزی گسترده در ۱۵ ایالت آمریکا گزارش شده است.

پایش یازده میلیون نفری ووهان در کمتر از یک هفته

به گزارش بلومبرگ، مقام‌های شهر ووهان چین اعلام کردند در پی شیوع مجدد ویروس کرونا در این شهر، آزمایش کرونا از بیش از ۱۱ میلیون نفر از شهروندان این شهر تکمیل شد. رسانه‌های دولتی چین می‌گویند پس از شناسایی هفت مبتلا به کرونای دلتا، تمام یازده میلیون نفر جمعیت ووهان از سه‌شنبه تاکنون آزمایش کرونا شده‌اند.

8

این آزمایش همگانی از روز سه‌شنبه آغاز شد و بیش از ۲۸ هزار کادر بهداشت در دو هزار و هشتصد مکان آزمایش کرونا را بر شهروندان چین انجام دادند. بنا بر این گزارش‌، پس از این آزمایش‌ها، ۳۷ مورد ابتلای محلی و ۴۱ ناقل بدون علامت شناسایی شده‌اند. ووهان شهری است که اولین بار ویروس کرونا در آنجا شناسایی شد. چین که با اقدام‌های سخت و وسیع توانست آمار ابتلای خود را به صفر برساند اکنون با شیوع کرونای دلتا در پانزده استان و شهرستان خود مواجه است.

هشدار فائوچی نسبت به سویه های خطرناکتر از دلتای ویروس کرونا

به گزارش دویچه وله، آنتونی فاوچی، ویروس‌شناس نام‌آشنای آمریکایی و مشاور کاخ سفید نسبت به احتمال شیوع سویه جدید ویروس کرونا هشدار داده است. به باور او افزایش موارد جدید ابتلا به کرونا زمینه را برای جهش جدید و خطرناکتر این ویروس هموار می‌کند. فاوئچی در شرایطی این سخنان را اظهار کرد که روند واکسیناسیون کرونا در آمریکا تقریبا دچار وقفه شده و در حالی که بیش از نیمی از جمعیت این کشور به طور کامل در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، مابقی جمعیت تمایل کمی به دریافت واکسن کرونا دارند.

9

فائوچی گفته در حال حاضر شمار موارد جدید ثبت ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و یگانه راه موثر در مقابله با همه‌گیری کرونا را واکسیناسیون است و از الزام آن سخن گفته است. فاوچی تاکید کرده است که هرگاه اقدامی برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا صورت نگیرد، احتمال جهش مجدد این ویروس منتفی نیست. او پیش‌بینی کرده است که سویه جدید می‌تواند خطرناک‌تر از سویه‌های پیشین بوده و چه بسا واکسن‌های موجود نیز در برابر آن ناکارآمد باشند. از این رو، به باور او باید واکسیناسیون را اجباری کرد.

شمار قابل ملاحظه‌ای از مردم آمریکا بر این باورند که صدور مجوز استفاده از واکسن‌ها به علت شرایط ناشی از شیوع کرونا اضطراری بوده و تحقیقات لازمه درباره عوارض جانبی آن‌ها صورت نگرفته است. فاوچی ضمن تایید این موضوع ابراز امیدواری کرده است که تحقیقات پیرامون واکسن‌های مقابله با کرونا به‌زودی به فرجام برسد و مجوز اصلی استفاده از این واکسن‌ها صادر شود. احتمال چنین امری حتی در ماه اوت نیز منتفی نیست.

گزارش شده روند واکسیناسیون کرونا در آلمان هم دچار وقفه شده و بسیاری از ایالت‌های آلمان با مازاد واکسن کرونا روبه‌رو بوده و سخن از بازپس فرستادن میلیون‌ها دوز واکسن استفاده نشده می‌رود. گفته شده قرار است این واکسن‌ها در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید