سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

سرانجام پروژه ملت‌سازی در افغانستان

کدخبر: ۴۳۵۴۳۷
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مذاکره با ایران با توجه به روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در ایران گفت بازگشت دو طرفه به برجام، بار دیگر ایران را تحت یک نظام بازرسی و رصد بسیار جدی قرار می‌دهد که در آن زمان بر سر آن توافق شده بود.
سرانجام پروژه ملت‌سازی در افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز، «نوبت ایران برای تعیین موضع درباره برجام»، «وضعیت خطرناک فرودگاه کابل»، «انتقاد از پروژه ملت‌سازی در افغانستان»، «سودای احیای سلطنت و هم‌پیمانی با طالبان»، «بی‌رقیبی تسلیحاتی روسیه در دنیا»، «چالش‌های اولین نخست وزیر زن احتمالی سوئد: خشونت‌های گروهی و ظهور راست افراطی»، «عملیات بازپس‌گیری درعا»، «تمدید تعلیق پارلمان در تونس»، «صدور مجوز قطعی برای فایزر» و «صعود سهام در آمریکا در پی مجوز قطعی فایزر» سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم روز گذشته تشکیل داده‌اند.

نوبت ایران برای تعیین موضع درباره برجام

به گزارش آسوشیتدپرس، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مذاکره با ایران با توجه به روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در ایران گفت بازگشت دو طرفه به برجام، بار دیگر ایران را تحت یک نظام بازرسی و رصد بسیار جدی قرار می‌دهد که در آن زمان بر سر آن توافق شده بود. او گفت  این‌که ایران به شکلی که قابل راستی آزمایی باشد، توانایی دسترسی به سلاح هسته‌ای نداشته باشد، کماکان در خدمت منافع آمریکا است.

1

پرایس در همین زمینه افزود ما می‌دانیم که دولت جدید در ایران هنوز به طور کامل شکل نگرفته است، ولی آن‌ها باید در مورد دیپلماسی و بازگشت به میز مذاکرات در وین به طور جدی تصمیم گیری کنند. ما به وضوح اعلام کردیم که جایگاه ما و نیز خواسته ما در این مذاکرات چیست و همچنین متحدان اروپایی ما از این گفتگو‌ها چه می‌خواهند و اکنون نوبت جمهوری اسلامی است که موضع خود را مشخص کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد صحبت‌های حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان برای ارسالل سوخت از ایران گفت تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده به قوت خود باقی هست و درباره نفت و سوخت هیچ‌چیزی تغییر نکرده است.

وضعیت خطرناک فرودگاه کابل

به گزارش رویترز، در حالی که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا از احتمال تمدید حضور نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل برای تخلیه هزاران شهروند خارجی و افغانی‌ در معرض خطر خبر داده، طالبان مخالفت شدید خود را با این طرح اعلام کرده و آن را «مصداق ادامه اشغال» دانسته است. سهیل شاهین یکی اعضای تیم مذاکراتی گروه طالبان گفته است که خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان تا ۳۱ اوت (یک هفته دیگر) «خط قرمز» طالبان است و تمدید حضور نیروهای خارجی را نخواهد پذیرفت. در این میان بریتانیا، فرانسه و استرالیا نیز خواهان تمدید حضور نیروهای نظامی خود در فرودگاه کابل برای تخلیه شهروندان هستند.

09

یک مقام ارشد کانادایی که نامی از وی برده نشده، به رویترز گفته که وضعیت اطراف فرودگاه کابل به مرحله «بسیار خطرناکی» رسیده است. به گفته او: «در حالی که ازدحام جمعیت در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی بالاتر می‌رود، خشونت بیشتری در مناطق ایست و بازرسی طالبان مشاهده می‌شود و این گروه هر چه بیشتر حلقه محاصره فرودگاه را تنگ‌تر می‌کند و بسیاری از افراد از رسیدن به فرودگاه باز می‌مانند».

آدام شیف، رئیس کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا، در پی نشستی با مقامات امنیتی این کشور گفت که بعید می‌داند عملیات خروج از افغانستان تا روز ۳۱ اوت انجام شود.  او به خبرنگاران گفت: «امکانش وجود دارد، اما با توجه شمار آمریکایی‌هایی که هنوز باید از افغانستان خارج شوند، به نظرم غیرمحتمل می‌آید». گزارش‌ها حاکی است که بایدن امروز (سه‌شنبه) تصمیم خود دراین‌باره را اعلام خواهد کرد.

انتقاد از پروژه ملت‌سازی در افغانستان

به گزارش یورونیوز، جوزپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از اظهارات اخیر جو بایدن در مورد کمک «آمریکا به ملت سازی درافغانستان» گفت که ایالات متحده طی ۲۰ سال روزی ۳۰۰ میلیون دلار در افغانستان خرج کرد که نتیجه آن بسیار «اندک و ناچیز» بود. بورل اسپانیایی در گفتگوی ویدئویی با نمایندگان کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، سخنان رئیس جمهوری ایالات متحده در مورد افغانستان را «بحث برانگیز» خواند. او گفته‌های بایدن درباره این که حضور آمریکا در افغانستان به دلیل این بود تا «از حملات تروریستی به سرزمین آمریکا جلوگیری کند و هرگز قرار نبود دموکراسی متمرکز ایجاد شود»‌ را «سوالاتی خواند که اغلب بی‌جواب ماندند».

9

بورل افزود: «این درست که اولین هدف مشارکت ایالات متحده در افغانستان مبارزه با القاعده و عاملان حملات یازده سپتامبر بود اما به تدریج استراتژی آمریکا در جهت جاه‌طلبی جمعی به سمت ایجاد یک دولت مدرن در افغانستان تغییر پیدا کرد». نماینده دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا از مقامات آمریکایی خواست در مورد حمایت خود از ایجاد «دولت وحدت ملی» با طالبان و اعضای سابق دولت محتاط باشند. بورل به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «اجازه دهید در مورد این احتمال شک کنم. طالبان چهره زیبایی نشان می‌دهند اما صادقانه بگویم، ما باید بسیار محتاط باشیم».

سودای احیای سلطنت و هم‌پیمانی با طالبان

به گزارش رویترز، نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان گفته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، «رویای احیای حکومت سلاطین» را در سر می‌پروراند و در سودای «هم‌پیمانی با طالبان» است. او که به سرزمین‌های اشغالی اسرائیل سفر کرده، در یک نشست خبری که پس از دیدارش با وزرای خارجه اسرائیل و قبرس برگزار شد، با اشاره تلویحی به اعزام نیروهای ترکیه به لیبی، این موضوع را دخالت در «امور داخلی» لیبی و علیه منافع سایر کشورها خواند.  دندیاس با ادعای این‌که «افراط‌گرایی مذهبی، ترور، بنیادگرائی از شمال آفریقا تا شرق دریای مدیترانه و افغانستان تشدید شده»، گفت در شرایط کنونی «طالبان ترکیه را هم‌پیمان خود می‌بیند».

3

حمله تند وزیر خارجه یونان به اردوغان در حالی صورت گرفت که در روزهای اخیر کیریاکیس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، با رئیس جمهور ترکیه در مورد راه‌کارهای مشترک برای جلوگیری از هجوم دوباره پناهجویان افغانستانی از طریق ترکیه به یونان، تلفنی گفت‌وگو کرده بود.  یونان و ترکیه در چند دهه اخیر مناسبات متشنجی داشته‌اند و سه بار به آستانه جنگ نزدیک شده‌اند. آخرین بحران بین دو کشور مربوط به حقوق بهره‌برداری از گاز در بخش شرقی دریای مدیترانه است. یونان از اقدام ترکیه در اعزام کشتی‌ به مناطقی در این بخش از دریا برای پژوهش در مورد وجود احتمالی ذخایر گازی زیر بسترهای دریا، بشدت ناخشنود است. اسرائیل نیز در یک دهه اخیر اقدام به بهره‌برداری از حوزه‌های گاز در دریای مدیترانه کرده و برای تقویت موضع خود، از جمله در برابر لبنان بر سر استخراج این منابع، اتحاد راهبردی با یونان و قبرس را تحکیم کرده است.

بی‌رقیبی تسلیحاتی روسیه در دنیا

به گزارش آسوشیتدپرس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دستور ساخت دو زیردریایی اتمی و چندین شناور جنگی دیگر را صادر کرد. این طرح بخشی از مدرن سازی سریع نیروهای مسلح روسیه همزمان با تشدید تنش با غرب است. پوتین در یک تماس ویدئویی دستور شروع ساخت دو زیردریایی اتمی مجهز به موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، دو زیردریایی با موتورهای گازوئیلی و دو ناوچه در تاسیسات کشتی‌سازی سن پترزبورگ، کومسومولسک و سورودوینسک را صادر کرد.

5

رئیس‌جمهوری روسیه گفته: «ما به افزایش توانایی‌های نیروی دریایی روسیه، توسعه پایگاه‌ها و زیرساخت‌های آن و مجهز کردن آن به پیشرفته‌ترین تسلیحات ادامه خواهیم داد. یک روسیه نیرومند و مستقل به یک نیروی دریایی مجهز و کامل نیاز دارد». در پی تشدید تنش با غرب پس از الحاق ناحیه کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ مسکو مدرن‌سازی نیروهای مسلح را در اولویت قرار داده است. این کشور در سال‌های اخیر تلاش کرده است که حضور نیروی دریایی خود را به مناطقی گسترش دهد که در طول جنگ سرد نیروی دریایی اتحاد شوروی در آن‌ها حضور داشت.

پوتین در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما به نشان دادن پرچم روسیه در نقاط راهبردی و مهم اقیانوس‌های جهان ادامه خواهیم داد». پوتین افزود: «بسیاری از تسلیحات ما از نظر توانمندی هیچ مشابهی در سطح جهان ندارند و برخی از آن‌ها برای مدت طولانی در آینده رقیبی نخواهند داشت».

چالش‌های اولین نخست وزیر زن احتمالی سوئد

به گزارش یورونیوز، استفان لوفون، نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد که پس از هفت سال حضور در قدرت قصد دارد ماه نوامبر از ریاست دولت و رهبری حزب سوسیال دموکرات کناره‌گیری کند. کناره‌گیری استفان لوفون از رهبری حزب سوسیال دموکرات به این معنا خواهد بود که این حزب با رهبری جدید وارد کارزار انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۲ خواهد شد. استفان لوفون چند ماه پیش به اولین نخست‌وزیر تاریخ سوئد تبدیل شد که با رای عدم اعتماد پارلمان روبرو می‌شود.

6

از ماگدالنا اندرشون، وزیر دارایی به عنوان گزینه اصلی جانشینی استفان لوفون در مقام رهبری سوسیال دموکرات‌ها و نخست‌وزیری یاد می‌شود. ماگدالنا اندرشون در این صورت به اولین نخست‌وزیر زن در تاریخ کشورش تبدیل خواهد شد. استفان لوفون با اینکه ماه ژوئن سال جاری به دنبال رای عدم اعتماد پارلمان از سمت خود استعفاء داده بود اما به دنبال عدم توفیق حزب «میانه‌رو» با گرایش محافظه‌کار در تشکیل دولت در سمت خود باقی ماند.

حزب سوسیال دموکرات سوئد طی دهه‌های گذشته مهمترین حزب در صحنه سیاسی این کشور بود اما نفوذ سوسیال دموکرات‌های سوئد مانند دیگر احزاب چپگرای اروپا طی سال‌های گذشته کاهش یافته است. احتمالا جانشین آقای لوفون علاوه بر بازسازی اقتصاد پس از همه‌گیری ویروس کرونا، باید با افزایش جرائم مسلحانه مقابله کند. بر اساس گزارش رویترز تیراندازی در شهرهایی مانند استکهلم، گوتنبرگ، و مالمو تقریبا به امری روزانه تبدیل شده است، و گروه‌های راست افراطی موفق شده‌اند که این خشونت‌ها را با سیاست‌های سخاوتمندان مهاجرت در دهه‌های اخیر پیوند بزنند.

آغاز عملیات بازپس‌گیری درعا

به گزارش رویترز، ارتش سوریه و شبه‌نظامیان متحدش با هدف بازپس‌گیری استان درعا دست به رشته حملات گسترده‌ای علیه گروه‌های شورشی در این منطقه زده است. بر اساس این گزارش، این حمله پس از دو ماه که این مناطق در محاصره ارتش بود، از بخش غربی درعا آغاز شده است. یک نظامی ارشد ارتش سوریه با تایید این گزارش به رویترز گفته که نظامیان لشگر چهارم پاسگاه‌های جدیدی در بزرگراه اصلی دمشق، منتهی به گذرگاه مرزی با اردن، ایجاد کردند.

08

رسانه‌های سوریه در روزهای گذشته از تقویت تدارکات نظامی ارتش برای خاتمه «شرایط هرج و مرج» و «بی‌قانونی‌ها» در استان درعا خبر داده بودند که آخرین منطقه باقی‌مانده در دست مخالفان در جنوب سوریه محسوب می‌شود.  در جریان نبردهای شدید ماه گذشته در بخش جنوبی درعا، شورشی‌ها ۴۰ تن از نظامیان ارتش را به گروگان گرفتند. در آن درگیری‌ها ۳۲ تن کشته شدند که ۱۲ تن آنها غیرنظامی بودند.

ارتش سوریه در سال ۲۰۱۸ موفق شد که کنترل بخش‌های مهمی از استان درعا را بازپس گیرد اما مسکو که در سه سال گذشته نقش اصلی را در حفظ امنیت این مناطق ایفا کرده، ارتش سوریه را از حمله گسترده به بخش‌های مرکزی و حساس درعا بازداشته بود. ارتش سوریه و جنگجویان متحدش در جریان محاصره منطقه در دو ماه اخیر دالانی را برای خروج غیرنظامیان باز گذاشتند. از بخش مرکزی درعا که ۵۰ هزار تن جمعیت داشت، جز شورشی‌های ضد حکومت بشار اسد، کمتر کسی در منطقه باقی مانده است؛ خبرگزاری رویترز این مناطق را به شهر ارواح تشبیه کرده است. برای حکومت بشار اسد بازگرداندن تسلط بر استان درعا دارای مفاهیم راهبردی عمیق است.

تمدید تعلیق پارلمان در تونس

به گزارش العربیه، قیس سعید، رئیس جمهوری تونس، تعلیق پارلمان این کشور را تا اطلاع ثانوی تمدید کرد. سعید ماه گذشته با اعلام وضعیت اضطراری ملی در تونس هشام المشیشی، نخست‌وزیر این کشور، را برکنار کرد و فعالیت‌های پارلمان را به حالت تعلیق درآورد، اقداماتی که مخالفان وی آن را کودتا نامیده‌اند.

7

دفتر رئیس جمهوری تونس همچنین اعلام کرد که تعلیق مصونیت اعضای پارلمان این کشور نیز تمدید شده و قیس سعید در روزهای آتی درباره این شرایط یک سخنرانی برای ملت تونس خواهد داشت. سعید پیش از این مدعی شده بود که مداخله او برای نجات کشور تونس و ممانعت از سقوط آن ضرورت داشته است. رویترز در گزارشی مدعی شده که به نظر می‌رسد او از حمایت عمومی بالایی در تونس برخوردار است، کشوری که سال‌ها سوءمدیریت و فساد نفس آن را گرفته و این شرایط شیوع ویروس کرونا نیز اضافه شده است.

صدور مجوز قطعی برای فایزر

به گزارش سی‌ان‌ان، تزریق دو دوز واکسن فایزر مورد تأیید کامل سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار گرفت. این اولین واکسنی بوده که در ایالات متحده مجوز کامل گرفت. این سازمان قبلا در ماه دسامبر ۲۰۲۰ مجوز اضطراری استفاده از این واکسن را صادر کرده بود، اما اکنون مجوز کامل اطمینان از عوارض جانبی و کارایی آن را داده است. سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از دو دُز واکسن کرونا برای افراد بالای ۱۶ سال را صادر کرده است.

02

تاکنون ۲۰۴ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا واکسن تولیدی فایزر-بیواِن‌تک را دریافت کرده‌اند. این سازمان تاکنون به غیر از واکسن فایزر به واکسن‌های مدرنا و «جانسون اند جانسون» نیز مجوز استفاده اضطراری داده بود، اما هنوز مجوز کامل نداده است.

انتظار می رود این تایید اختیارات بیشتری را برای کارفرمایان و سازمان های سراسر کشور ایجاد کند. این تاییدیه در میان تردیدهای طولانی مدت استفاده از واکسن در میان بسیاری از آمریکایی ها صورت گرفته است. سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه ای گفت که این تاییدیه پس از بررسی ها برروی تقریباً ۴۴۰۰۰ نفر داده شده است. جنت وودکاک ، سرپرست کمیته سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید مردم می توانند بسیار مطمئن باشند که واکسن از ایمنی ، اثربخشی و استانداردهای ساخت بالایی برخوردار است.

صعود سهام در آمریکا در پی مجوز قطعی فایزر

سی‌ان‌بی‌سی گزارش داده سهام آمریکا در پایان معاملات دوشنبه با انتشار خبر تأیید نهایی واکسن فایزر رشد کردند و کامپوزیت نزدک رکورد تاریخی جدیدی به ثبت رساند. میانگین صنعتی داو جونز 215.63 واحد جهش کرد و به 35 هزار و 335.71 واحد رسید. اس اند پی 0.8 درصد رشد کرد و به دو هزار و 479.53  واحد رسید در حالی که کامپوزیت نزدک 1.5 درصد جهش کرد و در 14 هزار و 942.65 واحد بسته شد.

4

در پی خبر تأیید کامل دو دوز واکسن کرونای فایزر بابونتک توسط اداره غذا و داروی آمریکا، سهام واکسن سازان جهش کرد. سهام فایزر 2.4 درصد جهش کرد در حالی که سهام شریک آلمانی این شرکت، بابونتک، با جهش بزرگ 9.5 درصدی روبرو شد. ارزش سهام مدرنا هم 7.5 درصد بالا رفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید