سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

گزینه‌های روی میز آمریکا در برابر ایران/سبقت تهدید اتمی چین از روسیه

کدخبر: ۴۳۶۴۳۳
در شرایطی که جو بایدن گفته اگر دیپلماسی در قبال ایران شکست بخورد، آماده‌ایم به گزینه‌های دیگر رو بیاوریم، اکسیوس از ارائه راهبردی ضدایرانی توسط نفتالی بنت در دیدار با جو بایدن با عنوان «مرگ با هزار ضربه چاقو» خبر داده است.
گزینه‌های روی میز آمریکا در برابر ایران/سبقت تهدید اتمی چین از روسیه

به گزارش اقتصادنیوز، «گزینه‌های روی میز آمریکا در برابر ایران»، «استرتژی ضد ایرانی مرگ با هزار ضرب چاقو»، «استقبال ایالات متحده از برگزاری نشست منطقه‌ای بغداد و اعتراض ایران»، «جریمه سنگین بانک رومانیایی به علت تراکنش‌های ایرانی»، «داعش خراسان هدف پهپادهای آمریکایی»، «سبقت تهدید اتمی چین از روسیه»، «اختلاف بر سر منشا ویروس در جامعه اطلاعاتی-امنیتی آمریکا» و «لبنان در خطر قلب آشوب» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

گزینه‌های روی میز آمریکا در برابر ایران

به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بعد از اولین دیدار خود با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل گفت که ایالات متحده دیپلماسی را در قبال ایران در اولویت قرار داده اما تصریح کرد که «اگر دیپلماسی شکست بخورد آماده‌ایم به گزینه‌های دیگر رو بیاوریم». با این حال جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که بایدن در حال بررسی چه گزینه‌های دیگری است از اظهارنظر خودداری کرد.

6

بایدن بعد از دیدار مقدماتی با نفتالی بنت گفت دو طرف درباره امنیت اسرائیل و تهدید ایران بیشتر گفت‌وگو خواهند کرد. با این حال رئیس جمهور آمریکا گفت رابطه این کشور با اسرائیل در«قوی‌ترین حالت ممکن قرار دارد».

استراتژی ضد ایرانی مرگ با هزار ضرب چاقو

اکسیوس گزارش داده‌ راهبرد ارائه شده علیه ایران توسط نفتالی بنت در دیدار با جو بایدن رییس جمهور آمریکا، با عنوان «مرگ با هزار ضربه چاقو» مجموعه‌ای از اقدامات دیپلماتیک و نظامی علیه ایران، به جای استفاده از یک اقدام بزرگ است.  این گزارش می‌افزاید که بنت در دیدار با بایدن، رویارویی کنونی اسرائیل با ایران را مشابه رویارویی ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی سابق در دوران جنگ سرد توصیف کرده‌ است.

7

 بنت همچنین خواسته‌است که دولت آمریکا نسبت به خروج از سوریه و عراق تجدید نظر کند. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر همچنین از آمریکا خواسته‌است که از بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران، برجام، خودداری کند. بنت هم‌چنین از سخنان آقای بایدن درباره بررسی "گزینه‌های دیگر" در صورت شکست دیپلماسی و همین طور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استقبال کرده است. بنت مدعی شده  اسرائیل یک استراتژی برای متوقف کردن اقدامات ایران در منطقه و جلوگیری دائمی از رسیدن ایران به آستانه تولید سلاح هسته‌ای طراحی کرده است. او خطاب به بایدن گفته اسرائیل انتظار ندارد آمریکا برایش بجنگد اما از حمایت ایالات متحده قدردانی می‌کند.

استقبال ایالات متحده از برگزاری نشست منطقه‌ای بغداد؛ اعتراض ایران

به گزارش آسوشیتدپرس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در گفت‌وگوی تلفنی با فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق، از حمایت کامل جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده از نشست عراق و تلاش‌های بغداد برای گرد هم آوردن کشورهای منطقه با هدف کاهش تنش خبر داد.  دولت عراق از مقام‌های ارشد برخی کشورهای منطقه، از جمله ایران، عربستان سعودی، برای حضور در یک نشست منطقه‌ای دعوت کرده است. این نشست امروز در بغداد پایتخت عراق برگزار خواهد شد و هدف از برگزاری آن رفع تنش و اختلاف بین ایران و ریاض عنوان شده است.

8

تاکنون امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر وارد بغداد شده‌اند. از ایران حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشور عازم بغداد شده است. امیرعبداللهیان پیش از ترک تهران برای حضور در نشست بغداد گفته لازم بود از سوریه نیز به عنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت بعمل می‌آمد.

جریمه سنگین بانک رومانیایی به علت تراکنش‌های ایرانی

به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در مورد پرونده نقض تحریم‌های بانکی اعمال شده علیه ایران و سوریه، با یک شرکت آمریکایی و یک بانک رومانیایی وابسته به آن به توافق رسید. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرده فرست بانک و شرکت جی‌سی فلاورز مستقر در آمریکا توافق کرده‌اند برای حل این پرونده، ۸۶۲ هزار و ۳۱۸ دلار جریمه بپردازند.

4

این بانک پذیرفته است در مجموع مبلغی معادل ۳ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۱۸۹ دلار را طی ۹۸ تراکنش بانکی از طریق بانک‌های آمریکایی برای طرف‌هایی در ایران و سوریه انجام داده است. بانک رومانیایی فرست بنک تراکنش‌های مالی مذکور را که بیشترشان به یورو بود، در سال ۲۰۱۸ و پس از آن که جی سی فلاورز بخش عمده سهام آن بانک را خرید، برای اشخاصی در ایران انجام داد.

داعش خراسان هدف پهپادهای آمریکایی

به گزارش بی‌بی‌سی، دولت ایالات متحده مدعی شده طی یک حمله پهپادی، یک طراح حملات گروه داعش خراسان را در ولایت ننگرهار افغانستان هدف قرار داده است. پنتاگون می گوید فردی که توسط یک هواپیمای بدون سرنشین هدف قرار گرفته از پای در آمده اما گزارشی از آسیب به غیرنظامیان دریافت نشده است. این عملیات تنها یک روز پس از حمله خونین گروه داعش خراسان به فرودگاه کابل صورت می‌گیرد که طی آن دست کم ۱۷۰ نفر از جمله ۱۳ نظامی آمریکا کشته شدند.

1

از سوی دیگر دولت ترکیه اعلام کرده  بدون حضور نیروهای امنیتی خود در اداره فرودگاه بین المللی حامد کرزی کابل مشارکت نخواهد کرد.  این موضع ترکیه به دنبال حمله مرگبار اخیر در خارج از فرودگاه کابل، و افزایش خطرات چنین عملیاتی در کابل مطرح شده است. طالبان از ترکیه خواسته است که در اداره امور فنی فرودگاه مشارکت کند، ولی خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان شرایط را تغییر داده است. سربازان ترکیه بخشی از نیروهای نظامی ناتو هستند که از شش سال پیش محافظت از فرودگاه کابل را بر عهده داشتند. طالبان می‌خواهند تمامی نیروهای نظامی خارجی، از جمله سربازان ترکیه، تا سه شنبه ۳۱ اوت افغانستان را ترک کنند.

سبقت تهدید اتمی چین از روسیه

به گزارش یورونیوز، ژنرال توماس بوسیر، معاون فرمانده نیروی راهبردی ایالات متحده که بر زرادخانه هسته‌ای این کشور نظارت دارد، در یک مجمع آنلاین گفته چین در بحبوحه افزایش سریع تسلیحات هسته‌ای از روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید هسته‌ای برای ایالات متحده پیشی خواهد گرفت.  او گفته توسعه قابلیت‌های هسته‌ای چین دیگر نمی‌تواند با ادعای عمومی این کشور که می‌خواهد حداقل، بازدارندگی هسته‌ای را حفظ کند مطابقت داشته باشد.

3

او افزوده که این موضوع بر اساس تعداد کلاهک‌های هسته‌ای انبار شده پکن نیست بلکه بر اساس نحوه «استقرار عملیاتی» آن‌ها نیز تعیین می‌شود. وی تاکید کرد که بر خلاف روسیه، ایالات متحده هیچ معاهده یا مکانیسمی برای گفت‌وگو با چین در این زمینه ندارد تا «تصورات غلط یا سردرگمی را کاهش دهد».

برخی گزارش‌ها طبق تصاویر ماهواره‌ای می‌گوید که چین در حال ساخت صدها سوله جدید برای موشک‌های هسته‌ای است و واشنگتن پکن را به مقاومت در برابر مذاکرات تسلیحات هسته‌ای متهم کرده است. چین می‌گوید که زرادخانه این کشور تحت تاثیر تسلیحات ایالات متحده و روسیه قرار دارد و آماده گفت‌وگو است اما به شرطی که واشنگتن ذخایر هسته‌ای خود را به سطح چین کاهش دهد. پنتاگون در گزارش سال ۲۰۲۰ خود به کنگره میزان ذخیره کلاهک هسته‌ای عملیاتی چین را کمتر از «۲۰۰ فروند» تخمین زد و اعلام کرد که با گسترش و نوسازی نیروهای پکن، حجم آن‌ها حداقل دو برابر می‌شود. با این حال طبق اطلاعات موجود در وزارت خارجه آمریکا، ایالات متحده تعداد ۱۳۳۵ کلاهک هسته‌ای مستقر دارد.

اختلاف بر سر منشا ویروس در جامعه اطلاعاتی-امنیتی آمریکا

به گزارش آسوشیتدپرس، جامعه اطلاعاتی آمریکا خلاصه‌ای کوتاه و غیرمحرمانه از تحقیقات خود در خصوص منشأ کووید -19 را منتشر کرده که بر مبنای مشخص است که نتوانسته منشاء سرایت ویروس کووید ۱۹ را تعیین و در مورد نشت آن از آزمایشگاه یا بروز طبیعی اختلاف نظر دارد. گزارش اداره اطلاعات ملی آمریکا نتیجه گرفته که کووید ۱۹ نتیجه تلاش چین برای ساخت یک سلاح بیولوژیک نبوده، اما تحلیلگرانی که این گزارش را تهیه کرده‌اند، در مورد منشا دقیق این بیماری اختلاف نظر داشتند.

5

این گزارش عنوان می‌کند که اغلب تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که همه‌گیری کرونا حاصل انتقال طبیعی ویروس از حیوان به انسان بوده، در حالی که شمار کمتری از این تحلیلگران، نشت ویروس بر اثر بروز یک حادثه در آزمایشگاه را محتمل‌تر دانستند. در این گزارش اطلاعاتی آمده که چین در روند تحقیقات جهانی مانع ایجاد کرده و نتیجه‌گیری قطعی در مورد منشا کووید ۱۹ تنها با اطلاعات جدید میسر است. گزارش منتشر شده از سوی اداره اطلاعات ملی آمریکا بوده که ناظر بر ۱۸ سازمان جاسوسی آمریکا است. ژیش از این وانگ یی، وزیر خارجه چین این گزارش را «ضد علم» خوانده بود.

لبنان در خطر قلب آشوب

به گزارش العربیه، سرلشکرعباس ابراهیم، رئیس رئیس اداره کل امنیت عمومی لبنان درباره احتمال آشوب و هرج و مرج در این کشور هم‌زمان با وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی هشدار داده و گفته  نهادهای دولتی به شدت تضعیف شده‌اند و در صورت سقوط و فروپاشی آنها، همه مردم در "قلب آشوب و مسیر تنش" قرار می‌گیرند.

2

اودر سخنان خود به بحران مالی که این کشور را در دو سال گذشته درگیر کرده است اشاره کرد و گفت که این بحران همزمان با کاهش منابع سوختی باعث حوادث متعدد امنیتی خصوصا در گذرگاه های مرزی خواهد شد. عباس ابراهیم در پیامی به نیروهای امنیتی هشدار داد که بحران لبنان ممکن است تا مدتها ادامه داشته باشد و از آنها خواست که برای تامین امنیت مردم برخوردی قاطع داشته باشند و برای حفاظت از شهروندان در برابر بحران ملی که ممکن است طولانی تر شود ایستادگی کنند.

کمبود شدید کالاهای اساسی و فقر روزافزون باعث بروز موارد قابل توجهی از ناامنی در این کشور شده است. در این شرایط، روز گذشته  سید حسن نصرالله در جریان یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد برای بارگیری و ارسال سومین محموله سوخت از ایران به لبنان توافق حاصل شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید