سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

آژانس به دنبال توافق جدید با ایران /پیشنهاد طالبان به ترکیه

کدخبر: ۴۳۵۹۷۸
در شرایطی که بلومبرگ ادعا کرده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش برای تدوین طرح‌های احتمالی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات برجام در وین است، رویترز مدعیست با وجود آن که ایالات متحده بیش از پیش نگران فعالیت های اتمی ایران است، اما بایدن درخواست های نفتالی بنت برای متوقف کردن تلاش ها برای احیای برجام را رد خواهد کرد.
 آژانس به دنبال توافق جدید با ایران /پیشنهاد طالبان به ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز، «تلاش آژانس برای توافق جدید با ایران»، «نگاه منطقه به اجلاس بغداد»، «رد احتمالی درخواست اسرائیل توسط بایدن»، «رد ضرب الاجل خروج از افعانستان و پیشنهاد طالبان به ترکیه»، «توقف کمک های بانک جهانی به افغانستان طالبان»، «هشدار چین نسبت به گزارش پیرامون منشا ویروس کرونا» و «افرودن اندیشه های شی جین‌پینگ به برنامه درسی مدارس چین» سرخط رسانه های دنیا در نیم روز گذشته را شکل داده اند.

با احتمال شکست مذاکرات وین، آژانس به دنبال توافق جدید با ایران

بلومبرگ طی گزارشی ادعا کرده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش برای تدوین طرح‌های احتمالی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات برجام در وین است. این گزارش با استناد به منابع آگاه می‌افزاید مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال آماده کردن گزارش پادمانی فصلی درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند. این گزارش قرار است ماه آینده به دیپلمات‌ها در وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ارائه شود.

11

ایران اسفند پارسال، بر اساس مصوبه مجلس، دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای را محدود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد، و توافق توافق محدود ایران و آژانس هم  از سوم تیر تمدید نشده است. بلومبرگ می‌نویسد ناظران آژانس برای قرار دادن پازل‌های برنامه هسته‌ای ایران در کنار هم و به‌دست آوردن تصویری کلی از چشم‌انداز این فعالیت‌ها با چالش مواجه هستند؛ به خصوص‌که تهران ماه‌هاست غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد را آغاز و مذاکرات احیای برجام از ۳۰ خردادماه متوقف مانده است.

دیپلمات‌های مقیم وین به بلومبرگ گفته‌اند آژانس در حال به‌روزرسانی کردن یک توافق جداگانه با تهران است که اجازه دیدار متناوب کارشناسان آژانس از سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران را بدهد. دو مقام آگاه که نخواسته‌اند نامی از آن‌ها برده شود به بلومبرگ گفته‌اند که بر اساس توافق جامع پادمانی، کشورهایی که از برخی مرزهای رسیدن به توانایی ساخت بمب هسته‌ای رد شده‌اند، باید دسترسی‌های بیشتری به آژانس برای بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای خود بدهند. به ادعای آن‌ها، ایران با افزایش سطح غنی‌سازی در عمل خطوط توافق جامع پادمانی را زیر پا گذاشته و آژانس می‌تواند درخواست بازرسی‌های بیشتر را ارائه کند. این گزارش می‌افزاید اگرچه سطح نظارت آژانس با این شیوه هرگز به سطح دوران برجام نخواهد رسید، اما بازرسی‌های متناوب می‌تواند برخی جنبه‌های نگران‌کننده برنامه هسته‌ای ایران را شفاف کند.

نگاه منطقه به اجلاس بغداد

به گزارش رویترز، دولت عراق از ایران و رقبایش در منطقه خلیج فارس، به‌ویژه عربستان سعودی، برای شرکت در اجلاسی در بغداد در روز شنبه آینده دعوت کرده است. این خبرگزاری به نقل از یک مقام عراقی نزدیک به نخست وزیر این کشور که به نامش اشاره نکرد نوشت که بغداد امیدوار است از طرف جمهوری اسلامی ابراهیم رئیسی در اجلاس روز شنبه حضور یابد،‌گرچه هنوز هیچ یک از مدعوین اعلام نکرده‌اند که در چه سطحی در اجلاس شرکت خواهند کرد. هدف اصلی از این اجلاس رفع تنش میان عربستان سعودی و متحدان عربش از یک سو و جمهوری اسلامی از سوی دیگر عنوان شده،‌ اما جنگ داخلی در یمن، وضع نابه‌سامان لبنان و بحران آب در منطقه نیز از دیگر موضوعات مورد بررسی خواهد بود.

12

رویترز به نقل از مقام عراقی نزدیک به نخست وزیر این کشور نوشته که عراق از تهران و کشورهای عرب خلیج فارس «نشانه‌هایی مثبت» برای ادامه مذاکره دریافت کرده است. این مقام به رویترز گفته: «حتی اگر بتوانیم وزرای خارجه کشورها را به پای میز مذاکره بیاوریم، این گشایشی خواهد بود در راه رفع تنش میان ایرانی‌ها و اعراب». تاکنون تنها کویت مشارکت خود را در این اجلاس در سطح نخست وزیر تایید کرده است.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، همچنین از کشورهای مصر، اردن، ترکیه، و نیز از امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه که کشورش در برگزاری اجلاس مشارکت دارد، نیز دعوت کرده است که در این نشست حضور یابند. انتظار می‌رود این اجلاس همین شنبه برگزار شود. به گزارش رویترز، یک منبع آگاه در نهاد ریاست جمهوری فرانسه گفته است که مکرون و الکاظمی قصد دارند با ایجاد زمینه‌ای برای بحث و تبادل نظر، تنش در منطقه را کاهش دهند. به گفته این منبع آگاه «هدف این است که چیزی در این‌جا آغاز شود و پس از اجلاس ادامه یابد.»   

رد احتمالی درخواست اسرائیل توسط بایدن

به گزارش رویترز، ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در پنتاگون، گفته آمریکا «به تقویت روابط راهبردی و امنیت اسرائیل متعهد است» و همزمان «حق اسرائیل را برای دفاع از خود در برابر ایران و گروه‌های نیابتی آن محترم می‌داند». آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم که میزبان بنت در اولین سفر رسمی او به ایالات متحده را به عهده دارد، از اشتیاق واشنگتن برای رسیدگی به تمامی چالش‌ها و مسایل مشترک میان آمریکا و اسرائیل به ویژه پرونده هسته‌ای ایران و مسائل امنیتی منطقه از جمله ایران خبر داد و افزود: «ایالات متحده مشتاقانه آماده کمک به تقویت روابط اسرائیل و کشورهای منطقه است.» وزیر خارجه آمریکا همچنین با یادآوری اهمیت روابط با فلسطینی‌ها بار دیگر راهکار تشکیل دو دولت اسرائیلی و فلسطینی را الگوی مطلوب دولت آقای بایدن برای حصول صلح در منطقه دانست.

17

با این حال رویترز ادعا کرده جو بایدن در جریان دیداری که قرار است امروز( پنجشنبه) با بنت در کاخ سفید برگزار شود، خواهد گفت که با نگرانی او در مورد شتاب گرفتن برنامه اتمی ایران شریک است اما فعلا به دیپلماسی متعهد است. بر اساس این گزارش، یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به این خبرگزاری گفته از زمانی که دولت قبلی توافق هسته ای با ایران را ترک کرده، برنامه اتمی ایران به طور چشمگیری از حد و حدود (قبلی) خارج شده و هر هفته شتاب بیشتری می گیرد، به طوری که زمان گریز هسته ای اکنون به تنها چند  ماه رسیده است. این مقام گفته که دولت بایدن بیش از پیش نگران فعالیت های اتمی ایران است اما گفت بایدن درخواست های نفتالی بنت برای متوقف کردن تلاش ها برای احیای برجام را رد خواهد کرد.

رد ضرب الاجل خروج از افعانستان؛ پیشنهاد طالبان به ترکیه

به گزارش سی ان ان، آنتونی بلینکن٬ وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر اظهارات رئیس جمهوری ایالات متحده درباره پایان ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان در مهلت مقرر گفت که کشورش هیچ ضرب الاجلی را برای تخلیه آمریکایی‌ها و افغان‌های در خطر به رسمیت نمی‌شناسد. بلینکن در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که جو بایدن از وزارت امور خارجه آمریکا خواسته است تا برنامه‌های احتمالی را برای تغییر جدول زمانی «در صورت لزوم» تهیه کنند. وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد، طالبان به طور خصوصی و علنی تعهد کرده‌اند که مسیر ایمن برای عبور آمریکایی‌ها ، اتباع کشورهای ثالث و افغان‌هایی که در معرض خطر قرار دارند تا بعد از ۳۱ اوت پیش‌رو تامین کنند.

16

با این حال، شب گذشته  آمریکا و بریتانیا نسبت به خطر شدید حمله به فرودگاه کابل هشدار داده و از شهروندان خود خواسته اند به این فرودگاه نروند. این دو کشور به کسانی که بیرون فرودگاه بین المللی کابل حضور دارند توصیه کرده اند فورا آنجا را ترک کنند. گفته می شود فرماندهان نظامی در فرودگاه بیش از پیش نگران بمبگذاری های انتحاری یا شلیک خمپاره به سوی جمعیتی است که سعی دارند به امید خروج از کشور وارد فرودگاه شوند.

از سوی دیگر، دو مقام دولت ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته اند طالبان برای اداره فرودگاه کابل پس از خروج نظامیان خارجی در ۳۱ اوت از این کشور تقاضای کمک فنی کرده ولی درعین تاکید کرده که نظامیان ترکیه نیز باید در مهلت تعیین شده از افغانستان خارج شوند. است. به گفته یکی از این مقام‌ها با توجه به تصمیم دولت ترکیه برای خارج کردن نیروهای خود تا پایان ماه اوت درخواست طالبان برای به عهده گرفتن این ماموریت خطرناک دولت ترکیه را در برابر تصمیم دشواری قرار داده است. نظامیان ترکیه بخشی از نیروهای ناتو در افغانستان بودند و هنوز هم صدها نفر از نیروهای این کشور در فرودگاه کابل مستقرند. ولی به گفته مقامات ترکیه این نیروها آماده‌اند تا در اسرع وقت افغانستان را ترک کنند.

توقف کمک های بانک جهانی به افغانستان طالبان

به گزارش آسوشیتدپرس، در پی فروپاشی دولت اشرف غنی و تصرف کابل به دست طالبان، بانک جهانی پرداخت بودجه برای پروژه‌های خود در افغانستان را متوقف کرده است. بانک جهانی اعلام کرده نگران تاثیر طالبان بر توسعه افغانستان و بویژه حقوق زنان است.  بانک جهانی در نزدیک به دو دهه بیش از پنج میلیارد دلار برای بازسازی و توسعه افغانستان کمک کرده است. هم‌اکنون نیز بانک جهانی بزرگترین پروژه‌های بخش کشاورزی افغانستان را در دست دارد.  هفته گذشته، صندوق بین‌المللی پول نیز پرداخت‌هایش به افغانستان را متوقف کرده بود.

15

یک سخنگوی بانک جهانی گفته این نهاد بین‌المللی نسبت به وضعیت حاکم بر افغانستان و تأثیرات آن بر رشد آتی این کشور، به ویژه در رابطه با حقوق زنان به شدت نگران است.  قرار است اقدامات بعدی بانک جهانی در هماهنگی با جامعه بین‌الملل و شرکای همکاری‌های توسعه و عمران صورت بگیرد. سخنگوی این سازمان بین‌المللی افزوهد مسئله بر سر یافتن راه‌هایی است که پیشرفت‌هایی را که حاصل کار سخت در افغانستان بوده‌اند بتوان حفظ کرد و اینکه بتوان به پشتیبانی از انسان‌ها ادامه داد. از زمان سقوط کابل دادستد بازار ارز در افغانستان متوقف بوده است. طالبان در روزهای گذشته محمد ادریس را به عنوان رئیس بانک مرکزی معرفی و قاچاق دلار از افغانستان را ممنوع اعلام کرده و گفته متخلفان بازداشت خواهند شد.

هشدار چین نسبت به گزارش آمریکا پیرامون منشا ویروس کرونا

به گزارش واشینگتن پست، نهادهای اطلاعاتی-‌امنیتی آمریکا به رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده اند قادر نیستند در باره منشاء ویروس کرونا به نتیجه قطعی دست پیدا کنند. بر اساس این گزارش اوریل هینز، رئیس اداره امنیت ملی ایالت متحده، که ۱۷ نهاد اطلاعاتی-امنیتی را زیر نظر دارد، در گزارش محرمانه‌ای که به پرزیدنت جو بایدن ارائه داد، اعلام کرد که بعد از بررسی داده‌های قابل دسترسی، نهادهای اطلاعاتی-امنیتی نمی‌توانند به قاطعیت تشخیص دهند ویروس کرونا که ابتدا در شهر ووهان چین گسترش یافت، از جانور به انسان منتقل شد یا در نتیجه درز اتفاقی از آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان، اشاعه یافت. مقامات ایالات متحده به خبرنگاران گفتند قسمت‌هایی از گزارش محرمانه نهادهای امنیتی، ظرف چند روز آینده از طبقه‌بندی محرمانه خارج خواهد شد و به اطلاع عموم خواهد رسید.

13

با این حال پیش از انتشار رسمی این گزارش، مدیرکل وزارت خارجه چین نسبت به عواقب «گناهکار جلوه دادن پکن» هشدار داده است. فو جونگ، در واکنش به این موضوع اعلام کرده «آمریکا نباید در موضوع کرونا سیاسی‌کاری کند. او در یک نشست خبری گفته قربانی کردن چین، آب پاکی روی دست کاخ سفید نخواهد ریخت: «اگر آن‌ها بخواهند اتهامات بی‌اساس علیه چین مطرح کند، بهتر است منتظر عواقب و پاسخ چین باشند».

دولت چین تاکنون گزارشی جامع درباره چگونگی شیوع کرونا منتشر نکرده است و حتی اطلاعات مربوط به اولین کسانی که به ویروس مبتلا شده‌اند را نیز به سازمان جهانی بهداشت تحویل نداده است. حال در واکنش به شبهاتی که توسط دولت آمریکا از احتمال نشت ویروس از آزمایشگاه موسسه ویروس‌شناسی ووهان مطرح شده، چین نیز متقابلا احتمال نشت این ویروس از آزمایشگاه پایگاه نظامی «فورت دتریک» مریلند ایالات متحده آمریکا را به میان انداخته است.

افرودن اندیشه های شی جین‌پینگ به برنامه درسی مدارس چین

بی بی سی در گزارشی از گنجاندن ایدئولوژی سیاسی شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در  برنامه درسی مدارس این کشور در سطح ملی خبر داده است. بر اساس این گزارش وزارت آموزش و پرورش در دستورالعمل‌های جدید خود اعلام کرده «اندیشه شی جین‌پینگ» به نوجوانان در پاگرفتن باورهای مارکسیستی کمک خواهد کرد. این ایدئولوژی قرار است در تمام برنامه‌های تحصیلی، از دبستان تا دانشگاه، گنجانده شود. این از دیگر تلاش‌های آقای شی است تا نقش حزب کمونیست حاکم چین را در همه عرصه‌های جامعه مستحکم کند. وزارت آموزش و پرورش در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از این اقدام پروراندن نقش‌آفرینان و وارثان سوسیالیسم در همه زمینه‌های اخلاقی، روشنفکری، جسمی و زیبایی‌شناختی است. این دستورالعمل‌ها شامل آموزش کارهای جسمی برای پرورش روحیه سختکوشی، و همچنین آموزش در زمینه امنیت ملی است.

14

پیش از این و در سال ۲۰۱۸، نهاد عالی‌رتبه چین «اندیشه شی جین‌پینگ» را در قانون اساسی گنجاند. از آن زمان، این اندیشه در بعضی دانشگاه‌ها و در میان جناح‌های سیاسی جوانان به عنوان فعالیت‌های فوق‌برنامه معرفی شده است. اما با اجرای دستورالعمل‌های جدید، برنامه‌های درسی شاهد گسترش تدریس این ایدئولوژی در تمام سطوح خواهد بود. پیش از این هم رهبران سایق چین  ایدئولوژی‌های سیاسی خود را ارائه کرده بودند، که در قانون اساسی یا تفکرات حزب گنجانده شده‌اند. اما همه این رهبران، ایدئولوژی‌های خود را «اندیشه» توصیف نکرده‌اند؛ عنوانی که در راس سلسله مراتب دکترین حزب کمونیست چین قرار دارد. فقط مائو تسه‌تونگ، بنیانگذار حزب، و دنگ شیائوپینگ، از رهبران عالی‌مقام پیشین، عنوان «اندیشه» را به ایدئولوژی‌های خود داده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید