سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

عقب نشینی از تعویق مذاکرات وین/ تشکیل ناتوی ضدایرانی در خلیج فارس؟

کدخبر: ۴۳۷۶۰۸
در پی اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه مبنی بر نیاز دو الی سه ماهه برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام، خبرگزاری رویترز گزارش داده فرانسه و آلمان خوستار بازگشت هر چه سریعتر ایران به مذاکرات هسته‌ای شدند.
عقب نشینی از تعویق مذاکرات وین/ تشکیل ناتوی ضدایرانی در خلیج فارس؟

به گزارش اقتصادنیوز، «عقب نشینی ایران از تعویق مذاکرات وین»، «رویای تشکیل نیروی واحد نظامی اروپایی در آستانه تحقق»، «ناتوی خلیج [فارس] علیه ایران؟»، «ادامه کشمکش ایران و آمریکا بر سر بحران سوخت در لبنان»، «توافق ارتش و شورشیان سوریه در درعا»، «رشد خیره کننده اقتصادی هند به رغم همه گیری ویروس کرونا»، «بالاترین نرخ تورم اروپا طی ده سال اخیر» و «افزایش تولید نفت موضوع نشست آتی اپک» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

عقب نشینی ایران از تعویق مذاکرات وین؟

در پی اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه مبنی بر نیاز دو الی سه ماهه برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام، خبرگزاری رویترز گزارش داده فرانسه و آلمان خوستار بازگشت هر چه سریعتر ایران به مذاکرات هسته‌ای شدند. بر اساس این گرازش، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به سخنان امیرعبداللهیان گفته: «ما موکدا از ایران می‌خواهیم با رویکردی سازنده و در اولین فرصت ممکن به این مذاکرات باز گردد.» او همچنین از آمادگی این کشور برای بازگشت بی‌درنگ به مذاکرات برجام در وین سخن گفت و در عین حال تاکید کرد که فرصت مذاکره بر سر احیای توافق هسته‌ای نامحدود نیست.

031

همچنین ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در گفتگویی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، از همتای ایرانی خود خواسته تهران هر چه سریع‌تر به مذاکرات برجام بازگردد. لودریان با یادآوری نگرانی فرانسه از مجموعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نقض شدن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگو بین فرانسه و ایران بتواند به از سرگیری و سرانجام یافتن مذاکرات پیرامون موضوع هسته‌ای و نیز به تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای در خاور میانه کمک کند.

31

در این شرایط، لورنس نورمان، خبرنگار وال استریت ژورنال در توئیتر مدعی شده که دولت ایران در گفتگوهای خصوصی ظاهرا از اظهارات اخیر امیرعبداللهیان مبنی بر بازگشت تهران به مذاکرات وین تا 3 ماه دیگر، عقب نشسته ومقامات غربی معتقدند اواخر سپتامبر هم چنان گزینه ای برای بازگشت به مذاکرات به شمار می رود.

رویای تشکیل نیروی واحد نظامی اروپایی در آستانه تحقق

به گزارش دویچه وله، قرار است امروز (پنج‌شنبه دوم سپتامبر) وزرای خارجه و دفاع کشورهای اتحادیه اروپا در اسلوونی دیدار می‌کنند تا درباره تحولات اخیر افغانستان گفت‌وگو کنند. محور مذاکرات وزرای خارجه این است که چگونه در آینده با طالبان تعامل کنند. همچنین قرار است در این باره گفت و گو شود که چه امکاناتی برای حمایت از کسانی که در افغانستان نیاز به محافظت و کمک دارند وجود دارد. وزرای دفاع نیز قرار است درباره خروج شتابزده نیروهای نظامی از افغانستان و نکاتی که باید از ان آموخت صحبت کنند. همچنین موضوع دیگری که قرار است درباره آن صحبت شود برنامه ایجاد یک «نیروی واکنش به بحران» است. 

32

مقامات ارشد اتحادیه اروپا می گویند خروج آشفته نیروهای غربی از افغانستان نشان داده است که اتحادیه اروپا باید بتواند در بحرانهایی از این دست بدون تکیه بر نیروهای آمریکایی مداخله نظامی کند. در روزهای گذشته مقامات ارشد اتحادیه اروپا، از جمله جوزپ بورل نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خروج آشفته نیروهای اروپایی از افغانستان را نشانه «عدم استقلال و وابسته بودن این نیروها به کاخ سفید» خواندند و بر تشکیل «ارتش مستقل و مشترک اروپایی» تاکید کردند. در همین راستا، محور اصلی گفتگوهای وزرای دفاع ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در روز گذشته توافق اولیه بر سر «طراحی نیروی دفاعی مشترک اروپایی تا پیش از مارس ۲۰۲۲» بود. این گزارش متذکر شده بر خلاف سخنان رهبران اروپایی به جای ۵۰ تا ۶۰ هزار نیروی نظامی، تنها قرار است که هسته اولیه این نیروی دفاعی مشترک از ۵ تا ۶ هزار نظامی خبره تشکیل شود.

ناتوی خلیج [فارس] علیه ایران؟

به گزارش آسوشیتدپرس، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده اند نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در دیدار روز جمعه گذشته با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، طرح پیشنهادی تهیه‌شده از سوی دولت اسرائیل علیه ایران را با محوریت «تشکیل ناتوی» خلیج فارس ارائه کرد. بر اساس این گزارش، ادعا شده در این طرح پیشنهاد شده اسرائیل، امیرنشین‌های خلیج فارس و همچنین اردن، اعضای «ناتوی خلیج [فارس]» باشند.

استقرار تجهیزات نظامی جدیدِ رصد و رادارهای بیشتر نیز در این طرح پیشنهاد شده است. در همین رابطه طی روزهای گذشته نخستین رزمایش دریایی مشترک ناوگان پنجم دریایی آمریکا و نیروی دریایی اسرائیل در چارچوب انتقال اسرائیل به زیرمجموعه نظارتی سنتکام، ستاد مرکزی نیروهای ارتش آمریکا، در دریای سرخ برگزار شد. ادعا شده این رزمایش در زمینه تنش نظامی و سلسله درگیری‌های اخیر دریایی‌ میان اسرائیل و ایران برگزار شده است.

35

پیش از این، مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ، در پاییز سه سال پیش طرح تشکیل «ناتوی عربی» شامل حکومت‌های سنی منطقه را برای رویارویی در برابر آن چه «تهدیدات ایران» نامیده می شد، مطرح کرد و مدتی نیز برای تشکیل آن کوشید. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، ظاهرا از حامیان پشت‌پردهٔ آن طرح بود.چند ماه پس از آغاز کوشش مایک پومپئو برای تشکیل «ناتوی عربی»، دیگر سخنی از آن به میان نیامد. وال استریت ژورنال چند ماه بعد نوشت که به‌رغم بروز «اشتیاق و بلندپروازی» در آغاز آن طرح، شکل‌گیری اختلافات عمیق باعث شد که به فراموشی سپرده شود.

ادامه کشمکش ایران و آمریکا بر سر بحران سوخت در لبنان

به گزارش الجزیره، همزمان با ورود نخستین نفتکش حامل سوخت از ایران به دریای سرخ که رهبر حزب‌الله درخواست کرده بود، ریمون غجر وزیر انرژی در دولت انتقالی لبنان ادعا کرده بیروت هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد و درخواستی نیز برای لنگر انداختن کشتی ارائه نشده است. سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان هفته گذشته خبر داد که غیر از نخستین کشتی حامل سوخت، «دومین و سومین کشتی سوخت از ایران نیز در راه خواهد بود» و «بعد از آن نیز ادامه خواهد یافت». شرکت تانکر تراکرز، که تردد دریایی را رصد می‌کند، با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داده که دومین و سومین نفتکش حامل سوخت از ایران هنوز حرکت نکرده اما کشتی نخست در حال حاضر در بخش جنوبی دریای سرخ حرکت می‌کند هر چند که گزارش‌های دیگر هنوز این امر را تایید نکرده‌اند.

37

در لبنان اظهارات اخیر نجیب میقاتی، سیاستمدار مکلف به تشکیل دولت در لبنان، در خصوص این‌که کشورش جایگزینی برای سوخت از ایران نداشته و او با هر نوع آسیب زدن به این کشتی‌ها مخالف است، به حمایت وی از این اقدام حزب‌الله تعبیر شده است. اما سعد حریری، سمیر جعجع و شمار دیگری از سیاستمداران لبنانی رقیب حزب‌الله ابراز نگرانی کرده بودند که این امر، لبنان را نیز زیر بار تحریم‌های آمریکا ببرد.

از سوی دیگر، چهار سناتور آمریکایی ادعا کرده اند که ایالات متحده به دنبال کمک برای حل مساله کمبود سوخت در لبنان است. اما آنها هشدار دادند که واردات نفت ایران به کشور این بحران زده می‌تواند «پیامدهای شدیدی به همراه داشته باشد». سناتورهای دموکرات در جریان سفر خود به لبنان با رئیس جمهوری و رئیس مجلس این کشور دیدار و مذاکره کرده و مدعی هستند رهبران سیاسی لبنان قول دادند که دولت جدید تا پایان هفته تشکیل شود. آسوشیتدپرس هم ادعا کرده آمریکا به لبنان پیشنهاد کرده است که به این کشور در خرید برق از اردن کمک خواهد کرد و زمینه واردات گاز مصر از طریق اردن و سوریه را تسهیل خواهد کرد.

توافق ارتش و شورشیان سوریه در درعا

منابع خبری خبرگزاری فرانسه از توافق میان دولت سوریه و شورشیان این کشور در استان درعا برای متوقف کردن درگیری‌ها خبر دادند. این توافق آتش‌بس پس از هفته‌ها درگیری شدید و کم سابقه میان ارتش و شورشیان منعقد شده است. درعا مهد شورش و اعتراض‌های ضد دولتی در سوریه قلمداد می‌شود که از سال ۲۰۱۱ به تدریج از این منطقه به دیگر شهرهای این کشور گسترش پیدا کرد. نظامیان تحت فرمان دولت سوریه سال ۲۰۱۸ در ادامه پیش‌روی‌های نظامی خود بار دیگر کنترل این شهر را در دست گرفتند اما برخی از شورشیان اجازه یافتند به موجب توافق قبلی آتش بس در بخش‌هایی از این منطقه باقی بمانند. این دسته از شورشیان پس از توافق آتش‌بس پیشین که با میانجی‌گری روسیه بدست آمد در مناطقی از درعا مستقر شدند و از آن پس کنترل خود را بر مناطق تحت تسلط خود حفظ کردند.

36

دولت مرکزی سوریه اما بار دیگر برای بازپس‌ گیری مناطق تحت تسلط شورشیان در اواخر ماه ژوئیه با آنها درگیر شد و این درگیری‌ها پس از یک ماه سرانجام به توافق آتش بسی دیگر با میانجی گری روسیه منجر شد. گفت شده شورشیانی که می خواهند بمانند باید سلاح های خود را به نیروهای دولتی تحویل دهند و  آن دسته از شورشیان که با این توافق مخالفند قرار است به مناطق دیگر شورشیان در شمال سوریه منتقل شوند.به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد که پیش‌تر نیز در مورد وضعیت بحرانی در درعا هشدار داده بود، نبردها در منطقه درعا طی یک ماه گذشته نزدیک به ۴۰ هزار نفر که اغلب آنها را کودکان تشکیل می‌دادند را آواره کرده است.

رشد خیره کننده اقتصادی هند به رغم همه گیری ویروس کرونا

به گزارش بی بی سی، اقتصاد هند در سه ماهه دوم، منتهی به پایان ماه ژوئن، با وجود موج دوم ویرانگر کووید-۱۹، رشد بی‌سابقه‌ای داشته است. کاهش شدت محدودیت‌های مربوط به کرونا، در مقایسه با اولین قرنطینه سراسری کشور در سال ۲۰۲۰، امکان فعالیت‌های اقتصادی بیشتری را فراهم کرد. تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه آوریل تا ژوئن امسال، نسبت به دوره مشابه در سال پیش، ۲۰.۱ درصد رشد داشته است. در دوره مشابه در سال گذشته، اقتصاد هند به میزان ۲۴ درصد کوچک شد.

033

کریشنامورتی سوبرامانیان، مشاور ارشد اقتصادی دولت هند، سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و افرایش خرید مصرف‌کننده‌ها را دلیل تقویت اقتصاد و خلاصی از رکود با شیب تند، به اصطلاح «منحنی وی» دانست. بهبود منحنی وی زمانی است که یک رکود شدید وجود دارد که به سرعت رو به بهبود برمی‌گردد و به دنبال آن رشد جهش‌یافته‌ای صورت می‌گیرد.

اقتصاد هند در سال مالی گذشته، به میزان ۷.۳ درصد کوچک شد. هند یکی از اقتصادهای بزرگ جهان بوده که بیشترین آسیب را از همه‌گیری کرونا دیده است.  بعضی تحلیلگران اقتصادی می‌گویند که این امر باعث می‌شود بانک مرکزی هند اقدامات حمایتی خود را حداقل تا پایان سال جاری ادامه دهد.

در حالی که بسیاری از اقتصادهای پیشرفته در جهان میزان زیادی محرک اقتصادی استفاده کرده‌اند تا به افزایش خرید و رشد اقتصادی کمک کنند، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، خصوصی‌سازی تجارت‌های دولتی، و اصلاحات مالیاتی را در اولویت قرار داده است.

بالاترین نرخ تورم اروپا طی ده سال اخیر

به گزارش یورونیوز، اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به اوت ۲۰۲۱ در کشورهای عضو منطقه یورو را ۳ درصد برآورد کرد. گزارش یورواستات نشان می‌دهد که افزایش ۱۵.۴ درصدی قیمت انرژی در یک سال گذشته بیشترین نقش را در افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در منطقه یورو داشته است. بر پایه این گزارش، نرخ محصولات صنعتی ۲.۷ درصد، قیمت مواد غذایی، نوشیدنی الکلی و دخانیات ۲ درصد و هزینه خدمات ۱.۱ درصد نیز طی همین مدت افزایش یافته است. یورواستات نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به ژوئیه را ۲.۲ درصد اعلام کرده بود.

34

نرخ تورم ۳ درصدی بالاترین میزان رشد سطح عمومی قیمت‌ها در منطقه یورو از پایان سال ۲۰۱۱ تا کنون به شمار می‌رود. پیشتر بانک مرکزی اروپا نیز نرخ تورم هدف‌گذاری شده برای تضمین رفع رکود ناشی از همه‌گیری کرونا را ۲ درصد اعلام کرده بود. البته کارشناسان این بانک معتقدند که جهش فعلی نرخ تورم موقتی است. هیات مدیره بانک مرکزی اروپا روز ۹ سپتامبر نشستی را بررسی ارزیابی نتایج سیاست‌های انبساطی پولی خود که با هدف بازگرداندن رونق اقتصادی به منطقه یورو اعمال شده، برگزار خواهند کرد.

گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا همچنین نشان می‌دهد که در میان ۱۹ کشور عضو منطقه یورو، استونی، لیتوانی و بلژیک به ترتیب با ۵، ۴.۹ و ۴.۷ درصد بیشترین نرخ تورم را تجربه کرده‌اند. در مقابل نیز پایین‌ترین نرخ تورم با ۰.۳ درصد در کشور مالت ثبت شده است. نرخ تورم در آلمان و فرانسه نیز به عنوان دو ابرقدرت اقتصادی منطقه یورو به ترتیب ۳.۴ و ۲.۴ درصد برآورد شده است.

منطقه یورو شامل ۱۹ کشور از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، اتریش، استونی، لیتوانی، اسپانیا، پرتغال، ایرلند، یونان، قبرس، لتونی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است.

افزایش تولید نفت موضوع نشست آتی اپک

به گزارش بلومبرگ، قرار است نمایندگان کشورهای اوپک پلاس - متشکل از اعضای سازمان اوپک وشمار دیگری از صادرکنندگان عمده نفت در جهان از جمله روسیه - در نخستین نشست خود از ماه ژوئیه شرکت کنند. این نشست با شرکت وزیران نفت این کشورها و به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. بلومبرگ به نقل از منبعی که خواسته نامش فاش نشود ادعا کرده انتظار می‌رود این نشست افزایش تولید به میزان چهارصد هزار بشکه از ماه اکتبر را تصویب کند.

38

به گفته کارشناسان، انتظار کشورهای تولید کننده این است که رکود بازار نفت که در اواسط ماه اوت شدت گرفت تا ماه اکتبر کمابیش مرتفع شده باشد. متوسط بهای نفت خام از نوع برنت در سال ۲۰۱۹ به ۶۴ دلار و ۲۸ سنت رسید اما در سال ۲۰۲۰ و به خاطر رکود ناشی از شیوع کرونا ۴۱ دلار و ۹۶ سنت بود در حالیکه در مواردی به زیر ۱۰ دلار هم سقوط کرد. متوسط بهای این نفت در سال جاری تا کنون ۶۶ دلار و ۸۷ سنت بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید