سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

تهدید ایران به جنگ از سوی اسرائیل /مشکل روسیه و چین با طالبان

کدخبر: ۴۳۹۰۳۱
در حالی که رویترز مدعی شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش‌ خود تاکید کرده که فعالیت‌های آژانس و بازرسان آن در ایران «به طور جدی» تضعیف شده، وال‌استریت‌ژورنال هم ادعا کرده آژانس در گزارشی محرمانه اعلام کرده ایران دسترسی بازرسانش به اماکن مرتبط هسته‌ای را مسدود و به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.
تهدید ایران به جنگ از سوی اسرائیل /مشکل روسیه و چین با طالبان

به گزارش اقتصادنیوز، «اتهام تضعیف فعالیت‌های آژانس در ایران»، «ادعای اسرائیل مبنی بر سرعت بخشیدن به عملیات‌های ضد ایرانی»، «واکنش به تشکیل دولت طالبان در افغانستان»، «مشکل چین، روسیه، ایران و پاکستان با طالبان»، «درخواست قیام سراسری علیه حکومت نظامیان»، «آزمایش پرتاب موشک بالستیک از زیردریایی توسط کره‌جنوبی»، «مخالفت اروپا با مذاکره مجدد بر سر پروتکل ایرلند شمالی»، «اتهام سوءاستفاده از کاراجباری ایغورهای چین به شرکت‌های آلمانی»، «انتقاد از اینفلوئنسرها به خاطر تبیلغ رمزارزها» و «ادامه بحران تراشه در صنعت خودروسازی تا دو سال آینده» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

اتهام تضعیف فعالیت‌های آژانس در ایران

رویترز مدعی شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای تهران تاکید کرده که فعالیت‌های آژانس و بازرسان آن در ایران «به طور جدی» تضعیف شده است. هم‌چنین در این گزارش ادعا شده ایران هنوز از ارائه توضیحات ضروری درباره ذرات اورانیوم به‌دست آمده در چند سایت‌ اعلام نشده خود، امتناع می‌کند. وال‌استریت‌ژورنال هم ادعا کرده  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌هایی محرمانه اعلام کرده است که ایران دسترسی بازرسانش به اماکن مرتبط هسته‌ای را مسدود کرده و به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

9

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است که فعالیت‌های آژانس در مقایسه با هر دوره دیگر از زمان حصول برجام در شش سال پیش، «به طور جدی» ضعیف شده است. گروسی افزوده که «نگرانی فزاینده‌ای» نسبت به موضوعات مرتبط با سایت‌های اعلام نشده ایران دارد و تهران باید این مسائل را سریعا حل کند. گزارش‌های جدید آژانس در آستانه نشست هفته آینده شورای حکام این نهاد تهیه شده است. آمریکا و متحدین اروپایی آن، باید در جلسه هفته آتی شورای حکام در خصوص صدور احتمالی یک قطعنامه انتقادی از ایران تصمیم بگیرند. به نوشته رویترز، از منظر غرب در صورت صدور چنین قطعنامه‌ای، فشار بر ایران برای ارائه توضیحات لازم در باره سایت‌های اعلام نشده افزایش خواهد یافت.

در این شرایط وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده نماینده ویژه ایالات‌متحده در امور ایران در راس هیئتی امروز برای مذاکره در خصوص احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام به پاریس و مسکو سفر می‌کند. در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است، رابرت مالی به همراه یک هیئت کوچک از هفتم تا دهم سپتامبر به مسکو و پاریس سفر خواهند کرد تا با شرکای روسی و اروپایی خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران و همچنین لزوم دست یابی به یک تفاهم و اجرای آن برای بازگشت متقابل به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مشورت کنند.

ادعای اسرائیل مبنی بر سرعت بخشیدن به عملیات‌های ضد ایرانی

به گزارش آسوشیتدپرس، آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل ادعا کرده نظر به پیشرفت‌های چشمگیر در برنامه هسته‌ای تهران، ا رتش اسرائیل برنامه‌های حمله به ایران را «به میزان زیادی تسریع کرده است». او تصریح کرد افزایش بودجه ارتش که به تازگی مورد موافقت کابینه  قرار گرفت، با هدف تسریع در برنامه‌های حمله به ایران درخواست شد.

8

کابینه  نفتالی بنت هفته گذشته در چارچوب بودجه دو سالانه، مبالغ کلانی را به افزایش بودجه ارتش اختصاص داد. رقم دقیق بودجه اضافی اعلام نشده است اما رسانه‌های اسرائیل آن را حدود نیم میلیارد دلار دیگر اعلام کرده‌اند. درخواست ارتش برای افزایش بودجه به میزان صدها میلیون دلار دیگر در آخرین ماه‌های کابینه بنیامین نتانیاهو، با مخالفت برخی از سیاستمداران اسرائیلی روبرو شد که آن را غیرضروری دانستند. اما اکثر آن سیاستمداران، حال در چارچوب ائتلاف با کابینه نفتالی بنت، بودجه‌ای بیشتر از مبلغ درخواستی پیشین در اختیار ارتش قرار داده‌اند. بودجه نظامی اسرائیل با توجه به جمعیت اندک و سهم بزرگی که از امکانات مالی این کشور می‌گیرد، یکی از بزرگ‌ترین ارقام بودجه یک ارتش در جهان است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در تماسی تلفنی با یائیر لاپید، همتای اسرائیلی خود، از وی برای سفر به واشینگتن دعوت به‌عمل آورده است. به گفته وزاری خارجه دو طرف در این گفت‌وگو بر اهمیت رایزنی در خصوص موضوعات منطقه‌ای و امنیتی از جمله در مورد افغانستان، ایران و چین تاکید کرده‌اند.

واکنش به تشکیل دولت طالبان در افغانستان

در پی اعلام تشکیل دولت جدید در افغانستان از سوی گروه طالبان، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با انتشار توئیتی درباره ترکیب کابینه افغانستان و عدم توجه به ضرورت ایجاد یک حکومت فراگیر ابراز نگرانی کرد. شمخانی در حالی این واکنش را نشان داده که در روز گذشته یکی از اعضای طالبان به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت که این گروه دعوت‌نامه‌هایی را برای ترکیه، چین، روسیه، ایران، پاکستان و قطر ارسال کردند تا در مراسم اعلام دولت جدید افغانستان شرکت کنند.

5

روز گذشته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در جریان یک کنفرانس خبری از تشکیل دولت جدید در افغانستان خبر داد که در آن ملا محمدحسن آخوند به عنوان رئیس‌الوزرا و ملا عبدالغنی برادر، به عنوان معاون اول و عبدالسلام حنفی نیز به عنوان معاون دوم او انتخاب شده‌اند. هر دو معاون رئیس الوزار از جمله بنیانگذاران طالبان در افغانستان محسوب می‌شوند.

وزارت خارجه آمریکا هم با ابراز نگرانی از ترکیب کابینه طالبان که در آن زنان سهمی ندارند و وزیران صرفا از اعضای طالبان هستند، تاکید کرد مردم افغانستان شایسته یک «دولت فراگیر» هستند و ایالات‌متحده نیز طالبان را بر اساس اقداماتش قضاوت خواهد کرد.

جبهه مقاومت مردمی افغانستان هم در واکنش به اقدام طالبان در معرفی کابینه، اعلام کرد که بعد از مشورت با شخصیت‌های سیاسی و کادرهای تخصصی به‌زودی «ساختار حکومت انتقالی مردم‌سالار و پاسخگو» را معرفی خواهد کرد. این در شرایطی است که یک منبع آگاه در ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، به فاکس نیوز گفت که ارتش پاکستان با استفاده از پهپاد و ۲۷ بالگرد به نیروهای طالبان در حمله به نیروهای جبهه مقاومت مردمی افغانستان در پنجشیر کمک کرده‌ است. هم‌چنین در پی فراخوان احمد مسعود برای «قیام عمومی»، مردم در کابل، هرات، بلخ و سایر ولایات به خیابان‌ها رفته و خواستار پایان دخالت پاکستان در مسائل افغانستان شدند. گفته می‌شود در جریان تظاهرات روز سه‌شنبه مردم هرات دو نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند.

مشکل چین، روسیه، ایران و پاکستان با طالبان

به گزارش رویترز، جو بایدن ساعاتی پس از آن که گروه طالبان فهرست دولت موقت خود را در افغانستان اعلام کرد، گفته با توجه به این که گروه طالبان در افغانستان قدرت را به دست گرفته است، اکنون کشورهای چین، ایران، روسیه و پاکستان در تلاش هستند تا بفهمند با این گروه چگونه تعامل بکنند. رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال حمایت مالی چین از طالبان هم گفته چین با طالبان مشکل دارد. بنابراین آنها تلاش می‌کنند به نوعی توافق با طالبان دست یابند. من مطمئنم. پاکستان،‌ روسیه و ایران به همین (شکل تلاش) خواهند کرد. او تصریح کرده همه آنها در حال تلاش برای فهمیدن این هستند که اکنون باید چه کار بکنند.

6

آمریکا و کشورهای عضو گروه «جی ۷» پیشتر توافق کردند که واکنش خود را در قبال طالبان هماهنگ کنند. واشینگتن همچنین دسترسی طالبان به ذخایر افغانستان را که بیشتر آن نزد بانک مرکزی در نیویورک است، مسدود کرده است. اما کارشناسان به رویترز گفته‌اند که معتقدند چنین اهرم فشار اقتصادی در صورتی که چین، روسیه و یا کشورهای دیگری از طالبان مالی حمایت کنند،‌ از بین خواهد رفت. چین تا کنون حکومت طالبان بر افغانستان را به رسمیت نشناخته است، اما وانگ یی در ماه ژوئن میزبان ملا عبدالغنی برادر بود که اکنون معاون اول رئیس دولت موقت طالبان شده است.

از سوی دیگر یو اس نیوز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که چین در حال بررسی حضور نظامی در پایگاه هوایی بگرام افغانستان است. طبق این گزارش، پس از تخلیه نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام، چین در حال انجام مطالعات امکان‌سنجی درباره اعزام کارکنان برنامه سرمایه‌گذاری اقتصادی و سربازان خود به این پایگاه هوایی مهم افغانستان است.

درخواست قیام سراسری علیه حکومت نظامیان

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت وحدت ملی میانمار که یک نهاد ضد حکومتی است و مقاومت در برابر رژیم نظامی را هماهنگ می‌کند، خواستار قیام سراسری شد. دووا لاشی لا، رئیس جمهوری موقت دولت سایه با بیان این مطلب از مردم در روستاها و شهرهای سراسر کشور خواست که علیه حکومت نظامیان به پا خیزند و به صورت همزمان قیام کنند.

3

ارتش میانمار در ماه فوریه طی یک کودتای نظامی آنگ سان سوچی را از قدرت برکنار کرد و خود کنترل حکومت را به دست گرفت. از آن زمان این کشور درگیر ناآرامی‌های گسترده‌ای در نقاط مختلف شهری و روستایی بوده است. در این میان اما سهم اعتراضات روستایی گسترده‌تر بوده و به ویژه در مناطق مرزی که اقلیت‌های قومی حضور دارند درگیری‌ها میان نیروهای نظامی و مردم معترض جدی‌تر بوده است.

دووا لاشی لا در سخنرانی خود از مردم میانمار خواست انقلاب کنند و از تمام سربازان و نیروهای پلیس دعوت کرد به «نیروهای مدافع خلق» بپیوندند. او همچنین به کارمندان دولت هشدار داد که از رفتن به محل کار خود خودداری کنند تا حکومت نظامیان با یک چالش جدی رو به رو شود. تعدادی از مدیران محلی در ماه‌های اخیر در حمله به خانه‌ها یا محل کار خود و یا حتی در خیابان ترور شده‌اند. دولت وحدت ملی توسط قانونگذاران منتخب تاسیس شد که هنگام تصرف قدرت توسط ارتش از حضور در کرسی‌های خود در پارلمان منع شده بودند. اعضای کابینه سایه در میانمار و به صورت مخفیانه مشغول فعالیت هستند. هنوز مشخص نیست آیا اقدامات گروه‌های مقاومت در میانمار می‌تواند در مقابل حکومت نظامیان موثر باشد و تغییری اساسی در روند سیاسی این کشور ایجاد کند یا نه.

آزمایش پرتاب موشک بالستیک از زیردریایی توسط کره‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، کره جنوبی در روزهای اخیر اقدام به شلیک آزمایشی یک موشک استراتژیک بالستیک از یک زیردریایی جدید ۳ هزار تنی ساخت داخل به سطح زمین کرده که این موضوع تمایل سئول بر تقویت قدرت دفاعی خود در برابر همسایه شمالی را نشان می‌دهد. این نخستین موشک دریا به زمین تولید کره جنوبی است.

4

این در حالی است که پیونگ‌یانگ مدت‌ها به دنبال توسعه فناوری موشک‌های بالستیک استراتژیک در زیردریایی است و چهار موشک از این نوع را در رژه نظامی اخیرخود به نمایش گذاشت. با این حال با آزمایش هفته گذشته کره جنوبی، آن را به یکی از کشورهای محدود دارای این فناوری نظامی تبدیل کرد. سئول روز گذشته نزدیک به ۱.۵ تریلیون وون (۱.۱ میلیارد دلار آمریکا) را در لایحه بودجه ۲۰۲۲ خود به پارلمان برای تحقیق و توسعه نظامی اختصاص داد.

مخالفت اروپا با مذاکره مجدد بر سر پروتکل ایرلند شمالی

به گزارش یورونیوز، در شرایطی که بریتانیا اعلام کرده که بار دیگر اجرای بازرسی‌های مرزی بر روی کالاهای عبوری از مرز ایرلند شمالی را به تعویق می‌اندازد، اما اتحادیه اروپا در واکنش گفته است تعویق را نمی‌پذیرد و بر روی تمدید آن مجددا با بریتانیا مذاکره نخواهد کرد. برخی از محموله‌های غذایی برای رسیدن به ایرلند شمالی که جزو خاک بریتانیا محسوب می‌شود باید از جمهوری ایرلند عبور کند که کشوری مستقل در جنوب ایرلند شمالی و بخشی از اتحادیه اروپاست. همین مسئله باعث اختلاف میان بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر قوانین گمرکی حاکم بر این مبادلات شده است.

2

لندن و بروکسل از زمان اجرایی شدن برگزیت در ۱ ژانویه ۲۰۲۱ با یکدیگر بر سر پروتکل ایرلند شمالی که طراحی شده تا مانع از ایجاد مانع فیزیکی در مرز ایرلند شود اختلاف نظر دارند. اتحادیه اروپا که تعرفه صفر را برای تجارت میان کشورهای عضو اعمال می‌کند می‌گوید بازرسی‌ها برای حفاظت از بازار واحد اروپا ضروری است با این حال تا زمان رسیدن به یک توافق پایدار، با اجرای یک پروتکل موقت موافقت کرده است. این مهلت روز ۳۰ سپتامبر یعنی آخر ماه جاری میلادی به پایان می‌رسد.

مرز جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی یکی از دلایل اصلی تنش‌ها و طولانی شدن مذاکرات چهارساله بین مقامات دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا درجریان گفتگوهای برگزیت بود. طرفین قصد داشتند به توافقی برسند که طی آن ایرلند شمالی هم در خاک گمرکی بریتانیا حفظ شود و هم بخشی از بازار واحد اتحادیه اروپا به حساب آید.با این حال پروتکل یک راه حل موقت بود و با گذشت یک سال هنوز دو طرف نتوانسته‌اند بر سر یک برنامه مدون به توافق برسند.

اتهام سوءاستفاده از کاراجباری ایغورهای چین

به گزارش یورونیوز، یک سازمان غیردولتی آلمانی از طرح شکایتی در این کشور علیه چند شرکت از جمله «لیدل»، «الدی»، «سی اند ای» و «هوگو باس» خبر داد و آنها را متهم به سوء‌استفاده از کار اجباری اقلیت مسلمان اویغور در چین کرد. مرکز اروپایی حقوق بشر (ECCHR) که یک سازمان غیردولتی مستقر در برلین است، اعلام کرد که این شکایت به دلیل مشارکت این شرکت‌ها در «جنایت علیه بشریت» طرح شده است. این انجمن، شرکت‌های آلمانی را متهم کرده که «به طور مستقیم یا غیرمستقیم از کار اجباری اقلیت اویغور در استان سین کیانگ چین سود برده و در بهره کشی از آنها مشارکت داشته‌اند».

1

پیش از این در ماه آوریل نیز شکایت مشابهی در فرانسه از سوی انجمن ضدفساد شرپا (Sherpa) علیه چهار شرکت پوشاک چندملیتی از جمله «یونی‌کلو» و «زارا» ثبت شد و با این کار، تحقیقات گسترده‌ای از سوی مرکز «جنایات علیه بشریت» دادستانی ملی مبارزه با تروریسم آغاز شد.

پکن تاکنون بارها از سوی کشورهای غربی متهم شده که اعضای جامعۀ عمدتاً مسلمان و ترک زبان اویغور در غرب چین را در اردوگاه‌های بزرگ کار محبوس کرده است. بسیاری از کارخانه‌های چین به ویژه کارخانه‌های تولید پوشاک در این منطقه قرار دارند و به گفته کنشگران اجتماعی و حقوق بشر از سوی شرکت‌های چند ملیتی حمایت می‌شوند. پکن اتهام نسل کشی را رد و اردوگاه‌ها را مراکز آموزش حرفه‌ای توصیف می‌کند؛ ادعایی که از سوی اویغورها رد شده است. اویغورها می‌گویند که در این اردوگاهها آنها را مجبور می‌کنند که سنت‌های مذهبی خود را ترک کنند.

انتقاد از اینفلوئنسرها به خاطر تبیلغ رمزارزهای نامعتبر

به گزارش بی‌بی‌سی، کیم کارداشیان و برخی دیگر از اینفلوئنسرها به خاطر تبلیغ رمزارز در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.  رئیس نهاد ناظر امور مالی بریتانیا گفته که این افراد به «توهم پولدارشدن برق‌آسا» دامن می‌زنند. چارلز رندل به بی‌بی‌سی گفته که یک پست از کیم کارداشیان در صفحه اینستاگرامش که ۲۵۱ میلیون فالوئر دارد، محصولی را تبلیغ می‌کند که «یک ماه پیش از سوی گروهی ناشناس ایجاد شده است« .

7

رندل افزوده که درباره سلامت این رمزارز هنوز نمی‌توان نظری داد، اما هشدار داد که «اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی دارند مرتب از کلاهبرداران پول می‌گیرند و به آنها کمک می‌کنند که قیمت رمزارزهای جدید را به شکل مصنوعی بالا برده و فروش را افزایش دهند». بیش از چهارهزار رمزارز تا کنون به‌وجود آمده که پشتوانه ارزش برخی از آنها، به گفته چارلز رندل، صرفا گمانه‌زنی‌های پرریسک است.

ادامه بحران تراشه در صنعت خودروسازی تا دو سال آینده

به گزارش بی بی‌سی، به گفته مدیر شرکت خودروسازی دایملر آلمان، کمبود تراشه (چیپ) در صنعت خودروسازی جهان ممکن است تا سال ۲۰۲۲ و حتی یک سال بعد از آن (۲۰۲۳) هم ادامه یابد. اولا کالنیوس، مدیر این شرکت آلمانی به بی‌بی‌سی گفته است همه‌گیری کرونا آزمونی برای صنعت خودروسازی جهان بود تا زنجیره‌های تولید تراشه‌ها از نو بررسی شوند. در دوران همه‌گیری عرضه تراشه‌های نیمه رسانا در بسیاری از صنایع به شدت افت کرد، از جمله خودروسازی که به سرعت از رکود خارج شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید