سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

وقت‌کشی تاکتیکی دولت رئیسی در مذاکرات

کدخبر: ۴۴۴۵۳۲
اقتصادنیوز: پولیتیکو در گزارشی با اشاره به اظهارات یک دیپلمات مدعی شده ایران در زمینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین پایتخت اتریش وقت کشی می‌کند و همزمان برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد تا ابزاری برای فشار در مذاکرات داشته باشد.
وقت‌کشی تاکتیکی دولت رئیسی در مذاکرات

به گزارش اقتصادنیوز ، «وقت کشی دولت رئیسی در مذاکرات»، «حضور بایدن در کنگره»، «هشدار مجدد آمریکا به ترکیه»، «تعویق مذاکرات تجاری میان استرالیا و اتحادیه اروپا»، «بازداشت رئیس‌جمهور سابق گرجستان»، «تظاهرات ضددولتی در بغداد»، «دزدی از شش هزار مشتری شرکت کوین‌بیس»، «افزایش هفده درصدی قیمت انرژی در اروپا»، «عبور مرگ و میر در اثر ابتلا به کرونا از مرز 700 هزار در آمریکا»، «گام مهم در راستای تولید قرص ضد کرونا» و «امن‌ترین شهرهای جهان در 2021» سرخط رسانه‌های دنیا در نیم روز گذشته را تشکیل داده‌اند.

وقت کشی دولت رئیسی؟

پولیتیکو در گزارشی با اشاره به اظهارات یک دیپلمات مدعی شده ایران در زمینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین پایتخت اتریش وقت کشی می‌کند و همزمان برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد تا ابزاری برای فشار در مذاکرات داشته باشد. بر اساس ادعای این گزارش، مقامات دولت ابراهیم رئیسی تاکید می‌کنند که به زودی مذاکرات احیای برجام را از سر می‌گیرند، ولی در عمل رویکرد دیگری در پیش گرفته‌اند.

10

بر اساس این گزارش، به احتمال زیاد ایران زمانی به میز مذاکره در وین باز خواهد گشت که غرب حسن نیت خود را نشان دهد یا امتیازات خاصی به ایران بدهد. بدین ترتیب  احتمالا ارزیابی ایران این است که آمریکا پس از تحولات اخیر در افغانستان و اختلافات با فرانسه در موضع «ضعف» قرار دارد. چنین تصوری باعث می‌شود که ایران رویکرد سخت‌تری در مذاکرات در پیش بگیرد. سه دیپلمات هم به پولیتیکو گفته‌اند، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در جریان حضور خود در نیویورک در هفته گذشته بیش از ۵۰ دیدار دو جانبه با مقام‌های بین المللی داشت، ولی هیچگونه اطلاعات مشخصی در خصوص زمان از سرگیری مذاکرات احیای برجام بیان نکرد.

بایدن به کنگره رفت

به گزارش رویترز، یک روز بعد از به تاخیر افتادن رای گیری درباره برنامه یک تریلیون دلاری بازسازی زیرساخت‌های آمریکا، جو بایدن رییس جمهوری این کشور برای جلب رای کافی راهی کنگره شده است. بخشی از اعضای حزب دموکرات می‌گویند تا وقتی که کنگره با لایحه مجزایی به ارزش ۳.۵ تریلیون دلار برای تغییرات جوی و بهزیستی موافقت نکند به لایحه دولت رای مثبت نخواهد داد. این لایحه در کانون دستور کار حزب است و برای دموکرات‌ها اهمیت زیادی دارد. دموکرات‌های میانه‌رو می‌خواهند ارزش مالی این برنامه کاهش پیدا کند و لیبرال ها به دنبال بودجه بیشترند.

0

پرامیلا جایائال، دبیر فراکسیون پیشروی کنگره رییس جمهوری را به دلیل مشارکت عمیقش در مذاکرات بودجه تحسین کرد. این درحالی است که برخی دموکرات‌ها از آقای بایدن انتقاد کرده‌اند و می‌گویند از مذاکرات درون حزبی فاصله گرفته است. با وجود این، بعد از ۳۰ دقیقه گفتگو، دموکرات‌ها اعلام کردند که آقای بایدن سقف بودجه مورد نظر خود را برای این مذاکرات اعلام نکرده است. رییس جمهوری آمریکا بعد از این ملاقات به خبرنگاران گفته: «کار را تمام می‌کنیم، مهم نیست که ۶ دقیقه، ۶ روز یا ۶ هفته طول بکشد. کار را تمام می‌کنیم».

لایحه دولت برای زیرساخت‌های آمریکا، حمل و نقل، شبکه آبرسانی و پروژه‌های دیگر را در بر می‌گیرد و از حمایت گسترده‌ای برخوردار است اما دموکرات‌های پیشرو می‌خواهند تصویب آن را به لایحه‌ای دیگر مربوط به تغییرات جوی و کمک‌های بهزیستی مشروط کنند. این لایحه مالیات ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ را افزایش می‌دهد و درآمد حاصل از آن را در برنامه‌های اجتماعی مختلف مانند آموزش پیش دبستانی، کمک هزینه‌ دولتی برای دو سال اول کالج سرمایه‌گذاری می‌کند. جو بایدن و نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان در تلاشند تا در بین دموکرات‌های میانه‌رو و پیشرو اجماع ایجاد کنند.

هشدار مجدد آمریکا به ترکیه

به گزارش آسوشیتدپرس، وندی شرمن، قائم مقام وزیر خارجه ایالات متحده، که در سوئیس حضور دارد، بار دیگر به ترکیه درباره تبعات خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ و تسلیحات بیشتر از روسیه هشدار داد. وندی شرمن به خبرنگاران گفت: ما در هر فرصت و سطحی از ترکیه خواسته‌ایم که به دنبال سامانه اس-۴۰۰ نباشد و از خرید هرگونه تجهیزات اضافی دیگر از روسیه خودداری کند. اظهارات خانم شرمن پس از دیدار روز چهارشنبه رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه در شهر بندری سوچی روسیه عنوان شده است.

5

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پیش از آن دیدار گفته بود که کشورش قصد دارد مجموعه دیگری از سامانه‌های پیشرفته پدافند موشکی اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کند. ترکیه پیشتر و در ماه دسامبر گذشته اولین سامانه اس-۴۰۰ را خریداری کرد و آمریکا در واکنش، اداره صنایع دفاعی ترکیه، اسماعیل دمیر رئیس، و سه کارمند آن را تحریم کرد. قائم مقام وزیر خارجه آمریکا گفته ترکیه به عنوان یک عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، باید بداند این پدافند موشکی روسی با سامانه های دفاعی ناتو سازگار نیست. وندی شرمن در عین حال تاکید کرد که ترکیه یک «متحد ارزشمند» ناتو است، اگرچه به گفته او می‌تواند گاهی چالش‌برانگیز ظاهر شود.

تعویق مذاکرات تجاری میان استرالیا و اتحادیه اروپا در پی انعقاد پیمان اوکاس

به گزارش بی‌بی‌سی، مذاکرات تجاری بین استرالیا و اتحادیه اروپا در پی تشدید مشاجره آن کشور با فرانسه بر سر توافق امنیتی مشترک با آمریکا و بریتانیا موسوم به اوکاس به تعویق افتاده است. سخنگوی کمیسیون ضمن اعلام تعویق مذاکرات اظهار داشته این اقدام به معنی آن نیست که اتحادیه اروپا می‌خواهد کسی را مجازات کند. او گفته که تصمیم به تعویق مذاکرات چند ماه پیش گرفته شده بود تا به ما فرصت دهد بهتر آماده شویم. او افزود تعویق مذاکرات تجاری موضوعی غیر معمول نیست.

9

ماه گذشته دولت استرالیا یک قرارداد ۳۷ میلیارد دلاری با فرانسه برای ساخت ناوگان زیردریایی‌های سوخت متعارف را لغو کرد.  براساس توافق امنیتی اوکاس، استرالیا دست‌کم هشت زیردریایی با سوخت هسته‌ای را با دریافت فناوری آن از ایالات متحده و بریتانیا خواهد ساخت. این تصمیم خشم فرانسه را برانگیخت و مقامات فرانسوی گفتند که با انعقاد اوکاس آنهم بدون اطلاع قبلی به آنان، احساس می‌کنند ایالات متحده و استرالیا از پشت به فرانسه خنجر زده‌اند.

قرار بوده در دور بعدی مذاکرات میان اتحادیه اروپا و استرالیا  به موضوعات مختلفی از جمله مبادلات کالا و خدمات، سرمایه‌گذاری و حقوق مالکیت معنوی پرداخته شود.  اتحادیه اروپا سومین شریک تجاری بزرگ استرالیا است و مبادلات کالا و خدمات بین دو طرف در سال گذشته به ۷۲ میلیارد دلار بالغ شد.

بازداشت رئیس‌جمهور سابق گرجستان

به گزارش یورونیوز، روز گذشته، میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور سابق گرجستان پس از بازگشت از تبعید هشت ساله به کشورش، بازداشت شد. این بازگشت و دستگیری می‌تواند باعث ایجاد تنش‌های جدی بین مخالفان و حزب حاکم «رویای گرجستان» شود. میخائیل ساکاشویلی، صبح روز جمعه اعلام کرده بود به سرزمین مادری خود که در سال ۲۰۱۳ ترک کرده بود، بر می‌گردد. دولت به او هشدار داده بود که در صورت بازگشت به دلیل «سو استفاده از قدرت» تحت تعقیب قرار می‌گیرد، پرونده‌ای که وی آن را سیاسی می‌داند. او در این پرونده در سال ۲۰۱۸ به‌صورت غیابی به شش سال زندان محکوم شد.

3

ساکاشویلی در ویدئویی که جمعه شب قبل از بازداشتش در فیس بوک منتشر کرده بود از هواداران حزب جنبش ملی متحد خواست تا برای انتخابات یکشنبه بسیج شوند. او گفته بود: «به پای صندوق‌های رای بروید، رای دهید و همه ما با هم پیروزی خود را جشن خواهیم گرفت.» وی تاکید کرده بود که از هیچ چیزی نمی‌هراسد. ساکشویلی ۵۳ ساله که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ میلادی رئیس‌جمهور گرجستان بود و پیش از بازداشتش از طرفداران خود خواسته بود که برای حفاظت از نتایج انتخابات در تفلیس راهپیمایی کنند.

تظاهرات ضددولتی در بغداد

به گزارش الجزیره، صدها نفر در مرکز بغداد روز گذشته  به مناسبت دومین سالگرد اعتراضات گسترده ضد دولتی در پایتخت و جنوب عراق راهپیمایی کردند. بر اساس این گزارش حدود هزار نفر از جمله تعداد زیادی از زنان در این راهپیمایی شرکت کرده در حالی که تصاویر اعضای خانواده خود را که در اعتراضات دو سال پیش توسط نیروهای امنیتی کشته شدند، حمل می‌کردند. این راهپیمایی حدود یک هفته قبل از انتخابات زودرس عراق برگزار شد که یکی از مطالبات اصلی جنبش اعتراضی دو سال پیش بود که اکتبر ۲۰۱۹ آغاز و تا ژانویه ۲۰۲۰ ادامه پیدا کرد.

7

در اعتراضات گسترده و خشونت‌بار دو سال پیش جوانان نقش فعالی داشتند و با تجمع دائمی و اردو زدن در میدان تحریر بغداد خواستار مبارزه با فساد مالی، بهبود خدمات عمومی و ایجاد اشتغال شدند. این اعتراضات به خاطر سرکوب خشونت‌بار توسط حکومت و شروع همه گیری ویروس کرونا متوقف شد. حداقل ۶۰۰ نفر از معترضان براثر تیراندازی نیروهای دولتی کشته شدند. اکنون بسیاری از شرکت‌کنندگان در اعتراضات دو سال پیش معتقدند که انتخابات هفته آینده هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد و خواستار تحریم انتخابات هستند.

یکی از موضوعات اصلی راهپیمایی روز جمعه اعتراض به قتل هدفمند تعداد زیادی از فعالان مدنی بود که تاکنون عاملان آن شناسایی و مجازات نشده‌اند. این قتل‌ها فضای ارعاب در عراق را تشدید کرده و باعث شده که بسیاری از جوانان که بخش اعظم رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند به شرکت در انتخابات رغبتی نشان ندهند.

دزدی از شش هزار مشتری شرکت کوین‌بیس

به گزارش بلومبرگ، شرکت خرید و فروش رمزارز کوین‌بیس در نامه‌ای به مشتریان خود اعلام کرد که هکرها از ماه مارس تا ۲۰ مه، ۳۰ اردیبهشت، دست‌کم از حساب شش هزار مشتری رمزارز دزدیده‌اند. کوین‌بیس با اشاره به اینکه ایرادهای موجود را برطرف کرده، گفت که مبالغ سرقت شده را به مشتریان می‌پردازد.

8

طبق اعلام کوین‌بیس، اشخاص ثالث غیرمجاز با استفاده از نقصی که در فرایند بازیابی حساب‌ها از طریق پیامک وجود داشت، به این حساب‌ها دسترسی پیدا کرده و مبالغ موجود در آن را به کیف‌پول‌های غیر مرتبط با کوین‌بیس منتقل کردند. به گفته کوین‌بیس، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه هکرها به اطلاعات این شرکت دسترسی پیدا کرده‌اند مشاهده نشده است.

افزایش هفده درصدی قیمت انرژی در اروپا

به گزارش یورونیوز، بر اساس اعلام جدید یوروراستارت (مرکز آمار و اطلاعات اتحادیه اروپا)، هزینه‌های انرژ‌ی در اروپا شاهد رشد پیوسته‌ای بوده و با تورم سالیانه ۳.۴ درصدی، قیمت انرژی در قاره سبز ۱۷.۴ درصد گران‌تر شده است. این افزایش هزینه‌ها بسیار بالاتر از هدف تعیین شده ۲ درصدی بود که بانک مرکزی اروپا از پیش برای دولت‌های اروپایی تعیین کرده بود. در نتیجه فشار بر دولت‌ها برای اتخاذ تدابیری که بتواند قیمت انرژی را کاهش دهند افزایش می‌یابد.

2

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا با تاکید بر اینکه این نرخ تورم، پدیده‌ای موقتی است، ابراز امیدواری کرده با کنترل و نابودی همه‌گیری ویروس کرونا شرایط به وضعیت باثبات پیشین باز گردد. اما یورواستات می‌گوید تورم اصلی که قیمت انرژی و اقلام دیگر را افزایش داده در دو ماه اخیر از ۱.۶ به ۱.۹ درصد رسیده است. این در حالیست که وضیعت کنترل همه‌گیری کرونا نسبت به قبل بهبود یافته است.

قیمت انرژی در حال تبدیل شدن به یک نقطه عطف سیاسی در اروپا است و کشورهای مختلف طیف گسترده‌ای از برنامه‌های مختلف را برای کنترل این وضعیت در نظر گرفته‌اند. دولت‌های اروپایی می‌گویند تدابیر مختلفی را در نظر گرفته‌اند که بتوانند به مدد آنها قیمت انرژی را کاهش دهند. در همین حال بروکسل نیز مجموعه‌ای از اقدامات کوتاه مدت مانند کاهش مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر انرژی را در دستور کار قرار داده تا بتواند از هزینه‌های انرژی در قاره سبز بکاهد. همچنین کشورهای اروپایی امیدوارند با توجه و برنامه‌ریزی بیشتر در زمینه منابع تجدیدپذیر انرژی به راه‌حل‌های بهتر و پایدارتری برای حل این مشکل دست یابند.

مرگ و میر در اثر ابتلا به کرونا از مرز 700 هزار نفر گذشت

به گزارش بی‌بی‌سی، با اعلام دانشگاه جان هاپکینز، شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید در آمریکا از ۷۰۰ هزار نفر فراتر رفته است. این رقم که معادل کل جمعیت واشنگتن دی سی است، بالاترین رقم درگذشتگان کووید در جهان است. آنتونی فائوچی ، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری ‌های عفونی آمریکا، اخیرا خاطرنشان کرده با توجه به شیوع گونه دلتا ویروس کرونا در آمریکا، شرایط این کشور از لحاظ ابتلا به کرونا در حال وخیم‌تر شدن است.

4

طی دو هفته اخیر، متوسط تعداد روزانه جان‌باختگان در اثر کرونا در ایالات متحده بیش از دو هزار نفر بوده است. با کاهش متقاضیان برای تزریق واکسن در ایالات متحده، در سه ماه و نیم گذشته این کشور بیش از 100 هزار قربانی جدید کرونا را به ثبت رسانده است.

گام مهمی در راستای تولید قرص ضد کرونا

به گزارش سی‌ان‌ان، شرکت داروسازی آمریکایی «مِرک» می‌گوید قرص جدیدی تولید کرده که خطر مرگ و بستری شدن بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ را به نصف کاهش می‌دهد و کارشناسان نیز این دارو را گام مهمی در نحوه درمان کرونا توصیف کرده‌اند. شرکت داروسازی مرک قرار است به زودی در خواست تایید این دارو را به نهادهای مسئول در آمریکا ارائه دهد.

6

بر اساس این گزارش، این دارو به نام «مولنوپیراویر» به شکلی طراحی شده که در کدهای ژنتیک ویروس اختلال ایجاد می‌کند و اولین داروی کووید-۱۹ است که از طریق دهان وارد بدن بیمار می‌شود.  داروهایی که در حال حاضر برای درمان کووید-۱۹ تجویز می‌شوند «رمدسویر» محصول شرکت داروسازی، «گیلیاد» و دگزامتازون، از خانواده داروهای ضد آلرژی است. هر دو دارو فقط هنگام بستری شدن بیمار تجویز می‌شوند. کارشناسان پزشکی می‌گویند دسترسی به یک داروی ضد ویروس که از طریق دهان مصرف می‌شود روش درمان مبتلایان به کرونا در بیمارستان را از اساس متحول خواهد کرد، چون داروها و روش‌های درمان فعلی از نظر اجرایی بسیار پیچیده و پردردسر هستند.

در پی انتشار این خبر ارزش سهام شرکت داروسازی «مرک» در بازار سهام نیویورک ۹ درصد افزایش یافت. همزمان ارزش سهام شرکت‌های «فایزر» و «مدرنا» بزرگترین تولید کنندگان واکسن کرونا در کشورهای غربی به ترتیب ۳ و ۱۰ درصد کاهش یافت. شرکت «فایزر» و شرکت سوئیسی «روش» از مدت‌ها پیش تحقیقات برای تولید دارویی که بتوان آن را به آسانی برای مبتلایان به کووید-۱۹ تجویز کرد شروع کرده‌اند ولی نتیجه آن تاکنون فقط داروهای پادتن بوده که از طریق رگ تزریق می‌شوند.

شرکت داروسازی «مرک» در تحقیقات خود این قرص را روی ۷۷۵ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ آزمایش کرده است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که حدود یک ماه پس از مصرف قرص «مولنوپیراویر» فقط ۷.۳ درصد از از این افراد در بیمارستان بستری شده و هیچ یک از آنها فوت نکرده است.

امن‌ترین شهرهای جهان در 2021

به گزارش دویچه‌وله، شاخص شهرهای امن ( SCI) که توسط  موسسه بریتانیایی واحد هوش اقتصاددان تهیه می‌شود و محوریت آن امنیت دیجیتال، امنیت سلامت، زیرساخت‌ها، امنیت شخصی و امنیت محیط‌ زیست است، به تازگی به انتشار گزارشی از وضعیت این شاخص‌ها در ۶۰ شهر امن جهان پرداخته است. در این گزارش  بر خلاف قبل که شهرهای آسیایی مانند توکیو، سنگاپور، و اوساکا در صدر این لیست قرار می‌گرفتند، امسال کپنهاگ با کسب  ۸۲.۴ از ۱۰۰ امتیاز امسال  به عنوان اولین شهر امن سال ۲۰۲۱ معرفی شده است.

1

به اعتقاد کارشناسان کپنهاک به یمن برنامه‌هایی در جهت امنیت محیط زیست از رتبه هشتم که در سال ۲۰۱۹ کسب کرده بود به صدر فهرست امسال راه پیدا کرد. به گفته لارس وایس، شهردار کپنهاگ، یکی از عوامل تاثیرگذار در معرفی کپنهاگ به عنوان امن‌ترین شهر، نرخ پایین جرم و جنایت در آن است. در حال حاضر نرخ جرم در این شهر در دهه اخیر به  کمترین میزان خود رسیده است. شهر تورنتو در کانادا با کسب  ۸۲.۲ امتیاز و سنگاپوربا  ۸۰.۷ امتیاز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم این لیست قرار گرفته است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید