سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

مناقشه گازی بین ایران و هند/ شیفت تولید ارزهای دیجیتالی از چین به آمریکا

کدخبر: ۴۴۸۱۷۱
یک روزنامه هندی از قول مقامات این کشور ادعا کرده حتی اگر شرکت‌های ایرانی عملیات توسعه میدان گازی «فرزاد بی» را اجرا کنند، کنسرسیوم شرکت‌های هندی حق دریافت ۳۰ درصد از سود این پروژه دارد.
مناقشه گازی بین ایران و هند/ شیفت تولید ارزهای دیجیتالی از چین به آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز ، «مناقشه گازی جدید میان ایران و هند»، «سفر قدردانی از متحدان در مبارزه با روسیه»، «اعتراض چین به حضور آمریکایی ها در تنگه تایوان»، «شیفت تولید ارزهای دیجیتالی از چین به آمریکا»، «رکود تورمی در کمین آمریکا و اروپا»، «اعتراض به بیت‌کوین در السالوادور»، «کاهش پنجاه درصدی کشت زمستانی در عراق»، «اعتراضات خیابانی در عراق در اعتراض به نتایج انتخابات» و «توافق اسد با مخالفان بر سر پیش‌نویس قانون اساسی جدید» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

مناقشه گازی جدید میان ایران و هند

روزنامه هندی اکونومیک تایمز از قول مقامات این کشور ادعا کرده حتی اگر شرکت‌های ایرانی عملیات توسعه میدان گازی «فرزاد بی» را اجرا کنند، کنسرسیوم شرکت‌های هندی حق دریافت ۳۰ درصد از سود این پروژه دارد. یک مقام هندی به این روزنامه گفته ایران هند را در شرایط قراردادهای توسعه این میدان قرار نمی‌دهد ولی مجوز توسعه این پروژه در اختیار کنسرسیوم هندی است و باید سهم داشته باشد. کنسرسیوم هندی در سال ۲۰۰۲ عملیات اکتشاف در آب‌های جنوبی ایران، در نزدیکی عربستان را آغاز کرد و بعد از شش سال فعالیت لرزه‌نگاری و حفاری چاه‌ها، همچنین صرف ۸۵ میلیون دلار هزینه، موفق به کشف بلوک فارسی شد که میدان گازی «فرزاد بی» نیز بخشی از آن است.

20

طبق قرارداد اکتشاف، کل هزینه‌های عملیات بر عهده کنسرسیوم هندی بوده، اما ایران متعهد شده است در عملیات توسعه میادینی که کشف می‌شود، شرکت‌های هندی ۳۰ درصد سهم داشته باشند. از سال ۲۰۰۸ تاکنون شرکت «او ان جی سی» مذاکراتی با ایران برای توسعه این میدان و گرفتن سهم ۳۰ درصدی شرکت‌های هندی داشته، اما تحریم‌های بین‌المللی باعث شد که این شرکت نتواند قرارداد توسعه میدان با ایران را امضا کند. مقامات ایران پیش از این از اختلاف با شرکت هندی بر سر قیمت گاز نیز خبر داده بودند. نهایتا اردیبهشت سال گذشته شرکت ملی نفت ایران بدون کسب اجازه از کنسرسیوم هندی، کل قرارداد توسعه میدان «فرزاد بی» به ارزش ۱.۷۸ میلیارد دلار را به شرکت پتروپارس ایران حواله کرد.

مقامات هندی ادعا می‌کنند به غیر از سهم ۳۰ درصدی در پروژه، کنسرسیوم هندی ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری که برای کشف میدان یاد شده انجام داده را به همراه سود آن از ایران خواهد گرفت. درخواست غرامت و سود از ایران به خاطر لغو یک‌طرفه قرارداد و واگذاری پروژه به شرکت داخلی بدون جلب رضایت شریک خارجی در حالی است که ایران به خاطر قرارداد صادرات گاز به امارات از میدان سلمان، ۶ مهرماه امسال به ۶۰۷ میلیون دلار جریمه محکوم شد و این تنها بخشی از خسارت مطالبه شده است. ایران طی سال‌های گذشته در دو پرونده دیگر مناقشه گازی در دادگاه‌های بین‌المللی جریمه شده است که یکی از آنها جریمه ۱.۹ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷ به خاطر گران‌فروشی گاز به ترکیه و دیگری جریمه ۲ میلیارد دلاری پارسال علیه ایران به خاطر تأخیر در پرداخت پول گاز وارداتی از ترکمنستان بوده است.

سفر قدردانی از متحدان در مبارزه با روسیه

به گزارش یورونیوز،  لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با هدف تقویت اتحاد با کشورهای تحت فشار روسیه و قدردانی از مشارکت آنها در جنگ دو دهه‌ای در افغانستان به منطقه دریای سیاه سفر کرده است. آستین قرار است پیش از شرکت در اجلاس حضوری وزرای دفاع ناتو در بروکسل، از گرجستان ، رومانی و اوکراین دیدن کند. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا پیش از سفر وزیر دفاع ضمن تایید این برنامه به خبرنگاران گفته: «ما به کشورهایی که در خط مقدم تجاوز روسیه هستند اطمینان می‌دهیم که در کنار آنها هستیم و این اتحاد را تقویت می‌کنیم».

28

هر سه کشور از متحدان ناتو به شمار می‌روند. رومانی عضو کامل این پیمان است و گرجستان و اوکراین از شرکای ناتو به شمار می‌روند. هر سه کشور نیز در حاشیه دریای سیاه قرار دارند، جایی که روسیه به دنبال افزایش نفوذ خود و جلوگیری از گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو است. روسیه شبه جزیره کریمه را اشغال کرده و نیروهای خود را در مناطق جدا شده از گرجستان یعنی آبخازیا و اوستیای جنوبی مستقر کرده است. علاوه بر این مسکو از جدایی‌طلبان اوکراین حمایت می‌کند. آستین همچنین قرار است در این سفر از شرکای آمریکا برای مشارکت و حمایت در فرآیند حضور دو دهه‌ای این کشور در افغانستان قدردانی کند.

هرچند ایالات متحده می‌خواهد حمایت‌های خود را از هر سه کشور افزایش دهد اما در عین حال مشکلات توسعه دموکراتیک و همچنین فساد در این کشورها از چالش‌های پیش‌روی آمریکا خواهد بود. در گرجستان ده‌ها هزار معترض این هفته در خیابان‌های پایتخت در اعتراض به دستگیری میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهوری سابق و رهبر کنونی مخالفان به خیابان‌ها آمدند. این در حالیست که ساکاشویلی تا ماه قبل در اوکراین حضور داشت و بعد از بازگشت به گرجستان بلافاصله دستگیر شد. از سوی دیگر در خصوص اوکراین، غرب این کشور را تحت فشار گذاشته تا در مقابل کمک‌هایی که به کیف می‌کند فساد گسترده‌ای را که در این کشور وجود دارد، متوقف کند.

اعتراض چین به حضور آمریکایی ها در تنگه تایوان

به گزارش آسوشیتدپرس، ارتش چین، ایالات متحده و کانادا را به دلیل عبور کشتی‌های جنگی خود در تنگه تایوان محکوم و این کشورها را متهم کرد که صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کنند. چین ادعا می‌کند تایوان بخشی از قلمرو این کشور است و استقلال این منطقه را به رسمیت نمی‌شناسد. نیروی هوایی چین طی یک‌سال گذشته پروازهای بسیاری را در منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان انجام داده تا از این طریق به تایپه این پیام را برساند که استقلال این منطقه را به رسمیت نمی‌شناسد. اتفاقی که همواره نارضایتی تایوان را به همراه داشته است.

29

در ۴ روز ابتدایی ماه اکتبر، چین حدود ۱۵۰ جنگنده خود را به منطقه اعزام کرد و باعث شد تنش‌های میان پکن و تایپه بیش از پیش جدی شود. اقدامات چین نگرانی‌های بین‌المللی را از احتمال حمله چین به تایوان را به همراه داشته است. وزارت دفاع تایوان روز یکشنبه اعلام کرد که سه هواپیمای چینی از جمله دو جنگنده جی-۱۶ و یک هواپیمای ضد زیردریایی در منطقه پدافندی این جزیره پرواز کردند. کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا تقریباً هر ماه از این تنگه عبور می‌کنند. متحدان ایالات متحده نیز همچون بریتانیا گاهی کشتی‌هایی را به این منطقه اعزام می‌کنند.

شیفت تولید ارزهای دیجیتالی از چین به آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال اقدامات چین علیه استخراج ارزهای دیجیتالی، آمریکا به شاهراهی برای استخراج ارزهای دیجیتالی بدل شده است. این موضوع سبب شده که بزرگترین مرکز استخراج ارز های دیجیتال در آمریکای شمالی در ایالت تگزاس در آمریکا ایجاد شود.این مرکز مملو از انواع دستگاه های استخراج ارزهای دیجیتال است که به آمریکا کمک کرده است تا به قطب جدیدی در جهان در رابطه با استخراج ارز دیجیتال تبدیل شود.

024

حاکمیت قانون و برق ارزان در آمریکا برای استخراج رمز ارزها که از کامپیوترهای قدرتمندبرای باز کردن قفل واحدهای ارزی استفاده می‌کنند، به این موضوع کمک بسیاری کرده است. بر اساس آماری که توسط دانشگاه کمبریج منتشر شده، فعالیت استخراج رمز ارزها در آمریکا در چهار ماه منتهی به پایان ماه اوت بیش از دو برابر شد و سهم بازار در اختیار بزرگترین اقتصاد جهان در رابطه با رمز ارزها را به 35.4 درصد در جهان رسانده است.

علاوه بر اقدامات دولت چین، وجود یک دولت دموکراتیک در آمریکا و یک سیستم دادگاه و قدرت محافظت از حقوق مالکیت افراد هم به این موضوع کمک کرده است.این موضوع سبب شده است که اگر افراد قصد سرمایه گذاری بلند مدت و جمع آوری ثروت در این کشور را دارند می توانند این اطمینان را داشته باشند که دولت آن را از بین نخواهد برد. با این حال به نظر می رسد که تغییر استخراج رمز ارزها به سمت آمریکا موقتی باشد زیرا مکان هایی مانند کشورهای شمال اروپا دارای انرژی تجدیدپذیر ارزان و فراوان و همچنین هوای سرد فراوان برای خنک کردن ماشین های استخراج رمز ارز هستند.

رکود تورمی در کمین آمریکا و اروپا

به گزارش یورونیوز، کاهش محدودیت‌های کرونایی همزمان با آغاز تعطیلات تابستانی در نیمکره شمالی، موجب آزاد شدن مقدار ناچیزی از پس‌اندازهای مردم نزد بانک‌های منطقه یورو در ماه اگوست شده و مانده حساب‌های مردم هم‌چنان در حال افزایش است و در ایالات متحده نیز هیچ افتی در موجودی بانکی مردم رخ نداده است. داده‌های منتشر شده از سوی کمیسیون اروپا نشان می‌هد که رونق عمده‌ای در خریدهای تابستانی رخ نداده و بریتانیا نیز تایید کرده که مصرف‌کنندگان در این کشور نیز به طور غیرمعمولی همچنان مشتاق پس‌انداز کردن هستند. در همین حال، شاخص اشتیاق به مصرف در ایالات متحده، بزرگترین اقتصاد جهان، نیز در تابستان گذشته کاهش یافته است.

21

مجموع پس‌انداز بانکی مردم از زمان آغاز همه‌گیری کرونا به مدد حمایت‌های مالی دولت‌ها در ایالات متحده به حدود ۱.۹۸ تریلیون یورو و در منطقه یورو به حدود ۴۰۰ میلیارد یورو رسیده است. اگرچه بانک مرکزی اروپا پیشتر نسبت به تاخیر در رشد مصرف در منطقه یورو هشدار داده بود، بسیاری از اقتصاددانان امیدوار بودند که با رفع محدودیت‌های کرونایی، اقتصاد اروپا و آمریکا همزمان با رشد ملایم نرخ تورم شاهد بازگشت پرشتاب رونق اقتصادی باشد. اما احتیاط بالای مصرف‌کنندگان در اروپا و ایالات متحده برای صرف پس‌انداز ۲.۳۸ تریلیون یورویی این نگرانی را ایجاد کرده که با ایجاد رکود تورمی در کوتاه مدت، جبران رکود دوران همه‌گیری ویروس کرونا در زمانی طولانی‌تر از پیش‌بینی‌های گذشته رخ دهد.

به باور برخی اقتصاددانان عدم افزایش سریع مصرف در اروپا و آمریکا می‌تواند حاصل بیم ایجاد شده از یک دوره تورمی طولانی باشد؛ چنان که افزایش قیمت انرژی در جهان، نرخ تورم در اروپا و آمریکا را تا سطح کم‌سابقه‌ای افزایش داده است. البته آنها اذعان دارند که نگرانی از شیوع مجدد بیماری کووید-۱۹و آینده شغلی و نیز تغییر الگوی مصرف مردم در دوران همه‌گیری کرونا نیز در اجتناب مصرف‌کنندگان از صرف پس‌اندازهایشان نقش داشته و دارد. اما ادامه اجتناب عمومی از مصرف می‌تواند پتانسیل مشاغل را برای رشد سریع با اتکا به افزایش قیمت و رونق فروش کاهش دهد؛ رخدادی که می‌تواند صرف پس‌اندازهایی را که متاثر از نگرانی نسبت به آینده شغلی در حساب‌های بانکی مانده را به تعویق بیشتری بیندازد.

در مقابل، تعدادی دیگر از اقتصاددانان معتقدند که کمبود کالا به دلیل کاهش عرضه جهانی یکی از دلایل عمده انباشت بخش قابل توجهی از پس‌انداز‌ها بوده است. آنها تاکید دارند که سهم اصلی پس‌اندازهای انباشت شده متعلق به خانوارهای با درآمد متوسط به بالاست و بسیاری از آنها در حال حاضر برای خرید برخی از کالاها و دریافت بعضی خدمات، ناگزیر شده‌اند در صف‌های انتظار قرار گیرند. بنابراین به باور آنها با افزایش عرضه جهانی به سرعت بخش قابل توجهی از این پس‌اندازها خرج خواهد شد و سرعت چرخش موتور رشد اقتصای اروپا و آمریکا افزایش خواهد یافت.

اعتراض به بیت‌کوین در السالوادور

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم سان‌سالوادور پایتخت السالوادور در آمریکای مرکزی روز یک شنبه در اعتراض به تصمیم نایب بوکله،  رئیس‌جمهور این کشور درباره قانونی کردن تجارت بیت کوین در این کشور دست به اعتراضات خیابانی زدند.معترضان که از اقشار مختلف این کشور بودند با در دست داشتن شعارها و پلاکاردهایی، ارز دیجیتال بیت کوین را کلاهبرداری خواندند و علیه دیکتاتوری و اقتدارگرایی در این کشور شعار سر دادند.

26

السالوادور که به مدت دو دهه از دلار آمریکا به عنوان پول ملی استفاده می‌کند اخیرا اولین کشوری شد که بیت کوین را به عنوان پول ملی قانونی کرد و آن برای اقتصاد این کشور مفید خوانده است. نمایندگان مجلس السالوادور در خرداد ماه گذشته، علی‌رغم نگرانی در مورد تأثیر بالقوه برنامه السالوادور بر صندوق بین المللی پول، به ایجاد قانون تصویب بیت کوین، رأی مثبت دادند. رئیس جمهور این کشور استفاده از بیت کوین را برای کمک به شهروندان مقیم خارج از کشور برای ارسال حواله به داخل تبلیغ کرده است. از طرفی گفته است دلار آمریکا نیز به عنوان پول قانونی ادامه خواهد یافت.

کاهش پنجاه درصدی کشت زمستانی در عراق

به گزارش میدل‌ایست نیوز، با کاهش شدید ذخایر آبی عراق در مقایسه با تابستان گذشته، وزارتخانه‌های کشاورزی و منابع آبی عراق در برنامه زراعتی زمستان آتی حجم زمین‌های زیر کشت در کشور را به نصف رساندند. سخنگوی وزارت کشاورزی عراق طی بیانیه ای اعلام کرده ذخائر آبی کشور برای تأمین آب 625 هزار هکتار زمین کشاورزی کفایت می‌کند که معادل 50 درصد زمین‌هایی است که در فصل زراعتی زمستان گذشته زیر کشت رفت. این بیانیه افزوده که علت این وضعیت خشکسالی شدید است و احتمالا در سال آینده نیز شاهد همین وضعیت باشیم.

22

بر اساس این بیانیه، استان دیالی کاملا از برنامه فصل زراعتی آتی کنار گذاشته شده و منابع آبی آن فقط صرف تأمین آب شرب می‌شود.  پیش از این وزارت منابع آبی عراق تأکید کرده بود که تأمین آب استان دیالی به صورت کامل از آب های مشترک با ایران انجام می شود و با قطع آب از جانب ایران این استان دچار کم آبی شدید شده است.

در برنامه زراعتی سال گذشته، این کشور یک میلیون و 250 هزار هکتار را به کشاورزی اختصاص داد که یک میلیون و صد هزار هکتار آن برای کشت گندم و 100 هزار هکتار آن برای کشت جو و 50 هزار هکتار آن برای صیفی جات اختصاص یافت. با این وضعیت پیش‌بینی می‌شود عراق بعد از چند سال خودکفائی در تولید گندم، امسال نیازمند واردات گندم باشد.

اعتراضات خیابانی در عراق در اعتراض به نتایج انتخابات

به گزارش الجزیره، عراق روز گذشته صحنه اعتراض به نتیجه انتخابات پارلمانی بود و معترضین در چندین شهر این کشور دست به تجمع و اعتراض خیابانی زدند. گزارش‌ها حاکی از درگیری برخی معترضین با نیروهای امنیتی در بغداد است. همچنین جمعی از معترضان مسیر بغداد به بابل در جنوب عراق از سمت المحمودیه را مسدود کردند. گروه‌های معترض علاوه‌بر المدائن در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق بغداد و مناطقی از استان ذی قار از جمله شهر ناصریه، در موصل و بصره نیز با آمدن به خیابان‌ها و سر دادن شعار، به نتایج انتخابات اخیر اعتراض کردند.

23

العربیه نیز از قول منابعی گزارش داده است که «هیأت هماهنگی شیعیان عراق» خواستار بازشماری کامل آرا به صورت دستی هستند و احتمالا در چند روز آینده، با آغاز اعتصابات و تظاهرات در خیابان‌ها به نتایج انتخابات اعتراض خواهند کرد. عراقی‌ها یک‌شنبه گذشته به پای صندوق‌های رای‌گیری رفتند و در انتخابات پارلمانی این کشور که در واکنش به اعتراضات گسترده سال ۲۰۱۹ این کشور زودتر از موعد مقرر برگزار شد، شرکت کردند. کمیسیون عالی انتخابات عراق میزان مشارکت در این دوره از انتخابات پارلمانی کشور را ۴۳ درصد اعلام کرده است. درصد پایین مشارکت مردم نشان می‌دهد برگزاری این انتخابات زودهنگام که پاسخی به جنبش اعتراضی ماه‌های آخر سال ۲۰۱۹ بود نتوانسته است اعتماد گروه‌های ناراضی و به خصوص جوانان عراق را جلب کند.

توافق اسد با مخالفان بر سر پیش‌نویس قانون اساسی جدید

به گزارش رویترز، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرده دولت بشار اسد و مخالفان او در کمیته قانون اساسی سوریه برای نگارش یک قانون اساسی جدید به توافق رسیده‌اند. کمیته پیش‌نویس قانون اساسی سوریه، متشکل از ۴۵ نماینده دولت، مخالفان آن و جامعه مدنی سوریه، ماموریت دارد قانون اساسی جدیدی را تدوین کند که منجر به برگزاری انتخابات زیر نظر سازمان ملل متحد می‌شود.

25

گیر پدرسون به خبرنگاران در ژنو گفت، اعضای این کمیته در آستانه مذاکرات یک هفته‌ای خود بر سر آماده‌سازی و شروع نگارش قانون اساسی جدید سوریه توافق کرده‌اند. به گفته او، این ششمین دور مذاکرات کمیته پیش‌نویس قانون اساسی سوریه طی دو سال اخیر است که در جریان آن بر سر اصول این قانون بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید