عملیات خرابکارانه اسرائیل در نطنز چگونه انجام شد؟

نتیجه معکوس انفجار تاسیسات هسته‌ای ایران

کدخبر: ۴۵۹۳۷۶
نشریه جوئیش کرونیکل مدعی شد که ماموران یک کوادکوپتر مسلح به وزن موتور سیکلت را تکه تکه به داخل ایران وارد کردند و از آن برای پرتاب موشک به سایت TESA در کرج در ژوئن استفاده کردند.
نتیجه معکوس انفجار تاسیسات هسته‌ای ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، هفته‌نامه انگلیسی جوئیش کرونیکل (JC) و از نشریات قدیمی بریتانیا که منتسب به جامعه یهودیان این کشور است در گزارشی اختصاصی ادعا کرد که موساد تیمی از دانشمندان هسته ای ایران را برای انجام یک عملیات مخفی جهت اقدام خرابکارانه در تأسیسات هسته‌ای نطنز در اوایل سال 2021 به خدمت گرفت؛ اقدام خرابکارانه‌ای که منجر به خسارت به سانتریفیوژها و از کار افتادن بخش‌هایی از این مجموعه شد.

اگرچه بار دیگر اقدامات اسرائیل نتیجه معکوس داشت و خرابکاری نطنز منجر به نوسازی و بهسازی واحد آسیب‌دیده شد و علاوه بر این باعث افزایش ایمنی فیزیکی و اطلاعاتی این سایت و دیگر تأسیسات حساس کشور شد و تجهیز نطنز به آبشارهای سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و متنوع‌تری که کیفیت، کمیت و سرعت غنی‌سازی اورانیوم را به مراتب ارتقاء خواهند داد، ثمره اقدام خرابکارانه اسرائیل و مصداق «از تهدید، فرصت ساختن» بود.

اقدام خرابکارانه در نطنز

به ادعای این نشریه، ماموران اسرائیلی با بیش از 10 دانشمند تماس گرفتند و موافقت آن‌ها را با تخریب سالن زیرزمینی سانتریفیوژهای A1000 در نطنز جلب کردند، اگرچه آنها باور داشتند که برای گروه های مخالف بین المللی کار می کنند. بخشی از مواد منفجره ای که آنها استفاده کردند توسط یک پهپاد به داخل محوطه انداخته و توسط دانشمندان بی سر و صدا جمع آوری می‌شد، در حالی که برخی دیگر به صورت قاچاقی از طریق جعبه های مواد غذایی در یک کامیون حمل غذا به داخل منتقل شدند.

جوئیش کرونیکل می‌افزاید: جزئیات جدید یکی از اسرار سه عملیات مرتبط با موساد است که طی یک دوره 11 ماهه خرابکاری در ایران انجام شد. دو مورد اول در تیرماه 1399 و فروردین 1390 مجتمع نطنز را با استفاده از مواد منفجره هدف قرار داد و سومین مورد در خرداد ماه امسال به صورت کوادکوپتر به شرکت فناوری سانتریفیوژ ایران (TESA) در شهر کرج در 30 مایلی شمال غرب تهران حمله کرد.

اقدام خرابکارانه در نطنز

جزئیات کامل برای اولین بار و به صورت اختصاصی در این شماره جوئیش‌کرونیکل منتشر می شود. از جمله مهمترین رویدادهای ادعایی این گزارش عبارتند از:

• جاسوسان موساد تا سال 2019 مواد منفجره را در مصالح ساختمانی مورد استفاده برای ساخت سالن سانتریفیوژ نطنز مخفی کرده و سپس در سال 2020 آنها را فعال کردند.

• ماموران یک کوادکوپتر مسلح به وزن موتور سیکلت را تکه تکه به داخل ایران وارد کردند و از آن برای پرتاب موشک به سایت TESA در کرج در ژوئن استفاده کردند.

• این سه عملیات با هم در یک دوره 18 ماهه توسط تیمی متشکل از 1000 تکنسین، تحلیلگر و جاسوس و همچنین تعداد زیادی مامور در میدان برنامه ریزی شدند.

• حمله سه بخشی به زیرساخت های هسته ای ایران توسط موساد به تنهایی انجام شد - که در محافل اطلاعاتی اسرائیل به عنوان "عملیات آبی و سفید" شناخته می شود - و نه به طور مشترک با ایالات متحده که "آبی-سفید-و-قرمز" نامیده می شود.

• تیم دانشمندان در آوریل سال جاری و در حالی که مذاکرات هسته ای با غرب در وین در جریان بود، این خرابکاری را انجام دادند. ساعاتی پس از اینکه ایران اعلام کرد که استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-5 و IR-6 را در این سایت آغاز کرده است، این بمب ها از راه دور منفجر شدند. این انفجار سیستم توان داخلی مستقل و بسیار ایمن را که تامین کننده انرژی چرخش سانتریفیوژها بود، نابود کرد. و باعث قطع برق در مجتمع شد.

اقدام خرابکارانه در نطنز

• یک منبع ادعا کرد: انگیزه های دانشمندان همه متفاوت بود."موساد متوجه شد که آنها عمیقاً چه چیزی در زندگی خود می خواستند و آن را به آنها پیشنهاد داد. یک حلقه درونی از دانشمندان وجود داشت که بیشتر در مورد این عملیات می‌دانستند، و یک حلقه بیرونی که کمک می‌کردند اما اطلاعات کمتری داشتند.

• جوئیش کرونیکل مدعی است: سومین و آخرین بازی در این درام سه قسمتی در ژوئن امسال روی صحنه رفت. اکنون توجه موساد به تولید خود سانتریفیوژها معطوف شد تا جایگزینی تجهیزاتی را که در دو حمله اول آسیب دیده بود به تعویق بیندازد.  طی هفته‌های قبل از آن، یک پهپاد کوادکوپتر مسلح به وزن یک موتورسیکلت، تکه تکه توسط ماموران به داخل کشور قاچاق شده بود. هدف، مجتمع TESA در کرج، مهمترین کارخانه برای ساخت سانتریفیوژها - از جمله سانتریفیوژهای پیشرفته - برای کارخانه های غنی سازی بود. در 23 ژوئن، از مکانی در 10 مایلی کارخانه TESA، یک تیم مشترک جاسوسان ایرانی و اسرائیلی پهپاد را پرتاب کردند، آن را به سمت تاسیسات پرواز دادند و شلیک کردند و تا حدی به آن آسیب زدند.

اقدام خرابکارانه در نطنز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید