اسلاوین:

خروج احمقانه از برجام آمریکا را در دنیا بی‌اعتبار کرد

کدخبر: ۴۷۹۹۳۵
اقتصادنیوز: کیهان بخشی از اظهارات باربرا اسلاوین تحلیلگر اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک را منتشر کرده است.
خروج احمقانه از برجام آمریکا را در دنیا بی‌اعتبار کرد
به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: تحلیلگر اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک گفت: اقدام ‌ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، بسیار احمقانه بود و آمریکا را در دنیا بی‌اعتبار کرد.
باربارا اسلاوین در گفت‌وگو با روزنامه یواس‌ای‌تودی درباره سیاست رسمی  ایران گفت: ایرانیها تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهند؛ دکترین دفاعی آنها مبتنی بر ساخت موشک‌ است، نه تسلیحات هسته‌ای.
وی در این رابطه که تا چه حد نگران هستید ایران با همه آن موادی که از زمان خروج دولت ‌ترامپ از توافق جمع‌آوری کرده است، سلاح هسته‌ای تولید کند؟ گفت: ایران چنین تصمیمی نگرفته است و سیاست رسمی  آنها این است که تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهند. برای آنها مهم است که این توانمندی را داشته باشند، اما نه خود تسلیحات را. دکترین دفاعی آنها مبتنی بر موشک‌ها و حمایت از شبه‌نظامیان است، نه تسلیحات هسته‌ای. خبرنگار روزنامه یواس‌ای‌تودی پرسید: ایران شرایط دشواری برای بازگشت آمریکا به میز مذاکره ارائه کرده است، از جمله عذرخواهی علنی و دادن این قول که دولت‌های آینده آمریکا مثل کاری که آمریکا در دوره ‌ترامپ کرد، هرگز از هر توافقی که هم‌اکنون میان دو کشور به دست می‌آید، خارج نشود. اگر آمریکا این شرایط را نپذیرد، فکر می‌کنید چه خواهد شد؟ 
اسلاوین در پاسخ گفت: راه‌هایی برای قول دادن به ایرانی‌ها وجود دارد که اگر تبعیت از توافق را از سربگیرند، از درآمد‌های نفتی، لغو تحریم‌ها و تجارت عادی برخوردار خواهند شد. می‌توان تضمین‌های کتبی داد. نقطه اهرمی که آمریکا دارد این است که ایران به لغو تحریم‌ها-  دست‌کم برای چند سال آینده- نیاز دارد. امید من این است که آنها چیزی را که واشنگتن پیشنهاد می‌کند بپذیرند.
وی درباره اقدام ‌ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای گفت: بسیار احمقانه بود. پشت کردن ما به توافق، این امکان را برای ایران فراهم کرد تا به غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاتر بازگردد، و به جهان نشان داد که آمریکا شریک مورد اعتمادی نیست. این امر به اعتبار ما آسیب فراوانی زد. از نظر فعالیت‌های منطقه‌ای نیز تنش‌ها افزایش یافته و ایران به حمایت از گروه‌هایی که ما نمی‌پسندیم ادامه می‌دهد؛ بنابراین اقدام ‌ترامپ نتیجه کاملاًً عکس داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید