نگرانی جدی کیسینجر از وقوع جنگ هسته ای

کدخبر: ۴۹۴۸۷۲
اقتصادنیوز: دیپلمات با سابقه و وزیرامور خارجه پیشین آمریکا از تبدیل جنگ اوکراین به حمله اتمی ابراز نگرانی کرده است.
نگرانی جدی کیسینجر از وقوع جنگ هسته ای

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، هنری کیسینجر و دیپلمات با سابقه و وزیرامور خارجه پیشین آمریکا در گفت و گو با روزنامه فایننشال تایمز، از تبدیل جنگ اوکراین به حمله هسته ای ابراز نگرانی کرده است.

هفته نامه نیوزویک گزارش داد، کیسینجر که در دهه ۱۹۷۰ در دولت های ریچارد نیکسون و جرالد فورد، مقام وزارت امور خارجه آمریکا را برعهده داشت، از پیش بینی روی آوردن روسیه به کاربرد زرادخانه هسته ای برای پایان دادن به این جنگ، اظهار ناتوانی کرد و افزود: در مرحله کنونی، پیش بینی چگونگی پایان یافتن این جنگ بسیار دشوار است.

او درباره پرهیز از فاجعه هسته ای که هدف او در دوره جنگ سرد بود، گفت: ما اکنون در دوره کاملا تازه و متفاوتی نسبت به دوره جنگ سرد قرار داریم و شرایط در دهه های اخیر به اندازه تغییر کرده که باید بررسی کاملا تازه ای درباره پیامدهای احتمالی کاربرد تسلیحات هسته ای صورت گیرد.

به گفته وی؛ همانگونه که فناوری در سراسر گیتی گسترش می یابد که به صورت ذاتی، رخ داده، دیپلماسی و جنگ هم به محتوا و تعریف متفاوتی نیازمند هستند که چالش متفاوتی خواهد بود و به نظر من تنها کاری که نباید بکنیم، پذیرش آن است.

کیسینجر همچنین به غرب در باره درپیش گرفتن موضع خصمانه هم زمان در برابر چین و روسیه هشدار داد، زیرا ممکن است منجر به نزدیک تر شدن آن ۲ شود.
وی که در شکل دادن به سیاست خارجی ایالات متحده در دوره جنگ سرد، نقش بسیار مهمی داشت و توصیه های وی منجر به کاهش تنش ها میان کشورش و اتحاد شوروی و به ویژه واشنگتن و پکن شد که به دیدار تاریخی نیکسون در ۱۹۷۲ از چین انجامید، به سردبیر بخش ملی روزنامه فایننشال تایمز گفت که با برخوردها و رفتارهای متفاوت با مسکو و پکن به عنوان دشمنان آمریکا، موفق به ایجاد جدایی میان این ۲ شده و واشنگتن با توجه به خصومت ها در اروپا باید دوباره درصدد اجرای همین روش برآید.

 کیسینجر بر این باور است که ارزیابی های ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در باره شرایط و اوضاع بین المللی و توانایی های کشورش، در هنگام تصمیم گیری در باره آغاز جنگ، نادرست بوده و هنگامی وادار به پایان دادن به این جنگ، خواهد شد که به صورت موثر و چشمگیری فرصت روسیه را برای باقی ماندن در جایگاه یک قدرت بزرگ در آینده از بین برده و کشورش را به نقطه از دست دادن موقعیت ابرقدرتی، رسانده باشد.

او افزود: مسکو پس از پایان جنگ اوکراین، باید روابط خود را با اروپا در سطح حداقل و رفتار کلی خود را نسبت به ناتو، دوباره ارزیابی کند.

جنگ اوکراین که از ۲۴ فوریه (۵ اسفندماه) آغاز شد، اکنون وارد سومین ماه خود شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید