واکنش سردار کوثری به تئوری «شکست» در مذاکرات دوحه

کدخبر: ۵۰۵۷۰۱
اقتصادنیوز: عضو کمیسیون امنیت ‎ملی مجلس خاطر نشان کرد: اگر برخی این‎گونه برداشت می‎کنند که چون مذاکرات 2 روزه در دوحه به توافق منجر نشده، پس شکست خورده‎، اشتباه می‎کنند، چراکه اکنون آنها هستند که به انرژی ما نیاز دارند و باید به‎ دنبال ایران باشند.
واکنش سردار کوثری به تئوری «شکست» در مذاکرات دوحه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه همشهری، یک عضو کمیسیون امنیت‎ ملی و سیاست ‎خارجی مجلس با بیان اینکه برداشت «شکست» از مذاکرات 2 روزه در دوحه اشتباه است، گفت: دراین زمینه باید به 2 موضوع مهم توجه کرد؛ ابتدا اینکه اصل قضیه این است که این مذاکرات نتیجه بدعهدی آمریکا و خروج یکجانبه‎ شان از برجام است. بنابراین بدعهدی ازسوی آنان بوده و اکنون آمریکایی‎ها هستند که باید به تعهدات خود عمل کنند. پس دقیقا مشخص است آنها هستند که بازی را برهم زدند و با بدعهدی، وضعیت کنونی را به ‎وجود آوردند.

 

اسماعیل کوثری با بیان اینکه جمهوری ‎اسلامی به‎‎صورت کامل به تعهدات برجامی خود عمل کرد و این آمریکایی‎ها بودند که زیر میز زدند، افزود: آمریکایی‎ها در دولت بایدن با وجود لفاظی‎های فراوان، نه‎ تنها گامی درجهت اجرای تعهدات خود برنداشتند، بلکه با اعمال تحریم‎های جدید نشان دادند که دراین زمینه اراده‎ای ندارند.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که در ماه‌های اخیر آمریکایی‎ها و به‎ ویژه اروپایی‎ها با مشکلات عدیده ‎ای در حوزه سوخت و انرژی مواجهند و نیازمند بازگشت انرژی ایران به بازارهای جهانی هستند. با توجه به این موضوع اکنون آنها هستند که باید به‎ دنبال جلب رضایت جمهوری ‎اسلامی باشند. بنابراین ما در شرایطی قرار داریم که در مسیر ترسیم شده ازسوی آنها حرکت نمی‎کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ‎ملی مجلس عنوان کرد: اگر برخی این‎گونه برداشت می‎کنند که چون مذاکرات 2 روزه در دوحه به توافق منجر نشده، پس شکست خورده‎، اشتباه می‎کنند. اکنون آنها هستند که به انرژی ما نیاز دارند و باید به‎ دنبال ایران باشند. برخلاف گذشته که دولت و تیم مذاکره ‎کننده به ‎دنبال آنها حرکت می‎کردند، در دولت سیزدهم ریل مذاکرات تغییر کرده و دیگر ریل‎ گذاری آنان در مسیر گفت وگوها را نمی‎پذیریم.

کوثری اضافه کرد: دلیل مقاومت غربی‎ها درمقابل انتفاع اقتصادی جمهوری ‎اسلامی از برجام این است که آنها نمی‎ خواهند ایران سربلند را ببینند. آنها نمی‎ خواهند ایران مانند حوزه سیاسی و نظامی، در بخش اقتصاد نیز به موفقیت‎های چشمگیر برسد و موفق باشد. به همین دلیل هم هست که قصد ندارند تحریم‎ها را لغو کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید