تکذیب تجهیز اوکراین به موشک هایمارس توسط پنتاگون

کدخبر: ۵۱۸۷۹۱
اقتصادنیوز: یک مقام بلندپایه پنتاگون به شبکه الجزیره قطر گفت: اخباری که از تحویل موشک هایمارس با برد ۳۰۰ کیلومتر مطرح می‌شود، سخنان پوچی است.
تکذیب تجهیز اوکراین به موشک هایمارس توسط پنتاگون

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هرگونه تجهیز اوکراین به موشک هایمارس از سوی واشنگتن را تکذیب کرد.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به شبکه الجزیره قطر گفت: اخباری که از تحویل موشک هایمارس با برد ۳۰۰ کیلومتر مطرح می‌شود، سخنان پوچی است.

 سیستم موشک توپخانه M۱۴۲ High Mobility (HIMARS) یک سیستم چند موشکی سبک است که در اواخر دهه ۱۹۹۰ برای ارتش ایالات متحده ساخته شده و در یک قاب کامیون استاندارد ارتش M۱۱۴۰ نصب شده‌است.

تکذیب این خبر یک هفته پس از آن روی می‌دهد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا  دوم شهریور ماه اعلام کرد که واشنگتن نزدیک به ۳ میلیارد دلار کمک تسلیحاتی و تجهیزاتی در اختیار اوکراین قرار می دهد که تا این لحظه بزرگترین بخش از کمک های امنیتی به کی‌یف است.

این بسته کمک امنیتی جدید واشنگتن برای کی یف همزمان با روز استقلال اوکراین به این کشور اختصاص داده شده است.

این بزرگترین بخش حمایتی از اوکراین از زمان آغاز حمله نظامی روسیه در شش ماه گذشته است و در حالی اختصاص یافته که مقام های آمریکایی هشدار می دهند روسیه احتمالا درصدد حملاتی تازه به زیرساخت های غیرنظامی و تاسیسات دولتی اوکراین در روزهای پیشرو است.

بایدن گفت: ایالات متحده آمریکا متعهد به حمایت از مردم اوکراین است در حالی که به مبارزه برای دفاع از حق حاکمیت خود ادامه می دهند.

وی افزود: در طول شش ماه گذشته، اوکراینی ها با شجاعت و فداکاری فوق العاده خود برای آزادی، الهام بخش جهانیان بوده اند.

بایدن اضافه کرد: آنها مصمم و قوی در برابر تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین ایستاده اند و امروز نه تنها یک جشن گذشته است، بلکه موید آن است که اوکراین با افتخار یک کشور مستقل می ماند و خواهد ماند.

از زمان روی کار آمدن بایدن، آمریکا در مجموع تقریبا ۱۰.۶ میلیارد دلار کمک امنیتی در اختیار اوکراین قرار داده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید