امارت اسلامی:

نشریات غیرشرعی در یک سال اخیر ۹۵درصد کاهش یافته است

کدخبر: ۵۲۰۰۵۹
اقتصادنیوز: خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان می‌گوید در یک سال گذشته هیچ روزنامه‌نگاری در افغانستان کشته نشده است. او همچنین گفت که «درست است که گاه‌گاهی مشکلاتی پیش آمده است، در خانه هر [از گاهی] اتفاقی می‌افتد.»
نشریات غیرشرعی در یک سال اخیر ۹۵درصد کاهش یافته است

به گزارش اقتصادنیوز در جلسه گزارش‌دهی این وزارت که روز سه‌شنبه ۱۵ سنبله/شهریور برگزار شده بود، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد طالبان نیز حضور داشت و گفت که در یک سال گذشته از فعالیت هیچ رسانه‌ای جلوگیری نشده است.

در چند هفته گذشته مقام‌های مختلف از نهادهای مختلف دولتی طالبان در برابر رسانه‌ها قرار گرفته، گزارش عملکرد یک سال گذشته خود را ارائه می‌کنند. امروز نوبت وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان بود.

مهاجر فراهی، مسئول امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفت که کمیسیونی برای بررسی آثار چاپی خارجی تشکیل شده و در یک سال گذشته این کمیسیون « ۱۷۰ کتابی که الحاد را گسترش می‌داد، شناسایی کرده‌ است.»

مهاجر فراهی همچنین گفته است: «نشریات غیرشرعی ۹۵درصد کاهش یافته است».

مشخص نیست که منظور طالبان چه کتاب‌هایی و چه نشراتی در رسانه‌ها بوده است اما طالبان در یک سال حاکمیت شان رسانه‌ها را از نشر برنامه‌های موسیقی، سریال‌های تلویزیونی ممنوع کرده است.

در این نشست همچنین گفته شد که اکنون ۲۱۹ رسانه دیداری و شنیداری در افغانستان فعال هستند. همچنین نظر به گفته مقام‌های طالبان قرار است برای تسهیل کار خبرنگاران خارجی مرکز مشخصی ایجاد شود.

این اظهارات طالبان در حالیست که دردست‌کم دو سالی که منتهی به قدرت‌گیری طالبان شد، قتل‌های هدفمند خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به یکی از بحران‌های بزرگ دولت وقت مبدل شد. دولت وقت افغانستان طالبان را عامل اصلی همه خشونت‌ها از جمله قتل‌های هدفمند خبرنگاران و فعالان اجتماعی می‌دانست.

لین اودانل خبرنگار استرالیایی که برای فارن پالیسی مطلب و گزارش می‌نویسد در سخنانی گفته بود که هنگامی که در افغانستان بود در کابل استخبارات طالبان او را چند ساعت بازداشت کرد، از حساب توییترش توییت‌های معذرت خواهی نشر کرد، از او فیلم اعتراف گرفت و بعد از بازجویی او آزاد شد.

طالبان اما گفتند که به دلیل «حمایت خانم اودانل از مقاومت مسلحانه در افغانستان» به او مجوز فعالیت داده نشده بود.

مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در حالی گزارش یک ساله این وزارت را ارائه می‌کنند که فعالیت رسانه‌ها چه از نظر کمی و چه نظر کیفی به شدت دگرگون شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز حدود چهار ماه پیش، رده‌بندی کشورها در سال ۲۰۲۲ میلادی براساس آزادی رسانه‌ها را اعلام کرد و گفت که افغانستان از رده ۱۲۲ در سال گذشته، به رده ۱۵۶ در سال جاری میلادی سقوط کرده است.

همچنین سازمان عفو بین‌الملل گفته است که در هشت ماه اول به قدرت رسیدن طالبان، هشتاد کارمند رسانه‌ای در افغانستان بازداشت یا شکنجه شده‌اند.

قبل از روی کار آمدن طالبان برسرقدرت، بیشتر از پنجصد رسانه در افغانستان فعالیت داشتند. اما حالا فعالیت‌ محدود رسانه‌ها و خبرنگاران شدیدا زیر نظر طالبان است. در مناطقی مانند پنجشیر، بغلان، و تخار جاهایی که جنگ‌های چریکی علیه طالبان جریان دارد، رسانه‌ها و خبرنگاران اجازه آزاد و بی‌قید و شرط گزارش‌دهی را ندارند.

طالبان در ماه‌های گذشته اجمل حقیقی، یوتیوبر افغان را به اتهام «توهین به مقدسات اسلام» بازداشت و دادگاهی کردند.

تلویزیون بسیار کوچک

تلویزیون بسیار کوچک

پیشنهاد امروز
yektanet-logo-sign

چند ماه پیش، طالبان به مجریان زن در تلویزیون‌ها دستور دادند تا چهره‌هایشان را پوشانده در رسانه‌ها ظاهر شوند.

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید