سرخط خبری رسانه‌های دنیا

عقب نشینی به سبک پوتین/ اوکراین سرزمین های خود را پس می گیرد؟

کدخبر: ۵۲۹۲۵۳
جورجیا ملونی ائتلاف حکومتی جدید را برای ایتالیا معرفی کرد و موجب شد این کشور اولین دولت تحت رهبری راست افراطی پس از پایان جنگ جهانی دوم به رهبری یک زن در قامت نخست وزیر را تجربه کند.
عقب نشینی به سبک پوتین/ اوکراین سرزمین های خود را پس می گیرد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «خروج پاکستان از لیست خاکستری»، «بازگشت نئوفاشیست ها به ایتالیا»، «کی یف در یک قدمی بازپس گیری شاهرگ حیاتی کرملین»، «خط و نشان آنکارا برای واشنگتن»، «خروج فرانسه از منشور انرژی» و «عقب نشینی مشروط پوتین» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

سخنگوی کرملین: پوتین خودش اسلحه‌ها را امتحان می کند

خروج پاکستان از لیست خاکستری

سازمان جهانی مبارزه با پولشویی و تامین مالی، پاکستان را پس از چهار سال از فهرست کشورهای تحت نظارت حذف کرد. به نوشته الجزیره پاکستان از سال 2018 در فهرست خاکستری گروه اقدام ویژه مالی (اف ای تی اف) به دلیل کاستی های استراتژیک مبارزه با تامین مالی ترورسم قرار دارد. این تصمیم توسط راجا کومار، رئیس اف ای تی اف در پایان نشست دو روزه در پاریس، فرانسه اعلام شد. کومار در سخنرانی اش گفت: پاکستان برای انجام تعهداتش در ارتباط با اف ای تی اف، کاستی های فنی را برطرف کرده است.

در آخرین نشست اف ای تی اف در ماه ژوئن، این سازمان گفت که پاکستان تا زمانی که سفری به این کشور برای راست آزمایی انجام نشود، در فهرست باقی خواهد ماند. متعاقبا یک تیم فنی اف ای تی اف، اواخر اوت به پاکستان سغر کرد و این سفر توسط دفتر وزارت خارجه پاکستان موفقیت آمیز اعلام شد و این نهاد گفت انتظار دارد در نشست ارزیابی بعدی در ماه اکتبر نتیجه گیری منطقی به دست می آید.همزمان شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان با انتشار پیامی در توئیترش این تصمیم را به مردم پاکستان تبریک گفت و خاطر نشان کرد:خروج پاکستان از فهرست خاکستری اف ای تی اف نشان دهنده تلاش های مصمم و پایدار ما در طول سال ها است.قرار گرفتن در این لیست می تواند به شدت توانایی استقراض بین المللی کشوری را که در این لیست قرار دارد را محدود کند. 

بازگشت نئوفاشیست ها به ایتالیا

جورجیا ملونی ائتلاف حکومتی جدید را برای ایتالیا معرفی کرد و موجب شد این کشور اولین دولت تحت رهبری راست افراطی پس از پایان جنگ جهانی دوم به رهبری یک زن در قامت نخست وزیر را تجربه کند. به نوشته خبرگزاری الجزیره، یک مقام کاخ ریاست جمهورری ایتالیا روز جمعه اعلام کرد که ملونی و کابینه اش روز شنبه سوگند می خورند. حزب برادران با ریشه های نئوفاشیستی در انتخابات ملی ایتالیا در ماه گذشته بیشترین رای را به خود اختصاص داد.

ملونی ساعاتی قبل از اعلام تشکیل دولت جدید به خبرنگاران گفت که او و متحدانش به اتفاق آرا از رئیس جمهوری این کشور خواسته اند که به آنها حکم تشکیل دولت بدهد. به دست آوردن پست نخست وزیری موجب شد تا برادران ایتالیا به شکلی برجسته نقش آفرینی کنند. ملونی در دسامبر 2012 این حزب را تعریف کرد. این حزب در اولین سال های تاسیش  یک جنبش حاشیه ای در سمت راست گراها قرار داشت.فعلا ملونی به مشکلات اضطراری در سطوح ملی و بین المللی اشاره کرده، اشاره هایی آشکار به افزایش بهای انرژی که خانواده ها و مشاغل را تحت تاثیر قرار داده است.

کی یف در یک قدمی بازپس گیری شاهرگ حیاتی کرملین

نیروهای اوکراینی مواضع روسیه در جنوب خرسون؛ منطقه ای که روسیه ضمیمه خاک خود کرده را بمبارن کرد و مسیر های تدارکات را در میان روخانه اصلی هدف قرار داد در حالی که در آستانه بازپس گیری این شهر پس از تصرف توسط روس ها است. به نوشته آسوشیدتدپرس، در شرایط کنونی نظامیان روس به شدت تلاش می کنند تا شهر خرسون را که هدف اصلی هر دو طرف به واسطه صنایع کلیدی و روخانه و بندر دریایی اصلی آش است، به یک قلعه تبدیل کنند و همزمان ده ها هزار نفر از ساکنان این شهر را خارج نمایند.

به گفته ستاد کل ارتش اوکراین، کرملین 2 هزار سرباز را به منطقه خرسون- یکی از چهار منطقه ای که مسکو به شکل غیر قانونی ضمیمه خود کرده و تحت حکومت نظامی اش قرار داده است-  اعزام کرده تا تلفات را جبران و واحدهای خط مقدم را تقویت کند. رودخانه دنیپرو نقش برجسته ای در نبرد منطقه ای دارد زیرا عملکردهای حیاتی را ایفا می کند؛ گذرگاه هایی برای تدارکات نیروها و غیر نظامیان.این منطقه همچنین در تامین آب آشامیدنی جنوب اوکراین و شبه جزیره کریمه و تولید برق از یک ایستگاه برقی آبی که نیروگاه و کانال کریمه از آن تغذیه می کند نیز با اهمیت بود.

خط و نشان آنکارا برای واشنگتن

ترکیه پس از اعتراض مقام های آمریکایی به تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت، ایالات متحده را به قلدری علیه عربستان متهم کرد. به نوشته الجزیره، در حالی که جو بایدن هفته گذشته گفته بود که این تصمیم پیامدهای منفی را برای روابط آمریکا و عربستان به دنبال خواهد داشت، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که امروز کشوری چون عربستان تهدید می شود، این درست نیست که آمریکا از این تصمیم به عنوان اهرم فشاری برای تحت فشار قرار دادن ریاض یا هر کشور دیگری استفاده کند.

این انتقاد در حالی مطرح شد که ایالات متحده خواهان آن است که عربستان و دیگر متحدان واشنگتن برای کمک به کاهش بهای بنزین و نرخ تورم در آمریکا ، نفت بیشتری را پمپاژ کنند. مقام های سعودی اتهام های آمریکا را رد کرده و می گویند این تصمیم، تصمیمی سیاسی نبود. اخیرا نیز شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع سعودی گفته که اتهام ها مبنی بر این که پادشاه در جنگ با اوکراین، کنار روسیه ایستاده است، بسیار عجیب است.

خروج فرانسه از منشور انرژی

فرانسه از معاهده منشور انرژی خارج شد.به نوشته خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل روز جمعه گفت: فرانسه تصمیم گرفته از این منشور خارج شود؛ خروجی که با توافق آب و هوایی پاریس مطابقت دارد. اظهارات مکرون در پی رای اخیر پارلمان لهستان به خروج از معاهده 52 کشور و اعلامیه های اسپانیا و هلند مبنی بر خروج آنها از این طرح است.

پیشتر یکی از متحدان مکرون در بروکسل و نماینده فرانسوی پارلمان اروپا گفته بود که ما باید از منشور انرژی خارج شویم زیرا در نهایت توسط شرکت های چندملیتی از طریق دادگاه های خصوصی که مانع اجرای سیاست های اقلیمی مان می شوند، هدف قرار می گیریم.همزمان یکی از مقام های دولت فرانسه گفت که پاریس تلاش برای جلوگیری از تحقق طرح نوسازی در اتحادیه اروپا نخواهد کرد با این همه فرانسه خود را برای پیامدهای هر اتفاقی آماده کرده است.او در ادامه خاطر نشان کرد: در حالی که فرانسه مایل به هماهنگی برای خروج با دیگران بود، ما شاهد توده ای حیاتی آماده تعامل با آن در کل بلوک اتحادیه اروپا نیستیم.

عقب نشینی به سبک پوتین

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که پوتین از ابتدا برای مذاکره با اوکراین آماده بود اما شرایط هیچ تغییری نکرده است.به نوشته الجزیره، این اظهارات در حالی مطرح شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت که موضع همتای روس او ملایم تر شده است.

به گفته پسکوف، اگر به خاطر داشته باشید، پوتین تلاش کرد حتی قبل از عملیات ویژه نظامی، مذاکراتی را با ناتو و ایالات متحده کلید بزند.فارغ از این اظهارنظرها، ناظران می گویند از انجایی که پوتین بر گفتگوی مشروط تاکید دارد هنوز نتیجه و توافقی حاصل نشده است. موضع اوکراین تغییر کرده و حالا کیف می گوید که هرگونه رایزنی با روسیه ممنوع است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید