الگوی چینی برای نظم جهانی

تنش آفرینی شی در سومین دوره رهبری

کدخبر: ۵۲۹۷۲۰
شی می گوید نظام جهانی از بین رفته و چین پاسخ هایی برای این موضوع دارد. شی جین پینگ بیشتر و بیشتر از الگوی چینی به عنوان یک مدل فراگیر از نظم جهانی صحبت می کند که به نوعی برآمده از جنگ سرد است
تنش آفرینی شی در سومین دوره رهبری

به گزارش اقتصادنیوز، پس از آنکه شی جین پینگ روز یکشنبه سومین دوره پنج ساله خود را به عنوان رهبر حزب کمونیست حاکم اعطا کرد، جهان با چشم انداز تنش بیشتر با چین بر سر تجارت، امنیت و حقوق بشر مواجه است.

شی کنترل خود را در داخل تشدید کرده و تلاش می کند از وزن اقتصادی چین برای افزایش نفوذ خود در خارج استفاده کند. واشنگتن در این ماه پکن را به تلاش برای تضعیف اتحادهای ایالات متحده، امنیت جهانی و قوانین اقتصادی متهم کرد. فعالان حقوق بشر هم می‌گویند که دولت شی می‌خواهد با تغییر تعریف سازمان ملل از حقوق بشر، انتقادات مربوط به تخلفات مربوط به خود را در این زمینه از بین ببرد.

الگوی چینی برای نظم جهانی

ویلیام کالاهان از دانشکده اقتصاد لندن به آسوشیتدپرس گفته: «شی می گوید نظام جهانی از بین رفته و چین پاسخ هایی برای این موضوع دارد. شی جین پینگ بیشتر و بیشتر از الگوی چینی به عنوان یک مدل فراگیر از نظم جهانی صحبت می کند که به نوعی برآمده از جنگ سرد است».

در کنگره حزب کمونیست که روز شنبه به پایان رسید، شی هیچ نشانه‌ای از برنامه‌ای برای تغییر استراتژی شدید «صفر کووید» که عموم مردم چین را ناامید کرده و بازارها و تجارت را مختل کرده، نشان نداد. او خواستار اتکای بیشتر به خود در فن آوری، توسعه سریعتر نظامی و حفاظت از «منافع اصلی» پکن در خارج شد. او هیچ تغییری در سیاست‌هایی که روابط با واشنگتن و همسایگان آسیایی را متشنج می‌کند، اعلام نکرد.

سیاست: بازگشت به دوران طلایی انقلاب، پیش به سوی توتالیتاریسم

شی خواستار «بازشکوفایی عظیم ملت چین» مبتنی بر احیای نقش حزب حاکم به‌عنوان یک رهبر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بازگشت به دوران طلایی پس از انقلاب 1949 است. کوین راد، رئیس انجمن آسیایی و نخست‌وزیر سابق استرالیا، در فارن افرز نوشت: «آغوش باز شی به مارکسیست-لنینیستی ارتدوکس هرگونه تفکر واهی مبنی بر اینکه چین تحت سلطه شی به طور مسالمت‌آمیز اقدام به آزادسازی سیاست و اقتصاد کند را کنار می زند».

دولت شی، مخالفان را زندانی، سانسور اینترنت را تشدید و جنبش دموکراسی خواهانه را در هنگ کنگ به شدت سرکوب کرده است. ابتکار «اعتبار اجتماعی» او مردم را ردیابی می‌کند و تخلفات را از تقلب تا زباله‌ریزی مجازات می‌کند. به گفته کالاهان، سیاست «کووید صفر» که افراد را با استفاده از برنامه‌های گوشی‌های هوشمند ردیابی می‌کند و ده‌ها میلیون نفر را در خانه‌هایشان محبوس کرده، «نشان‌دهنده این است که شی جین‌پینگ چگونه می‌خواهد جامعه چین کار کند. او گفت: «جامعه باید تحت نظارت و کنترل دائمی باشد.این بسیار اقتدارگراتر و گاه توتالیتر شده است».

اقتصاد: سودای تولید دو برابری

شی در گزارشی به کنگره گفت تا سال 2035، حزب کمونیست می‌خواهد تولید اقتصادی به ازای هر نفر با یک کشور توسعه‌یافته در سطح متوسط ​​برابری کند. به گفته لری هو و یوشیائو ژانگ از موسسه مک کوایر، این به معنی دو برابر شدن تولید نسبت به سال 2020 است. با این حال، حزب حاکم در حال ایجاد صنعت دولتی یارانه‌خوار و تشدید کنترل بر کارآفرینانی است که ثروت و شغل تولید می‌کنند. این امر هشدار می دهد که رشد اقتصادی که در نیمه اول سال 2022 به 2.2 درصد کاهش یافته است نسبت به یک سال قبل از آن دچار مشکل خواهد شد.

اقتصاد با چالش‌هایی از جمله تنش با واشنگتن، محدود کردن دسترسی چین به فناوری غربی، پیری جمعیت و رکود در صنعت گسترده املاک و مستغلات مواجه است. هو و ژانگ در گزارشی گفتند: «اگر رهبران ارشد هدف را جدی بگیرند، ممکن است مجبور شوند موضع سیاستی حامی رشد بیشتری اتخاذ کنند. تحلیلگران به دنبال جزئیات پس از کنفرانس مرکزی کار اقتصادی حزب در اوایل دسامبر هستند».

شی جین پینگ

فن آوری: تلاش برای جبران عقب ماندگی استراتژیک

شی وعده داد که «خوداتکایی و قدرت برتر چین را در علم و فناوری ایجاد کند». او جزئیاتی ارائه نکرد، اما تلاش‌های قبلی برای کاهش وابستگی به غرب و ژاپن با ایجاد منابع چینی انرژی‌های تجدیدپذیر، خودروهای الکتریکی، رایانه و سایر فناوری‌ها، شکایت‌هایی را برانگیخته است که پکن تعهدات تجارت آزاد خود را با محافظت از شرکت‌هایش در برابر رقابت نقض می‌کند. مقامات آمریکایی نگران هستند که رقابت چینی ممکن است رهبری صنعتی ایالات متحده را در این زمیینه از بین ببرد.

چین با محدودیت‌های فزاینده‌ای در دسترسی به فناوری غربی -به‌ویژه ایالات متحده، که هشدار می‌دهد ممکن است برای ساخت سلاح استفاده شود- مواجه است. چین در حال ساختن صنعت تراشه خود است، اما تحلیلگران می گویند که نسل ها از رهبران جهانی عقب تر است. آلیسیا گارسیا هررو از موسسه ناتیکسیس گفت: «به نظر نمی‌رسد پکن در تلاش برای منزوی کردن خود باشد، اما می‌خواهد ناراحتی استراتژیک را با رسیدن به دیگر کشورها کاهش دهد». او گفت که این امر مستلزم افزایش سرمایه گذاری دولتی است و این باعث ایجاد تنش خواهد شد.

امنیت: بنیان بازشکوفایی ملی

شی می‌گوید «امنیت خارجی و داخلی» «بنیان بازشکوفایی ملی» است. او در یک سخنرانی که 26 بار از کلمه امنیت استفاده کرد، گفت پکن برای مدرن کردن شاخه نظامی حزب، ارتش آزادیبخش خلق، «سریع‌تر کار خواهد کرد» و «قابلیت‌های استراتژیک ارتش را افزایش خواهد داد». چین در حال حاضر پس از ایالات متحده دومین بودجه نظامی در جهان را دارد و در تلاش است تا با توسعه موشک‌های بالستیک، زیردریایی‌ها و سایر فناوری‌ها، قدرت خود را افزایش دهد.

شی تاکنون از استفاده از زور برای اتحاد تایوان با سرزمین اصلی خودداری کرد. شی همچنین خواستار بهبود امنیت برای تامین انرژی، مواد غذایی و کالاهای صنعتی شد. این حزب همچنین «امنیت ایدئولوژیک» را به عنوان یک اولویت می بیند که منجر به سانسور بیشتر اینترنت می شود.

روابط خارجی: تداوم دیپلماسی جنگجوی گرگ

پکن به طور فزاینده ای از نیروی اقتصادی خود به عنوان بزرگترین شریک تجاری برای همه همسایگان خود به عنوان اهرمی در سیاست و امنیت استفاده می کند. چین واردات شراب، گوشت و سایر کالاهای استرالیایی را پس از درخواست دولت این کشور برای تحقیق در مورد منشاء کووید-19 مسدود کرد. پکن تلاش ناموفقی برای متقاعد کردن 10 دولت جزایر اقیانوس آرام برای امضای یک پیمان امنیتی در سال جاری داشت، اما در حال روابط تهاجمی با برخی از آنها است. افسران پلیس از جزایر سلیمان در چین آموزش می بینند.

کالاهان گفت، پکن خواهان یک «سیستم امنیتی با محوریت چین» است. پکن می‌خواهد یک رهبر جهانی باشد و بخشی از آن، به گفته پکن، رهبری در سیاست سخت امنیت جهانی است. دیپلمات های چینی، در گرایشی که «دیپلماسی جنگجوی گرگ» نامیده می شود، بیشتر متخاصم و گاهی خشونت آمیز هستند. در این ماه، دیپلمات های چینی در منچستر، یک معترض را پس از کشاندن وی به محوطه کنسولگری خود، مورد ضرب و شتم قرار دادند. ما ژائوسو، معاون وزیر امور خارجه، گفت که دیپلمات ها «روح رزمجوی خود را به نمایش گذاشتند». وی گفت که سپاه دیپلماتیک «مهارت های رزمی خود را ارتقا خواهد داد و همیشه در خط مقدم حفظ منافع ملی و عزت ملی خواهد ایستاد».

کووید-۱۹: سیاست شکست خورده

شی هیچ نشانه‌ای از راهبرد «کووید صفر» چین به رغم ناامیدی عمومی از هزینه‌های آن ارائه نکرد. در حالی که سایر کشورها محدودیت های سفر را کاهش داده اند، چین به استراتژی خود پایبند است که نرخ ابتلا را پایین نگه داشته، اما شهرهای بزرگ را تعطیل کرده است. روزنامه حزب کمونیست سعی کرد پس از پایان کنگره، انتظارات مربوط به آرامش را از بین ببرد. آن استدلال کرد که این استراتژی «باید پایدار باشد».

کارشناسان بهداشت عمومی می گویند قبل از اینکه حزب حاکم بتواند محدودیت های کووید19 را کاهش دهد، تعداد بیشتری از سالمندان باید واکسینه شوند. این ممکن است ماه ها طول بکشد. پیش بینی ها می گویند این بدان معناست که ممکن است پایان سال 2023 باشد تا کنترل ها کاهش یابد.

چین

تغییرات آب و هوایی: پایان همکاری فعالانه

شی وعده داده بود که رویکردی «فعالانه و پایدار» برای کاهش انتشار کربن در حال تغییر اقلیم داشته باشد، اما در عین حال حزب حاکم در حال افزایش تولید زغال سنگ است تا از تکرار کمبود برق و خاموشی سال گذشته جلوگیری کند. یکی از مقامات کابینه گفت که تولید سالانه زغال سنگ در سال 2025 به 4.6 میلیارد تن خواهد رسید. این میزان 12 درصد بیشتر از سال 2021 خواهد بود.

شی در سخنرانی سال 2020 در سازمان ملل گفت که انتشار گازهای گلخانه ای چین باید در سال 2030 به اوج خود برسد، اما نگفت که در چه سطحی قرار دارد. . به گزارش گروه رودیوم، چین در حال حاضر بیشتر از مجموع ایالات متحده و سایر اقتصادهای توسعه یافته کربن منتشر می کند. چین در حال ساخت نیروگاه‌های زغال‌سنگ بیشتری است که فعالان هشدار می‌دهند ممکن است باعث انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای شوند. در همین حال، پکن در انتقام از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به رقیب تایوان، گفتگوهای آب و هوایی با واشنگتن را در ماه اوت به حالت تعلیق درآورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید