بحران سازی پوتین برای دنیا

کدخبر: ۵۳۱۰۴۴
زلنسکی شنبه شب گفت: روسیه خیلی پیش تر و از شهریورماه با مانع تراشی بر سر راه حرکت کشتی‌های حامل مواد غذایی اوکراین شروع به تشدید عمدی بحران غذایی کرد.
بحران سازی پوتین برای دنیا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تصریح کرد: روسیه از ماه سپتامبر که حرکت کشتی‌ها را با مواد غذایی ما مسدود کرد، دست به تشدید عمدی بحران غذایی زد. از سپتامبر تا امروز، ۱۷۶ کشتی در کریدور غلات جمع شده‌ند که نمی‌توانند به مسیر خود ادامه دهند. برخی از کانتینرهای غلات بیش از سه هفته است که در انتظار هستند. این یک محاصره کاملاً عمدی توسط روسیه است.

وی افزود: این نشانگر قصد شفاف روسیه برای بازگرداندن خطر قحطی گسترده به آفریقا و آسیا است.

وی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر بیش از ۲ میلیون تن مواد غذایی روی آب معطل است. این بدان معناست که دسترسی به غذا برای بیش از ۷ میلیون مصرف کننده منع شده است.

زلنسکی گفت، الجزایر، مصر، یمن، بنگلادش، ویتنام و کشورهای دیگر ممکن است با این تصمیم روسیه برای جلوگیری از صادرات، تحت تاثیر قرار بگیرند.  این صف کشتی‌های حامل مواد غذایی در دریا می‌تواند گواه این موضوع باشد.

وی مدعی شد که روسیه حداقل دو بار در جریان عملیات صادرات غلات، به نیروهای دریایی اوکراین حمله کرده است؛ دقیقاً به نیروهایی که ایمنی کریدور غلات را تضمین می کنند.

رئیس‌جمهور اوکراین تاکید کرد: روسیه هر کاری انجام می‌دهد تا میلیون‌ها آفریقایی و میلیون‌ها ساکن خاورمیانه و جنوب آسیا در شرایط قحطی مصنوعی یا حداقل یک بحران شدید قیمت‌ها قرار بگیرند.

مسکو دیروز اعلام کرد همکاری خود را در اجرای این توافق سه ماهه صادارات غلات در پی حمله نیروهای اوکراین به شناورهای روسیه در آبهای شبه جزیره کریمه که تحت تصرف روسیه قرار دارد، تا مدت نامعلومی متوقف می‌کند. روسیه، اوکراین و انگلیس را به "حملات تروریستی علیه کشتی‌های ناوگان دریای سیاه و کشتی‌های غیرنظامی که در تضمین امنیت کریدور غلات دخیل هستند" متهم کرد.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین از جامعه بین‌المللی خواست اجازه ندهند روسیه به بهانه‌ واهی، کریدور غلات را که امنیت غذایی میلیون‌ها نفر را تضمین می‌کند، مسدود کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید