وعده جدید کاخ سفید به اوکراین

کدخبر: ۵۳۲۴۳۴
اقتصادنیوز: مشاور امنیت ملی آمریکا که در پی نگرانی های اوکراین از تهدیدهای اخیر قانونگذاران جمهوریخواه به کی یف سفر کرده است، وعده داد حمایت واشنگتن از اوکراین پس از انتخابات میاندوره ای کنگره نیز پابرجاست.
وعده جدید کاخ سفید به اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مشاور امنیت ملی آمریکا که در پی نگرانی های اوکراین از تهدیدهای اخیر قانونگذاران جمهوریخواه مبنی بر قطع کمک به این کشور، به کی یف سفرده کرده است، وعده داد که حمایت واشنگتن از اوکراین پس از انتخابات میاندوره ای کنگره  نیز ادامه خواهد یافت.

هشدار روسیه به تل‌آویو درباره ارسال سلاح به اوکراین

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین اعلام کرده بود که کی‌یف نگران تهدیدهای اخیر قانونگذاران ارشد جمهوری‌خواه آمریکا برای قطع کمک به اوکراین در صورت به دست آوردن کنترل مجلس نمایندگان در انتخابات میان دوره‌ای ماه آینده است.

پیش از این کوین مک کارتی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته در مصاحبه با Punchbowl News عنوان کرد که جمهوری‌خواهان در زمان رکود اقتصادی به اوکراین چک سفید امضاء نمی‌دهند.

زلنسکی یک فرمان جدید امضا کرد

در اوایل جنگ روسیه با اوکراین کمک‌های آمریکا به کی‌یف از طرف دو حزب در این کشور مورد حمایت بود اما به تازگی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان نسبت به ارائه حمایت نظامی بیشتر با طولانی شدن جنگ ابراز تردید کرده‌اند.

در ماه مه (خرداد)، ۵۷ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به بسته کمکی ۴۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین رای «نه» دادند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا که به اوکراین سفر کرده است، روز جمعه گفت: می خواهیم مطمئن بشویم که منابع مالی لازم برای حمایت از اوکراین وجود داشته باشد و برای تحقق این امر از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه ، رای خواهیم گرفت.

سالیوان در این سفر از پیش اعلام نشده به اوکراین، روز جمعه با با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، آندری یرماک رئیس دفتر رئیس جمهور و رزنیکوف وزیر دفاع دیدار و گفتگو کرد. 

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این دیدارها بر حمایت پایدار آمریکا از اوکراین و مردمش در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورشان تاکید کرد و ارایه بسته جدید کمک های نظامی به اوکراین را اعلام کرد.

کاخ سفید اعلام کرد سفر سالیوان با هدف تاکید بر حمایت آمریکا از اوکراین صورت گرفته است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) همزمان با تشدید جنگ اوکراین ، روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد بسته جدید نظامی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به اوکراین ارسال می کند.

 بر اساس اعلام پنتاگون، بسته نظامی جدید آمریکا شامل ۴۵ تانک تی ۷۲ است که قبلا در خدمت ارتش چک بوده و توسط ارتش آمریکا بازسازی شده است.

هلند هزینه بازسازی تعدادی از این تانک ها را متقبل شده است و پیش بینی می شود شماری از این تانک پیش از اواخر ماه دسامبر به اوکراین ارسال شوند.

بسته نظامی جدید آمریکا به اوکراین همچنین شامل ۲۵۰ نفربر زرهی ام-۱۱۱۷، ۴۵ تانک و یک هزار و ۱۰۰ هواپیمای بدون سرنشین Phoenix Ghost است.

با وجود هشدارهای مکرر مسکو به کشورهای غربی مبنی بر عدم دخالت در جنگ بین روسیه و اوکراین، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ناتو برغم آموزش سربازان اوکراینی، اعزام مستشاران نظامی و ارسال انواع تسلیحات جنگی و دادن اطلاعات جاسوسی به اوکراین، به طور مرتب ادعا می‌کنند که در این جنگ به نفع هیچ‌یک از طرفین مشارکت مستقیم ندارند.

 پیش از این، تارنمای خبری هیل، از اعزام کارشناسان و متخصصان تسلیحاتی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به منظور بازرسی و نظارت بر تسلیحات آمریکایی که در جنگ علیه روسیه استفاده می‌شود، خبر داد.

 انتخابات میان‌ دوره ای آمریکا هشت نوامبر (۱۷ آبان) برگزار می‌شود. در این انتخابات تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از صد کرسی مجلس سنا به رقابت گذاشته می شود.

 همزمان نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای تصاحب سمت فرمانداری در ۳۶ ایالت آمریکا نیز به رقابت خواهند پرداخت.

نظرسنجی ها حاکی از شکست حزب دموکرات در انتخابات پیش رو است. بر اساس  گزارش ها، انتخابات میان دوره ای همواره در طول دوره های مختلف به نفع حزبی بوده که در کاخ سفید حضور نداشته است. با این وجود دموکرات ها در تابستان امیدوار بودند که خشم رای‌دهندگان به تصمیم دادگاه عالی برای سرنگونی قانون "رو در برابر وید" (حق سقط جنین قانونی)، شانس آن‌ها را برای پیروزی افزایش دهد.

اما نتایج جدید ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به تورم و رکود اقتصادی، جمهوری‌خواهان در مسیر بازپس‌گیری مجلس نمایندگان هستند و کنترل مجلس سنا با اختلاف جزئی همچنان در دست رقیب دموکرات باقی بماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید