سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

امضای جعلی پای بیانیه جنجالی مجلس؟ /پیام موشکی ایران به اسرائیل

کدخبر: ۵۳۴۲۹۹
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
امضای جعلی پای بیانیه جنجالی مجلس؟ /پیام موشکی ایران به اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز، مقامات نظامی ایران این روزها از پیشرفت در توانایی های موشکی و نظامی ایران روایت می کنند، از سوی دیگر طی روزهای اخیر چندین بار رسانه های آمریکایی ادعای حمله قریب الوقوع ایران به عربستان را مطرح کرده اند، ادعایی که چندین بار از سوی ایران تکذیب شده است.

نامه تروئیکای اروپایی به شورای حکام درباره فعالیت های هسته ای ایران، بیانیه جنجال برانگیز نمایندگان درباره اعتراضات و پیگیری وضعیت خبرنگاران بازداشتی از جمله خبرهای مهمی است که در  این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن پرداخته شده است. 

جولان جنگنده های آمریکایی در نزدیکی ایران!

هفته گذشته چند رسانه آمریکایی از جمله وال استریت ژورنال مدعی شدند که عربستان و آمریکا درباره احتمال حمله ایران به عربستان تبادل اطلاعات کرده‌اند.  ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این ادعاها، آن را بی اساس خواند و گفت: اینگونه خبرسازی های مغرضانه از سوی برخی محافل غربی و صهیونیستی با هدف ایجاد فضای منفی علیه جمهوری اسلامی ایران و تخریب روندهای مثبت جاری با کشورهای منطقه صورت می گیرد.

با وجود رد ادعای حمله ایران به عربستان، روز گذشته دو بمب افکن B-52 بر فراز خاورمیانه به پرواز درآمدند. روزنامه پولتیکو به نقل از یک مقام بلندپایه پنتاگون این حرکت را پیامی برای ایران از طرف آمریکا دانست، زیرا مقامات آمریکایی و عربستانی تهدیدی قریب الوقوع برای عربستان سعودی را پیش بینی می کنند.

HoiZ5OJJB1tg

روزنامه واشنگتن پست نیز از اعزام جنگنده‌های آمریکایی به منطقه خاورمیانه را  «نشانه استحکام و اهمیت شراکت آمریکا و عربستان» دانست.

هشدار موشکی ایران به آمریکا و اسرائیل

 یک مقاله در روزنامه تایمز آو اسرائیل مدعی شد که جنگنده‌های F-۳۵ اسرائیلی با هدف نمایش قدرت به ایران بمب‌افکن‌های آمریکایی را هنگام پرواز در آسمان سرزمین‌های اشغالی اسکورت کرده‌اند.

روز گذشته محمد مرندی، کارشناس و مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران  در واکنش به این ادعا برای آمریکا و اسرائیل خط و نشان کشید که اگر حمله‌ای علیه ایران انجام شود، هزاران پهپاد و موشک ایرانی زیرساخت‌های کلیدی آنها را در هم خواهد شکست.

بیانیه ای که جنجالی شد

اما بیانیه منتسب به نمایندگان مجلس درباره اعتراضات اخیر همچنان حاشیه ساز است.

هفته پیش ۲۲۷ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم در بیانیه‌ای با «محارب» خواندن معترضان (که آنها را اغتشاشگران و آشوب‌گران خوانده‌اند)، از قوه قضاییه خواستند حکم «قصاص» (اعدام) را در مورد آنان اجرا کند. این درخواست با موج منفی در افکار عمومی و فضای مجازی روبرو شد و کم کم بازار تکذیب امضای این بیانیه داغ شد.

بنا به روایت برخی نمایندگان مجلس این نامه با تلاش اعضای جبهه پایداری منتشر شده و تنها نمایندگان سمپات این جبهه آن را امضا کردند و البته برخی امضا هم بدون اطلاع نمایندگان پای بیانیه زده شده است. خبرگزاری های نزدیک به اصولگرایان تندرو نیز بعد از یک هفته این بیانیه را تکذیب کردند اما انتقادات از اقدام مجلس همچنان ادامه دارد.

خط و نشان موشک های ایرانی برای غرب

«در حوزه قدرت نظامی در اوج قرار داریم و موشک‌هایی که هیچ سیستمی قادر به مقابله با آن‌ها نیست ساخته ایم و این فقط کمی از قدرت و توانمندی ما است» این بخشی از اظهارات سردار علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه است که روز گذشته مطرح شد. این اظهارات در روزهایی مطرح می شود که اخیرا فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران از دستیابی ایران به موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته خبر داده و آن را یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی توصیف کرده است؛ سلاحی که توانایی عبور از سامانه‌های سپر دفاع موشکی را با سرعت بسیار بالا، مانورپذیری و در نتیجه پیش‌بینی‌ناپذیری سیر حرکت تضمین می‌کند و ردیابی و مقابله با آن را به سطحی بسیار دشوار می‌کشاند.

چه خبر از خبرنگاران بازداشتی

از سوی دیگر پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره خبرنگاران بازداشتی، نامه تروئیکا به شورای حکام درباره تصویب قطعنامه علیه ایران، درگذشت  آیت الله سید علی اصغر حسینی، امام جمعه سابق یاسوج از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید