سلیمی نمین: جامعه‌‌ی ما لَخت است/ شورای انقلاب فرهنگی در زمینه جریان سازی فکری موفق نیست

کدخبر: ۵۴۱۰۸۶
سلیمی نمین گفت: در جامعه ما یک لَختی وجود دارد. نمی‌گویم تولید اندیشه نمی‌شود. چرا تولید فکر می‌شود، اما نه تولید فکری که بتواند جامعه را با خودش جلو ببرد. یعنی چه؟ یعنی تولید فکری که نوآوری‌اش به‌گونه‌ای باشد که قدرت ایجاد یک موج را داشته باشد.
سلیمی نمین: جامعه‌‌ی ما لَخت است/ شورای انقلاب فرهنگی در زمینه جریان سازی فکری موفق نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه همشهری، عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا، در گفتگویی به بیان نکاتی درباره عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته است که در ادامه بخشی از آن را می خوانید.

* شورای انقلاب فرهنگی در زمینه جریان‌سازی فکری نتوانسته موفق باشد و اگر بتواند زمینه‌های ایجاد تولید فکری را در جامعه مهیا کند به وظایفش عمل کرده است.

*شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید بتواند موج‌سازی فرهنگی کند. اگر خودشان می‌توانند مولد اندیشه نو باشند یا به تعبیری نوآوری در عرصه فرهنگ داشته باشند، فبها. اما اگر خودشان نیروهایی ندارند که بتوانند جریان‌سازی فکری کنند، باید جامعه را رصد کنند و آنجاهایی که این توانایی را سراغ گرفتند، آنجاها را تقویت و هدایت کنند و از این طریق ایجاد انگیزه مطالعه و انگیزه تأمل در مسائل فکری را رقم بزنند.

*در جامعه ما یک لَختی وجود دارد. نمی‌گویم تولید اندیشه نمی‌شود. چرا تولید فکر می‌شود، اما نه تولید فکری که بتواند جامعه را با خودش جلو ببرد. یعنی چه؟ یعنی تولید فکری که نوآوری‌اش به‌گونه‌ای باشد که قدرت ایجاد یک موج را داشته باشد. موج فکری با سرمایه‌گذاری در مسائل مختلف ایجاد می‌شود. این موج باید راجع به هر موضوعی که درنظر می‌گیریم، حرف جدید داشته باشد و مخالفان جدی و موافقانی جدی را به‌دنبال خودش بیاورد. این وضعیت می‌تواند موج‌سازی کند و می‌تواند جوانان و سایر اقشار جامعه را دچار تشنگی کند. یعنی چه؟ یعنی جوان احساس کند این بحث مهم است و اگر این بحث را دنبال نکند و نفهمد، به‌عنوان عنصر عقب‌افتاده جامعه تلقی خواهد شد.

*من اثر وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی را در زمینه جریان‌سازی مثبت نمی‌بینم. جامعه‌مان لَخت است. انگار در جامعه موضوع مهم فکری نداریم که برای همه اقشار جامعه دارای اهمیت باشد، درحالی‌که داریم. موضوعات زیادی داریم که می‌توانیم جامعه را حول آن متمرکز کنیم یا توجه جامعه را به آن جلب کنیم ولی تا زمانی که چنین اتفاقی نیفتد، جامعه انگیزه مطالعه پیدا نمی‌کند.

*باید به‌شدت از نیروهای مولد فکر حمایت شود تا یأس و ناامیدی بر آنها غالب نشود. این هم یکی از مشکلات جدی تولید فکر است. قطعا تولید فکر موافقان و مخالفانی دارد. مخالفان طیفی دارند؛ عده‌ای مستدل در مقام نقد حرف جدید برمی‌آیند و عده‌ای آدم‌های کم‌تحملی هستند که در مقام توهین و پرخاشگری برمی‌آیند و باید حتما مهارشان کرد تا موجب یأس اهل فکر و تولید اندیشه نشود.

* کسی که در زمینه حجاب مطالعه می‌کند و حرف جدیدی در این زمینه می‌زند و بحث عالمانه می‌کند، مستندات می‌آورد و هم متون دینی، هم متون ملی، هم شرایط جدید و مسائل جاری را بررسی می‌کند باید حمایت شود. همینطور در مورد کسی که درباره مسائل سیاسی، مسائل اعتقادی، باورها و سنت‌ها یا مثلا در موضوع قانون اساسی بحث جدی و علمی می‌کند، یعنی تولید اندیشه می‌کند و حرفی می‌زند که نوآوری تلقی می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید