اعتراف سنگین «بلینکن» درباره خروج جنجالی آمریکا از افغانستان

کدخبر: ۵۴۳۷۷۷
اقتصادنیوز: وزیر خارجه آمریکا اعتراف کرد خروج جنجالی کشورش از افغانستان، تسلیح اوکراین را تسهیل کرد که بدون این امر، کمک به کی‌یف با مشکل مواجه می‌شد.
اعتراف سنگین «بلینکن» درباره خروج جنجالی آمریکا از افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اعتراف کرد که کمک تسلیحاتی واشنگتن به کی‌یف بدون خروج از کابل پیچیده تر می شد.

خطر درگیری مستقیم آمریکا و روسیه در اوکراین قوت گرفت

شبکه خبری «راشاتودی» گزارش داد، وی دیروز پنجشنبه اذعان داشت اگرچه خروج واشنگتن از افغانستان که وی آن را طولانی ترین جنگ آمریکا نامید، مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت، اما به ایالات متحده کمک کرد تا چند ماه بعد منابع مورد نیاز اوکراین را فراهم کند.

بلینکن که این اظهارات را در نشست خبری پایان سال وزارت امور خارجه آمریکا بر زبان می آورد، تلاش داشت تصویری دلنشین از دستاوردهای دیپلماتیک واشنگتن ترسیم کند.

آمریکا در تاریخ اوت ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شد و خروج پر هرج و مرج آن بسیار جنجال برانگیز شد. دولت افغانستان مورد حمایت ایالات متحده نیز دو هفته پیش از خروج آمریکا بدون درگیری سقوط کرد و طالبان کنترل کشور را بار دیگر همانند سال ۲۰۰۱ در دست گرفتند.

در حالی که هزینه جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان بیش از دو تریلیون دلار تخمین زده شده است، ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۷۳ میلیارد دلار را صرف آموزش، تجهیز، نگهداری و تامین نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان کرد. درنهایت هم بخش بزرگی از تسلیحات و تجهیزات دفاعی امنیت ملی به دست طالبان افتاد.

دو مقام آمریکایی تحریم شدند

وزارت دفاع روسیه در اوایل این هفته جاری برآورد کرد که کل کمک های غرب به اوکراین در سال جاری بالغ بر ۹۷ میلیارد دلار بوده است. وزارت دفاع آمریکا پنتاگون، به تنهایی از زمان آغاز جنگ در اوکراین درفوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) دستکم ۲۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است. سایر نهادهای فدرال آمریکا، اعضای ناتو و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز مابقی رقم ۹۷ میلیاردی کمک به اوکراین را تشکیل می دهند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه در دیدار از واشنگتن، یک بسته کمک یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلاری سلاح و مهمات از جمله موشک‌های دفاع هوایی پاتریوت را دریافت کرد. وی همچنین در نشست مشترک ویژه کنگره تقاضای تصویب کمک دیگر ۴۵ میلیارد دلاری را برای سال ۲۰۲۳ مطرح کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید