سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

سردار رادان وارد میدان شد /پس لرزه های اقدام جنجالی نشریه شارلی ابدو

کدخبر: ۵۴۷۱۱۲
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
سردار رادان وارد میدان شد /پس لرزه های اقدام جنجالی نشریه شارلی ابدو

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته سردار رادان با حکم رهبر انفلاب، فرمانده انتظامی کل کشور شد. از سوی دیگر، واکنش ها به اجرای دو حکم اعدام و همچنین محکوم کردن توطئه نشریه فرانسوی شارلی ابدو از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن اشاره شده است. 

سردار رادان حکم گرفت

با توجه به پایان رسیدن دوران هشت سال خدمت سردار اشتری در فرماندهی انتظامی کل کشور، در روزهای اخیر زمزمه هایی درباره جانشینی محتمل وی بر سر زبان ها بود و در این بین از سردار رادان به عنوان مهمترین گزینه فرماندهی جدید فراجا نامبرده می شد.

احتمالات به حقیقت پیوست و روز گذشته رهبر انقلاب در حکمی سردار سرتیپ احمدرضا رادان را به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. 

برخی از مقامات دولتی با ارسال پیام هایی این انتصاب را به سردار رادان تبریک گفتند. حجت الاسلام محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه و محمدباقر قالیباب رئیس مجلس شورای اسلامی در پیام هایی جداگانه ضمن ابراز خرسندی از این انتصاب، به وی تبریک گفتند.

از سوی دیگر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، محمد مخبر و احمد وحیدی وزیر کشور نیز با ارسال پیام هایی به سردار رادان تبریک گفتند.

همچنین حسین محمدصالحی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، با تشکر از این انتخاب مقام رهبری گفت: با توجه به  وضعیتی که کشور در چند ماه اخیر تجربه کرد، مقداری خستگی و سرخوردگی ایجاد شده بود که از نظر بنده با این تغییر سردار رادان به موفقیت های بیشتری در این حوزه دست خواهد یافت و با انگیزه و روحیه قوی وارد عرصه کار در این حوزه خواهند شد.

پس لرزه های اقدام نشریه شارلی ابدو

پنجشنبه گذشته بود که نشریه فرانسوی «شارلی ابدو»  در اقدامی به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی توهین کرد. این اقدام که وزیر خارجه فرانسه آن را « آزادی بیان» توصیف کرد،  با واکنش های انتقادی زیادی در داخل کشور مواجه شد.

روزهای گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در دیدار با وزرای خارجه کویت و پاکستان، با محکوم کردن این اقدام و با اشاره به سابقه این نشریه در توهین به پیامبر اسلام (ص)، ضمن رد اقدام موهن نشریه فرانسوی، آن را توهین به مراجع و رهبران دینی را توهین به تمام مسلمانان دانست.

علاوه بر آن روز گذشته حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در یادداشتی گفت: اگر با اولین عملیات کینه‌توزانه حریف از ظرفیت و امکان قانونی یاد شده استفاده کرده بودیم و تنگه هرمز را به روی شناور‌های نفتکش و تجاری دشمن بسته و در مواردی محموله‌های آن را به عنوان خسارت مصادره کرده بودیم، دشمن جنایتکار و خونریز جرأت ادامه جنایت‌های خود را نداشت.

عباس آخوندی وزیر دولت روحانی نیز  با هشدار به دولت و مردم ایران، آن را یک تله دانست و خاطرنشان کرد: در این شرایط سرویس‌ها و عوامل‌شان بی‌گمان دست به هر تحریکی می‌زنند تا آتش اختلاف را بالا نگاه دارند. این روزها کوچکترین اشتباه، می‌تواند منجر به زیان‌های جبران‌ناپذیر ملی گردد.

آیت الله نوری همدانی، مرجع تقلید شیعیان در  بیانیه‌ای اهانت این مجله فرانسوی را محکوم نموده و از سازمان‌های بین‌المللی جهان اسلام می‌خواهم موضوع را به طور جدی پیگیری نمایند.

واکنش های خارجی به دو اعدام

صبح روز گذشته دو بازداشت شده در اعتراضات اخیر به نام های محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی که حکم اعدامشان در پرونده شهادت روح الله عجمیان، صادر شده بود، اجرا شد.

 اعدام این دو نفر با موجی از واکنش ها از سوی سیاستمداران خارجی همراه بود. 

آن چنان که رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با محکوم کردن آن گفت: این اعدام‌ها باید متوقف شوند. ما و دیگر کشورها در سراسر جهان به پاسخگو کردن مقامات ایران ادامه خواهیم داد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه ای مدعی شد که اتحادیه اروپا از اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی منزجر شده است. وی بار دیگر از مقام‌های ایران خواسته که فوراً به اعمال و اجرای احکام دادگاه‌ها علیه قاتلان پایان دهد.

در این میان سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در واکنش به اجرای احکام اعدام، خواستار توقف صدور و اجرای احکام اعدام علیه «معترضان» شد.

پلنB برجام فعال می شود؟

در این میان، نامه علی مطهری به اژه ای درباره حکم یلدا معیری، اظهارات عبدالرضافرجی راد درباره پلنB برجام، برگزاری نشست فوری سران سه قوه از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود. 

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید