سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

شانس جدید برای نجات برجام؟ /70 اصلاح طلب پشت سپاه ایستادند

کدخبر: ۵۵۲۸۳۶
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
شانس جدید برای نجات برجام؟ /70 اصلاح طلب پشت سپاه ایستادند

به گزارش اقتصادنیوز،  واکنش ها به حمله پهپادی چند روز پیش به اصفهان و جزئیات جدید درباره این حمله روز گذشته در لیست خبرهای پربازدید قرار داشت.

همچنین اظهارات مقامات روسیه و آمریکا درباره برجام، توقف حکم اعدام محمد قبادلو و خبر جدید درباره مذاکرات ایران و عربستان از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند که در «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن‌ها اشاره شده است. 

یک شانس برای احیای برجام

روز گذشته میخائیل اولیانوف، نماینده دائم ایران در سازمان های بین المللی در وین با بیان اینکه ایران به همراه چین و روسیه توان لازم برای پایان دادن به بن بست به مذاکرات برجام را دارد، تصریح کرد: شانس برای احیای برجام وجود دارد. برای این امر تصمیم سیاسی تمامی اعضای روند وین برای بازگشت به میز مذاکرات لازم است تا مذاکرات تا روند را به نقطه معقول برسانیم. 

از سوی دیگر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در اظهاراتی از آمادگی آمریکا برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم با ایران خبر داده و بر دیپلماسی به عنوان بهترین راه حل و فصل مسئله توافق هسته ای تاکید کرده است.

مالی در گفتگوی اخیر خود با شبکه بی‌بی‌سی درباره تعامل با ایران بر سر مسئله برنامه هسته‌ای آن، گفت: اگر روش‌های دیپلماتیک و مذاکراتی میان دو طرف در زمینه توافق هسته‌ای کارآمد نباشد، گزینه نظامی به بحث گذاشته می‌شود که به گفته جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، «آخرین چاره» است.

در این میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در گزارشی مدعی شد : ایران در حال غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات فردو است که با آنچه تهران به آژانس اعلام کرده بود در تناقض است. این ادعا با واکنش ایران روبرو شد و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی از ارسال پاسخ ایران به آژانس درباره نحوه بهبره برداری از سایت غنی سازی فردو خبر داد و اظهارات گروسی را ناشی از نقص اطلاعات وی دانست.

جزئیاتی جدید از حمله پهپادی در اصفهان

شنبه شب صدای انفجار مهیبی در اصفهان شنیده شد. وزرات دفاع ایران در اطلاعیه‌ای انفجار اصفهان را یک حمله پهپادی ناموفق اعلام کرد.

در ادامه واکنش ها به این حمله، روز گذشته بنیامین نتانیاهو در اولین واکنش خود به حمله پهپادی اصفهان گفت: من مطلقا درباره یک عملیات خاص صحبت نخواهم کرد، هر بار انفجاری در خاورمیانه اتفاق می‌افتد مسئولیتش را گردن اسرائیل می‌اندازند در حالی که گاهی کار ما نیست.

دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در جلسه روز گذشته خود با ابراز نگرانی عمیق از تداوم چنین حملاتی خواستار بررسی ابعاد موضوع و گزارش‌دهی به مردم و اتخاذ راهکارهای جلوگیری از این حملات تروریستی توسط دستگاههای ذیربط شد.

همچنین رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جزئیات جدیدی از حمله پهپادی در اصفهان منتشر کرد و نوشت: قطعات ریزپرنده‌هایی که در اقدام خراب‌کارانه چند روز پیش مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود به همراه مواد انفجاری، با مشارکت و هدایت گروه‌های ضدانقلاب کُردی که در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند وارد ایران شده است.

 وبگاه هفته نامه «نیوزویک» آمریکا نیز با انتشار گزارشی نوشت: به احتمال زیاد کوادکوپترهای ساخت یک شرکت اسراییلی در حمله اخیر به تاسیسات وزارت دفاع ایران در شهر اصفهان مورد استفاده قرار گرفته است.

فاز جدید مذاکرات تهران- ریاض

از سوی دیگر بیانیه جمعی از اصلاح‌طلبان داخل و خارج در حمایت از سپاه، توقف حکم اعدام محمد قبادلو و سفر وزیرخارجه عربستان به بغداد درباره مذاکرات تهران- ریاض  از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید