سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

ترور سردار قاآنی هدف عملیات اسرائیل بود؟ /تکذیب ادعا درباره غنی سازی 84 درصدی

کدخبر: ۵۵۶۶۰۴
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
ترور سردار قاآنی هدف عملیات اسرائیل بود؟ /تکذیب ادعا درباره غنی سازی 84 درصدی

به گزارش اقتصادنیوز،  ادعای بلومبرگ درباره غنی سازی 84 درصدی اورانیوم و واکنش ها به این ادعا از خبرهای مهم دنیای سیاست بود. همچنین اعمال تحریم های جدید علیه ایران، تکذیب ادعای ترور سردار قاآنی و توقیف یک روزنامه از دیگر خبرهای مهم بودند که در «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن ها اشاره شده است. 

ادامه واکنش ها به ادعای بلومبرگ درباره غنی سازی 84 درصدی

دو روز پیش نشریه آمریکایی بلومبرگ مدعی شد بازرسان آژانس در ایران هفته گذشته اورانیوم غنی شده‌ای را شناسایی کردند که زیر حد نصاب لازم برای یک سلاح هسته‌ای است. این نشریه نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تکاپو است تا مشخص کند که چطور ایران اورانیوم را تا 84 درصد غنی کرده است.

چنین ادعایی واکنش های زیادی را در پی داشت. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در صفحه توییترش نوشت: این آژانس از گزارش‌های اخیر در رسانه‌ها درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران باخبر است.

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا در سفر روز گذشته خود به ترکیه، در پاسخ به سوالی در این باره گفت: در تلاشیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم؛ آن موقع، چیز بیشتری برای گفتن خواهم داشت. اما مسلما این یک موضوع بسیار جدی است.

همچنین وال استریت ژورنال به نقل از منابع دیپلماتیک خود نوشت که به نظر نمی‌رسد که تهران مشغول جمع‌آوری ذخایر غیرمجاز مواد اتمی باشد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از اطلاع رسانی  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی این هفته درباره آنچه در خصوص سطح غنی‌سازی در ایران رخ داده خبر داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشور در نشست خبری روز گذشته خود با تکذیب ادعای بلومبرگ و با تاکید بر اینکه ایران به ان پی تی معتقد است، خاطرنشان کرد: انتظار داریم آژانس رفتار حرفه‌ای خود را در مورد مسائل و فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران داشته باشد و تاکید می‌کنیم استفاده سیاسی از آژانس جایگاه بین المللی این سازمان را مخدوش می‌کند.

تام نایدز سفیر آمریکا در اسرائیل با اشاره به این‌که توافق هسته‌ای در حال حاضر دچار وقفه شده است، گفت که آمریکا در حالی که ایران به روسیه برای جنگش در اوکراین پهپاد می‌دهد، وارد مذاکرات غیرمستقیم با تهران نخواهد شد.

سونامی تحریم ها علیه ایران

با وجود اینکه وزیر امورخاجه لوکزامبورگ گفته بود که اتحادیه اروپا قضات ایرانی را در فهرست تحریم ها قرار می دهد، اتحادیه اروپا از تحریم 32 مقام و 2 نهاد ایرانی خبر داد که در لیست این افراد، دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرروش و همچنین 6 نماینده مجلس به چشم می خورد.

علاوه بر آن، دولت انگلیس نیز هشت مورد را به لیست تحریم‌های خود علیه ایران اضافه کرده است.

تکذیب ترور سردار قاآنی

از سوی دیگر، توقیف روزنامه سازندگی، تکذیب ترور فرمانده سپاه قدس در حمله اخیر اسرائیل به دمشق، ادعای نتانیاهو درباره مذاکرات ایران و عربستان و احضار کاردار ایران در انگلیس  از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید