سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

گلایه های مجمع تشخیص از مجلسی ها /پای مافیای خودرو در میان است؟

کدخبر: ۵۶۶۰۵۹
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
گلایه های مجمع تشخیص از مجلسی ها /پای مافیای خودرو در میان است؟

به گزارش اقتصادنیوز، پرداخت بدهی های دولت عراق به ایران به دینار، ادعای جدید جمهوری آذربایجان علیه ایران و اطلاعیه مجمع تشخیص درباره واردات خوردوهای کارکرده از خبرهای مهم روز گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است.  

اطلاعیه مجمع تشخیص درباره واردات خودرو

روز گذشته در پی انتشار مطالب و سوالاتی مبنی بر مخالفت هیئت عالی نظارت مجمع با واردات خودروی کار کرده در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ و شبهات مطرح شده درباره جایگاه قانونی این هیئت، مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اطلاعیه ای به این سوالات و ابهامات پاسخ داد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: هجمه و اتهامات غیر اخلاقی نظیر تهمت ارتباط اعضای هیئت عالی نظارت مجمع با مافیای خودرو! از سوی برخی نمایندگان مجلس و رسانه ها، آسیب هایی را برای تعامل فعال و برادرانه میان ارکان نظام و ایجاد تشویش و نگرانی در افکار عمومی جامعه، ایجاد می کند و دوری از این فضا و پاسخ مستدل به سوالات، راهبرد مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

اقدام جدید عراق علیه ایران؟

در پی تحریم های سخت آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۸، عراق در تلاش است تا بتواند هزینه کالا‌ها و خدمات ایران را بپردازد. در همین رابطه سال گذشته، عراق توانست بیشتر بدهی گاز و برق خود را از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به دینار پرداخت کند.

با توجه به گفته های مقامات عراقی، دولت ایران، ۸ میلیارد دلار در حساب این کشور دارد که با توجه به نظارت فدرال رزرو آمریکا نمی‌تواند آن را برداشت کند.

روز گذشته، میدل ایست آی در گزارشی مدعی شد که مقامات عراقی و ایرانی گفتند که عراق در ماه اکتبر موفق شد تمام بدهی خود را به ایران بپردازد، اما این پول در حساب ویژه‌ای در بانک تجارت عراق (TBI) قرار گرفت که ایران می‌تواند از آن فقط برای خرید کالا‌هایی مانند دارو که هدف تحریم‌های آمریکا نیستند، استفاده کند.

از طرف دیگر، مقامات عراقی برای آنها فاش کردند که فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و علی محسن العلق، رئیس بانک مرکزی، در حال مذاکره با مقامات آمریکایی برای یافتن مکانیزم مناسب برای دریافت این پول ایران هستند.

 جمهوری آذربایجان همچنان علیه ایران

دو روز پیش بود که دولت جمهوری آذربایجان در بیانیه ای از اخراج 4  دیپلمات ایرانی خبر داد که با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه مواجه شد و آن را مغایر با اصول همسایگی دانست.

روز گذشته، آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به این اظهارات مدعی شد که آن چه فعالیت‌های غیرقانونی در خاک آذربایجان می‌خواند با روابط همسایگی خوب در تضاد است و در چارچوب کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک، اقدام متقابل انجام شده است.

سیدمحمدخاتمی پیام داد

از سوی دیگر، ادعای توقف بررسی طرح حجاب مجلس توسط قالیباف، پیام تسلیت سیدمحمد خاتمی در پی درگذشت کیومرث پوراحمد و بررسی لایحه ارتقا امنیت زنان در مجلس از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بودند. 

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید