آسوشیتدپرس نوشت

نقش کلیدی توافق ایران-عربستان در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

کدخبر: ۵۷۲۶۴۰
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی بر نقش توافق ایران و عربستان سعودی در تصمیم اتحادیه عرب برای بازگشت عضویت سوریه در این اتحادیه تاکید کرد.
نقش کلیدی توافق ایران-عربستان در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، خبرگزرای آسوشیتدپرس در گزارشی درباره احیای صندلی عضویت سوریه در اتحادیه عرب نوشت، بعد از سالها بن بست در جنگ سوریه، حکومت «بشار اسد» کنترل زیادی بر اغلب مناطق کشورش به ویژه روی شهرهای بزرگ و اصلی دارد. گروههای معارض یا نیروهای کُرد تحت حمایت آمریکا نیز بخشهایی از شمال و شرق سوریه را در اختیار دارند و بعید است در کوتاه مدت چیزی تغییر کند؛ اما چیزی که به وضوح مشخص است این است که سرنگونی اسد توسط مخالفان دیگر غیرممکن است. 

بهای آشتی با بشار اسد / چرا اعراب سوریه را به آغوش خود راه دادند؟

این گزارش در ادامه افزود: حکومتهای عربی منطقه که زمانی به این(سقوط بشار اسد) امیدوار بودند اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است دست به کار شوند. «هاشم الغانم» یک تحلیلگر سیاسی سعودی می‌گوید، دیگر به دنبال راه حل‌های جادویی نیستیم اما چیزی که می‌دانیم این است که وضعیت فعلی ناپایدار است. نمی‌دانیم این کشمکش چه زمانی به پایان می‌رسد و تحریمها علیه سوریه اصلا نتیجه می‌دهد یا نه.  

این خبرگزاری آمریکایی با اشاره به تحرکات برخی کشورهای عربی برای عادی کردن روابط با دمشق نوشت، طی سالهای اخیر چندین کشور عرب اقداماتی برای احیای روابط دیپلماتیک با سوریه انجام دادند؛ اغلب از سوی امارات در سال 2018. اردن و سوریه مرزهای خود را در سال 2021 به روی یکدیگر گشودند و ماه گذشته عربستان سعودی و سوریه اعلام کردند که به سمت بازگشایی سفارتها و از سرگیری پروازها حرکت می‌کنند. 

کاخ سفید: روابطمان را با اسد عادی نخواهیم کرد/ تحریم‌ها باقی می‌مانند

از سوی دیگر زلزله ویران کننده ششم فوریه نیز در تسریع نزدیکی روابط نقش داشت. بیش از 6 هزار نفر در سوریه کشته شدند و صدها هزار نفر آواره شدند. مقامات ارشد کشورهای منطقه برای اولین بار از دمشق و مناطق زلزله زده بازدید کردند و کمکهایی را برای دولت و زلزله زدگان ارسال کردند. 

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه به نقش ایران در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پرداخت و اضافه کرد، توافق میان ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین نیز باعث تقویت این موضوع شد. توافقی که دو طرف را به تنش زدایی در بحرانهای منطقه‌ای مثل بحران یمن و سوریه متعهد کرد. 

از سوی دیگر اولویت نداشتن خاورمیانه به ویژه بحران سوریه در سیاست فعلی آمریکا باعث شد بازیگران منطقه‌ای بدون توجه به مخالفتهای واشنگتن بروند و توافقهای خود را با سوریه نهایی کنند.

آسوشیتدپرس در پایان نوشت، علیرغم اینها، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب چالشهایی نیز دارد. قطر از مخالفان اصلی آن بود هرچند که بعد از تصمیم این اتحادیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مانعی در برابر این تصمیم نخواهد بود. 

کویت نیز این عادی سازی روابط با دمشق را تایید نکرده است.  «بدر السیف» استاد دانشگاه کویت در این زمینه می‌گوید، کویت می‌خواهد بداند که راه حل سیاسی سوریه چه خواهد شد؟ آیا انتخاباتی برگزار خواهد شد؟ 

بدر السیف در ادامه تاکید کرد، علیرغم اینها، عربستان سعودی به تلاشها برای عادی سازی با دمشق ادامه خواهد داد چرا که به دنبال یک نظم و یکپارچکی قوی عربی است.

شورای اتحادیه عرب یکشنبه (هفتم مه) جلسه فوق‌العاده‌ای را در سطح وزرا به ریاست «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر برگزار و درباره تحولات سوریه و موضوع بازگشت این کشور به اتحادیه عرب گفت‌وگو کرد.

ساعاتی بعد، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست امروز خود در قاهره، درباره بازگشت دمشق به جایگاهش در اتحادیه عرب به اجماع رسیدند.

در بیانیه اتحادیه عرب درباره لغو تعلیق عضویت سوریه آمده است: مشارکت هیأت‌های سوری در نشست‌های شورای اتحادیه عرب از امروز از سر گرفته خواهد شد و گام‌های عملی و جامعی برای حرکت گام‌به‌گام به سوی حل بحران سوریه طبق اصل گام مقابل گام برداشته می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید