چه انگیزه ای بن سلمان را به سمت تجدید رابطه با ایران کشاند؟

کدخبر: ۵۸۱۰۱۶
اقتصادنیوز: این سوال مهمی است که چرا عربستان در اوج تحریم‌های امریکا علیه ایران و پس از ناآرامی‌های پاییز سال گذشته به سوی ایران گام برمی‌دارد و با تصور به زانو در آمدن جمهوری اسلامی صبر پیشه نمی‌کند تا زیر فشارهای داخلی و خارجی در شرایط ایده‌آل رابطه‌ای از موضع بالا با تهران داشته باشد؟
چه انگیزه ای بن سلمان را به سمت تجدید رابطه با ایران کشاند؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اعتماد در این باره نوشت: آیا این کشور به بی‌ثمری تحریم‌ها و استحکام داخلی ایران رسیده است؟

نگاهی به رفتار جدید ریاض نشان می‌دهد که گویا بن سلمان در سیاست خصوصا بعد بین‌الملل آن به بلوغ رسیده و خوب فهمیده است که مثلا فتح یک هفته‌ای یمن شدنی نیست و حتی در صورت موفقیت تبعات سنگینش دامان این کشور را رها نخواهد کرد.

عربستان بیش از آنکه نیروی نظامی با انگیزه برای نبرد داشته باشد، پول برای رقابت دارد.اگر در اقتصاد «پول» حرف اول را می‌زند در جنگ عوامل متعدد دیگری وجود دارد که ریاض فاقد آنهاست. پس ولیعهد عربستان روی اسب برنده خود سرمایه‌گذاری کرده و برای قطب اقتصادی شدن کشورش خیز برداشته است.

امارات متحد عربی که از هر نظر قابل مقایسه با عربستان نیست، الگوی خوبی برای استفاده از اقتصاد در جهت قدرتمند شدن است و ریاض در بعدی کلان و بعضا خیره‌کننده در همین راستا گام برمی‌دارد. اگر چنین تحلیلی درست باشد در ایران هر شرایطی حکمفرما باشد تخاصمش با عربستان می‌تواند همه محاسبات آقای بن سلمان را برهم زند و ضروری‌ترین عنصر رونق اقتصادی یعنی امنیت سرمایه را مخدوش کند. کشوری که می‌خواهد مدرن‌ترین شهر جهان را بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی بسازد و شهر دیگری به صورت شناور در دریا ایجاد کند، خوب می‌داند که یک موشک از طرف یمن همه‌ چیز را برهم خواهد زد و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری را به باد خواهد داد. اگر ریاض بتواند رفع تنش با ایران را به نقطه قابل اتکایی برساند در واقع دیگر از هیچ سو تهدیدی متوجهش نخواهد بود و  زمینه برای اجرایی شدن طرح‌های بلندپروازانه‌اش کاملا آماده می‌شود. عربستان رسما اعلام کرده است که طی 30 سال آینده خاورمیانه اروپای جدیدی خواهد شد و این‌بار رنسانس از این منطقه سر بر خواهد آورد.

هر چند سخن از رنسانس با کمک دلارهای نفتی نوعی مهمل‌گویی است و اساس آن فکری و فرهنگی بوده است ولی این کشور طوری رفتار می‌کند که در دعوای میان امریکا و چین و حتی در جنگ روسیه با اوکراین پایش به میان نیاید.اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد محاسبات ریاض درست است و برای همین هم ما باید موقعیت خود را در منطقه‌ای که عربستان در پی ایجاد آن است، بازتعریف کنیم.اگر در جنگ‌های نیابتی عربستان از ایران شکست خورد یا نتوانست کاری از پیش ببرد در رقابت اقتصادی برگ‌های برنده نقدی دارد که فعلا ما نداریم.

 صندوق ذخیره ارزی بالای 460 میلیارد دلاری، درآمد 150 میلیارد دلاری از مراسم حج، موقعیت جغرافیایی مهم خصوصا دسترسی گسترده به آبراه‌های استراتژیک جهان و از همه مهم‌تر ارتباط مستحکم با اقتصادهای درجه یک جهان می‌تواند با مدیریت صحیح از این کشور غول اقتصادی بسازد که در منطقه کسی یارای رقابت با او را نخواهد داشت.

چنانچه تا فعلیت رسیدن طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی عربستان ما در درون و برون مشکلات خود را حل نکنیم در رقابت دیرینه خود با این کشور فاصله زیادی پیدا می‌کنیم و در بازی اقتصاد که در عصر کنونی بازی اصلی جهان است از او می‌بازیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید