خطر درگیری نظامی میان چین و آمریکا/ ارتش پکن در تدارک سناریوی جنگ تمام عیار است

کدخبر: ۵۸۳۰۸۶
ارتش چین اخیراً هنگام آزمایش و ارزیابی عملکرد تسلیحات جدید، سناریوی «جنگ تمام عیار» را اضافه کرده است.
خطر درگیری نظامی میان چین و آمریکا/ ارتش پکن در تدارک سناریوی جنگ تمام عیار است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، از ساوث چاینا مورنینگ پست، "جنگ تمام عیار" یعنی تمام منابع و تلاش‌های موجود یک ملت برای پیروزی در جنگ بسیج شود. این نه تنها شامل ارتش، بلکه شامل جمعیت غیرنظامی و اقتصاد نیز می شود، مانند آنچه در جنگ جهانی اول و دوم رخ داد. دانشمندان نیروی دریایی چین در آخرین ارزیابی خود از کشتی‌های جنگی، سناریوی روز قیامت را با Z تعیین کردند.

در چین، ارزیابی عملکرد سلاح‌های متعارف شامل بازی‌های جنگی مبتنی بر رایانه و آزمایش‌های میدانی است که بیشتر بر ارزیابی قابلیت‌های جنگی تسلیحات در یک درگیری منطقه‌ای، مانند مداخله نظامی مستقیم دو یا چند گروه ناو هواپیمابر خارجی در اطراف تایوان یا دریای چین جنوبی متمرکز شده است. اما در Z، «برخوردی از اراده استراتژیک» وجود دارد.

این تیم به رهبری محقق فانگ کانسین از واحد ۹۱۴۰۴ در ارتش آزادیبخش خلق چین گفت: درگیری منطقه‌ای می‌تواند به یک جنگ تمام عیار گسترش یابد.

رازگشایی از تلاش‌ها برای توافق موقت تهران- واشنگتن؛ اولویت مسیر بر مقصد!

بر اساس اطلاعات در دسترس، واحد فانگ مسئول آزمایش‌های دریایی برخی از جدیدترین و قوی‌ترین سلاح‌های دریایی چین است. سناریوی جنگ Z برای اولین بار در مقاله بررسی شده آنها که در مجله چینی تحقیقات کشتی منتشر شد، از طبقه بندی خارج شد. فانگ و همکارانش نام هیچ کشوری را ذکر نکردند جز سخت افزار دشمن که در این مقاله ذکر شده است، مانند ناوشکن کلاس Arleigh Burke، متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده و متحدان آن که با "اتحاد آبی" blue alliance برچسب گذاری شده است.

نگرانی در مورد خطر درگیری نظامی بین چین و ایالات متحده وجود دارد. رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور سابق فیلیپین گفته است: «اگر مقیاس یک جنگ قریب‌الوقوع را یک تا ۱۰ قرار دهم، وضعیت را در حال حاضر روی ۷ قرار می‌دهم».

در دوران ریاست جمهوری ترامپ، برخی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا منازعه بین دو کشور را به عنوان «برخورد تمدن ها» تعریف کردند و در سال ۲۰۱۹ چین را «اولین رقیب قدرت بزرگ غیراروپایی» نامیدند.

این اظهارات نژادپرستانه، همراه با تحریم‌های اخیر شرکت‌های فناوری پیشرفته چین و عملیات نظامی ایالات متحده در سواحل چین، به طور گسترده توسط جامعه چین به عنوان تلاشی عمدی برای مهار توسعه آینده چین تلقی شد. پژوهشگران نظامی چینی بیشتری پیشنهاد کردند که در صورتی که نتوان از آن اجتناب کرد باید جنگ را به سرزمین آمریکا کشاند.

براساس برخی اطلاعات چین به برخی از سلاح‌های پیشرفته، مانند موشک‌های مافوق صوت و اژدرهای هسته‌ای که می‌توانند به شبکه‌های دفاعی آمریکا نفوذ کنند، دسترسی دارد یا در حال توسعه آن است. اما به گفته برخی از رهبران، ایده آماده سازی برای یک جنگ کامل، تفکر استاندارد در دولت چین نبوده است.

هو شیجین، سردبیر سابق روزنامه ملی‌گرای گلوبال تایمز و یکی از چهره‌های برجسته در رسانه‌های اجتماعی چین، گفت که اکثر مقامات دولت چین معتقدند که این کشور باید آرام بماند و از درگیر شدن در "جنگ نابودی" با آمریکا نترسد. ”

هو در یک پست Weibo در ۱۸ ژوئن زمانی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در حال بازدید از پکن بود، نوشت: اگر جنگی بین چین و ایالات متحده رخ دهد که در آن منافع استراتژیک هر دو طرف به یک اندازه در خطر باشد، ایالات متحده می‌تواند به راحتی نیروهای خود را بسیج کند و درگیر مبارزه مرگ و زندگی با چین شود.

وی افزود: در چنین سناریویی، من معتقدم که چین شانسی برای برنده شدن ندارد.

هو پیشنهاد کرده بود که هواپیمای حامل نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، هنگام بازدید از تایوان، ساقط شود.

ملایم شدن ناگهانی سخنان او واکنش شدیدی را در رسانه‌های اجتماعی چین برانگیخته است. سیما نان، یکی دیگر از چهره‌های ملی‌گرای برجسته در ویبو، برآورد هو را مبنی بر شکست چین از آمریکا در یک جنگ کامل به چالش کشید. سیما در ویدئوی کوتاهی گفت: «این مبتنی بر یک بازی جنگی یا سایر ارزیابی‌های دقیق نیست.

درگیر شدن در یک جنگ تمام عیار بین دو ابرقدرت هسته‌ای پیامدهای فاجعه باری برای تمدن بشری در سراسر جهان خواهد داشت.

دانشمندان چینی در مقاله خود بر سرنوشت یک کشتی تمرکز کردند.

در حالت جنگ Z فرض می‌شود که ارتش چین تحت یک حمله همه جانبه توسط اتحاد فرضی آبی قرار دارد.

به عنوان مثال، نیروی دریایی چین که در حال حاضر نزدیک به ۵۰ ناوشکن دارد به گفته تیم فانگ، هر کدام با بیش از ۱۱ موشک و بیش از سه اژدر مورد حمله قرار گرفتند. این سلاح‌ها از جهات مختلف به روش‌های مختلف وارد شدند و دفاع از کشتی را چالش برانگیز می‌کردند.

اتحاد آبی بیش از ۳۰ برابر قوی‌تر از سیگنالی که کشتی‌های جنگی چین برای ارتباط استفاده می‌کنند، صداهای پارازیت ایجاد می‌کرد. برد تشخیص رادارهای چینی به کمتر از ۶۰ درصد فاصله عادی آنها کاهش یافت. به گفته تیم فانگ، این شرایط سخت، توانایی‌های رزمی کشتی جنگی چینی را به شدت محدود کرد.

به عنوان مثال، تقریباً یک سوم از قابلیت‌های دفاع هوایی ناوشکن بلافاصله پس از حمله از بین رفت. تنها نیمی از موشک‌های زمین به هوا می‌توانستند اهداف ورودی را مورد اصابت قرار دهند. تیم فانگ گفت کارشناسان نیروی دریایی چین به طور مستقل نتایج ارزیابی آزمایش را ارزیابی کرده‌اند و "باور دارند که ارقام واقعی هستند".

سرنوشت یک کشتی جنگی می‌تواند قابل مقایسه با هزینه کلی یک جنگ که می‌تواند شامل از دست رفتن میلیون‌ها یا حتی میلیاردها انسان و آسیب‌های گسترده به زیرساخت‌ها مانند شهرها، سیستم‌های حمل و نقل، شبکه‌های ارتباطی و تاسیسات صنعتی شود، نباشد.

اگر از سلاح های هسته‌ای استفاده شود، جنگ همچنین می تواند اثرات ماندگار و مضری بر اکوسیستم، کشاورزی و محیط زیست کلی ایجاد کند که می تواند منجر به کمبود مواد غذایی، جهش های ژنتیکی و نرخ بالاتر سرطان و سایر بیماری ها شود.

اما به گفته یک دانشمند کامپیوتر مستقر در پکن که به توسعه یک نرم افزار تجاری جنگی کمک کرده است، هنوز یک ارزیابی دقیق و فنی ضروری است. غیر معمول نیست که محققان نظامی بدترین سناریوها را در نظر بگیرند و توانایی تجهیزات خود را در چنین سناریوهایی ارزیابی کنند.

محققی که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت: این می تواند به نیروهای نظامی کمک کند تا قدرت، ضعف و محدودیت های خود را بهتر درک کنند. او گفت که تیم فانگ یک بحث جدی در مورد جنگ کامل در زمینه تهدیدهای بالقوه‌ای که کشتی‌های سطحی ممکن است در چنین محیط هایی با آن مواجه شوند ارائه کردند.

با ارزیابی قابلیت‌های رزمی سلاح‌ها در سناریوهای روز قیامت، نیروهای نظامی می‌توانند آمادگی خود را به نمایش بگذارند و دشمنان احتمالی را از درگیر شدن در درگیری‌هایی که می‌تواند منجر به چنین نتایج فاجعه‌باری شود، بازدارند.

این محقق گفت: بعید است که این مقاله به عنوان یک فیلم ترسناک در نظر گرفته شده باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید