پرواز جنگنده‌های چین اطراف تایوان همزمان با سفر وزیر خزانه داری آمریکا به پکن

کدخبر: ۵۸۴۹۵۰
هم زمان با سفر وزیر خزانه داری آمریکا به تایوان ، وزارت دفاع تایوان امروز از مشاهده ۱۳ فروند هواپیما و ۶ کشتی چین در اطراف این جزیره خبر داد.
پرواز جنگنده‌های چین اطراف تایوان همزمان با سفر وزیر خزانه داری آمریکا به پکن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش چین امروز شنبه و مقارن با سفر «ژانت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا به این کشور، ۱۳ فروند هواپیما و ۶ کشتی را به حریم هوایی و آب های اطراف جزیره تایوان فرستاد.

از سوی دیگر، وزارت دفاع جزیره تایوان در این ارتباط ادعا کرد که اوضاع را از هوا و دریا رصد می کند و سامانه های موشکی زمینی را نیز آماده پاسخگویی کرده است.

در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع جزیره تایوان در این ارتباط آمده است که ۴ فروند هواپیمای چینی- ۲ جنگنده SU-۳۰، یک هواپیمای شناسایی BZK-۰۰۵ و یک هواپیمای جنگی ضدزیردریایی Y-۸- از خط میانی در تنگه تایوان عبور کردند.

درخواست ویژه همتی از دولت رئیسی/ آمارها را منتشر کنید تا...

بیانیه این جزیره در این باره اضافه می کند: هواپیماهای پکن وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی جنوب غربی تایوان شده بود.

«تان کفی» (Tan Kefei) سخنگوی وزیر دفاع چین چهارشنبه هفته پیش در سخنانی هشدار داده بود که آمریکا با فروش اخیر تجهیزات نظامی خود به تایوان، این جزیره را به بشکه باروت تبدیل خواهد کرد.

اشاره سخنگوی وزیر دفاع چین به فروش ۴۴۰ میلیون دلاری تجهیزات نظامی از سوی آمریکا به جزیره تایوان بود.

«تان کفی» در ادامه افزود: ایالات متحده نگرانی‌های اصلی چین را نادیده می گیرد، در امور داخلی چین مداخله می‌ کند و عمداً تنش‌ ها را در سراسر تنگه تایوان تشدید می‌ کند. این موضوع چیزی جز تبدیل تایوان به بشکه باروت و سوق دادن مردمش به ورطه فاجعه نیست. ما از آمریکا می‌خواهیم به اصل چین واحد و ۳ بیانیه مشترک چین و آمریکا پایبند باشد، فروش تسلیحات به تایوان را فوراً متوقف کرده و هرگونه تبانی نظامی با تایوان را متوقف کند.

سخنگوی وزیر دفاع چین سپس از آمریکا خواست «به صورت واقعی» به تعهدات خود مبنی بر عدم حمایت از «استقلال تایوان» عمل کرده و از ادامه مسیر «اشتباه و خطرناک» خودداری کند.

وی پیشتر به این جزیره هشدار داده بود: تایوان بخشی از چین به شمار آمده و مسئله تایوان یک موضوع داخلی است که مردم چین به تنهایی و بدون دخالت خارجی آن را حل خواهند کرد. ما متوجه شده ایم که به نظر می‌رسد طرف آمریکایی عادت به بیان اظهارات متناقضی دارد. طرف آمریکایی هر چه می‌خواهد ادعا کند، اما نمی‌تواند مسیر اتحاد مجدد کامل چین را تغییر داده و عزم و اراده ما را برای حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی متزلزل کند. مردمی که در دو طرف تنگه تایوان زندگی می‌کنند، برادران و خواهران یک خانواده بزرگ هستند. ما دوست داریم برای اتحاد مجدد مسالمت آمیز با بیشترین صداقت نهایت تلاش مان کنیم. اما اگر مقامات تایوان سرعقل نیامده، به تبانی با نیروهای خارجی و انجام اقدامات تحریک آمیز در توهم «استقلال تایوان» ادامه دهند، ارتش چین اقدامات لازم را برای سرکوب قاطعانه هرگونه حرکت تجزیه طلبانه و مداخله خارجی انجام خواهد داد و از کشور محافظت خواهد کرد.

چین تایوان را بخشی از سرزمین و حاکمیت خود می‌داند و بر اساس اصل چین واحد، کشورهای جهان نباید روابط رسمی با مقامات جزیره تایوان برقرار کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید