قطر سفیر فوق‌العاده در امارات تعیین کرد

جهش بزرگ در روابط دو کشور مهم منطقه

کدخبر: ۵۸۷۹۲۵
اقتصادنیوز: امیر قطر طی فرمانی پس از گذشت یک ماه از آغاز مجدد روابط دیپلماتیک با امارات، سفیر فوق‌العاده‌ در این کشور تعیین کرد.
جهش بزرگ در روابط دو کشور مهم منطقه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر طی فرمانی «سلطان سالمین سعید المنصوری» را به عنوان سفیر فوق العاده این کشور در امارات تعیین کرد.

سفیر فوق‌العاده بالاترین عنوان دیپلماتیک در میان سفراست و دارنده این عنوان اختیاراتی به مراتب بالاتر از سفیر دارد.

وزارت خارجه قطر یک ماه پیش در بیانیه‌ای از ازسرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها میان این کشور و امارات خبر داد. 

به نوشته وبگاه «الخلیج اونلاین»، سلطان بن سالمین سعید المنصوری سیاستمدار و دیپلمات قطری معروف است که تاکنون مناصب دیپلماتیک زیادی را عهده‌دار بوده که از جمله آن سفیر فوق‌العاده قطر در اتریش و نماینده دائم قطر در سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی در وین بوده است.

وی همچنین از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ سفیر قطر در چین بوده است.

پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی و هوایی خودشان را به روی قطر بستند و به زعمِ خود، فشار حداکثری بر این کشور را آغاز نمودند، ۱۳ شرط برای ازسرگیری روابط خود با دوحه مطرح کردند. بسته‌شدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر، توقف فعالیت شبکه‌ الجزیره، فاصله گرفتن قطر از ایران در مناسبات خارجی و عدم حمایت دوحه از اخوان‌المسلمین در منطقه، از اساسی‌ترین شروط این کشورها برای رفعِ تحریم بود. اما در آغاز سال ۲۰۲۱ در نشست شورای همکاری خلیج فارس در عربستان، توافق مصالحه میان قطر و دیگر کشورهای این شورا به امضا رسید، بدون آنکه حتی یک مورد از شروط ۱۳ گانه تحقق یافته باشد.

ژانویه ۲۰۲۱ کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر به تحریم سه و نیم ساله قطر پایان دادند و همه این کشورها به جز امارات در همان سال سفرای خود را بازگردانده و روابط تجاری-سیاسی را با دوحه از سر گرفتند.

اکنون امارات و قطر پس از گذشت بیش از دو سال از آشتی عربستان سعودی، پایان بحران روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با دوحه، اقدام به بازگشایی سفارت‌های خود به صورت متقابل کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید